nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:21

Ik heb het uit gemak maar ff over 'type kwpn' en 'type mérens', want er zijn voor beide natuurlijk zat vergelijkbare rassen te bedenken!

Ik heb jarenlang een kwpn-er gereden; zij was 3/4 volbloed en een heerlijk paardje om te rijden. Helaas is zij niet meer, want anders had zij mijn nieuwe paard nu geweest Verdrietig

Ik heb dus hele positieve ervaringen met de kwpn en andere volbloed/ warmbloedpaarden. Alleen had mijn merrie beenproblemen (meer door de rijstijl van de eerste eigenares dan door 'zwakke' benen, maar toch). Ik zit me nu dus af te vragen of ik niet beter een robuurster type kan nemen, en toevallig vind ik de mérens wel hele leuke paarden. Ik ben dol op donkere paarden en ik ben vooral gecharmeerd geraakt van deze paarden omdat ik ze tijdens vakanties in de pyreneën regelmatig tegen kom.

Ik wil wel een leuk allround paard, om vooral mee te buitenritten, maar ook wel wat te dressuren / springen, wie weet endurance... Ik wil wel een lekker voorwaarts paard dat best wat temperamentvol mag zijn, maar zeker ook nuchter is in het koppie, vooral voor de buitenritten. En ook omdat ik graag zonder zadel rij.

Nu lijkt de Mérens me hier best geschikt voor (van horen zien want ik heb nog geen eigen ervaringen gehad met het rijden van een mérens), maar ik ben zo bang dat ik er verveeld van ga raken omdat ik tot nog toe altijd een volbloed reed. En ik kan (naar mijn bescheide mening) wel redelijk goed overweg met wat temperamentvolle paarden. Kortom: ik wil m'n paardje niet binnen de korste keren beu zijn omdat het zo'n brave goedzak is.

Kortom ik wil graag advies: kan ik beter bij volbloed / kwpn blijven of is de Mérens best wel geschikt voor mij??

EmGee
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-04-05

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:42

Wij hebben zelf een Merens, dus ik kan je er wel wat meer over vertellen. Tis een merrie van 16 jaar en een pittige tante. Wij rijden haar vooral dressuurmatig en buiten in het bos, dit gaat allebei prima. Ik heb niet zoveel ervaring met echt temperamentvolle paarden, maar Merensen zijn niet per definitie makkelijk te rijden. Vooral in het bos is ze heel voorwaarts, maar wel zodanig dat je ermee aan 't werk kunt. Daarnaast zijn ze niet overdreven schrikachtig, vanuit hun roots zijn ze immers gewend om in bergachtige gebieden te leven, waar het met 1 onverwachts stapje naar rechts afgelopen kan zijn. Tegenwoordig worden de Merensen ook anders gefokt, ze willen meer richting sporttype gaan fokken. Tenslotte, 't zijn hele gezonde en sterke paarden, wij hebben d'r nu 7 jaar en d'r is nog nooit een dierenarts bijgeweest.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, tis een beetje een onsamenhangend verhaal geloof ik!

EmGee
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-04-05

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:45

Dit is haar veulen, twee jaar oud en staat te koop (misschien niet de perfecte foto, maar vanuit het stamboek waren ze erg tevreden over hem. De man waar hij nu staat hecht zolang ze op de wei staan niet zo gek veel waarde aan uitgebreide verzorging):

Afbeelding

EmGee
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-04-05

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:45

Up voor de Javayo!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:44

Haha! Bedankt voor je reactie EmGee. Voorlopig streep ik de Mérens nog niet van mijn lijstje! Is jou Mérens goed voorwaarts? En hoe hou je haar, zomers op de wei en 's winters op stal of het hele jaar rond buiten?

Leuk paardje heb je hoor, mooie compacte bouw (zover ik kan beoordelen van de foto). En zo onverzorgd ziet hij er niet uit hoor, zo te zien zit hij juist goed in z'n vel. Is het een veulen van 2003?

Is jou veulen trouwens een rastypische mérens? Ik dacht te hebben begrepen dat er 2 type mérensen zijn, het oorspronkelijke robuuste type en de meer voor het rijden gefokte mérens. Klopt dit? En zo ja, onder welk type valt de jouwe?

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:00

Een Merens is absoluut geschikt als allroundpaardje *LOL*
En geloof me.. Koudbloeden zijn niet saai.. Knipoog Ook niet als je volbloeden gewend bent. Het ligt vaak aan de eigenaar of het paard sloom is, of juist lekker voorwaarts en vrolijk.
Ik ken zat Warmbloeden die veel slomer zijn dan mijn Trekpaardmerrie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:03

Ik heb ook een keer een Merens merrie mogen rijden, en had daar echt mijn handen vol aan. Niet omdat ze schrok, maar omdat ze toch best wel eigenzinnig was en overal doordenderde. Ze was ook uit Frankrijk geimporteerd, had haar jeugd in de bergen doorgebracht. Benen van staal, nooit kreupel. Maar er zat wel een kop op.

Ikzelf hou van klein en redelijk koppig (ben dus een ponymens) dus als ik zou mogen kiezen zou ik iid voor de Merens gaan.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:25

Ik hou ook niet zo van hele grote paarden; maar je moet toch ook wel het gevoel hebben een beetje paard onder je te hebben... maar vaak ligt dat meer aan de breedte dan de hoogte... de volbloed arabier van een vriendin is denk 1,65, maar die is mij te smal...

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik maar een keertje echt bij een Merens moet gaan kijken.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:44

Citaat:
Ik hou ook niet zo van hele grote paarden; maar je moet toch ook wel het gevoel hebben een beetje paard onder je te hebben... maar vaak ligt dat meer aan de breedte dan de hoogte... de volbloed arabier van een vriendin is denk 1,65, maar die is mij te smal...


voorheen reed ik op tinkers die 145-150 hoog waren, dan had ik aanzienlijk meer paard onder me dan bij sommige warmbloeden van 160 en hoger.

Binnen elk ras vind je de suffies en de heethoofdjes. Natuurlijk zijn sommige rassen bekend om bepaalde karaktertrekjes, maar uitzonderingen zijn er altijd

En zoals al geschreven is, je eigen rijstijl en karakter is ook erg bepalend. 1 tinkermerrie die ik reed was bij mijn zusje (een beginner) bloedbraaf en bij mij een lekker voorwaarts ding

Wat ik tot nu toe gezien heb aan Merenspaardjes, vind ik ze geweldig overkomen! Succes met je keuze!

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:07

Als ik het zo lees zou een arabisch volbloed ook aan jou wensen voldoen.
Ze zijn nuchter relaxt doen alles voor je en het zijn super alround paarden.
Ook heb je er verschillende types er in.
Zelfs Barokke Arabische volbloeden bestaan!!!!!!!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:30

Barcelano schreef:
Als ik het zo lees zou een arabisch volbloed ook aan jou wensen voldoen.
Ze zijn nuchter relaxt doen alles voor je en het zijn super alround paarden.
Ook heb je er verschillende types er in.
Zelfs Barokke Arabische volbloeden bestaan!!!!!!!

Je bent net een Jehova.. Verward Haha! Knipoog Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:37

Als ik de beschrijving van Barcelano hoor, denk ik eerder aan een Quarter dan een Arabier.

Toegegeven, niet alle Arabieren zijn hittepettiten en niet all Quarters koel. Maar als ik een Arabier voor me haal, heb ik geen nuchter paard voor ogen.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:54

Manuutje1990 schreef:
Barcelano schreef:
Als ik het zo lees zou een arabisch volbloed ook aan jou wensen voldoen.
Ze zijn nuchter relaxt doen alles voor je en het zijn super alround paarden.
Ook heb je er verschillende types er in.
Zelfs Barokke Arabische volbloeden bestaan!!!!!!!

Je bent net een Jehova.. Verward Haha! Knipoog Tong uitsteken


sssst mag je niet zeggen............. Clown
Heb eens een pb gekregen van iemand dat je dat niet mag zeggen.
Maar ja naar mij weten mag je ook niet achter de comp als je dat bent:D


Mensen verkijken zich op dit ras door alle fabeltjes die worden rond gestrooid.
Ik sta op een stal vol zuiver spaanse Arabische Volbloeden en zit er geen een bij die druk of wat dan ook is.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:04

ik heb ook een Merens!

Het is echt geen watje hoor! Ik heb me handen vol aan hem.
Hij is wel wat eenkennig, en er zit een kop op Haha!
Dat siert hem ook wel weer.

Ik ben heel wijs met hem hoor!

hij heeft heerlijke gangen!!!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:19

Barcelano schreef:
Manuutje1990 schreef:
Je bent net een Jehova.. Verward Haha! Knipoog Tong uitsteken


sssst mag je niet zeggen............. Clown
Heb eens een pb gekregen van iemand dat je dat niet mag zeggen.
Maar ja naar mij weten mag je ook niet achter de comp als je dat bent:D


Mensen verkijken zich op dit ras door alle fabeltjes die worden rond gestrooid.
Ik sta op een stal vol zuiver spaanse Arabische Volbloeden en zit er geen een bij die druk of wat dan ook is.

Hahaha Tong uitsteken
Het is idd zo, dat er over elk ras veel vooroordelen rondgaan.. Eigenlijk vooral het ene uiterste en het andere uiterste om het zomaar te zeggen. Bij Volbloeden en Koudbloeden is het al snel, wat moet je daar nou mee? Zo'n zenuwlijend beest, of zo'n sloom dik beest..
En eigenlijk zijn er heel weinig vooroordelen over warmbloedpaarden ofzo.. Tong uitsteken
Eerst dacht ik bij een volbloed ook gelijk aan een zenuwlijend paard.. Bloos
Maar ik ben er nu dus achter dat ze echt niet allemaal zo zijn.. En dat koudbloeden niet sloom en nutteloos zijn ben ik al heel lang achter.. Tong uitsteken
Toch zou het me wel is gaaf lijken om is op een Arabisch Volbloed te rijden. Gewoon om is te kijken hoe dat nou is. Ik heb wel is op een Arabiertje gereden, maar dat is al een hele poos terug, en dat was nou net zo'n zenuwlijende die schrikt van een paaltje in de berm.
En nu moet ik eigenlijk ook heel eerlijk zeggen dat mijn Trekpaardmerrie het ook zou durven om opzij te springen voor een paaltje in de berm.. Bloos Ik ben er ook een keer vandoor gevlogen met d'r voor een schaap.. Bloos
Dus zo zie je maar, vooroordelen daar klopt gewoon geen reet van.. Tong uitsteken
Dit is trouwens erg offtopic.. Bloos

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:14

Ik heb op heel wat soorten en rassen gereden.
Heb zelfs koudbloeden meegemaakt die denk ik stiekem uit een peper vaatje zijn ontstaan:)

En inderdaad over warmbloeden zie je weinig gebrabbel ja over de dravers weer heel banketstaaf....

Dus kortsamen gevat alles wat niet voor (de "sport"ïs zoals men de dressuur en springen ziet want ja al het anderen zien volgens mij veel mensen toch niet als sport:S )is dus troep.

Zo doe ik ffies een aantal mensen na:)

Maar je presteert in mij ogen beter en heb meer mij sympathie als je op een paard rij waar mensen zoiets van hebben meid neem toch een sportpaard(kwpner en dat soort paarden)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:38

heeft een merens vlakke gangen of gooit ie hoog op? Tong uitsteken

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:46

Pebblesje schreef:
heeft een merens vlakke gangen of gooit ie hoog op? Tong uitsteken


Dat is denk ik verschillend per merens.

De merensen maaien wel vrijwel allemaal. De mijne gooit zeker niet hoog op.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:27

oke thnx. Ik vind het hele gave paarden!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:22

Barcelano schreef:
Ik heb op heel wat soorten en rassen gereden.
Heb zelfs koudbloeden meegemaakt die denk ik stiekem uit een peper vaatje zijn ontstaan:)

En inderdaad over warmbloeden zie je weinig gebrabbel ja over de dravers weer heel banketstaaf....

Dus kortsamen gevat alles wat niet voor (de "sport"ïs zoals men de dressuur en springen ziet want ja al het anderen zien volgens mij veel mensen toch niet als sport:S )is dus troep.

Zo doe ik ffies een aantal mensen na:)

Maar je presteert in mij ogen beter en heb meer mij sympathie als je op een paard rij waar mensen zoiets van hebben meid neem toch een sportpaard(kwpner en dat soort paarden)

Idd.. Tong uitsteken
En dat wat je zei over koudbloeden is helemaal waar.. Tong uitsteken Ze zijn heel koel.. Maar als ze vurig worden, dan zijn ze ook écht vurig.
En een draver is vaak toch een Engels Volbloed of niet?
En met een koudbloed of volbloed kan je natuurlijk de sport helemaal niet in.. Rolleyes
Ik heb zelfs een keer gehoord, "Wat moet je nou met een Trekpaard? Daar kan je niet eens is op galloperen." Ik: "Waar slaat dat nou weer op? Verward" Zij: "Nou, op een Trekpaard kan je toch niet galloperen??" Natuurlijk wel.... Verward Dat is echt het stomste wat ik ooit heb gehoord.
En een KWPN-er zou ik niet eens is willen om eerlijk te zijn.. Verward Ik ga het zeker niet af kraken, en er zit er af en toe best is 1 tussen waarvan ik zeg, ja dat is best een mooi paard. Maar zelf zou ik er nooit 1 nemen, het is mij wat te gewoon zeg maar, en ze spreken me ook totaal niet aan.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:32

Als ik zo jouw verhaal eens lees zou ik voor de Merens gaan.
De meeste KWPN-ers die ik ken zijn behoorlijke heet-hoofden en bepaald niet nuchter.

Zoals al eerder geschreven is zijn koudbloeden echt niet zo sloom als dat de meeste denken / zeggen.

Zelf heb ik een Tinker , ze is echt koel in dr kop , maar absoluut niet sloom. Heb soms echt moeite met d'r inhouden. Shay is dan meer het "luxe" type Tinker (Grai) Tuurlijk schrikt ze wel eens maar gaat dan niet als een debiel aan het rennen. Het is hooguit een stapje opzij , en als ze heel hard schrikt (net als de laatste keer) dan gaat ze wel 2 passen draven Tong uitsteken

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:52

EmGee schreef:
Wij hebben zelf een Merens, dus ik kan je er wel wat meer over vertellen. Tis een merrie van 16 jaar en een pittige tante. Wij rijden haar vooral dressuurmatig en buiten in het bos, dit gaat allebei prima. Ik heb niet zoveel ervaring met echt temperamentvolle paarden, maar Merensen zijn niet per definitie makkelijk te rijden. Vooral in het bos is ze heel voorwaarts, maar wel zodanig dat je ermee aan 't werk kunt. Daarnaast zijn ze niet overdreven schrikachtig, vanuit hun roots zijn ze immers gewend om in bergachtige gebieden te leven, waar het met 1 onverwachts stapje naar rechts afgelopen kan zijn. Tegenwoordig worden de Merensen ook anders gefokt, ze willen meer richting sporttype gaan fokken. Tenslotte, 't zijn hele gezonde en sterke paarden, wij hebben d'r nu 7 jaar en d'r is nog nooit een dierenarts bijgeweest.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, tis een beetje een onsamenhangend verhaal geloof ik!


Er is een ras die er misshien wel net tussen past.....tatataataaaa de Groninger.
Robuust, vaak donker van kleur, werklustig, nuchter, mooi, lief, braaf, gezond (bij de groningers komen nog maar weinig ziekten voor), niet duur en zo all-round als maar kan. Stokmaten tussen de 155/170.

kijk even op deze site:
www.feelfreefoto.nl

doei,

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:59

yarrah schreef:
Er is een ras die er misshien wel net tussen past.....tatataataaaa de Groninger.
Robuust, vaak donker van kleur, werklustig, nuchter, mooi, lief, braaf, gezond (bij de groningers komen nog maar weinig ziekten voor), niet duur en zo all-round als maar kan. Stokmaten tussen de 155/170.

kijk even op deze site:
www.feelfreefoto.nl

doei,

Hoe kan je nou zeggen dat een Groninger mooi, braaf, lief en gezond is. Ik vind het toevallig best mooie paarden, maar een ander vind het misschien wel een afschuwelijk beest. En braaf en lief dat ligt voor een groot deel aan de eigenaar en niet aan het paard zelf. En gezond dat valt niet te voorspellen, hij kan altijd ziek worden, of kreupel door het een of 't ander.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:23

[/quote]
Hoe kan je nou zeggen dat een Groninger mooi, braaf, lief en gezond is. Ik vind het toevallig best mooie paarden, maar een ander vind het misschien wel een afschuwelijk beest. En braaf en lief dat ligt voor een groot deel aan de eigenaar en niet aan het paard zelf. En gezond dat valt niet te voorspellen, hij kan altijd ziek worden, of kreupel door het een of 't ander.[/quote]

Over smaak valt te twisten dus ik kan wel zeggen dat ik ze mooi vind. En Groningers zijn van karakter nuchtere en brave paarden er zal altijd wel een draakje tussen in zitten, maar in welk ras zit hij nu niet?. De Groninger staat bekent als een gezond ras, hoefkatrol, spat en andere gebreken komen bij de groningers maar weinig voor.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: nieuw paard kopen:type kwpn versus type mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:17

yarrah schreef:
Citaat:
Hoe kan je nou zeggen dat een Groninger mooi, braaf, lief en gezond is. Ik vind het toevallig best mooie paarden, maar een ander vind het misschien wel een afschuwelijk beest. En braaf en lief dat ligt voor een groot deel aan de eigenaar en niet aan het paard zelf. En gezond dat valt niet te voorspellen, hij kan altijd ziek worden, of kreupel door het een of 't ander.


Over smaak valt te twisten dus ik kan wel zeggen dat ik ze mooi vind. En Groningers zijn van karakter nuchtere en brave paarden er zal altijd wel een draakje tussen in zitten, maar in welk ras zit hij nu niet?. De Groninger staat bekent als een gezond ras, hoefkatrol, spat en andere gebreken komen bij de groningers maar weinig voor.

Owkeej.. Maar iig over dat braaf, lief en nuchter.. Dat ligt vaak aan de eigenaar.. Als jij niet braaf, lief en nuchter tegen je paard bent, dan is het paard dat waarschijnlijk ook niet tegen jou.. Knipoog