Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:56

Mijn paard is ongeveer een half jaar geleden over een hek gesprongen, daarbij is ze hoogtwaarschijnlijk langs een uitstekend stukje van het hek gegaan en dat leverde een flinke wond op.
We hebben toen de veearts er meteen bij gehaald en die heeft het gehecht. Ze liep toen verder niet kreupel en t is mooi hersteld.

Nu heeft ze sinds een tijdje een verdikking op dr been, precies ten hoogte van waar die oude wond zit.
Ze is wel weer een keer over een hek gegaan en liep ook nog wel eens te klooien met een ruin (waar ze nu overigens niet meer bij staat)

Maar nu loopt ze onregelmatig. Aan de hand op t harde is er niks aan te zien, maar onder t zadel, begint ze zo na 5 minuten steeds onregelmatiger te lopen. Het lijkt alsof ze voor stijf is, maar we hebben toch meer t idee dat t van t linker achterbeen komt.
Bij het galloperen staakt ze en met de draf is ze niet voorwaarts te krijgen.

De wond en de verdikking
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Herkent iemand dit?

Alvast heel erg bedankt!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:31

Tja, wat voor antwoord verwacht je? Niemand kan vanaf een foto op een beeldscherm hier iets zinnigs over zeggen. Zo te lezen heeft je paard serieus ergens last van. Als rust niet helpt zou ik toch eens een dierenarts inschakelen en/of een kliniek raadplegen.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:19

Ze heeft toch ergens last van wat niet vreemd is want het is dik en dan zit er dus toch iets wat er niet hoort. Ik zou even een DA raadplegen als een weekje rust niet helpt.

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:23

een DA bellen zou ik doen als ik jou was...de meine liep niet echt kreupel maar had wel een dik en heel warm been...DA gebelt en wat bleek een lichte peesblessure...dus als ik jou was zou ik bellen en niet meer rijden totdat de DA is geweest..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:24

ik denk dat de oude blessure weer opspeelt.

t komt me wel ergens bekend voor, mijn pony is ooit getrapt, precies op die plek waar t bij de jouwe ook zit.
was ook dik en met rust kwam t wel weer goed, maar er bleef wel een verdikking zitten.
na een jaar toen ik wat intensiever ging rijden werd die oude plek ook weer dikker. en begon hij onregelmatig te lopen.
veearts erbij gehaald en die vertelde dat ik de training veel rustiger moest oppakken, en hij moest eerst 3 weken met weiderust.

nu gaat t goed, en merk ik er niks meer van en is tevens de verdikking weg.
maar zou toch weer de arts raadplegen als ik jou was.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:56

Ik zou de DA raadplegen. Maar ik denk niet dat het een peesblessure is want de pezen zitten aan de achterkant van het been. Misschien zit er lidteken weefsel wat irriteerd.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:13

Misschien een schiefel? Ik zou als ik jouw was gewoon gewoon de DA er even naar laten kijken.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:35

Geen peesblessure , nee.
Pezen lopen aan de zij en achterkant.
Ik denk een beschadiging van het botvlies, waar een botwoekering bij zit.
dit kan pijnlijk zijn.

Ik zou naar de kliniek gaan , foto laten maken en tevens het bekken ( moeilijke galop) en de knieen laten checken.

Je weet nooit wat er nog meer een klap heeft gehad in het lichaam.
Je paard meld zich en heeft dus ergens last van, misschien is het wel iets heel simpels.............

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:14

kiana schreef:
Geen peesblessure , nee.
Pezen lopen aan de zij en achterkant.
Ik denk een beschadiging van het botvlies, waar een botwoekering bij zit.
dit kan pijnlijk zijn.

Dat is niet helemaal waar! Aan de voorkant loopt de strekpees! Ook die kan overbelast zijn en daar gaan ze ook kreupel op. Voordeel hiervan is dat deze pees niet zo "belangrijk" is en met rust en aangepaste arbeid weer helemaal gied komt. Ik heb het meegemaakt met mijn ruin vorig jaar.

Ik zou naar de kliniek gaan , foto laten maken en tevens het bekken ( moeilijke galop) en de knieen laten checken.

Je weet nooit wat er nog meer een klap heeft gehad in het lichaam.
Je paard meld zich en heeft dus ergens last van, misschien is het wel iets heel simpels.............


Foto's maken zou ik in dit geval zowiezo wel even doen. En eventueel een scannetje van de strekpees.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:43

kiana schreef:
Geen peesblessure , nee.
Pezen lopen aan de zij en achterkant.
Ik denk een beschadiging van het botvlies, waar een botwoekering bij zit.
dit kan pijnlijk zijn.

Ik zou naar de kliniek gaan , foto laten maken en tevens het bekken ( moeilijke galop) en de knieen laten checken.

Je weet nooit wat er nog meer een klap heeft gehad in het lichaam.
Je paard meld zich en heeft dus ergens last van, misschien is het wel iets heel simpels.............



..goed advies hoor!..heb zelf wel eens een keertje gezien met paardje, aan de buitenkant was er eigenlijk niet zoveel aan de hand, toch een fotootje gemaakt en daar zag je duidelijk uit dat het bot toch wat was ingedeukt met een soort van splinterje..je kan het beter zeker weten zeker omdat je paardje staakt en meestal doen ze dat toch niet voor niets!

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 16:28

allemaal al heel erg bedankt voor jullie reacties, super OK dan!

ik was sowieso van plan om met dr naar de vaarts te gaan, als t na een week niet over is.

ik pak dr vrijdag eventjes op, als t niet gaat gaan we meteen door naar de kliniek Ja

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:42

Aifa schreef:
allemaal al heel erg bedankt voor jullie reacties, super OK dan!

ik was sowieso van plan om met dr naar de vaarts te gaan, als t na een week niet over is.

ik pak dr vrijdag eventjes op, als t niet gaat gaan we meteen door naar de kliniek Ja



Vrijdag oppakken?
Je ziet toch dat het paard iets mankeert? Elk paard loopt beter als je hem stil hebt gezet! Paard krijgt namelijk meer energie, been komt tot rust en ze voelt zich weer beter, dan loopt ze 1-2 keer goed en dan is het weer mis en ben je nog verder in de prut dan je al bent.

Ik vermoed ook botwoekering. Dit kan je ong. 2 maanden stappen kosten, wordt het erger krijg je meteen 2 maanden erbij. Dus ik zou maar oppassen! Misschien is het al wat erger dan het begin.

Botwoekering is geen ramp, maar wel als het belast blijft worden. Het is een soort reactie om het lichaam te herstellen met kalk. Dat gaat helemaal door als je blijft rijden, waardoor de bult groter en groter zal worden.

Paard geeft duidelijk aan dat er iets is, dan moet het paard behandelt worden, paar dagen stilstaan lost dat niet op.

Wees aub voorzichtig, want dit kan een ernstige blessure worden.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:43

O ja, misschien handig voor als hij nog niet meteen op de foto kan: ik moest RECHTUIT stappen en koelen. Vooral rechtuit. Mocht er zelfs ook op.

Liefst niet in mulle bak, liefste op het harde, dus misschien heb je een weggetje waar amper iemand komt?

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 19:09

Citaat:
Vrijdag oppakken?
Je ziet toch dat het paard iets mankeert? Elk paard loopt beter als je hem stil hebt gezet!


Ik bedoel niet dat ik m meteen aan t werk ga zetten, maar aan de hand en aan de longe is er niks te zien.
Als ik morgen met dr stap of wegdraaf merk ik gauw genoeg of t er wat is, dat laat ze echt wel meteen merken, zo is ze wel.
Ik doe echt geen gekke dingen Knipoog

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:50

En als je dan niks ziet? Dan ga je er toch weer oppakken? Terwijl het probleem zelf nog niet weg is.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:20

ik zou ook eerst ff laten nakijken in de kliniek.
mijn paard heeft ook zijn been verwond gehad en kwam ook zon bult op .
dierenarts bleef maar zeggen trekt wel weg .
want je kon er verder ook niks aan zien heeft nog geen pas kreupel gezet .
nou trok dus mooi niet weg na paar maanden kon mijn paardje geopereerd worden .
de dierenarts die de wond gehecht had had de wond niet juist schoongemaakt en nagekeken.
En er was een splinter van de bak waar ze tegenaan had geschopt in het been blijven zitten .
gevolg daarvan lichte botwoekering en heel veel doodweefsel in het been .
er zal altijd een lichte verdikking blijven nu aan het been maar voor de rest is ze nu goed .
maar als ik jou was zou ik niet afwachten .
succes met je paardje

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wat kan dit zijn? Peesblessure? (met fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:16

zoiets moet je kunnen voelen. dus da bellen