Neue Schule bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lvdbos

Berichten: 195
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Almelo

Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:42

Heeft iemand ervaring met Neue Schule bitten? Ik ben voornemens zo'n bit aan te schaffen (de TRANZ ANGLED LOZENGE) maar vroeg me af of er iemand ervaring mee heeft. Ik hoor het graag...

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:21

Een vriend van mij die heeft al zijn paarden erop lopen. Hij beweert dat ze beter zijn als sprenger (door andere metaal samenstelling) ik zeg dat het geen verschil maakt ;).
Goed bit dus :).

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:53

Het metaal maakt echt niets uit. Sommige paarden kunnen niet over koper, anderen niet over nikkel. Tja, dan doet de legering er toe. Anders niet, dan is het de vorm die belangrijk is.
Ik geloof best dat de NS bitten goed zijn. Maar verwacht geen wonderen. Het is geen rijtechnische oplossing natuurlijk.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:55

Ik heb twee modellen besteld in Engeland, bij http://www.horsebitbank.com. Je kan ze daar 30 dagen proberen, niet goed, dan krijg je vrijwel al je geld terug (je betaalt alleen de verzendkosten en een klein bedrag voor het proberen, 5-10 pond per bit, afhankelijk van aankoopbedrag). Ze hebben overigens nog veel meer merken. Ik krijg de Verbindend en de Demi-Anky op proef. Ik zal jullie op de hoogte houden.

lvdbos

Berichten: 195
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:38

@Taar_tje, waarom heb je specifiek voor deze bitten gekozen... ben gewoon benieuwd.. en leuk dat je ons/mij op de hoogte wilt houden. Ik heb Neue Schule al wel een mail gestuurd maar heb daar nog geen antwoord op gekregen.

Ik ga nu maar eens even kijken op horsebitbank..

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:44

Er is een vereniging opgericht in nederland en duitsland waar bitfitters op lokatie komen om advies tegeven over welk bit het beste bij je paard past.
Na een controle van het hoofd,kaakgewricht,tong,ruimte in de mond,lagen en gebit,kijken we samen met de ruiter waar het paard het fijnste/beste op loopt.
Na een keuze is er ook nog een mogelijkheid om het bit een week te proberen.
Wij werken onder andere met neue schule.

Ilverette

Berichten: 244
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:19

Ik ben van mening dat Neue Schule niet echt met iets nieuws komt. Salox is een nieuwe legering van metalen waar al bitten van bestaan (welke verhouding kan ik niet vinden). Ook is de vorm niet uniek (ik heb ze laatst uitgebreid bekeken in Duitsland) waardoor er geen noemenswaardig andere werking zou kunnen ontstaan zoals bij sommige Sprenger bitten.

Wat mij betreft kun je net zo goed een Cuprion (91% koper/5% zink/4% silicium) of Golden Brass (86%-90%koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer) bit kopen, daar lopen veel paarden ook erg fijn op en het scheelt tientallen euro's. Of je gaat afhankelijk van wat je paard fijn vind voor een aurigan bit van Sprenger. (85% koper, 4% Silicium, 11% zink) Dan betaal je ongeveer hetzelfde maar die hebben tenminste nog een andere vormgeving dan standaard waardoor sommige paarden daar nog fijner op lopen.
'Salox gold' zoals Neue Schule de legering van hun bitten noemt is misschien sneller warm en wordt misschien warmer dan andere metalen zoals ze zeggen maar ik denk niet dat je paard daar noemenswaardig veel van merkt.

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:45

Dan heb je toch niet helemaal goed gekeken want de vorm is wel degelijk anders.
Wat voornamelijk anders is,is hoe het verbindingsstukje is bevestigd en daarbij zijn er verschillende anatomische gevormde mondstukken en verschillende diktes.
Sprenger heeft zeker ook veel goede bitten maar heb gemerkt dat neue schule wel veel variatie heeft en zodoende voor veel paarden als fijn wordt ervaren,ze liggen gewoon fijn in de mond.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:45

lvdbos schreef:
@Taar_tje, waarom heb je specifiek voor deze bitten gekozen... ben gewoon benieuwd.. en leuk dat je ons/mij op de hoogte wilt houden. .


Ik blijf op zoek naar een bit dat Taar wel prettig vindt. Ik heb alle gangbare bitten al geprobeerd (van Sprenger, Nathe, leren bit, etc.), maar deze modellen van Neue Schule zijn echt anders van model en dit in combinatie met ander materiaal, wie weet :o

http://nsbits.com/global/index.php/dres ... -anky.html
http://nsbits.com/global/index.php/dres ... ndend.html

Ik rijd al 2,5 bitloos met dressuurmatig werk. Ook wedstrijden, maar die zijn nogal schaars.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:02

Een van mijn paarden heeft echt een hele dikke tong en daardoor heel weinig plaats in de mond voor het bit. De Neue Schule bitten maken voor hem echt een verschil.

lvdbos

Berichten: 195
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:57

Ik heb net antwoord gekregen van één van de sites waar ik heb uitgelegd waar ik naar op zoek ben (in overleg met de paardentandarts). Zij raden mij het team up bit aan. Ik wacht nog even op het antwoord uit UK. @Aimee, fijn dat je een bit gevonden hebt wat het verschil kan maken.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:02


gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:11

Ik heb nu een Myler bit (level 1) voor mijn PRE, die gooide met zijn hoofd toen hij nog een dubbelgebroken bit had, dit is nu helemaal opgelost! Er komen steeds meer soorten bitten op de markt en in sommige gevallen werken ze echt beter!

lvdbos

Berichten: 195
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Almelo

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:30


lvdbos

Berichten: 195
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:51

@Taar_tje heb je de bitten al ontvangen? Ben benieuwd...? Verder nog iemand die ervaring heeft met NS bitten? Ik hoor het nog steeds graag...

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:54

sabino schreef:
Er is een vereniging opgericht in nederland en duitsland waar bitfitters op lokatie komen om advies tegeven over welk bit het beste bij je paard past.
Na een controle van het hoofd,kaakgewricht,tong,ruimte in de mond,lagen en gebit,kijken we samen met de ruiter waar het paard het fijnste/beste op loopt.
Na een keuze is er ook nog een mogelijkheid om het bit een week te proberen.
Wij werken onder andere met neue schule.


Heb je daar toevallig een link/website van? Klinkt wel heel goed vind ik.

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:25


Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:27

Dank je wel Sabino, ik ga eens een kijkje nemen op allebei de sites.

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:31

Graag gedaan!

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:24

De bitten kan ik morgen bij postkantoor ophalen. Nog even geduld, eerst rustig mee rijden, voordat ik er iets van kan zeggen (en hopen dat de vorst niet doorzet.....) Eind volgende week, wordt vervolgd.....

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:11

Wat zijn eigenlijk de verzendkosten bij horsebitbank?
Ik kan het nergens op de site vinden.. En wat zijn de verzendkosten voor het retourneren van de bitten na testen?

Ik heb 2 weken geleden een vraag gesteld bij bit2fit, maar helaas nog geen antwoord ontvangen.
Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt eer je antwoord ontvangt?

Ik heb een paard met een dikke tong en laag gehemelte, daardoor vindt hij de meeste bitten vervelend en slaat zijn tong over het bit zodra ik het hoofdstel aan doe.
Sprenger dynamic ed heb ik geprobeerd maar gaf geen resultaat.

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:16

Ik zou de starter proberen,van neue schule

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:24

Dankjewel voor je advies, dit bit heb ik op dit moment in gebruik, hij vindt het wel al een veel prettiger bit dan de sprenger bitten die ik heb geprobeerd.
Hij slaat met dit bit niet zijn tong erover zodra ik het hoofdstel aan doe, maar als je contact neemt probeert hij het wel, als het dan niet lukt om zijn tong erover te krijgen probeert hij de teugels uit je handen te trekken. Daarmee heb ik het idee dat dit nog niet het perfecte bit voor hem is.
Longeren doe ik tegenwoordig met de kaptoom en dat gaat prima ook met de hulpteugel, dan heeft hij daarna zelfs een schuimend mondje.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:27

Vind een aantal NS bitten wel erg veel weg hebben van de Sprenger bitten.
BV de Anky Demi, is nagenoeg hetzelfde als de K&K Balkenhol snaffle en de NS Tranze loose ring lijkt erg veel op de RS Dynamic.

Zie in vorm van de bitten eigenlijk geen verschil....

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:34

Paashaas schreef:
Dankjewel voor je advies, dit bit heb ik op dit moment in gebruik, hij vindt het wel al een veel prettiger bit dan de sprenger bitten die ik heb geprobeerd.
Hij slaat met dit bit niet zijn tong erover zodra ik het hoofdstel aan doe, maar als je contact neemt probeert hij het wel, als het dan niet lukt om zijn tong erover te krijgen probeert hij de teugels uit je handen te trekken. Daarmee heb ik het idee dat dit nog niet het perfecte bit voor hem is.
Longeren doe ik tegenwoordig met de kaptoom en dat gaat prima ook met de hulpteugel, dan heeft hij daarna zelfs een schuimend mondje.


Sommige paarden moeten erg wennen aan een ander bit,zeker als ze gewent zijn dat een bit niet fijn in mond ligt.
Kan ook heel goed dat er nog trauma van een ander bit in de mond is waardoor het nog niet comfortabel aanvoelt.
Duurt vaak ff voordat dat uit hun systeem is.
Is je paard recentelijk naar de tandarts(elektrisch) geweest?