L'invasion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

L'invasion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 21:50

In het topic van Greetje over of de inbreng van volbloeds positief is geweest werd er gesproken over L'invasion.

Nu kon ik niet helemaal uit deze tekst opmaken of dit een engels volbloed was?
Dit paard komt namelijk ook in Udindes stamboom voor, weliswaar heeeeel erg in de verte. Er staat ook een foto bij, maar ik vraag me dus af of dit een engels volbloed was of meer een basispaard. Of is dit het oude engelse volbloed type?

Bij de namen van zijn ouders, Pre Sale en Sabotiere staat SF geschreven. Wat is dit voor een afkorting? Selle Francais??

Afbeelding


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 21:56

ja

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 22:00

Sarabande, ja wat? Ja engels volbloed, ja oud type, ja SF is Selle Francais?
Licht uzelf eens toe Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:02

je laatste opmerking ja dat is Selle Francais

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 22:03

Een engels volbloed uit twee maal Selle Francais? Mijn vraagtekens worden alleen maar groter Verward

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:10

L'nvasion is als ik me niet vergis de vader van Odin van Wittenstein, een Gelderse hengst (oa. weer de vader van Ulex). L'Invasion is iig zeker geen Engels volbloed!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 22:14

Dat kwam me al zo vreemd voor. Maar wat is dit paard dan?
Als je 2x een spillebeen neemt krijg je toch niet een gelders paard?
Of is dit paard in het gelderse stamboek opgenomen, zonder gelderse voorouders te hebben?
Iemand met een verhelderend idee?
(bij verveling zit ik al gauw in de gelderse stamboeken, dat mag duidelijk zijn Haha! )

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:28

Citaat:
In het topic van Greetje over of de inbreng van volbloeds positief is geweest werd er gesproken over L'invasion.



Bij L'invasion kom je aan vader en moederskant volbloeds tegen!

t.w. in de vierde generatie nl. ::: Vieux Marcheur xx,Aveu xx,Vieux Chouan xx.

Heb je daar iets aan in je denken.
Want het Gelderspaard kreeg al vroeg bloed toegevoerd ,met de SF-hengst L'invasion, 18,75 % volbloed bezat hij.

Goede nacht.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 23:11

fijn troef dat je de pc er altijd bij hebt. trouwens voor de gelderse hedendaagse fokkerij de z.g. basisfokkerij geldt alleen nog maar dat een hengst oud moet zijn om toegelaten te worden of de zoon van een oude hengst of het nu een holsteiner of wat dan ook is. Want er zit vanalles in wat basis genoemd wordt rare fokkerij

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 06:39

jantina schreef:
Of is dit paard in het gelderse stamboek opgenomen, zonder gelderse voorouders te hebben?
Iemand met een verhelderend idee?
(bij verveling zit ik al gauw in de gelderse stamboeken, dat mag duidelijk zijn )

_________________

Sorry maar nu sla je echt de plank mis.

Als jij zegt dat je vaak in de Gelderse stamboek zit te studeren bij verveling. En je weet niet wie het 'paard' L'invasion is.

Dan kom je bij me over als een "predikant" die zegt dat hij de "Heer" niet kent.

En dat is vaak hier het probleem in die topics: "Praten over de fokkerij en niet weten wat de basis is van die fokkerij.
Uberhaupt niet weten wat fokkerij is.
Fokkerij is iets anders dan een linaire scorings-systeem!
Fokkerij heb je in je aderen,heb je in je bloed !
Fokkerij hoort bij creatie!!

En linaire scorings-systeem en al die andere bull hoort bij vermeerderen.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 07:30

L' invasion is een Anglo-Normandieer en destijds goedgekeurd bij het VLN. Als deze hengst zo slecht was in de vererving zou er nu geen enkel goed paard over zijn geweest bij de Geldersen. Deze hengst heeft heel goed werk verricht maar als een hengst in vele bloedlijnen wordt gebruikt en ook nog goed fokt zijn er altijd wel voorbeelden te vinden van enkele missers. Iedere hengst brengt goeie en slechte en alles wordt naar de hengst teruggeschoven, maar de moeder bepaalt altijd nog +/- 80%.

Wel is het natuurlijk zo dat als er al gevallen van mankementen bekend zijn geworden men dus moet vermijden om ze nogmaals via bloedlijnen naar binnen proberen te halen. Maar iedere veelgebruikte hengst brengt problemen met zich mee. De meeste problemen worden door de fokkers en de stamboeken zelf veroorzaakt door er een kwestie van, horen, zien en zwijgen van te maken.Daarom is het zo belangrijk dat voordat men gaat fokken de bloedlijnen uit gaat pluizen en kijken hoe hebben broers, zusters, neven ,nichten ooms en tante's het in de doorsnee fokkerij gedaan. Dat dit voor een hybridenfokkerij moeilijk is is verklaarbaar, maar men zal toch de moeite moeten nemen om zoveel mogelijk informatie proberen boven te halen, en niet klakkeloos naar verhaaltjes van derden te luisteren, want hengsten en merries een enge ziekte toe te denken is gauw gedaan.

En Troef nog even over jouw, jij hebt zo te horen veel verstand van de fokkerij en dat kan ik alleen maar waarderen, we kunnen daar allemaal van leren maar het zou fijner zijn als je eens wat vriendelijker binnenvalt.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:48

L'Invasion komt in de stamboom van mijn paard zelfs 4 keer voor!
Ik heb vorig jaar informatie over de stamboom van mijn paard opgevraagd bij het KWPN en volgens de stamboom van haar vader (Udonis) waar L'Invasion langs moederskant 2 keer in voorkomt (als vader van de moedersvader en als vader van de moedersmoeder) is hij Selle Français met het nodige percentage volbloed zoals Troef ook al geplaatst heeft!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:09

Ik heb even gekeken waar SF voor staat. Dit is Frans zadelpaard. In het SF zijn meerdere rassen gebundeld. Denk maar eens aan Cor de la Bryere. Deze Anglo-Normandier komt uit een S.F moeder en een volbloedvader.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:12

Indertijd zijn erg veel gelderse merries naar belgie gegaan, daar ligt met name met kruising met hanoverraan de grondslag voor het bwp. Je kan dat duidelijk zien aan de overheersende kleur vos. Dus het is heel goed mogelijk dat je zo veel invasion hebt. Indien je met deze merrielijn fokt goed opletten bij de hengstenkeuze zou ik zeggen, e eh troef wat dacht je van emotie
succes Sarabande

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:51

Heb je daar misschien een paar voorbeelden van? Ben er wel eens benieuwd naar.
Van dat Hannoveraanse bloed weet ik wel zeker, mijn eigen BWPer is van moeders kant een Belgische Hannoveraan.
Wat betreft Cor de la Bryere; een groot deel van de holsteiner fokkerij is te danken aan die hengst.
Bijna alle stamboeken zijn mixen van andere "rassen" (als je daar in de warmbloeden nog over kan praten). Kijk naar de goedgekeurde hengsten van dit jaar (KWPN), hoeveel duits bloed zit daar wel weer tussen. Het BWP, heeft voornamelijk hannoveraans bloed, SF (Selle Francais), Holsteiner, WPN enz. Net als in de duitse fokkerij en dan nog niet te spreken over elk procent volbloed dat in onze huidige rijtypische paarden zit. Ik denk niet dat je in de warmbloeden nog over een raszuiver paard kan spreken en worden de stamboeken groot door het goede combioneren.
Als ik het fout heb, graag een verbetering.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 10:15

Troef, jammer dat je een beetje raar reageert. Ik vind het namelijk machtig interessant om wat na te kijken wat mijn paarden betreft. Ik ben niet opgegroeid met het fokken van paarden en dat wat daar bij hoort, dat zit mij dus niet in het bloed. Maar daarom mag een mens wel wat interessant vinden niet?
Al doende leert men en ik vind dit een leuk topic. Ik leer er veel van, dat heeft verder niet te maken met wat er in je bloed zit of niet.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:57

Als je wilt leren moet je ook luisteren en tussen de regels kijken. Wie reageert altijd met dezelfde hengsten op vragen over dekadviezen en wil best even een folder opsturen, en wie probeert echt uit interesse met je mee te denken???? dat is geen puzzel gewoon even doorlezen van de verschillende topics

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:31

Greetje:
Citaat:
maar de moeder bepaalt altijd nog +/- 80%.


Nu is er een keer iets dat ik niet begrijp?

Ik dacht 100 : 2 = 50

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:32

80% lijkt me erg veel, 60 % lijkt mij aanemelijker. Aangezien dat de moeder zich bezig houdt met de opvoeding.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:34

Ik ben dan wel met paarden opgegroeid, maar je blijft altijd bijleren. Afstammingen kennen is altijd makkelijk. Van 95% van alle paarden die bij ons stamboek zijn ingeschreven ken ik de afstamming uit mijn hoofd. Dat is altijd makkelijk, want je hoeft niet meteen alle boeken en papieren na te pluizen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:36

Waar hebben we het nu toch over?

L'invasion, fokken,vermeerdere,Darwin,genetische aanleg,vererving of opvoeding van een moeder die haar kind leert springen ?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:38

Als jij het weet, mag jij het zeggen!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:52

Yootha
Citaat:
Ik ben dan wel met paarden opgegroeid, maar je blijft altijd bijleren. Afstammingen kennen is altijd makkelijk
In het SF zijn meerdere rassen gebundeld. Denk maar eens aan Cor de la Bryere.


Daar is niet niks mee. Dat waardeer ik ook.

Maar wil je in het fokken verdiepen ,begin dan bij het begin.
En dan is en wordt leuk.

Maar spring niet van de hak op de tak van horen zeggen. want dat leid tot niets.
En voor degene die niet goed kunnen begrijpen..
Cor de la Bryere is geen ras maar was een vooraanstaande hengst net als L'invasion.

Beide hebben een stamboek mede bepalend gemaakt.
Cor in Holstein en L'invasion binnen het huidige KWPN.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:09

L'Invasion
SELLE FRANCAIS
1036 Sgldt pref
KWPN

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:42

Troef schreef:
Maar spring niet van de hak op de tak van horen zeggen. want dat leid tot niets.
En voor degene die niet goed kunnen begrijpen..
Cor de la Bryere is geen ras maar was een vooraanstaande hengst net als L'invasion.

Beide hebben een stamboek mede bepalend gemaakt.
Cor in Holstein en L'invasion binnen het huidige KWPN.


Heeft iemand iets anders beweert?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers