Wie rijd er met leren bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Wie rijd er met leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 12:34

Hoi !

Zaterdag ben ik naar CHIO geweest en heb daar een clinic van Emiel Voest meegemaakt.Was echt hartstikke leuk om te zien omdat ik zelf ook heel erg veel ervan toepas.
Tijdens de clinic reed hij het paard met een leren bit omdat dit vriendelijker zou zijn omdat het een persoonlijk bit wordt aangezien leer zich aan de vorm aanpast.
Omdat ik zowiezo een ander bit wilde heb ik dit bit gekocht.
Chinouc reageerd er echt uitstekend op, ze begon alleen giga te kwijlen maar dat kan ook komen van de zonnebloemolie waar het bit in gelegen had (tuurlijk eerst goed afgespoeld).Ik had het idee dat ze het zelf ook prettig vond.
Wat is jullie ervaring met dit bit?

Groetjes
Janneke

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:02

ik wil er ooit graag nog een, maar voorlopig vind ik ze belachelijk duur

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:33

Ik heb er ook een gehad voor mijn toenmalige pony maar hij deed binnen de kortste keren zijn tong over het "bit", dit was mij toch iets te link tijdens buitenritten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 23:21

op een stage adres van mij werd er een pensionpony opeen leren bit gereden
die dingen bestaan al vrij lang en dat beestje liep er superop
als ze hem wel eens met een gewone trens reden was ie altijd veel feller dan met dat leren bitje
je moet wel heel consequent zijn met het onderhoud maar dan werkt het heel prettig

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 18:30

Een haflinger bij ons wordt ook met een leren bitje gereden. Gaat hardstike goed, ook op buitenritten.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 20:12

Een paar jaar geleden heb ik er via een kennis 1 gekocht voor 25 gulden (nieuw)
Het reed ook altijd super!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 21:02

een stalgenoot van mij en toen was ze op het strand en toen knapte die god wat hebben we gelachen!!!!!!!!

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:16

Ik vond het afschuwelijk. Pony ging er dwars doorheen. Met watertrens gebeurde dit niet.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:31

is het een bitje wat je onder zijn kin moet vast maken??
Anders heb ik dezelfde,nouja snoopy638 van bokt!
Ik rijd er ook wel eens mee en ik vind t heerlijk rijden,hij loopt er heel goed op!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:31

Ja! Ik heb er ook een. Ik heb hem toen op de NH dagen in exloo gekocht! Het is een leren bitje en dan zit het onder haar kin/lip vast! Verder hoef ik er niets aan te hangen want het blijft zo zitten!

Fleur vind het ook wel een fijn bitje alleen na een paar dagen ermee rijden heeft ze er maling aan en is het te zacht geworden. Ik gebruik het bitje vaak wanneer ik zonder zadel ga rijden en als ik geen zin heb om een hoofdstel in te doen maar dan toch wel een bitje wil. Ook is het superhandig als ze een wondje heeft op de plek van het hoofdstel. Ik durf alleen niet mee naar buiten ofzo want dan ben ik bang dat het bitje inderdaad knapt.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 00:05

in het boekje OPTOMING VOOR MIJN PAARD staat (onder andere) over dit leren bit:
vergeleken met metalen bitten is de oppervlak ruw, vooral als de vleeszijde van het leer op de tong komt te liggen. in contact met speeksel wordt leer slap en zet het uit. en van de ruwe kant scheiden zich afzonderlijke leervezels af. er ontstaan dan al snel schaafwonden in de mond, vooral aan de binnenkant van de lipper. ze worden vooral gebruikt voor renpaarden die geen metalen bit kunnen verdragen. afhankelijk van de verwerking van het leer schuurt het nog meer dan rubber of kuststof.
ik vind het dus niet meteen vriendelijk en zacht klinken. het ziet er inderdaad wel zo uit omdat het paard letterlijk 'niets om het hoofd heeft'