*** 2 vraagjes (ik hoop op veel reacties)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 13:04

1. Kan een pony teken krijgen?
Zoja,als ie er 1 heeft wat moet je dan doen?
***************************************
2.Is het wel goed dat een paard uit de sloot drinkt?
***************************************
Ik hoop op VÉÉÉÉÉL reacties,
groettekes van Sunnylover


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 13:11

1. een pony kan inderdaad teken krijgen, deze kan je er uithalen met een tekentang (te koop bij elke dierenspeciaalzaak voor een paar gulden) gewoon het tangetje helemaal op de teek zetten en dan draaien, niet trekken want dan heb je kans dat de kop blijft zitten. Daarna eventuaal eventjes ontsmetten.
2. als het een sloot is waar ook beestjes als watertorren, kikkers e.d. in leven is het gezond water en kan het geen kwaad

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 16:53

Het lijkt misschien belachelijk, maar het is ook belangrijk dat je de teek tegen de richting van de klok uitdraait. Zijn pootjes zitten namelijk naar rechts en die mogen er niet in blijven zitten. Goed oppassen dat je niet op zijn lijfje zelf duwt, want dan duw je zijn gif er juist uit.
Teken zitten vaak tussen de voorbenen, op de borst of in de groeve aan de onderkant van het hoofd.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 17:17

Jep, een teek gaat het liefste daar zitten waar het lekker warm is. Je kunt het ook met je vingers doen, met een korte felle ruk/draai is ie er zo uit. Oppassen dat de kop ook mee komt!
Uit de sloot drinken is geen probleem. Nou ja, mits ie niet sterk vervuild is natuurlijk.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 17:44

ze kunnen geloof ik ziek worden van teken, maar zeker weten doe ik het niet, die van mij heeft er eigenlijk altijd wel 1 of 2 maar hij is er nooit ziek van geworden, en onze paarden drinken ook gewoon uit de sloot, ook al hebben ze een waterbak, zolang hij niet vervuild is is het geen probleem hoor.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:05

Yep, teken kunnen de ziekte van Lyme veroorzaken... dat is heel vervelend en mensen kunnen het ook krijgen. Ik geloof dat het komt doordat de teek (als je hem er verkeerd uithaalt) een soort 'gif'spuit waarin dus het Lymevirus kan zitten. Je ziet het bij mensen vaak aan een kring om het plekje waar de teek zat.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 19:31

als je een teek weghaalt mag je hem ook nooit verdoven. dan scheidt hij ook een giftige stof af waaraan ze dood kunnen gaan.(heb ik een keer op televisie gezien) mijn pony heeft nog nooit een teek gehad maar mijn hond wel heel vaak.

Love the life that you live, live the life that you love

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 07:46

Citaat:
Op 2001-05-28 17:17, schreef jantina:
Jep, een teek gaat het liefste daar zitten waar het lekker warm is. Je kunt het ook met je vingers doen, met een korte felle ruk/draai is ie er zo uit. Oppassen dat de kop ook mee komt!
Uit de sloot drinken is geen probleem. Nou ja, mits ie niet sterk vervuild is natuurlijk.





Op deze manier is de kans groot dat de kop blijft zitten

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 17:02

Over teken gesproken... Mira heeft er juist een naast haar uier. Ik heb hem maar laten zitten tot vanavond, dan kan ik hem met mijn tangetje uittrekken. Ik speel liever veilig.

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 14:41

mijn paard heeft/had ook een teek
bij mijn paard zat ie onder de manen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 15:00

Je kunt hem ook een paar dagen laten zitten (wel even in de gaten houden) zodat ie zich volgezogen heeft en vanzelf loslaat. Dan schijn je de minste kans op ontstekingen te hebben volgens onze dierenarts.


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 21:51

Aaah, dat klinkt eng..
Onzo hond heeft er een keer een gehad en die heb ik toen geloof ik 5 dagen niet aangeraakt, omdat ik bang was dat ie er nog zat, en op mij over zou gaan..
Wat komt dat vaak voor, als ik het zo lees, heb er nog nooit een bij Navy ondekt, rijden jullie heel vaak in het bos ofzo?
Is het gewoon een bultje, of zie je echt duidelijk dat het een teek is?
ff benieuwd.. en inmiddels ook wel bang.. creepy bugs..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 23:54

sloot drinken niet erg....
zolang het maar geen stilstaand water
is groet an

frenske
Berichten: 94
Geregistreerd: 06-06-01
Woonplaats: berkel en rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 07:54

uit de sloot drinken kan makkelijk er zijn genoeg paarden die uit de sloot drinken en die zijn gewoon nog geheel gezond. maar let er wel op zoals ze al zeggen dat het geen vervuilt water is en dat het geen stil stand water is.
xxx fren

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 09:00

Wij hebben van onze dierenarts een paar dagen geleden een tekenuithaalsysteem gekregen. Het is een beter als het vorgie (volgens mij)
Een soort gebogen stokje dat in het uiteinde in 2 spitst. Je moet de teek vangen met die spitsing (onde het kopje schuiven) en dan draai je naar links. Heeml eenvoudig. Als je wilt scan ik het papiertje dat erbij zit wel even in (weet je meteen welk merk het is) *LOL*

Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers