probleem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 21:06

onze hengst (die ik verzorg) heeft de laatste tijden steeds met een koppel merries in de wei gelopen. daar kon ie dekken wat ie wou. nu hebben we een merrie van andere mensen op stal en wil hij niet meer dekken. bij de boer aan de hand niet. vandaag moest ik hem maar leiden, eens kijken of ie bij mij wel wou. (de boer word snel een beetje mopperig tegen de hengst als het niet helemaal gaat zoals het moet). maar bij mij stond ie er ook als een dooie pier bij, ja snuffelen, maar het leek gewoon wel of hij bang was voor de merrie. ook als we hem met de merrie in de bak doen springt hij er niet op, terwijl de merrie toch echt superhengstig is. en in de wei bij 'zijn' koppel wil ie wel. het kan natuurlijk zijn dat ie een paar flinke klappen opgelopen heeft (heeft ie zowieso wel) dat ie er even geen zin meer in heeft. van de week worden ze wel weer allemaal ontwormd . misschien dat het daaraan ligt. hij zit zowieso niet echt lekker in zijn vel, dat heb ik wel gemerkt. maar het is wel erg lastig, want de boer zit al te mopperen dat ie dan maar weg moet enz. en hij zat ook al een beetje te drammen over quinto. die staat nu alleen in de wei omdat ie ook alles probeert te dekken.
en hij was dus gisteren ofzo zijn wei uitgesprongen (vraag me niet hoe, want het gaas is toch redelijk hoog) en naar de koppel merries gesjeesd om daar proberen te dekken. nou wil frank niet de hele tijd dat gezeik hebben dat Quinto uitbreekt enzo deze zomer. eigenlijk wil hij gewoon dat ik Quinto laat castreren, maar ik vind Quinto nog veel te jong. hij word in juli pas 1 dus.

(de boer zegt ook vaak van die rare dingen om me gewoon een beetje te plagen, maar soms is ie zo bot daarin, dat heeft ie zelf dan niet helemaal door, maar het is voor mij niet altijd leuk om te horen)

_________________
geen leven zonder een tinker!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: akerna op 2001-06-02 21:10 ]</font>

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 21:18

Is er een kans dat je hengst goedgekeurd wordt? Zo nee, dan het mes erin. Mocht hij als hengst heel braaf zijn dan zou je kunnen overwegen om hem te steriliseren, net als een mens. Blijft hij voor zijn gevoel hengst maar er komen geen veulentjes meer. Zorg wel voor een paar merries waar hij mee mag en kan spelen.
Dit idee heb ik uit de freiziet im sattel, er stond een verhaal in van een vrouw met een hengst en een merrie. Die heeft het op deze manier opgelost. De vrouw in kwestie was er zeer tevreden mee.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 21:21

das het probleem dus. hij is goedgekeurd voor het tinkerstamboek. en tot vorige week had ie er ook geen last mee. we hebben al verschillende redenen zitten bedenken. het kan zijn dat ie alleen nog maar in de kudde wil dekken. en niet meer aan de hand enz. maar toch blijft het raar.

en mijn veulen zal niet goedgekeurd worden denk ik, maar ik vind dat als ze nog geen 1 zijn het te vroeg om hem al te laten castreren. en dat ik Quinto nu nog niet wil laten castreren heeft ook als reden omdat ie erg ziek is geweest en vrij smal is nog.
_________________
geen leven zonder een tinker!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: akerna op 2001-06-02 21:23 ]</font>

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 21:36

Die reden van de hengst uit de kudde klinkt heel aannemelijk. Bovendien, vrij dekken geeft een drachtigheid van >98%, dekken aan de hand geeft ongeveer 60% drachtigheid, het is maar een weet.
Een veulen van een jaar castreren is vroeg, hoewel ik het wel ooit noodgedwongen heb laten doen. Liever niet inderdaad, maar ja..... Ik heb het toen wel in Utrecht laten doen. Iedereen zie toen dat dat heel duur is, maar op de stal zijn in die tijd twee hengsten geruind en daarbij zijn toen veel complicaties opgetreden, daar had ik geen zin in. Bovendien koste het in Utrecht maar ƒ500,00, veel minder als wat de anderen uiteindelijk kwijt waren. Bovendien geen ellende, gewoon een week daar, twee weken afspuiten, klaar. Dit is wel tien jaar geleden, ik weet niet wat het nu kost.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 21:43

ik wil het het liefste doen als ie 2 is ofzo. en zolang ik hem aankan. hij luisterd nu nog perfect. oke wel af en toe wat kuren tussendoor, maar hij moet nog veel leren en ontdekken dus.
tja en met de dekhengst, de boer heeft hem inderdaad vanwege de grotere kans op drachtigheid in de koppel gejaagd.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 21:52

Verstandig van die boer. IJslanders doen het bijna altijd op die manier.

Voor het veulen zou ik inderdaad liever wachten tot ie twee is, of als ie erg braaf is nog langer. Als ik ooit nog een hengstveulen krijg en hij is braaf dan laat ik hem steriliseren. Lijkt mij de meest ideale situatie voor het paard, geen ongewenste nakomelingen en geen inbreuk in zijn hormoonhuishouding. De meeste ruinen zijn mij te saai, daarom heb ik ook een merrie.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 22:02

pfff die merries af en toe Knipoog daar word je pas gek van *LOL* . haha ach ik vnd merries ook erg leuk. rijd ook op een aantal merries bij ons en af en toe hebben ze van die kuren (maar ja dat heeft de hengst ook Lachen )

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 22:05

En die kuren maken het nou zo leuk, vind ik. Ik heb mijn paard al 15 jaar en nog is ze soms in staat om me te verrassen. Ik houd wel van uitdagingen. Heb nu een jonge Welsh-Cob merrie om op te leiden voor een kennis, gaat ook nog lachen worden.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 22:09

hihi bij jonge welsh cob merrie moet ik meteen aan barley denken.
tja ik heb altijd een tuigermerrie gereden (vader = proloog) en zij zette mij ook altijd voor verassingen. heb zo veel lol met dat paardje gehad.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 22:14

ff vraagje hoor:als je een veulenhengst bij merreis zet,gaan de meeste er toch nietop? zijn dan toch helemaal niet toe aand ekken???kan aan mij liggen,maar heb nog nooit gehoord van een veulen dat dekt.. Verward

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 22:16

Ja, ze lijkt ook wel een beetje op Barley, niet uiterlijk, maar in haar gedrag. Als Barley zich ook zo ontwikkeld krijgt Heike een leuk paard met veel uitdagingen.
hhmmmm we gaan off topic geloof ik.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 22:17

Margje, het spijt me maar je hebt ongelijk. Een jaarling kan zelfs al vruchtbaar zijn.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 22:19

tja ik weet ook niet waar het aan ligt, maar Quinto is nu (over 2 dagen precies) 11 maanden en toch springt hij al als hij de kans ervoor krijgt. ik had hem laatst per ongeluk met zijn moeder in de wei losgelaten. en zijn mams was hengstig en hij deed niks anders als achter haar aanracen. tja ik kan niks anders bedenken dan dat hij het heeft afgekeken van de dekhengst. Lachen

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 22:25

Mijn zwager heeft dus een shethengst jaarling en die springt er dus ook al op Lovers , en onze Vigo wilde ook al wel en die is nu ongeveer 13 maanden (en al geruint) Verdrietig

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 22:32

Die Fjord die we dus zo vroeg hebben laten ruinen deed het ook al als hij de kans kreeg, hij heeft het zelfs een keer bij mijn merrie (1,64) geprobeert.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 22:37

Quinto springt ook op de grotere merries. en beide balletjes zijn al ingedaald dus hij is wel vruchtbaar.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 22:43

Inderdaad. Maar dan kun je hem ook laten castreren als het echt niet meer anders kan.