Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 23:19

Hallo,

enkele jaren terug heb ik deze tafel langs de weg gevonden. Omdat ik toen een zo goedkoop mogelijke oplossing voor mijn tv nodig had heb ik mijn kans gegrepen en deze arme afgedankte tafel een tweede leven gegeven.

Na wat beter kijken kwam ik tot de conclusie dat er 4 verborgen lades in zitten die niet al te makkelijk open zijn te krijgen en waarvan ik nog steeds niet het juiste trucje heb gevonden. Wat ik me echter af vraag: Heb ik een stukje geschiedenis in mijn bezig of is het namaak? En is het gewoon een simpele mooi afgewerkte tafel of is het echt een waardevol stuk?

http://imageshack.us/photo/my-images/22 ... ii070.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/25 ... ii071.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/89 ... i072k.jpg/

De bovenkant heb ik geen foto van maar die is tevens van een houtsoort, maar wel iets anders. Het lijkt nl een beetje gemarmerd.

Ik ben heel erg benieuwd. Ben er nl nog niet over uit of ik er afstand van wil doen of niet.

Bedankt alvast!

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:22

Als je je plaatjes even tussen image-tags zet, zijn ze zichtbaar... [img](url-plaatje)[/img]

Apart ding wel. :j Ik heb er persoonlijk geen verstand van, maar loopt eens met de foto's langs een antiekzaak of ga naar Tussen Kunst & Kitsch. :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:25

Mooie tafel heeft het wel zwaar gehad zo te zien. Met wat werk kun je er een mooie tafel van maken. Zitten de laatjes in de zijrand verstopt of onder het tafelblad? En heb je daar foto s van.

Ik zou zowiezo met wat foto s naar een antiek handelaar gaan of de tafel meenemen naar idd kunst en kitch of een lokale variant ervan. Ben wel jaloers op deze tafel. Wat zijn de maten eigenlijk?

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:05

Maak even een foto van de onderkant en de verbindingen daar kun je altijd goed aan zien of iets oud is of niet.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:20

Ik zal een dezer dagen wel even wat meer fotos maken, van de onderkant bovenkant en de laatjes, ik kwam er achter dat er laatjes in zaten omdat ik iets hoorde rammelen bij het verplaatsen. Ik heb er 2 laatjes uit gekregen en ben er niet in geslaagd deze weer terug erin te krijgen maar heb ze nog wel. Ik zorg zo snel mogelijk voor nieuwe bfoto's!!

Bedankt voor de reacties!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:22

Spannend :D

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:22

Ik zal hem ook even opmeten, hij zal zo rond de 1, 20 zijn qua lengte en breedte, de hoogte is meen ik ietsjes hoger.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:03

Bah, foto's moeten morgen maar even, mijn telefoon is te leeg om nog te kunnen flitsen *zucht*

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:05

Uiteindelijk dit topic compleet vergeten, wil toch alsnog op dit onderwerp terug komen, dit keer met meer foto's:
Afbeelding
De naden, ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, Ik zie geen duidelijke tekenen van lijm of schroeven....

Afbeelding
Hier de onderkant wat uitgebreider...

Afbeelding
De voorkant, het laatje is hier redelijk te zien.

Afbeelding
De bovenkant, ik ben erg benieuwd waar het materiaal in het midden van gemaakt is....

Afbeelding
De onderkant, het gaatje om één van de 4 verzonken laatjes open te krijgen is hier goed te zien.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:32

Ik heb er absoluut geen verstand van, maar snuffel graag overal en nergens rond en dan vang je wel eens wat op.
Ik denk dat je een jaren 20-30 tafel hebt, gezien de kleuren en het hout. Degelijk handwerk.
Het lijkt op eiken met mahoniehout; alleen de versieringen lijkt weer ander hout en de versieringen op art deco.
Heeft ook iets koloniaals door die poten.

Die laadjes zijn ook echte laadjes of enkel panelen? Zat er wat in? :o

Toch maar ff een keer dat tafelding onder je arm meenemen naar een antiquair.
Want ik ben nu retebenieuwd wat het is! :D

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:51

Om te vraag te beantwoorden:

Afbeelding
De binnenkant vanaf de voorkant genomen.

Afbeelding
De achterkant.

Laatje of panelen? Wat is het?
Je maakt me wel verdomde nieuwsgierig nu!
Laatst bijgewerkt door Xyris op 27-01-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:51


Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:29

Heyy thanks, nee nog niet langs een antiquair geweest omdat ik mijn hele deur eruit moet tillen wil ik hem uberhaupt naar buiten kunnen krijgen. Daarna moet ik nog een steile brandtrap af... Zit er wel over te denken om het online te doen (7,50)...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:35

Zijn er toevallig nog mensen die enig idee hebben? :)

Heb op google lopen zoeken naar een soortgelijke kast maar hij is echt niet te vinden........

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:00

Het is denk ik geen Europees meubel, of wel Europees en namaak, aangezien er aan de onderkant net zoveel aandacht is besteed als de bovenkant en de verbindingen zo op het oog lijken zonder lijm en spijkers. Dus het is wel door een goede meubelmaker gemaakt. Ik ben echt helemaal niet thuis ik Oosterse meubels. Dus dit is alles wat ik erover kan zeggen. Neem eens wat fotoaks mee naar een veilinghuis of mail die door. Dan kan een taxateur voor je kijken! Succes!!

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:47

pff , ook ik ben nieuwsgierig. Geen verstand van meubelen, maar de versiering vind ik juist oud Grieks lijken. Het hout met die ronde donkere vlekken aan wortelnotenhout, maar of het ook werkelijk dit hout is...geen idee....Waarom zou je het weg doen? Al is het antiek, vaak krijg je er weinig voor bij verkoop en als je het zelf mooi vind...Vertel je het in ieder geval als je iets meer over de tafel weet? ...nu wil ik het weten ook!!!!

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:26

Het is inderdaad gefineerd. De onderkant is vuren en de bovenkant gefineerd. Walnotenhout.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:40

Ik zou ook de Art Deco-achtige kant op denken, gezien de wat plastische overgangen in de vormen. Maar het houtsnijwerk vind ik daar weer helemaal niet bij passen. Ik vind het tafeltje sowieso erg divers. De vorm an sich is vrij strak, met wat experimentele vormovergangen in de poten en het front van het tafeltje. Het snijwerk op de zijkant vind ik verder niet kenmerkend.. De bladen op de onderkant hadden kenmerkend kunnen zijn, maar zeker niet in combi met het snijwerk aan de zijkant..
Als ik kijk naar de kwaliteit van het snijwerk, zou ik het zeker niet zoeken bij een vakman := Het snijwerk is scheef, niet netjes afgewerkt. Misschien is dit wel een leuk hobby-projectje geweest..

Maar mócht je toch een kant op willen zoeken, zou ik gaan voor de Art Deco - Art Noveau kant :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:47

Hmm thanks :) ben nog druk aan het zoeken! Ik houd jullie op de hoogte zodra ik nieuws heb!

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:24

Ik heb zelf een tijd als hobby in antieke meubels en spulletjes gehandeld (en nog steeds heel enthousiast met antiek) maar zover ik van de foto's kan zien ziet deze er niet echt oud uit. Vooral omdat de stijl niet helemaal "klopt".

Ik denk dat het een tafel uit China is en ik heb het idee dat er een heleboel exemplaren zijn van deze tafel.

Als je hem online laat taxeren maak dan wat foto's in het daglicht / buiten.
Het is nu niet zo goed te zijn wat voor kwaliteit / materiaal het is.

Een handelaar zal je er denk ik zo'n 40 euro voor geven.
Als je het zelf particulier verkoopt kun je er een hoop mee voor krijgen ook al is het geen antiek.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:50

Dat zijn hardstikke laadjes, best apart om ze zo te maken zonder greep erop en om ze vast te zetten.

Jij nieuwsgierig? IK ben nieuwsgierig!
Hup! Foto's maken en laten taxeren dat ding! :j
Voor maar 7,50; dat is niet echt veel geld, dus geen idee of het wel wat is...

Is 'Tussen Kunst en Kitsch' niet een keer bij jou in de buurt toevallig?

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Kan iemand mij wat meer vertellen over deze (antieke?) tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:01

He wacht.. wat zie ik nu? Is het blad afneembaar?