Antoine de Bodt in Lunteren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Antoine de Bodt in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 16:53

Hallo,

Gisteren (zaterdag) was het dan zover....
Ondanks dat bij ons nog volop gebouwd wordt, hebben we getracht om alles goed in orde te maken voor deze dag.
En dus hadden we voor de deelnemers en hun paard bordjes gemaakt, voor op de stallen, een weiland 'ingericht' voor de auto's.... en in onze rijhal wat 'zitjes' gemaakt, en een 'heuse' keuken ingericht Knipoog

Overal stonden onze mensen 'opgesteld', om iedereen op vangen Knipoog en om 12.50 uur kwam de eerste auto & trailer aanrijden.
Een aantal mensen konden het niet vinden... en dus liep het een 1/2 uurtje uit.

De eerste begon... iedereen was toch wat nerveus... en 'sceptisch'
Antoine blijkt een 'gewoon mens' Knipoog dat scheelt Haha!
Na de 2e kregen toch een aantal mensen (ik ook) zoiets van; goh...je ziet ze veranderen... beter lopen, losser... netter....
Ja.. dat kan een goeie instructeur ook, maar je zag toch al wel heel snel resultaat bij Antoine... na ongeveer 5 á 10 minuutjes Cool

De 3e kwam binnen... een jong paard, nét een aantal weken onder het zadel en omdat dit paard een beetje 'vreemd' liep, hadden de eigenaren zoiets van; toch maar even foto's laten maken...
triest, maar waar; beide voorbenen hoefkatrol ontsteking, fase 3 & 4...
Al snel had Antoine door dat dit paard niet goed stil kon staan (vanwege zijn jongheid/balorigheid) en vroeg de eigenaresse af te stappen, zodat hij hem eerst kon werken aan de dubbele longe...

tjee... wat is die man handig hiermee, zeg Cool

De eerste paar rondjes liep het paard inderdaad niet 'rad'... en hij vertelde zijn verhaal (te lang om op te schrijven)... daarna begon hij met het 'rechtrichten' ....
Na nog een aantal rondjes ging hij steeds soepeler bewegen... en werd duidelijk steeds zuiverder in zijn gangen....

er vielen toen toch wel oohh's ...en aaah's Kwijl
Hoe is het mogelijk....
Daarna ging er eerst even iemand anders op (die bij Antoine) hoorde, daarna de eigenaresse nog een rondje, dat ook zij duidelijk kon voelen hoe of wat en wat ze moest doen om dit paard toch te kunnen rijden ipv naar de slachtbank....

We hadden in totaal 8 deelnemers en toch een aardig aantal toeschouwers, waaronder ook een hoefsmid.

Het wordt uiteindelijk iedereen duidelijk hoe belangrijk het is een paard 'recht' te richten.
Dat een paard scheef is, weet bijna iedereen.... maar hoe we het paard recht kunnen richten, is een ander verhaal...
Het lijkt zo simpel...haast een trucje...

Het ontstaan van hoefkatrol ontsteking wordt hiermee ook duidelijk (voor mij althans wel) en is, logisch....
Een paard is scheef... een paard wat scheef is, 'leunt' automatisch naar één kant... belast hiermee dus ook duidelijk één kant en dus dat been... hierdoor kán dus een ontsteking ontstaan...
Als wij, als ruiter zijnde deze belasting niet wegnemen (door het paard recht te richten), wordt de belasting dus meer ... en meer...

Ook wordt duidelijk dat dit alles samenhangt met het belang v. voorwaarts-neerwaarts... goed ruggebruik... aanleuning...
Een paard wat dus aan beide voorbenen bijv. hoefkatrol ontsteking heeft, móet dus goed voorwaarts zijn... hoe meer op de voorhand, hoe meer belasting op zijn toch al 'ontstekende' benen/hoeven...
Een paard wat 'zichzelf' draagt, 'draagt' hiermee op alle benen evenveel belasting.

We hadden verschillende deelnemers; zowel dressuur als western gereden paarden.
En in beide takken v. sport kom je fouten tegen; het 'alleen' maar 'neerwaarts' rijden... Lips are sealed en dus het rijden op de voorhand Scheve mond
Al dan niet 'vergezeld' met het rijden v. hulpmiddelen, want die 'kop' moét omlaag...
Wat mij betreft hebben deze mensen het paardrijden nog niet goed begrepen...
En ook wat mij betreft ligt dat niet aan deze mensen, maar wel aan hun instructeur Boos! die een 'status' hoog wil houden en jou zo snel mogelijk op de wedstrijden wil zien, met een 'opgekruld' paard en slecht ruggebruik.

Wij vonden het zelf dus een zeer geslaagde dag, van een zeer goede instructeur, zeker voor herhaling vatbaar.

Ik wil verder nog iedereen bedanken die geweest is, vond het erg leuk ! Knipoog
Graag hoor ik nog reakties van de 'bokkers' die geweest zijn!!!??

Groetjes Jolanda

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:49

.Als eerste wil ik even mededelen dat de organisatie prima was.
De bak is prachtig, die wil ik ook wel. Kwijl pak hem maar in Jolanda en stuur hem maar op Knipoog
Ik was dus de eerste trailer die aankwam, maar heb wel eerst heel Lunteren verkend voordat ik het vond.
IK had erg veel moeite met het belgische accent dus ook vooral in het begin met het begrijpen van wat er bedoelt werd. Door de herhaling begon het steeds beter te dagen. Eigenlijk is het gewoon een bepaalde manier van rijden die het probleem op moet lossen. Maar ja, dat valt natuurlijk niet altijd mee.
Vooral het longeren met twee lijnen zal voor mij aan de orde komen omdat ik niet zelf op mijn paard rijdt maar mijn dochter. Dit kan ik dan doen voordat ze gaat rijden. Het is een goede oefening om te beginnen.
Gelukkig leert mijn paard snel en is ze erg werkwillig, dus ik denk zeker dat het zal verbeteren.
Bent benieuwd wat Carys, waar ik nu op rijdt, er van zal vinden. Die is iets moeilijker en zeer zeker lui.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 17:57

Ik vond het echt ook zeer geslaagd, je hebt het prima uitgelegd zo. Ik geloof nu ook echt wat Antoine beweert, hoewel ik het dan met visies van de dierenartsen niet goed kan combineren. Maar goed, zeer nuttig en leerzaam en er zit absoluut logica in.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 18:37

Jurga schreef:
Ik geloof nu ook echt wat Antoine beweert, hoewel ik het dan met visies van de dierenartsen niet goed kan combineren. Maar goed, zeer nuttig en leerzaam en er zit absoluut logica in.


idd... maar een dierenarts 'constateerd' bijv. hoefkatrol ontsteking... en dan?
Zijn kennis reikt niet verder dan een oorzaak, diagnose, medicijn en evt. nog een doorverwijzing naar een hoefsmid, homeopaat (maar dat ligt al gevoelig), uiteindelijk krijg je v. een DA het advies om het paard dan maar in te laten slapen....
Hij is natuurlijk geen instructeur...
Net zoals een Antoine geen DA is...

Maar ik denk dat deze 2... en misschien moet er nog één bij; een goede hoefsmid juist zouden moeten samenwerken i.p.v. mekaars meningen & bevindingen te 'bekritiseren' ....

Daar hadden we het op het eind v.d. avond ( Dromen ) nog even over; zou het geen idee zijn om zulke mensen bij elkaar te brengen;
Dierenartsen
Hoefsmeden
Instructeurs.....

Dat lukt dus nooit zei Antoine ...

Jammer... Verdrietig Het zou zo goed zijn, voor het belang van het paard.... in te zien wat we misschien wel juist goed doen, maar ook en vooral open te staan voor onze fouten, die we toch allemaal maken.
Het valt niet mee... dat bedoelde ik ook met het stukje 'status'...

Antoine zei dat hij het graag zou willen ... dat er bijv. een DA eens zou komen kijken... hij hoéft niet te vertellen dat hij een DA is... hij kan er gewoon 'bij' gaan zitten...toch?

"Zodra de top bereikt is, smelt de samenwerking en vieren hoogtij"
( Lips are sealed )
Ik snap het wel, maar dit zou in het belang van het dier juist voorkomen
moeten worden... toch?

groetjes Jolanda

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:38

Er stak een hoop logica in wat Antione te zeggen had! Zoals hij het uitlegt is het heel begrijpelijk en simpel. Maar om het zelf goed uit te kunnen voeren denk ik dat je vaker les moet hebben van iemand die deze methode goed beheerst, dan het uurtje priveles tijdens de clinic.
Zeker de paarden met hoefkatrol had Antione binnen een mum van tijd goed lopen! Mooi om te zien en voor de eigenaars erg fijn omdat er nog iets anders is, voor je opgegeven paard, dan de slager!!
Hoewel hoefkatrol bewezen een erfelijke aanleg heeft, denk ik dat je door deze manier van rijden veel problemen kunt voorkomen.
Jammer dat Antione de vragen vanuit het publiek niet herhaalde. Soms was het werkelijk niet te verstaan en dan gaf hij een antwoord waarop je de vraag dan niet wist. Het Vlaamse accent was voor mij niet zo'n probleem, maar wel even wennen.
De organisatie liet niets te wensen over!!! Heerlijke dingen voor de inwendige mens en bij een clinic die voorbij etenstijd duurt is dat wel heel erg prettig.
Een geweldig mooie rijbak, stallen netjes verzorgt, auto makkelijk kunnen parkeren. Alleen een ietwat houterige kont gekregen van de stoelen (is een bank misschien een optie Jolanda Knipoog ?). Kortom de dag verliep eigenlijk op rolletjes!!

Tiptop in orde de organisatie en de clinic hoor! Volgende keer ben ik zeker weer van de partij!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 18:43

Carys schreef:
.Als eerste wil ik even mededelen dat de organisatie prima was.
De bak is prachtig, die wil ik ook wel. Kwijl pak hem maar in Jolanda en stuur hem maar op Knipoog
Ik was dus de eerste trailer die aankwam, maar heb wel eerst heel Lunteren verkend voordat ik het vond.


aha... was jíj de eerste... Bloos Knipoog
Lunteren is best mooi he? }>
En dan te bedenken dat Lunteren best groot is... en onze stal 5 minuutjes verwijderd ligt van Wekerom... terwijl ons adres valt onder Lunteren Boos!
nja... buitengebied noemen ze dat Haha!

enneh... de bak willen we zelf nog ff houden hoor Knipoog voor het eerst sinds een aantal jaren wacht ik met een glimlach op de winter Haha! Cool
Eerder was het altijd zo van ; ah... nee he... gaan we wéér de winter in...

groetjes Jolanda

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 18:44

weten jullie misschien hoe het is gegaan met donkerbruin tegen zwarte e pony die exon heet? hij staat bij ons op de manege en ik wil weten hoe het met hun is gegaan want ik ben namelijk heel nieuwsgierig..........

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

erfelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 18:58

Monnik"]
Maar om het zelf goed uit te kunnen voeren denk ik dat je vaker les moet hebben van iemand die deze methode goed beheerst, dan het uurtje priveles tijdens de clinic.
[/quote]

absoluut mee eens !
Ik denk dat het ook verkeerd kan gaan... als je het niet goed begrijpt en vervolgens bijv. de 'scheve' kant nog schever gaat maken, gaat het goed fout...
Maar er zijn toch gelukkig ook goede instructeurs in Nederland !

[quote="Monnik"]
Hoewel hoefkatrol bewezen een erfelijke aanleg heeft, denk ik dat je door deze manier van rijden veel problemen kunt voorkomen.
[/quote]

Ja... en dit is net iets wat ik nog had willen bespreken... was al laat... Slapen Maar hij zegt dus dat hko absoluut niet erfelijk is !
( Verward )
Bij jonge paarden die hko hebben zegt hij; dit zijn dan paarden die in de wei e.d. al zo scheef zijn, dat ze 'belast' zijn en hko krijgen... ( Verward )
Verder vertelde hij nog dat hij in de 35 jaar dat hij met paarden werkt, hij met zijn eigen paarden nog geen één paard heeft gehad met hko...
Maar wel dat hij iemand kende, die inmiddels het 5e (!!!!) paard naar de slacht heeft gebracht met hko... deze persoon wil niks horen van een 'methode' en brengt ze zelf weg... Verdrietig
Ik zou niet meer dúrven rijden... geloof ik... Schijnheilig

Dit gesprek was m.i. net te kort... zou hier best meer over willen weten (bijv. in combinatie met dierenartsen enzo...)


[quote="Monnik schreef:
De organisatie liet niets te wensen over!!! Heerlijke dingen voor de inwendige mens en bij een clinic die voorbij etenstijd duurt is dat wel heel erg prettig.
Een geweldig mooie rijbak, stallen netjes verzorgt, auto makkelijk kunnen parkeren. Alleen een ietwat houterige kont gekregen van de stoelen (is een bank misschien een optie Jolanda Knipoog ?). Kortom de dag verliep eigenlijk op rolletjes!!

Tiptop in orde de organisatie en de clinic hoor! Volgende keer ben ik zeker weer van de partij!


dankjewel Bloos

enneh... wil je volgende keer een kussentje? }>
had het ff gezegd... er stonden ook nog andere stoelen, die witte tuinstoelen zitten heerlijk Knipoog

groetjes Jolanda

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 19:02

Irishje schreef:
weten jullie misschien hoe het is gegaan met donkerbruin tegen zwarte e pony die exon heet? hij staat bij ons op de manege en ik wil weten hoe het met hun is gegaan want ik ben namelijk heel nieuwsgierig..........


ja..nou en of ik Exon heb gezien !
Mooi dier !!!!
Ik geloof dat ik hem ook op de videoband heb staan....

nou ja.. zoals gezegd.. Exon heeft geloof ik, ook hko in 1 of beide voorbenen ( Verward ) en liep de eerste paar rondjes niet 'rad' en zwalkte best wel (scheef)...
Na een aantal rondjes liep hij zuiver ! Kwijl
Tjee... wat ging dit paard 'bewegen' zeg...
Had in eerste instantie dus ook niet gedacht dat er zulke bewegingen inzat...

Heb je de eigenaresse nog niet gesproken?
Ben benieuwd naar haar reaktie hierover...

groetjes Jolanda

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:04

Ik ben ook met een sceptische houding naar deze dag toegekomen, maar ja sceptischisme is een natuurlijke eigenschap van mij Knipoog

Bij het begin beginnen maar:

Colinda CHAPEAU Haha! de organisatie was geweldig. Meteen al bij de oprit goed opgevangen en begeleid. Alles prima geregeld. Je erf ziet er nu heel netjes uit, mooie bestrating ook Haha! . En de bak is super daar is iedereen het over eens. Volgens mij kun je nu wel een westernwedstrijdje organiseren. *LOL*

Het viel mij op dat er niet alleen mensen met hoefkatrol paarden waren, maar ook 'gewone' probleempaarden. De één was te kijkerig enz. AdB heeft duidelijk een vast patroon. Eerst aan de dubbele longe, dan ruiter erop en 'bijschaven' het probleem. Knipoog
Idd was de woordkeuze af en toe even wennen: Nederlandse paarden lopen kreupel, in België manken ze Verward . Maar ook de technische woordenkeus was niet altijd gemakkelijk: wanneer is een paard 'in de (h)and' Clown , wanneer is een paard 'recht'. Hij gaf daar een hele andere definitie aan.

Ook konden veel rijders tussen de regels door horen dat ze er eigenlijk nog niet zo veel van bakten Cool Wordt er zo slecht les gegeven in Nederland Verward Hij kon daar -naar mijn gevoel- ook minder goed mee overweg, zeker gezien de extra aandacht die hij gaf aan dat ene meisje wat (imo) super netjes reed, zij was de enigste die hij daadwerkelijk begeleiding gaf met het werken aan de dubbele longe, terwijl dat duidelijk een uitgangspunt is voor het rechtrichten.

En dan het Western. Tja...hij zegt dat zijn methode werkt voor alle rijrichtingen, of dat nu dressuur, springen, mennen of western is. Maar ik zie toch niet veel trainers op deze manier een westernpaard beleren Verward Niet dat ik het niet eens ben met de 5 stappen, dat wel, maar om daarna je paard na de 4/5 stap naar een westernjog of lope om te turnen lijkt me een aardige opgave. Dat je (als het wel lukt) daarna een superlopend paard hebt, geloof ik graag Schijnheilig

Mbt zijn opmerking over de scherpte van de westernbitjes kan ik het alleen maar eens zijn Schijnheilig .
Eigenlijk had ik wel een beetje gehoopt dat hij zelf eens op een westernzadel zou plaats nemen en een stukje voordoen, maar helaas...

Ik ben niet tot het eind gebleven. Ik had na 7 ruiters wel het gevoel dat ik het wel gezien had. De aanpak was in 1e instantie bij alle paarden gelijk en naar mijn gevoel was ook de 'gedrevenheid' waarmee hij in de middag begon duidelijk aan het afnemen.

Colinda: is er na alle paarden nog een soort vragenrodje geweest?? En zo ja zijn hier nog intrigerende vragen naar voren gekomen Verward

Al met al vond ik het een goed bestede dag en zal zeker een aantal trucjes in de praktijk gaan brengen.[/code]

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:11

hebben wij over het zelfde beesie?
als dat zo is ben ik echt blij!
hij is van een meisje van 15, zij kan wegens omstandigheden niet vaak in de week rijden dus rijd iemand anders op. zij is 20.
het is al veel beter gegaan met rijden doordat diegene oprijd die strenger is en bete rijd.
zou je die video hier op bokt willen zetten??
en ik spreek hun zaterdag pas weer......erg jammer.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:11

Hoihoi,

zeer zeker een geslaagde clinic, logisch verhaal, eigenlijk is wat hij verkondigt hetgeen wat iedere goede instructeur doet, het onderwijzen in het rechtrichten en balans van het paard behouden, zo enorm belangrijk. Ik denk dat een groot deel van zijn succes komt door zijn heldere uitleg en het snelle resultaat wat hij weet te bereiken, onvoorstelbaar maar waar.

Ik had vanmiddag nog een discussie met iemand over "zijn" methode, wij vroegen ons eigenlijk af hoeveel van de paarden die hij behandelt terug vallen in het HKO-patroon. Iemand die het weet? En paarden die al langere periode HKO hebben, in hoeverre zijn die botten (niet alleen het hoefkatrol zelf, maar schouder, knie, etc.) door slijtage definitief "scheef"? Is het dan nog wel zo correct om een paard recht te laten lopen indien zijn botten door het langdurige scheeflopen zo zijn gesleten? Jammer dat die vragen nu pas achteraf komen, is het mogelijk om die vragen alsnog aan Antoinne te stellen (via email ofzo)?

Het enige minpuntje aan de dag vond ik dat sommige mensen het nodig vonden om constant hun eigen gesprekken te voeren waardoor het af en toe wat slecht te verstaan was. Zoals al eerder gezegd werd, Antoinne zou de vragen uit het publiek moeten herhalen, iets wat iedere "presentator" al in de schoolbanken leert.

Maar verder, tip top in orde hoor!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:23

Ik weet niet wat deze meneer doet, en was er ook niet bij, maar het klinkt in ieder geval goed.
Jolanda, je zegt dat het mooi zou zijn als er een dierenarts bij kwam...
Waarom bel je Bert Bokhorst niet eens als je deze meneer weer laat komen voor een clinic. Bert is een 'benen'- en 'bewegings'-man bij uitstek en iemand die ook open staat voor 'andere' behandelmethoden (óók homeopatie). Ik denk dat hij zeker geïnteresseerd is en als hij de tijd heeft graag zou komen kijken... Just a thought...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:35

Citaat:
idd... maar een dierenarts 'constateerd' bijv. hoefkatrol ontsteking... en dan?


En dan..? Ja dat kan ik je wel vertellen.
1 mei jongstleden kreeg ik dat dus te horen, het enige wat ik nog kon doen was mijn paard op het land gooien of hem opeten.
Op zo'n moment kan je beter met een koliek paard staan wat niet meer te redden is.

Een hoefsmid en Antoine kun je nog wel bij elkaar brengen, maar een DA .. nee zelf geloof ik daar nu niet meer zo in.
Ik neem aan dat DA ook regelmatig nieuwe behandelingen onder hun neus krijgen en ik weet zeker dat ze ook de berichten over Antoine niet gemiste kunnen hebben.
Maar ze sturen je niet door want ze spuiten liever je paard 6x in want dat verdiend.Spuit koste mij 400 gulden!!! en dan te bedenken(onlangs een artikel in de BIT over een HKO paard) dat sommige gewoon genoodzaakt zijn hun paard wel 3x per jaar te laten inspuiten.

Over 3 weken ga ik ook naar Antoine toe en ik ben heel erg benieuwd.
Maar ook wel bang voor "hoe gaan we verder als hij op de clinic goed.
loopt
Hoe houd ik mijn paard goed?
Waar vind ik een goede instructeur(western dan nog wel) die mij dit kan helpen onderhouden.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 19:42

Hoi,

Irishje; we hebben het écht over dezelfde hoor... heb persoonlijk het naambordje Exon opgehangen en hem uiteraard zien staan Knipoog
En een videoband op bokt zetten? dat kan toch niet???? tenminste... kan wel typen.. maar ben geen comp.nerd Haha!

Verder :

lees ik van Sugarmiss en Daniel79 een aantal toch wel interessante vragen... en hoe meer je erover nadenkt, hoe meer vragen je krijgt...
Het zou zelfs nog interessant zijn om een soort bijeenkomst te organiseren, waarin we de kans krijgen deze te stellen.
Het valt natuurlijk niet mee voor Antoine, om alle vragen te beantwoorden, terwijl hij ook moet lesgeven...
Daarbij komt dat een antwoord niet uit één zin bestaat...

Bij ons op stal zijn een aantal mensen (waaronder ikzelf Knipoog ) die Antoine nog eens langs willen laten komen voor prive les...
Misschien is het mogelijk hier een 'theorie gedeelte' aan vast te knopen, zodat een ieder de gelegenheid álle vragen te stellen.

De vragen v. Sugarmiss en Daniel79 zou ik graag ook eens antwoord op willen hebben... moet je ze ff opschrijven Haha! Knipoog en/of willen komen..
Sugarmiss : ben ik dan de enige westernruiter die de paarden eerst eens lekker losrijdt????
lijkt me niet ....
Ik rijdt onze paarden eerst lekker los, licht rijden, voorwaarts-neerwaarts, aanleuning, etc.
Vervolgens ga ik verder met trainen daar waar het paard voor gefokt/geschikt is...
Met een pleasure gefokt paard merk je dat het losrijden écht nodig is, voor hen hoeft het niet zo... zijn lui-ig en willen gráág in jog...
Dat mag... maar pas als ze goed aan het been zijn en pas als ze goed 'dragen' Knipoog Om te voorkomen dat ze op de voorhand gaan lopen...

Een reining gefokt paard heeft het losrijden ook nodig, maar die is al gauw aan het been en 'gebruikt' zijn snelheid tegen je...Haha! ik wil .. ik wil...
Ja... dat mag... maar dan pas als je je 'motor' dusdanig gebruikt door bij míj te blijven ... i.p.v. op mijn handen te hangen (en dus ook op de voorhand gaat lopen) met 'ik wil' ...
dus.... ook 'dragen' van achter naar voren...

Dus denk ik persoonlijk dat ik dat het wel kan... dus of we nu gaan dressuren, western rijden, springen... maakt niet uit... de basis blijft gelijk... ik denk dat je met een goede basis je een heleboel kan !
Zolang je maar de capaciteit v. je paard goed gebruikt en je paard gebruikt waarvoor hij geschikt is...
Hiermee bedoel ik dat een pleasure paard ook een 'wending om de achterhand' moet kunnen maken... maar geen spin...
Net zoals een reining gefokt paard een 'rustige draf' moet kunnen, maar geen 'jog'....
En een 'all-rounder' heeft m.i. van alles een beetje Haha! maar net niet genoeg om bijv. een 'top' pleasure of 'top' reiner te worden...
en hangt er dus een beetje tussenin... leuke paarden voor de dressuur? Haha! Knipoog

Verder ; het meisje wat idd heel netjes reed... heeft al eerder een hele dag meegemaakt bij Antoine en wilde nu zélf eens meerijden, maar volgens mij heeft ze ook gevraagd het haar te leren met de dubbele longe... om dit goed te kunnen voelen... vandaar...

Tevens zag ik wel degelijk verschil in manier; zo mochten de paarden die hko hadden in hun voorbenen en duidelijk op de voorhand liepen, absoluut niét laag gereden worden en juist; handen hoog en 'oprichten'...
Daarnaast hebben we nog een paard gezien met hko in de achterbenen, deze mocht wel weer wat lager gereden worden, ná het goed voorwaarts zijn....
Het 'rechtrichten' op zich is wel maar 1 methode ja... nl. het naar buiten stellen..
Maar Antoine keek duidelijk naar in hoeverre het paard 'over zijn rug' liep en aan de hand daarvan mocht je hem dan wel/niet laag rijden (na het rechtrichten).

groetjes Jolanda

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:55

Citaat:
Citaat:
Over 3 weken ga ik ook naar Antoine toe en ik ben heel erg benieuwd.
Maar ook wel bang voor "hoe gaan we verder als hij op de clinic goed.
loopt
Hoe houd ik mijn paard goed?
Waar vind ik een goede instructeur(western dan nog wel) die mij dit kan helpen onderhouden

Ja en dan.... ik heb het er vanmiddag met iemand over gehad en die vertelde mij dat je eigen niveau ernstig van belang is voor het onderhouden van het rechtgericht paard. Je kunt het nooit in 1 clinic leren dus.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 19:56

ik werd een beetje te enthousiast Haha!

leuk dier is het he? een brutaaltje.
kan je misschien nog iets uitgebreider zeggen hoe het met exon is gegaan. ik ben heeeel nieuwsgierig Schijnheilig

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 20:04

Ik ben er gisteren ook bij geweest. Ik was behoorlijk sceptisch voor de clinic begon. In mijn ogen kan iedereen altijd van alles beweren, maar laat dat eerst maar eens zien gedurende de clinic. En wat ik heb gezien verbaasde mij enorm!
Bij elk paard zag je verbetering. En dat wil toch wel heel wat zeggen.
Wat je erg goed kon zien was het verschil van lopen nadat ze recht waren gericht. Je kon duidelijk zien dat de voorbenen voor de loodlijn kwamen i.p.v. erachter. In mijn ogen is zijn methode puur gericht op de basis waarop een paard gereden hoort te worden: recht en voorwaarts-neerwaarts. Toch jammer dat je er dan achter komt dat dat eigenlijk vergeten wordt en er daardoor zo veel "schade" veroorzaakt kan worden. Eerlijk gezegd durf ik bijna niet meer op mijn paard te stappen! Bloos
Ook ik dacht in eerste instantie dat hij niet goed overweg kon met het western, maar dat maakte hij later helemaal goed. Volgens hem moet de basis eerst goed zijn voor je verder kunt. Je kunt niets met een paard dat zichzelf niet goed draagt. En dat geldt voor zowel western als engels. Tsja, daar heeft hij helemaal gelijk in. Dat de westernruiters niet doorgaan met stap 5, de oprichting, doet daar verder niets aan af.
Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is de verklaring voor de hko van de 3-jarige. Hko kan al op jonge leeftijd worden veroorzaakt doordat ze zelf zo scheef lopen in bijv. het weiland. Verward Ondanks dat het logisch klinkt lijkt het me toch een erg "gemakkelijke" verklaring voor hko bij een jong paard. Zou het dan toch ook niet iets met erfelijkheid te maken kunnen hebben? Verward Misschien dat iemand anders hier nog ideeen over heeft.
In zijn geheel vond ik de clinic zeer zinvol. Al was het alleen maar om jezelf ervan bewust te maken wat de basis ook weer is, voordat je met je paard verdergaat. Haha!
En reken maar dat het longeren een stuk moeilijker is dan het gisteren leek! Schijnheilig Haha!

V.w.b. de organisatie... PERFECT Jolanda! Had niet beter gekund! Haha!
De volgende keer ben ik er zeker weer bij en dan hopelijk wel met paard. Knipoog

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 20:30

Ik ben gisteren ook geweest. Ik vond het heel interessant. Eigenlijk allemaal heel logisch. Maar om het zelf te doen, valt vlgs mij niet mij. Je moet wel iemand hebben die les geeft zoals hij. Die zegt wanneer je paard goed gaat, want dat zul je niet direct zelf voelen. De organisatie was prima. Je kon niet verkeerd gaan als je eenmaal op het erf was. Je werd haast tot aan de hal begeleid. Aardige mensen. Petje af. Als Antione nog eens bij jullie komt les geven, zou ik het graag willen weten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 21:33

Ik wilde nog komen samen met mijn buurmeisje, maar we vonden het net wat te duur. Je ziet ons binnenkort wel verschijnen, volgesn mij wilde ze een keer in jullie binnenbak rijden!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 21:55

Francis schreef:
Ik weet niet wat deze meneer doet, en was er ook niet bij, maar het klinkt in ieder geval goed.
Jolanda, je zegt dat het mooi zou zijn als er een dierenarts bij kwam...
Waarom bel je Bert Bokhorst niet eens als je deze meneer weer laat komen voor een clinic. Bert is een 'benen'- en 'bewegings'-man bij uitstek en iemand die ook open staat voor 'andere' behandelmethoden (óók homeopatie). Ik denk dat hij zeker geïnteresseerd is en als hij de tijd heeft graag zou komen kijken... Just a thought...


dankjewel !

ik heb inmiddels al een mail naar Antoine gestuurd om een 'vervolg' afspraak te maken.
Wanneer deze bekend is, zal ik zeker eens wat dierenartsen hier in de buurt, Bokhorst en ook dierenarts Roseboom toch eens horen... ik hoop dat het lukt Schijnheilig Knipoog

Voor de mensen die op de hoogte gehouden willen worden omtrent deze 'vervolg' datum, kunnen dit doorgeven via pb.

We willen dus zelf (met een aantal van onze stal), maar misschien ook wat mensen v. buitenaf een prive les.
De kosten liggen dan wel hoger...
Misschien is het tevens mogelijk om een 'theoriegedeelte' te doen, dus ook voor de toeschouwer, maar dan meer gericht op het vragen stellen & beantwoord krijgen...

Steef : ik zie jullie wel verschijnen ! Knipoog Maar het beste kun je wel even pb-en voor een afspraak...

Favo: heb ik jouw wel gezien? ik zit hier achter de comp. te denken .... te denken... ken er niet op komen Scheve mond Verward Bloos

Enneh... Finnie : jij stapt echt wel weer op je paard hoor ! rijden ! Haha! Knipoog

Groetjes Jolanda

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

28 september

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 22:21

Wij in Starnmeer gaan het allemaal nog meemaken!!! 28 september geeft hij clinic en 29 september geeft hij les. Ik ga het volgen en daarna horen jullie meer van mij!!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:38

Francis schreef:
Waarom bel je Bert Bokhorst niet eens als je deze meneer weer laat komen voor een clinic. Bert is een 'benen'- en 'bewegings'-man bij uitstek en iemand die ook open staat voor 'andere' behandelmethoden (óók homeopatie). Ik denk dat hij zeker geïnteresseerd is en als hij de tijd heeft graag zou komen kijken... Just a thought...


Ik heb dus zeer slechte ervaringen met deze man, sunny was ruim twee jar geleden kreupel, en het ging niet over!! Wij hadden hem toen als dierenarts en we moesten naar zijn kliniek komen (dik een uur rijden) en daar ging hij allerlei proeven doen, op een gegeven moment ging hij har inspuiten en na twee keer beweerde hij dat ze rad was!! Verward Dat was ze echt niet, mijn moeder zei het ook al. Maar hij was de dierenarts dus hij wist het allemaal zo goed (zo bracht hij het ook).. dus foto's gemaakt! Alles was goed, ja wat moest het san zijn, nou dan was het maar een hoefkneuzing Verward Drie weken op rust en dan weer rustig beginnen, na drie weken begonnen we weer, ze was niet meer kreupel. Na een week begon het weer! Nu dacht ik van , als ik er nou eens een fysio bij haal, misschien kan die wat meer doen, die kijken tenslotte naar het hele lichaam, dus heb ik eimand uit vreeland erbij gehad en die zei dat ze vast zat in d'r rug, door een verkeerd zadel, dus niks geen problemen in d'r benen!! Ik had een zadel gekocht (tweedehands en iedereen zei dat het goed lag, maar het knelde dus voor bij haar schouder!)
Ik heb har drie weken moeten longeren en daarna kon ik zonder problemen weg rijden. Hierna ben ik gaan nadenken over het westernrijden, omdat dat voor haar beter was. Dus nu doe ik dat al zo'n twee jaar! (sjonge wat een tijd? Haha! )
Maargoed, mijn conclusie is dus : Ik vind die man helemaal niks.. ik heb het ook al van meer mensen gehoord!! Hij zoekt gewoon een probleem op, ook al is het er niet!!
IK heb nu iemand van de faculteit in utrecht en moet zeggen dat die veel beter bevalt!! Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:01

Goed nu even mijn verhaal van hoe het was!!

We gingen om half twaalf van huis weg, want we zijn zulke sterren met de richting en met de trailer erachter ga je niet zo hard!! Dus, tegen 1 uur zaten we in wekerom, ik Jolanda gebeld ja we zitten daar en daar, waar moeten we heen! We zaten gelukkig wel in de goede richting dus het viel allemaal wel mee. Nou daar an gekomen paardjes op stal!! BTW geweldig bordje, ik heb hem meegenomen Haha! Tong uitsteken Antionne kwam vast even een kijkje nemen in de stal hoe ze waren!!
Nou Suzanne moest als eerste met aisha en volgens mij vondt ze het wel goed gaan! Ze verstond hem niet zo goed, maar dat komt omdat ze aan 1 kant zowat doof is! Paardje ging aan de dubbele longe en je zag d'r op een geven moment van achteren naar voren gaan lopen!!
Na suus kwam ikke! Met mijn superknollie Haha! Ik dacht eigenlijk dat hij mij ook an de longe zou doen, maar dat hoefde ik niet! misschien dacht hij op het eerste gezicht dat ik het wel rijdend kon oplossen!
Nou ja rondjes gereden en ze ginge beoordelen naar welke kant sunny gesteld was, ze was iets meer rechts als links, maar was wel vrij recht, wat je niet zo heel vaak tegenkomt! Maargoed het kan allemaal beter natuurlijk dus.. nou gedraaft en ik moest een ander bitje proberen, en dat ging ook goed, het verbaasde mee dat ze het bitje accepteerde, want toen ik net western ging rijden raakte ze in paniek met zo'n bitje, daarom rij ik met een scharenbit. Ik ga toch eens proberen om te rijden met zo'n trensje en kijken wat daaruit komt! Ik moet zeggen dat sunny wel lekker los kwam, al gaat het op dit moment steeds beter! De manier waarop hij het uitlegde vond ik ook erg goed, en zal dan ook de volgende keer ook zeker weer willen komen.
Ik had eigenlijk ook wel willen zien dat hij op een westernzadel was geklommen en had gereden!! haha ik had hem zo op sunny willen zetten!!

Het enige waar ik echt van baalde is dat ik mijn camera vergeten was!! dus Jolanda ik hoop dat je ook een tukje van mij hebt gefilmt, en anders moet dat maar de volgende keer!! Frusty
Maare wanneer is ie er weer???
Al met al een zeer geslaagde dag en heb er wel veel van geleerd!!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 11:07

Hoi,

Youngster; wanneer hij komt, weten we (nog) niet, maar ik houdt je op de hoogte.... Knipoog

En als hij dan komt, zetten we hem zeer zeker even op een 'westernzadel' Haha! eens kijken wat ie daarvan 'bakt' }> Knipoog

En persoonlijk heb ik ook niet zo'n prettige ervaring met Bokhorst, maar dat doet er niet toe....
als hij maar open staat voor 'nieuwe' dingen, die misschien een uitkomst kunnen bieden...
ik zal hem dus wel opbellen en ik hoop dat hij dan wil komen...

groetjes Jolanda