Bijtende & bokkende shetlander

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 21:15

Ik verzorg op dit momet een hele lieve shetlander genaamt lady . Ik ben bezig om haar een beetje te beleren ( De eigenaar doet er niks mee , dus lady is haast niks meer gewend ) . Maar mijn problemen zijn dat als ik lady om wil draaien ze mij heel hard in mijn voeten wil bijten ( expres ) en als ik naar voren wil met haar dan gaat ze heel raar wijken en dan doet ze net alsof ze gaat steigeren en dan bokt ze best wel hoog . Wat kan ik hiertegen doen ? Ik longeer haar ook bijna elke dag 15 min. Hebben jullie een paar tips om haar dat af te leren ?
Groetjes emkelover Bloos

halibut
Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-09-03

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:38

Is t paardje uberhaupt wel ingereden, als er niks mee gedaan wordt/is? Ik denk dat ze gewoon een beetje zuur is omdat er niks mee gedaan is en dat ze niks snapt van hulpen.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 18:21

Jallist schreef:
Is t paardje uberhaupt wel ingereden, als er niks mee gedaan wordt/is? Ik denk dat ze gewoon een beetje zuur is omdat er niks mee gedaan is en dat ze niks snapt van hulpen.



Nee ze is ook nie ingereden

halibut
Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-09-03

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:22

Dan moet je dat eerst gaan doen. De pony snapt waarschijnlijk niks van hulpen.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 18:24

Daar ben ik nu ook mee bezig . Ik heb ook al een advertentie op marktplaats staan want ik zoek iemand die mee wil helpen lady in te rijden want ik kan dat niet alleen enzo dus

maartjevOJarig
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:29

ook lekker een beetje grondwerk gaan doen!
wandelen, poetsen, hulpjes leren. Kom je al een heel eind.
Gaat Lady het steeds leuker vinden, doe alsof je met
een jong paardje bezig bent. Want ze snapt er kendelijk
helemaal niks van

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:34

waar woon je?

Daarnaast rustig opbouwen, maar bijten en stijgeren mag nooit! Als ze dat doet, ookal doet ze het omdat ze het niet snapt, afstraffen! Als je dat nu niet doet, wordt het alleen maar erger! Straks wordt ze helemaal onhandelbaar. Als je tips nodig hebt, pb maar Lachen

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 13:01

Ja dat probeer ik ook te voorkomen dat ze gaat bijten en steigeren maar ik wist dus niet wat ik er tegen moest doen Maar ik woon in Deventer

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:15

emkelover schreef:
Ja dat probeer ik ook te voorkomen dat ze gaat bijten en steigeren maar ik wist dus niet wat ik er tegen moest doen Maar ik woon in Deventer


Oke... Als ze bijt, gewoon meteen een tik tegen haar neus/lip. Als ze steigert, mag je haar echt wel een schop tegen haar achterwerk geven (met de wreef van je voet wel). wel goed vast blijven houden Knipoog

Verder ook echt bijv met wandelen/lopen je niet voorbij laten lopen en als jij stilstaat, moet zij dat ook doen. Probeer dat eens te oefenen Lachen

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 17:11

Oke bedankt spoeky . Maar waarom wou je weten waar ik woonde ? Waar woon jij dan Haha!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:50

Geen dank! Veel succes ermee!

Ik woon eindhoven. En ik dacht.. als je nou een beetje in de buurt woont, zou ik evt een keer langs kunnen komen of jij een keer hierheen komen om te kijken hoe ik de orde een beetje houd Haha!

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 20:03

En toen kwam die man een keer langs en toen vroeg ik ook van ja mag ze ook brokken hebben .Nee zegt hij want ze wordt binnenkort weer gedekt en als ze brokken krijgt pakt het sperma niet . Ik dacht van ja maar dat maakt helemaal niks uit . Nu ga ik dus een zak brokken voor haar kopen Knipoog

Rebecca15
Berichten: 39
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:53

ik verzorg ook 2 schetlander die van mij zijn ook heel erg gemeen ik pakte laats haar staat en toen schopte ze me maar ik rij wel op haar maar als ik op haar rij begeint ze te stijgeren ze heten romy en nicky als ik jou was had ik er gewoon op gaan zitten en als ze je bijt moet je haar een tik geven hoe oud is lady Haha!

Rebecca15
Berichten: 39
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:54

waar woon je

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:33

Rebecca15 schreef:
ik verzorg ook 2 schetlander die van mij zijn ook heel erg gemeen ik pakte laats haar staat en toen schopte ze me maar ik rij wel op haar maar als ik op haar rij begeint ze te stijgeren ze heten romy en nicky als ik jou was had ik er gewoon op gaan zitten en als ze je bijt moet je haar een tik geven hoe oud is lady Haha!


En jij doet niks aan dat steigeren? Bloos!

halibut
Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-09-03

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:37

Sorry hoor, maar dat gaat niet de goede kant op met die SHETlanders (niet sChetlanders Tong uitsteken ) van jou, Rebecca15. Ik weet niet wat je deed met die staart, maar als je m gewoon normaal beetpakte hoort een pony niet te gaan slaan, noch hoort ie te gaan stijgeren als je erop zit... Lekker vaag? Verward

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 07:02

Lady is 6 jaar en ik woon in deventer . Ja ik pak haar nu gewoon aan en als ze gaat steigeren geef ik haar een tik en dan komen mensen er langs lopen en dan gaan ze zeggen : aah is dat niet zielig enz . Daar heb ik dus echt een hekel aan he ! Boos! Maar ik doe wat ik doe en daar hoeven voorbijgaande mensen zich nie mee te bemoeien .

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 07:05

Oewh ik ben vergeten dit er in te zetten Tong uitsteken :

Maar het is idd een beetje raar dat die shet gaat slaan als je hem bij de staart pakt . Ookal is Lady nog niet goed ingereden , als ik bij haar gewoon de staart vastpak slaat ze ook niet dus . Dat is wel een beetje raar Verward

iklinsey
Berichten: 109
Geregistreerd: 31-03-05

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:56

ja dan zou ze er wel andere dingen mee doen (trekkenofzo)

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:37

nou mijn shetlandertjes die hoeven mij echt niet te trappen//bijten of tegen me te steigeren. de jongste is nu bijna 1 en die wou me laatst ( gericht) trappen, ik liep gewoon 1 meter achterlangs, nou toen heb ik het zweepje gepakt en nog eens langsgelopen en wou die nog eens doen heb ik hem een tik gegeven, gewoon dat tie schrok. en mijn 3 jarige shet die ben ik ook aan het inrijden, die is echt super lief nu, in het begin ( de 1ste week ) was hij wat aan het bokken met aansporen en 1 x steigeren, dat heb ik hem ff laten weten. ( het zijn 2 hengstjes) ze zijn echt super lief en buiten als ik even buiten heb gereden dan stap ik op het einde af en stap aan de hand met hem, dan loopt hij gewoon los achter me aan

dus gewoon aanpakken, hoe klein ze ook zijn hoor

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:13

Tr3z3l_l0v3r schreef:
nou mijn shetlandertjes die hoeven mij echt niet te trappen//bijten of tegen me te steigeren. de jongste is nu bijna 1 en die wou me laatst ( gericht) trappen, ik liep gewoon 1 meter achterlangs, nou toen heb ik het zweepje gepakt en nog eens langsgelopen en wou die nog eens doen heb ik hem een tik gegeven, gewoon dat tie schrok. en mijn 3 jarige shet die ben ik ook aan het inrijden, die is echt super lief nu, in het begin ( de 1ste week ) was hij wat aan het bokken met aansporen en 1 x steigeren, dat heb ik hem ff laten weten. ( het zijn 2 hengstjes) ze zijn echt super lief en buiten als ik even buiten heb gereden dan stap ik op het einde af en stap aan de hand met hem, dan loopt hij gewoon los achter me aan

dus gewoon aanpakken, hoe klein ze ook zijn hoor


Ik heb hier meerdere keren op bokt gehoord dat je een shet eigenlijk pas met 5 mag inrijden... omdat ze dan pas volgroeid zijn ofzoiets...

Maar zo hoort het wel (hoe jem et je pony's omgaat, van wat ik zo hoor) Haha!

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:44

Hooi! Lachen
Tja, gewoon consequent zijn, en duidelijk zijn in wat je toelaat en niet. Opnieuw rustig inrijden. Hou er wel rekening mee dat het paardje nog niks weet en de hulpen van jou (nog) niet begrijpt!! Ga beginnen met aan de hand lopen en als jij aan het halstertouw/teugels (licht eran met wat, hoofdstel lijkt me beter) trekt, dat hij of zij moet stoppen, zachter gaan etc. Maak dan veel overgangen enzo. Begin dan rustig aan met erop leunen (rug) en zo. Is lijkt mij het best als je helemaal opnieuw wil inrijden. Als je er weer opgaat, is het misschien handig dat er iemand naastloopt. En laat duidelijk zien als iets niet mag!! Ga steeds een stapje verder! Lachen Suk6!! Lachen Knipoog Kuss YerrY

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:14

djerada schreef:
Hooi! Lachen
Tja, gewoon consequent zijn, en duidelijk zijn in wat je toelaat en niet. Opnieuw rustig inrijden. Hou er wel rekening mee dat het paardje nog niks weet en de hulpen van jou (nog) niet begrijpt!!
Ga beginnen met aan de hand lopen en als jij aan het halstertouw/teugels (licht eran met wat, hoofdstel lijkt me beter) trekt, dat hij of zij moet stoppen, zachter gaan etc.
Maak dan veel overgangen enzo. Begin dan rustig aan met erop leunen (rug) en zo. Is lijkt mij het best als je helemaal opnieuw wil inrijden. Als je er weer opgaat, is het misschien handig dat er iemand naastloopt. En laat duidelijk zien als iets niet mag!! Ga steeds een stapje verder! Lachen Suk6!! Lachen Knipoog Kuss YerrY


Je moet niet gaan lopen trekken als jij ernaast loopt! een paard hoort te stoppen op het moment dat jij ook stil gaat staan en met evt wat stem hulpen. Als je je pony vanaf de grond al wil leren sturen en stoppen, kun je dat het beste met de lange lijnen (dus menteugels aan je hoofdstel, en dan erachter gaan lopen en haar zo leren sturen...).
Begin gewoon met longeren en ga er dan eens op leunen, terwijl iemand het vasthoudt, gewoon heel kort. Gaat dat goed kun je er uiteindelijk op gaan zitten, en dan rondlopen terwijl iemand hem dus vasthoudt! Daarna aan de longeerlijn: jij zit erop, pony loopt aan de longeerlijn en iemand longeert dus, terwijl degene zegt dat hij moet draven, drijf jij ook, zo leer je hem een beetje aan hulpen wennen en alvast stilstaan op je zit en met de teugels. als dat goed gaat, kun je los gaan rijden en kun je beginnen met het echte sturen. Alles gewoon rustig aandoen en er de tijd voor nemen, liever iets 10x te vaak gedaan, dan 1x te weinig en alles loopt in de soep! als je nog tips of hulp nodig hebt, mag je me altijd pb'en Lachen

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:19

spoekie schreef:
djerada schreef:
Hooi! Lachen
Tja, gewoon consequent zijn, en duidelijk zijn in wat je toelaat en niet. Opnieuw rustig inrijden. Hou er wel rekening mee dat het paardje nog niks weet en de hulpen van jou (nog) niet begrijpt!!
Ga beginnen met aan de hand lopen en als jij aan het halstertouw/teugels (licht eran met wat, hoofdstel lijkt me beter) trekt, dat hij of zij moet stoppen, zachter gaan etc.
Maak dan veel overgangen enzo. Begin dan rustig aan met erop leunen (rug) en zo. Is lijkt mij het best als je helemaal opnieuw wil inrijden. Als je er weer opgaat, is het misschien handig dat er iemand naastloopt. En laat duidelijk zien als iets niet mag!! Ga steeds een stapje verder! Lachen Suk6!! Lachen Knipoog Kuss YerrY


Je moet niet gaan lopen trekken als jij ernaast loopt! een paard hoort te stoppen op het moment dat jij ook stil gaat staan en met evt wat stem hulpen. Als je je pony vanaf de grond al wil leren sturen en stoppen, kun je dat het beste met de lange lijnen (dus menteugels aan je hoofdstel, en dan erachter gaan lopen en haar zo leren sturen...).
Begin gewoon met longeren en ga er dan eens op leunen, terwijl iemand het vasthoudt, gewoon heel kort. Gaat dat goed kun je er uiteindelijk op gaan zitten, en dan rondlopen terwijl iemand hem dus vasthoudt! Daarna aan de longeerlijn: jij zit erop, pony loopt aan de longeerlijn en iemand longeert dus, terwijl degene zegt dat hij moet draven, drijf jij ook, zo leer je hem een beetje aan hulpen wennen en alvast stilstaan op je zit en met de teugels. als dat goed gaat, kun je los gaan rijden en kun je beginnen met het echte sturen. Alles gewoon rustig aandoen en er de tijd voor nemen, liever iets 10x te vaak gedaan, dan 1x te weinig en alles loopt in de soep! als je nog tips of hulp nodig hebt, mag je me altijd pb'en Lachen



Ja, tuurlijk! Knipoog Maar ik bedoel als jij stilstaat en hij dat niet doet... Daar ging het eigenlijk over. Bloos Haha! Maar als jij wilt halthouden en dat paard niet,, ook na stemhulpen en andere hulpen (als je erop zit), dan lijkt het me handig als je zachtjes 1 keertje (als echt nodig is meer) aan de teugels trekt. Toch??? Tong uitsteken

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Bijtende & bokkende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:34

djerada schreef:
spoekie schreef:

Je moet niet gaan lopen trekken als jij ernaast loopt! een paard hoort te stoppen op het moment dat jij ook stil gaat staan en met evt wat stem hulpen. Als je je pony vanaf de grond al wil leren sturen en stoppen, kun je dat het beste met de lange lijnen (dus menteugels aan je hoofdstel, en dan erachter gaan lopen en haar zo leren sturen...).
Begin gewoon met longeren en ga er dan eens op leunen, terwijl iemand het vasthoudt, gewoon heel kort. Gaat dat goed kun je er uiteindelijk op gaan zitten, en dan rondlopen terwijl iemand hem dus vasthoudt! Daarna aan de longeerlijn: jij zit erop, pony loopt aan de longeerlijn en iemand longeert dus, terwijl degene zegt dat hij moet draven, drijf jij ook, zo leer je hem een beetje aan hulpen wennen en alvast stilstaan op je zit en met de teugels. als dat goed gaat, kun je los gaan rijden en kun je beginnen met het echte sturen. Alles gewoon rustig aandoen en er de tijd voor nemen, liever iets 10x te vaak gedaan, dan 1x te weinig en alles loopt in de soep! als je nog tips of hulp nodig hebt, mag je me altijd pb'en Lachen



Ja, tuurlijk! Knipoog Maar ik bedoel als jij stilstaat en hij dat niet doet... Daar ging het eigenlijk over. Bloos Haha! Maar als jij wilt halthouden en dat paard niet,, ook na stemhulpen en andere hulpen (als je erop zit), dan lijkt het me handig als je zachtjes 1 keertje (als echt nodig is meer) aan de teugels trekt. Toch??? Tong uitsteken


Ja dat is waar... Knipoog