Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 16:45

Puur uit nieuwsgierigheid Haha!
Het zadelmak maken en het laten wennen aan het tuig, hoe doe jij dat?

Ik heb dat eigenlijk altijd op zo'n beetje de zelfde manier gedaan.
Leren luisteren aan de longe.
Zadel en hoofdstel erop.
Na een poosje er zelf op en rijden maar.

Nu heb ik een paard waarbij deze snelle manier niet past. Ik merk aan haar dat ze uit haar doen raakt als ik iets te snel ga, of als ze het niet goed genoeg kan volgen. Ze is tot nu toe heel erg braaf en vind het leuk als ik met haar bezig ben, maar het moet wel heel langzaam allemaal. Voor mij heel anders dan ik gewent ben, maar ach het zonnetje schijnt, ik heb de tijd.

Doordat ik het nu anders aan moet pakken, schoot me de vraag te binnen, hoe doe jij dat?
Welke dingen pas jij toe, waar normaal gesproken over heen gepraat word.
Zoals het hoofdstel bv. Doe je dat na 2 minuten weer uit? Klik je er meteen een longeerlijn aan vast? Laat je je paard er eerst mee rondlopen door de bak voor je er een longeerlijn bijpakt?
Of het zadel. Doe je dat meteen vast? Moet het paard er meteen zijn rondjes mee lopen? Doe je het alleen op en af (los)?

De inside information eigenlijk.
Hoe pak jij dat aan?


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:09

Over het algemeen pak ik het zo aan:

* paard eerst leren in stap, draf en galop aan de longeerlijn te lopen en goed reageren op de comando's

Plingan een hoofdstel in maar nog niet direct aan het bit vast.

*Longeer lijn aan het bit vast of eventueel gebruik maken van een bijzet oid. Hierbij komt dan alweer een longeer singel die weer een mooie voorbereiding is op het zadel.

*Zadel erop ...even testen de reactie en als dat braaf gaat gelijk de baan in aan de longe.

Daarna uitbouwen totdat je erop gaat.
Het is voor mij geheel afhankelijk van het paard hoe snel hij het oppakt.
Eigenlijk alle paarden die ik ken waren binnen een week zadelmak en zat er iemand op.

Zelf zou ik nu eerst nog lange lijnen werk gaan doen. Dus het sturen en eerst mijn paard voor de wagen beleren...dan een tijdje zo trainen en dan er pas op.
Het dier heeft dan zonder belasting in evenwicht leren lopen en is wat sterker geworden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:46

Hangt ervan af hoe het paardje het allemaal oppakt. Eerst zorgen dat ze aan de hand al goed handelbaar zijn.

Daarna aan de longe, lekker leren luisteren naar stemulpen. Daarna een zadel erop, eerst in de stal, als dat goed gaat gelijk aan de longe laten lopen. Daarna hoofdstelltje in, maar daar longeer ik niet te veel mee. Dan voorzichtig iemand erop aan de longe en uitbouwen, af en toe ook alleen een stukje stappen. En zo verder...

Bij de één zit je er binnen de week op, de ander nemen ze ruim de tijd, zo'n paar maanden.

Verder vind ik erg belangrijk dat het paard goed getraind wordt aan de longe voor je iemand erop zet, zo heeft hij de kans om sterk te worden en balans te vinden eer er zo'n groot gewicht op zijn rug moet. Dus sowieso wordt er altijd wel een maandje of 2 gelongeerd.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 18:17

poes schreef:
Daarna aan de longe, lekker leren luisteren naar stemulpen. Daarna een zadel erop, eerst in de stal, als dat goed gaat gelijk aan de longe laten lopen


Kijk dat vind ik apart. Een zadel erop in de stal. Ik zou en doe dat nooit.
Ik doe een zadel er pas op als ik aan het einde van het longeren ben. Even op en af. Klaar voor die dag.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:48

Ik begin altijd wat met poetsen enzo tot ze wat aan je gewend zijn dan doe ik het bit zonder hoofdstel der in ( bij de paarden die niet zo hoog zijn) Dan begin ik het hele hoofdstel om te doen. Daaraan gewend neem ik ze met hoofdstel mee naar buiten aan los longeerlijntje en dan begin ik met longeren.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Ramsesje
Berichten: 624
Geregistreerd: 16-09-04

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:10

de jonge paarden zijn bij ons altijd al gewoon om in de stapmolen te lopen, om hen aan het hoofdstel te laten wennen, doe ik het om wanneer ze in de stapmolen zitten.
Eerst longeer ik ze tot ze perfect luisteren in stap draf en galop, daarna es wat afwisseling door cavaletti, of een klein sprongetje
wanneer dit allemaal goed verloopt leg ik er een zadel op.
Maar dit alles gebeurd op een lange tijd zodanig dat ze echt heel vertrouwd aan alles zijn

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 23:33

holly schreef:
poes schreef:
Daarna aan de longe, lekker leren luisteren naar stemulpen. Daarna een zadel erop, eerst in de stal, als dat goed gaat gelijk aan de longe laten lopen


Kijk dat vind ik apart. Een zadel erop in de stal. Ik zou en doe dat nooit.
Ik doe een zadel er pas op als ik aan het einde van het longeren ben. Even op en af. Klaar voor die dag.


Ahja, hangt van paard tot paard af. Als ze al goed veel gewend zijn in de stal, zodat je ze los kan borstelen en zo, gaan ze vaak ook niet echt dom doen als je het zadel erop legt. Als ik denk dat er meer problemen van komen doe ik het wel even in de piste aan de longe of buiten, omdat daar idd niet zoveel kan gebeuren.

Maar ook met in de stal zadelen is nog nooit wat fout gelopen.

Ik denk dat het gewoon altijd draait om voldoende vertrouwen opbouwen voor de volgende stap, en de ervaring te hebben om te zien hoeveel het paard mentaal op een bepaald moment aankan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:34

Ik begin eerst met longeren totdat ze goed reageren op stemhulpen.
Daarna zet ik ze lichtjes bij zodat ze een lichte druk in de mond leren accepteren, erop willen nageven en ze een singel om de buik kennen.
De stap van singel naar zadel is niet zo groot en daar komt eigenlijk maar weinig protest op.

Even longeren met zadel. Zodra daar geen gebok meer op komt tijdens het longeren, longeer ik kort met de beugels naar beneden.
Als daar ook geen reactie meer op komt, zet ik (na een tijdje longeren) mijn voet in de beugel en trek ik mezelf even omhoog zonder been over het zadel te doen.

De keer erop trek ik mezelf omhoog en zorg ik ervoor dat ik wat boven het paard uit kom (zonder in het zadel te gaan zitten).
Als dat niet eng (meer) gevonden wordt, sla ik mijn been over het zadel en ga (licht) zitten, nog flink naar voren gebogen.
Als ik meer rechtop kan zitten, stappen we aan de hand een paar rondjes door de bak.
Zodra dat goed gaat, gaat de begeleider meer in het midden van de bak staan, aan het uiteinde van de longeerlijn, en stappen we aan de longe. Zo ook de draf aan de longe. (meteen met been- en zithulpen, samen met de voor het paard bekende stemhulpen)

Is het paard braaf aan de longe, dan wordt de longeerlijn losgeklikt en draven we meteen de bak door. Liever draven dan eerst stappen omdat je ze in draf makkelijker voorwaarts houdt.

De keer daarna galopperen we ook meteen een stukje los door de bak. Paard moet weten dat dat heel normaal is.

Bovenstaande kan soms in een paar dagen gaan, maar er kunnen ook een aantal weken overheen gaan. Dat hangt af van hoe het paard het oppakt.
Erg belangrijk is een persoon op de grond die je goed vertrouwt en die ook goed weet wat hij/zij moet doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:42

ligt totaal aan het paard

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:35

gijsenkim schreef:
ligt totaal aan het paard


grappig dat iedereen hier een compleet boekwerk schrijft, terwijl gijsenkim alleen; ligt totaal aan het paard, zegt.

toch vind ik dit het enige juiste antwoordt!!!! Knipoog Haha!

17 juli 2012 ons meisje Joëlla geboren!! <3

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:27

De snelheid waarmee het gaat is bij mij wel afhankelijk van het paard, maar welke stappen ik neem en in welke volgorde, is bij elk paard nog gelijk geweest. En dan zijn dat heel verschillende typen paarden.
Alleen gaat het bij het ene paard over een paar weken terwijl het andere paard veel meer tijd nodig heeft voor de gewenning.

Nimmy

Berichten: 3941
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:52

hangt wel een beetje van t paard af, hoe die alles oppakt, wat die kent, en zijn karater. maar als basis principe ga ik uit van....

maar eerst rustig aan het hoofdstel + longe wennen, en zo veel mogelijk stemhulpen erin stampen, zodat met het rijden hij die al goed kent.

dan ga ik longeren met losse bijzet, zodat ie went aan druk op zn mond, en een singel.

dan zadel erop, losjes aansingelen, als t lukt stukje er mee gaan lopen, belonen en afzadelen. elke dag wat meer en na een weekje met zadel longeren.

dan zelf erop, eerst natuurlijk hangen en liggen op de rug, dan opstijgen, rondje stappen en er af.. ook dit langzaam opbouwen en zodra dit allemaal braaf oppakt, draven en daarna losrijden en dan pas de galop aanleren.
alles gaat gepaard met heel veel belonen en liever elke dag een kwartier, dan 1 keer een uur.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-05 14:16

gijsenkim schreef:
ligt totaal aan het paard


Maar in grote lijnen houd je hetzelfde aan Knipoog


Normaal gesproken is dat in grote lijnen voor mij:
Kennis maken met poetsen, kijken hoe er gereageerd word.
Leren aan de longe te lopen met halster. (daar hang ik nu al anderhalve week Knipoog )
Hoofdstel in, de een kan ermee aan de slag, de ander heeft een dagje extra nodig.
Luisteren aan de longe goed bevestigd krijgen.
Eventueel een balkje lopen of een singel met eventueel bijzet.
Zadel proberen.
Alles oke, dan eens kijken hoe er gereageerd word op mij.
Eenmaal klaar om er mee weg te rijden, hopen dat de persoon die de longe vasthoud zijn gedachten er goed bij heeft Tong uitsteken

Momenteel heb ik dus een fijn paardje dat heerlijk eigenwijs kan doen.
Halverwege het longeren geen zin meer hebben en dat duidelijk maken door de oren in de nek te leggen, de mond wat open te doen en dreigen op mij af te willen stormen. We hangen dus op een punt wat even gecorigeerd moet worden, voor we verder gaan. Gek peerd Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:55

Een paard wat dat doet pak ik juist tijdens het zadelmak maken extra door. Er mag in dit stadium echt geen ruimte zijn voor dat soort fratsen. Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-05 16:55

gijsenkim schreef:
Een paard wat dat doet pak ik juist tijdens het zadelmak maken extra door. Er mag in dit stadium echt geen ruimte zijn voor dat soort fratsen. Haha!


Hoe leg ik dat uit....
Ik denk dat dit paard iets of wat de keus is gelaten iets niet te willen doen. Wat dus inhoud dat als ik iets vraag wat nieuw is, dat er even tegen gestribbeld word. Helemaal niet vervelend maar gewoon niet duidelijk. Al doende leert men zeggen ze wel eens, en voor dit paard geld dat er eigenlijk meteen wel begrepen word dat het toch moet gebeuren.
Dit is dus iets wat niet alleen tijdens het longeren, richting zadelmak maken voorkomt.

Met geduld en concequent zijn, kom ik veel verder dan met boos worden een flink aanpakken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:51

Er is altijd ruimte voor dialoog, maar dialoog houd op op het moment dat het paard gaat dreigen, of dit nou op stal, tussen de kettingen, aan de hand, aan de longeerlijn of onder het zadel is.

lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:00

Ik hou bij alle paarden wel ongeveer de zelfde volgorde aan, alleen gaat het bij het ene paard sneller als bij het andere.

Ik leer ze altijd eerst longeren met een kaptoom om.
Doen ze dit braaf dan krijgen ze een singel om (dit is niet op de zelfde dag als dat ze voor het eerst gelongeerd worden)
Daarna ga ik een zadelopleggen met de beugels nog omhoog.
Doen ze dit braaf dan gaan de beugels ook een keer naar beneden zodat ze aan dat gebengel wennen.
Tegen die tijd kennen ze het longeren voort goed en doe ik een hoofdstel in.
Nadat ik een paar keer met een hoofdstel gelongeerd heb en ze zijn braaf op het zadel ga ik eroverheen hangen.
M'n vader geeft dan en voetje en houdt het paard vast.
dan doen we een paar rondjes stappen en goed is goed.
De volgende dag doe ik dat dan weer en als ze braaf zijn ga ik erop zitten.
Dan eerst aan de longe laten lopen en doen ze dat braaf dan los en rijden maar.
Heb wel altijd een beugelriem om de hals in het begin zodat ik wat heb om vast te houden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-05 23:16

Niet ieder paard is vervelend of lastig te noemen omdat het soms eigenwijs doet Kim. Soms ligt het aan de persoon die er mee om is gegaan en kun je het paard daar niet ontiegelijk voor afstraffen.
Mocht het een etterbak betreffen die dominant probeert te zijn omdat dat zomaar leuk is, dan ben ik het geheel met je eens.

Lachmar, waarom is een kaptoom voor jou een voorwerp dat je gebruikt?

lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:27

Omdat ze daar heeel veel respect voor hebben en jekunt ze dan goed houden zonder dat je in de mond ligt te trekken.
Daarom gebruik ik die.
Ben ik toch wel nieuwschierig waarom je dat vraagt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-05 23:54

Ben altijd wel nieuwsgierig naar waarom iets voor iemand goed werkt Tong uitsteken


lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:57

Ja vragen staat vrij he.
Heb op dit moment ook weer een paar jonge paarden staan die keuringsklaar/zadelmak moeten en eentje kent echt niks.
Die is nooit in de hand geweest en dan is zo'n kaptoom echt een goeie uitkomst.
Makkelijk aan te doen en je hoeft maar 1 keer een rukje te geven en hij staat stil.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-05 00:20

Ik ben "opnieuw" aan het beleren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:30

Citaat:
Momenteel heb ik dus een fijn paardje dat heerlijk eigenwijs kan doen.
Halverwege het longeren geen zin meer hebben en dat duidelijk maken door de oren in de nek te leggen, de mond wat open te doen en dreigen op mij af te willen stormen. We hangen dus op een punt wat even gecorigeerd moet worden, voor we verder gaan. Gek peerd


Een paard wat dat doet pak ik juist tijdens het zadelmak maken extra door. Er mag in dit stadium echt geen ruimte zijn voor dat soort fratsen

Citaat:
Met geduld en concequent zijn, kom ik veel verder dan met boos worden een flink aanpakken.


Er is altijd ruimte voor dialoog, maar dialoog houd op op het moment dat het paard gaat dreigen, of dit nou op stal, tussen de kettingen, aan de hand, aan de longeerlijn of onder het zadel is. en in mijn ogen is dit....
Citaat:
en dat duidelijk maken door de oren in de nek te leggen, de mond wat open te doen en dreigen op mij af te willen stormen.

een behoorlijke vorm van dreigen. en daarom snap ik deze zin niet

Citaat:
Niet ieder paard is vervelend of lastig te noemen omdat het soms eigenwijs doet Kim.


Want wat jij beschrijft is niet eigenwijs of lastig............ dat is puur dreigen. En ik heb het woord lastig niet in de pen gehad. Ikheb het ook nergens over ontiegelijk afstraffen gehad.......... over doorpakken, en dat is wat anders dan afstraffen!

0mandy0
Berichten: 812
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: vlijmen

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:52

freesteylen Bloos met de zachte hand zonder longeerlijn je paard rondjes laten lopen op gebaren met je handen Vork zonder zweep en dergelijke het komt er op neer dat het paard respect voor je leert krijgen en jij voor hem Knipoog zo kan hij vele dingen leren met respect voor elkaar Lovers Bij ons op stal gaan ze straks aan de slag met een friese hengst van 2 jaar Bloos Alvast manieren bij brengen en las hij 3 is volgend jaar dus stappen ze er op Haha! je kan veel informatie hierover krijgen uit boeken daar staat stap voor stap in hoe je je paard vanalles en nog wat kunt leren ik heb hier een voorbeeld Knipoog Hang voor de staldeur van je paard aan touwtjes van alles wat rammelt een lepel een stukje hout enz. je paard zal er de eerste tijd bangvan zijn en niet met zijn hoofd naar buiten durven komen Knipoog als hij eenmaal zo moedig is om toch naar buiten te komen zal hij er achter komen dat dat behoorlijk rammelt Wow! na een tijdje is hij niet meer bang van het gerammel Cool als je dan gaat buitenrijden er er word gerammeld of er is ergens herrie zal hij der niet zo snel bang van zijn omdat hij dan denkt o dat heb ik in mijn stal ook Slapen dus zal hij er niet zo snel bang van zijn Haha! deze boeken kun je als het goed is ook gewoon lenen in de bibliotheek Knipoog suc6

Salvadoreño II :+: ->
<3Pura Raza Española <3

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-05 11:11

Ik denk idd Kim dat ik jou niet helemaal volg Haha!
Doorpakken is voor mij, achter de vodden zitten en het werk op een andere boeg gooien. Tempo iets hoger zodat het "gezeik" wat harder aangepakt word. Zo begreep ik jou.

Laat ik zeggen dat het woord dreigen misschien niet helemaal de juiste keus had geweest. Misschien is lelijk kijken iets beter.
Ik ben met dit paard vanaf nul opnieuw begonnen, alsof het nog helemaal niks kende.
Je kent dat wel, paard alleen, persoon alleen, maar geen samenspel.
Je krijgt dan twee individuwen en dat botst natuurlijk.
Nu ben ik dus stap voor stap aan het werken met het samen dingen ondernemen. Soms heb je dan een moment dat het paard zegt, dat ken ik niet, of dat hoort toch niet zo. Dan blijf je even hangen op dat punt om het duidelijk te krijgen aan het paard. Nu is het een fijne leerling die ook toch vrij snel doorheeft, oh nou als jij het zegt zal het wel goed zijn, en die achteraf toch denkt, he dat was leuk.

Vandaar dat ik zeg, geduld en concequent zijn werkt goed voor dit paard en doorpakken werkt negatiever.

OmandyO, ik longeer idd soms zonder longeerlijn (wel nog vast in de hand) en sta ook idd af en toe idoot te wapperen met iets wat uiteindelijk toch geen indruk maakt Tong uitsteken
Ik weet wel dat dit soort oefeningetjes altijd goed zijn om te doen, maar ik voel me af en toe net een zotje. Dit paard kijkt nog niet op of om. Daar sta je dan Haha!
Ach het is een leuke bezigheid Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers