Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-13 23:49

Bedankt ed is goed trailermak. Fijn dat vele van jullie mijn vehaal goed hebben doorglezen. Voor een enkele die vroeg om foto's lees mijn openings post goed door en je zal zien dat er foto's te vinden zijn.

Verder bedankt voor de reacties heb het idee dat vele mij wel begrijpen. Ed heeft al veel kansen gehad en is meerdere malen binnenste buiten gekeerd.

Voor de mensen die tegen zijn hoe zien jullie verkopen voor je zonder dat er ongelukken gebeuren. Een gebroken rug en heup is al niet niks.....


trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:54

als gezeldschaps paard? voor een ander paard of iets?

maar het is jou keuze he!

irmaz

Berichten: 4722
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:55

In hoeverre heb je ooit gekeken naar het voer wat hij krijgt in relatie met zijn problemen?
Ik heb zelf ooit een paard gehad die volledig onberekenbaar werd door haver, een klein beetje verwerkt in standaard brok was al voldoende. Ik kwam daar toevallig achter omdat ik vanwege een ander paard havervrij ging voeren en dit paard in korte tijd ineens sterk van karakter veranderde.

Een ander ding wat me in jouw verhaal triggerde was:
Citaat:
.... en omdat zijn spieren te soepel zijn en te weinig spanning hebben.

Dit doet me denken aan een magnesiumtekort, wat ook past bij het gespannen gedrag en zijn maagzweren.

Natuurlijk ben jij degene die weet wat je allemaal al geprobeerd hebt en die de beslissing moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:57

trysteffy schreef:
als gezeldschaps paard? voor een ander paard of iets?

maar het is jou keuze he!


De markt is zo slecht dat de gratis gezeldschaps paarden met bosjes gratis aangeboden worden. En wie kan dan nog met 100% zekerheid zeggen dat er niemand zo eigenwijs is (of het verhaal niet kent) en er weer op stapt met alle gevolgen van dien?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:58

@ de TS, ik vind dat je erg goed je verantwoordelijkheid hebt genomen, zo wel naar de kopers, als het paard. Chapeau!
Daarnaast vind ik je ook echt niet egoïstisch en kan ik deze keuze erg goed bedenken. Zou zelf ook niet weten hoe het anders op te lossen.
Sterkte

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 00:03

irmaz schreef:
In hoeverre heb je ooit gekeken naar het voer wat hij krijgt in relatie met zijn problemen?
Ik heb zelf ooit een paard gehad die volledig onberekenbaar werd door haver, een klein beetje verwerkt in standaard brok was al voldoende. Ik kwam daar toevallig achter omdat ik vanwege een ander paard havervrij ging voeren en dit paard in korte tijd ineens sterk van karakter veranderde.

Een ander ding wat me in jouw verhaal triggerde was:
Citaat:
.... en omdat zijn spieren te soepel zijn en te weinig spanning hebben.

Dit doet me denken aan een magnesiumtekort, wat ook past bij het gespannen gedrag en zijn maagzweren.

Natuurlijk ben jij degene die weet wat je allemaal al geprobeerd hebt en die de beslissing moet nemen.


Hij heeft bijna anderhalf jaar magnesium bij had maar maakte geen verschil. Ook zonder krachtvoer geprobeerd etc dus ook na de voeding is gekeken. Sorry maar als ik alles in de openings post had moeten zetten had ik beter een boek kunnen schrijven

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:07

trysteffy schreef:
als gezeldschaps paard? voor een ander paard of iets?

maar het is jou keuze he!


Het punt is, zodra je een paard verkoopt heb jij 0 zeggenschap meer. Jij kan wel zeggen ik verkoop hem als gezelschapspaard, maar je hebt 0 garantie dat er dan ook echt niks meer mee gedaan wordt. En als het daar fout gaat wat dan?? Jij hebt geen zeggenschap meer over het paard, en een nieuwe eigenaar zou hem ook weer kunnen doorverkopen, en komt zon paard weer van hand tot hand. Wat je nou net niet wilt.

TS het is jou beslissing, wat wij ook schrijven. Maar voel je niet slecht als je voor de slager kiest. Je kiest wat het beste is voor jou paard, welke keuze dat ook is.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:16

herhalen schreef:
Susyb schreef:
Sorry maar ze voelen het omdat jij je zo voelt als je hem wegbrengt..
Een paard ziet echt verschil niet tussen de wegrijden naar concours en wegrijden naar de slacht..
Als ze daar komen en je laad ze af en je loopt gelijk naar binnen dan is het zo klaar.. dan hebben ze echt niks door ;)
(gewoon uit intresse heb je wel eens gekeken in een goed slachthuis?)
Dus jij zou het risico nemen om dit paard te verkopen en dan vervolgens na jaar gebelt te worden door iemand die in een rolstoel zit en niet meer kan bewegen de rest van zijn/haar leven... kijk dat vind ik pas egoistisch..
En sorry maar dat is mijn mening.. Ik ga nu dit topic verwijderen uit mijn lijst want anders ga ik op alles reageren ..
TS ik wens je heel veel succes met je keuze Y;(


Bedankt voor je inbrengen



Ik ben het helemaal eens met Susyb. Veiligheid voor de mens gaat bij mij voor op het leven van een mens. Als ik zo het verkorte verhaal van Edje hoor, maak je een verstandige keuze. Wat niet wegneemt dat het een hele moeilijke keuze is. Sterkte ermee.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:17

Jee meid, wat een moeilijke beslissing, vooral als ik je topic zie met de rijfoto's dan zie je gewoon een hele leuke combi en prettig om naar te kijken, vind Ed ook echt een leukerd, maar met die hele geschiedenis en wat je allemaal meegemaakt hebt met hem denk ik ook dat er niet veel anders meer rest dan de slager. Ik ken nog wel een stichting die moeilijke paarden opnemen, maar wie weet zie je dat ook niet meer zitten na alles en heb je pas rust als Edje in de paardenhemel is.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:33

Moeilijke beslissing, maar snap wel dat je ten einde raad bent zo onderhand, hoeveel volgen er nog met ernstig letsel als hij weer in de verkoop en wellicht handel terecht komt? Dat zou ik ook niet op mijn geweten willen hebben.
Dit lanceren is ook niet het enige probleem als ik het zo hoor.
Jij kent je paard het beste, en als je hem zelf al als geaarlijk bestempeld zou ik ook serieus slacht overwegen ( of inslapen )
Zou wel 1000% zeker willen weten dat hij geslacht is, geen geintjes met doorverkoop want aan de buitenkant zie je niks aan hem en is het een prachtig dier. Als je tot slachten overgaat zou ik dus een foto willen zien, of iemand die wil gaan kijken als je dat evt zelf niet wil, je hoort zoveel verhalen..

Heel veel sterkte met je moeilijke besluit!

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:34

Kwam net ff met me gedachten bij een paardenrust huis. Als die nog bestaan. Dan weet je zekker dat er niet word gereden.

Maar denk gwn dit weekend er goed over na?

paulinebes
Berichten: 451
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:37

ik snap de overweging, maar is er echt geen mogelijkheid om dit paardje ergens oud te laten worden zonder de druk van iemand op z'n rug? Gewoon paard zijn? Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, dan wil ik je vragen om dit paardje dan niet naar de slacht te brengen maar op zijn eigen plekje in te laten slapen. Slachten is omstreden, niemand weet wat een paard ervaart op zo'n moment. Waarom dan het risico nemen? Zeker in deze situatie. Waar je ook voor kiest ik wens je heel veel wijsheid toe!

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:38

rina schreef:
Het punt is, zodra je een paard verkoopt heb jij 0 zeggenschap meer. Jij kan wel zeggen ik verkoop hem als gezelschapspaard, maar je hebt 0 garantie dat er dan ook echt niks meer mee gedaan wordt. En als het daar fout gaat wat dan?? Jij hebt geen zeggenschap meer over het paard, en een nieuwe eigenaar zou hem ook weer kunnen doorverkopen, en komt zon paard weer van hand tot hand. Wat je nou net niet wilt.

TS het is jou beslissing, wat wij ook schrijven. Maar voel je niet slecht als je voor de slager kiest. Je kiest wat het beste is voor jou paard, welke keuze dat ook is.


Hier ben ik het helemaal mee eens, als het dier echt een gevaar vormt lijkt me het het beste wat je kunt doen. Paard moet niet de handel in, en je weet nooit wat voor ongelukken er nog aan zitten te komen.
Veel sterkte met je keus..

You can't tame a cowgirl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:40

Als ik je goed begrijp, doe je hem naar de slacht, omdat je er geen tijd voor hebt en je een ander er niet mee vertrouwd?
Als ik je berichten eens lees, heb je tot de val van je vriend, een prettige tijd met hem gehad. Ik lees dan ook niet over problemen met jou en het paard, alleen anderen hebben moeite met hem. Maar verder praat je alleen maar leuk over het dier.

Kan het niet gewoon een vertrouwenskwestie zijn? Ik zie dat het paard minimaal 10 eigenaren heeft gehad, misschien heeft hij moeite met het wisselen van de personen op zijn rug.
Verder lees ik in het foto topic dat er menigmaal naar zijn zicht werd gevraagd. Is je paard er ooit op getest?

Ik ben geen 15, maar ik zou een paard niet naar de slacht brengen.


MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:41

paulinebes schreef:
ik snap de overweging, maar is er echt geen mogelijkheid om dit paardje ergens oud te laten worden zonder de druk van iemand op z'n rug? Gewoon paard zijn? Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, dan wil ik je vragen om dit paardje dan niet naar de slacht te brengen maar op zijn eigen plekje in te laten slapen. Slachten is omstreden, niemand weet wat een paard ervaart op zo'n moment. Waarom dan het risico nemen? Zeker in deze situatie. Waar je ook voor kiest ik wens je heel veel wijsheid toe!


Zeker een gezond paard vecht nogal eens tegen het inslapen. Slachten gaat naar mijn idee veel sneller. Paard is in één klap weg terwijl dat met inslapen nog al even kan duren. Naar mijn idee is slachten minder 'eng' voor een paard.

You can't tame a cowgirl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:42

MarloesRixt schreef:
paulinebes schreef:
ik snap de overweging, maar is er echt geen mogelijkheid om dit paardje ergens oud te laten worden zonder de druk van iemand op z'n rug? Gewoon paard zijn? Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, dan wil ik je vragen om dit paardje dan niet naar de slacht te brengen maar op zijn eigen plekje in te laten slapen. Slachten is omstreden, niemand weet wat een paard ervaart op zo'n moment. Waarom dan het risico nemen? Zeker in deze situatie. Waar je ook voor kiest ik wens je heel veel wijsheid toe!


Zeker een gezond paard vecht nogal eens tegen het inslapen. Slachten gaat naar mijn idee veel sneller. Paard is in één klap weg terwijl dat met inslapen nog al even kan duren. Naar mijn idee is slachten minder 'eng' voor een paard.


Volgens mij ligt dat maar net aan de dierenarts die de middelen en de hoeveelheden van die middelen indient.

paulinebes
Berichten: 451
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:45

de verhalen die ik heb gehoord en mijn eigen ervaringen met inslapen van onze (huis)dieren zijn absoluut niet zo. Het inslapen is vergelijkbaar met het onder narcose brengen van een dier bij een operatie. Pas daarna krijgen ze de "fatale" injectie. Het gaat me niet om het moment zelf, meer de weg er naartoe. De laatste uren van een dier. Maar goed ik ken de discussie en ik weet ook dat we daar niet uit gaan komen marloesRixt..:) Hoe graag we dat allebei ook zouden willen..

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:50

Ik denk dat het een verstandige keuze is, al geef je hem gratis weg dan kan het zijn dat mensen er alsnog op stappen. Als hij al zoveel mensen verwond heeft en het wil echt niet, dan is er bijna geen andere optie.

Er worden ook zat 100% gezonde paarden geslacht, dus waarom niet een waar echt niks meer mee te beginnen is...Als hij zo doet dat heeft hij vast zelf ook geen plezier.

paulinebes
Berichten: 451
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:54

" Er worden ook zat 100% gezonde paarden geslacht, dus waarom niet een waar echt niks meer mee te beginnen is...Als hij zo doet dat heeft hij vast zelf ook geen plezier."

Dit vind ik echt een raar argument...

Ik zou me kunnen voorstellen dat een paard helemaal niet gelukkig wordt van iemand op z'n rug...maar wel van een leven in het land, in een kudde..Maar goed misschien snap ik het ook niet..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:09

paulinebes schreef:
ik snap de overweging, maar is er echt geen mogelijkheid om dit paardje ergens oud te laten worden zonder de druk van iemand op z'n rug? Gewoon paard zijn?


Waar vind je die garantie??? Zover ik weet zitten er op alle rusthuizen een wachtlijst van heb ik jou daar. En das imo de enigste plek waar je die garantie zult kunnen krijgen. Elke andere vorm heeft als risico dat er toch weer iemand met z'n eigenwijze kop erop wil gaan zitten. Of je moet hem al ergens op de wei zetten waar je er zelf voor blijft zorgen. Maar begreep van de TS dat ze nu al tijdsgebrek heeft, en ik kan niet in haar financien kijken, maar kan me zo voorstellen dat ook dat wel meespeelt.

En nee ik vind het helemaal geen raar argument van Riraito. Er worden ook gezonde paarden geslacht, waarom zou deze met alle problemen zo nodig gered moeten worden. En wil hij uberhaupt wel gered worden? Hij heeft nu ondertussen al genoeg mensen verwond om te zeggen "er is wel degelijk iets mis met dit paard" hoever moet het dan nog gaan voor hij daarvoor en door bij de slager of DA beland om ingeslapen te worden.
Mensen hebben heel vaak niet in de gaten hoe het er precies met het paard voorstaat.

Iemand maakte net een opmerking van "ik heb niks gelezen over problemen die je met hem had, en je was tot het ongeluk van je vriend happy met hem". Niet iedereen zet z'n/haar hele leven en alles wat erin gebeurd open en bloot op bokt. Dus heb je geen inzicht in wat er elke dag gebeurd is. Ik zelf zet ook niet mijn hele hebben en houden op bokt. Dus niemand hier weet precies hoe mijn paarden er aan toe zijn en wat er in alledag gebeurd. Ik vind dat altijd wel zon dooddoener he die opmerking. Het is dan imo net alsof men zich moet verantwoorden voor de boktrechters. Sorry maar die wil er bij mij niet in. Het is en blijft de TS dr beslissing, en van wat ik gelezen heb maakt ze die weloverwogen.

Overigens zicht (het wel of niet goed kunnen zien) heeft helemaal 0 komma nada te maken met het gedrag wat dit paard vertoont. Ik heb zelf een paard wat vrijwel blind is. En die doet echt niet van deze rare dingen, en laat zich gewoon rijden (als ik dat zou willen. Ik wil niet maar das een ander verhaal).

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:10

@pailinebes, iedereen heeft zijn eigen ideeën erover, met alle respect natuurlijk! Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaringen.
TS, wat je ook beslist ik wens je alle sterkte toe!

You can't tame a cowgirl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:17

rina schreef:
Waar vind je die garantie???
Bij de TS, dat is degene die hij vertrouwd schijnbaar. Maar houden wil ze hem denk ik niet, anders had ze hem niet al 3 maal proberen te verkopen.

Iemand maakte net een opmerking van "ik heb niks gelezen over problemen die je met hem had, en je was tot het ongeluk van je vriend happy met hem".
Ik neem aan dat je mijn post bedoeld, dan graag even beter lezen, want wat jij schrijft dat beweer ik niet. Dus voor je hard gaat roepen over de post van een ander, eerst even goed lezen ;)


Overigens zicht (het wel of niet goed kunnen zien) heeft helemaal 0 komma nada te maken met het gedrag wat dit paard vertoont. Ik heb zelf een paard wat vrijwel blind is. En die doet echt niet van deze rare dingen, en laat zich gewoon rijden (als ik dat zou willen. Ik wil niet maar das een ander verhaal).
Kijk dat is bij jouw paard misschien zo, maar zicht kan er wel degelijk mee te maken hebben, dat jouw paard daar geen last van heeft, wil niet zeggen dat dat bij andere paarden ook zo is.
Paarden met slecht zicht, doen het namelijk niet altijd goed in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen ;) Stress kan een grote factor worden bij dit soort paarden en als je niet weet hoe daar mee om te gaan, of men weet van het probleem niets en men verwacht gedragingen van een gewoon paard, dan kan men wel eens bedrogen uit komen ;) Paard laat zich immers gewoon rijden door TS, basis van vertrouwen kan veel doen.


herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:25

Ik heb ook mijn ups douwns met ed gehad en nog steeds baal ik als een stekker als meneer bang in hoekje kruipt in stal als ik me er even niet van bewust ben dat hij zo gevoelig is. Of wanneer ik een ander paard weg stuur in de wei omdat die te opdringerig is en ik daarmee ed helemaal in de stress breng. Iets te uitbundig met handgebaren voor de stal iets sta te verstellen en ed het liefst de muur heen probeert te komen. Of lekker aan het poetsen ben en even te vlug in mijn beweging ben. En zo zijn er nog een heleboel dagelijkse dingen die niets te maken hebben met rijden. Ja ook ik maak nog dagelijks fouten waarmee ik ed overstuur maak. Zodra ik na zon reactie laat merken dat ik geirriteerd ben is het helemaal verkeken het beste kan ik het gewoon negeren en normaal verder gaan wanneer hij weer rustig is. Maar hoe vaak ik wel net in tranen ben geweest dat hij soms nog teeds schrikt van mij als ik niet oplet. Mijn energie begint op te raken. En dan heb ik het nu nog niet gehad dat hij sterker moet worden van achter wil hij blessure vij blijven.

Heb meerdere malen aangegeven dat hij binnenste buiten is gekeerd zo zijn ook zijn ogen nageken.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:28

Nogmaals bedankt voor alle steun ik blijf het moeilijk vinden wil niet voor god spelen maar ik zal het me nooit kunnen vergeven als er straks echt doden vallen.

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:30

Ik heb net de foto's bekeken, oogt leuk, maar toch loopt dit paard niet goed vanuit de heup...
Ook zie ik amper een hals, dus ook moeilijk balanseren hierdoor, dus eigenlijk een dubbele handicap !
De grootste probleem zit bij de heup/a.been !

Iedere buiging ,zijdelingse beweging komt dit paardje zichzelf tegen...dus met iemand op de rug nog méér !

Misschien ooit achterovergeslagen en/of inderdaad een klap op het hoofd gehad...kan een lichte hersenbloeding hebben gehad of
de rug beschadigd of hij heeft zichzelf ooit achterover gegooid....

Hij laat zien dat hij het wel wil...en momenten dat hij het niet (meer) kan...

Tevéél druk of te weinig druk (ondersteuning) kan wel degelijk meetellen !

Als je dit paard ook maar miniem stoord met je zit ,dus niet rechtop blijven zitten en /of tegenhangen moet het paard alle zeilen bij zetten om in zijn balans (is dus een dis-balans, dus scheef !) terug te komen...óók aan de hand kun je hetzelfde afdwingen en zal hij dezelfde reactie geven !

Aangezien je schrijft over missen van kracht in 1 achterbeen kun je denken aan een halve dwarslaesie...dus beschadiging in de rug met gedeeltelijke uitvals verschijnselen aan 1 achterbeen ...of een hersenbloeding, dan komen de prikkels slecht door en vangt vaak het andere achterbeen het probleem op met de voorbenen !

Dan is het héél moeilijk om te blijven zitten,juist doordat het lichaam van dit paard zo scheef trekt, dan moet je echt een goede onafhankelijke zit hebben !
Tja en als je dan valt is het óf de heup óf de schouder waar de ruiter/amazone op zal vallen....

Het paard kan alléén maar reageren om te zeggen dat het niet goed voelt óf wel...speelt géén toneel...het werken /balanseren is zijn probleem met én zonder gewicht...komt zichzelf hierin heel negatief tegen !
De beenzetting in combinatie met de hals klopt echt niet !

Hoe doet dit paard in zijn negatieve momenten ?
Zou je een beeld willen geven van gedrag en vervolg ?
Of heb je een filmpje in beweging...

Weer verkopen is zo inderdaad géén optie , want dit paard verteld je genoeg !
Houden en verder uitzoeken of de eeuwige groene weide....
Hij oogt heel leuk maar er klopt duidelijk iets niet...
Juist omdat hij goed oogt moet je hem niet uit handen geven ...als het dan fout gaat komt hij echt weer de handel in hoor !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, LuckySeven en 121 bezoekers