Hyperventilatie, eng!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hyperventilatie, eng!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 12:12

Vandaag kreeg ik weer een hyperventilatie aanval. Dit heb ik heel af en toe, pijn op mijn borst, benauwd, ongecontroleerde ademhaling.
Normaal ga ik dan even ergens alleen xzitten (kantine ofzo) zodat ik me op mijn ademhaling kan concentreren, en dan is het meestal binnen een kwartier weg.
Vandaag dus ook geprobeert. Maar ik kreeg totaal geen vat op mijn ademhaling. Mijn hoofd tolde, ik zakte door mijn benen heen, het werd regelmatig zwart voor mijn ogen, dus ik iemand die EHBO diploma had geroepen.
Zij schrok kennelijk nogal, want het bleek dat ik lijkwit was. Ik mocht niet tegenspreken (ik wil niet naar huis, het is mijn 2e dag pas, bla bla) Zij zou me thuisbrengen, ik mocht niet blijven en ook niet op de scooter naar huis.
Ik werd gecommandeert mijn bed in te duiken, en pas te bellen als het weer goed met me ging.
De pijn en de benauwdheid zijn nu weg, ben alleen verschrikkelijk duizelig en zo slap als een vaatdoek.
Zo'n aanval heb ik nog nooit gehad, en hoop ik ook nooit meer te krijgen.
Was echt ontiegelijk eng!


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:17

Truc met 't plastic zakje hielp niet?

Bij hyperventilatie is vaak het probleem dat je teveel zuurstof in je bloed hebt. Je haalt te snel adem (Door bijvoorbeeld heel geconcentreerd bezig zijn). Door wat minder zuurstof en wat meer CO2 binnen te krijgen komt 't vaak goed. Maar vaak raak je meer in paniek en ga je nog meer adem halen. Fout dus. Daarom dat trucje met de plastic zak.

Iig heel veel sterkte zeg! Komt 't misschien omdat je toch een beetje zenuwachtig bent op je nieuwe werk?

:evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 12:23

nee, zakje helpt niet. Ik moet van mijn huisarts dan 3 tellen inademen en 6 tellen uitademen. Dit werkt normaal wel, maar nu dus niet.
Nu is het inmiddels wel gezakt, alleen nog duizelig, slap, en verschrikkelijk koud (zit hier gewoon met een dikke trui aan!)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:27

brr eng. Ik hoop echt voor je dat je dit nooit meer krijgt, ook omdat het zwart werdt voor je ogen enzo.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:11

tja, dat heb ik ook wel eens gehad je schrikt je rot.
Weet je zeker dat je niet zenuwachtig bent voor deze
nieuwe baan of dat je je ergens anders druk over maakt?

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:43

Ik ken het ook, je hebt trouwens allerlei vormen van hyperventilatie. Erg eng inderdaad. Sterkte!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:53

Gatsie wat eng lijkt mij dat. Heeft het niet met stress te maken? Het duurt volgens mij weer even eer het CO2 gehalte weer wat is gedaald, misschien daarom dat slappe gevoel nu.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:58

Ik had een paar jaar geleden heel erg veel erg zware hyperventilatie aanvallen. Toen hebben ze ook astma ontdekt bij mij, daardoor wist ik waarom ik benauwd was en toen was het vrijwel gelijk over. Heb daarna nog wel licht gehyperventileerd en met stress wat vaker & zwaarder, maar niet meer zo heftig dat ik gewoon niet op kon houden en helemaal in paniek raakte. Met mijn ongeluk heb ik ook een hele zware hyperventilatie aanval gehad, die was over toen ik op de grond lag, maar ik was helemaal in paniek en shock, daaruit kon ik afleiden dat ik behoorlijk had lopen hyperventileren. De eerste paar keer vond ik het ook doodeng, maar toen ik eenmaal wist wat het was niet meer, en dan was het ook veel sneller over.
Meestal hebben doktoren toch wel goeie tips, dus misschien toch even langs gaan? Sterkte iig!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:32

Ik had het vorige jaar ook een paar x...echt moeilijk k*t is dat...echt naar adem snakken...oke ik had het niet zwaar maar moest toch naar een zakje grijpen omdat het anders niet ging Boos!

Gelukkig heb ik het nu bijna niet meer...weekje trug nog wel heeeeel licht!! Gelukkig...nou sterkte he

22 Januari verwachten we ons kleintje


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:42

ik heb, toen ik doodziek was ook liggen hyperventi;leren, maar daar weet ik zelf niks van, maar was daarna ook doodmoe.
Als ik ziek ben, en ik moet bv overgeven, dan krijg ik het benauwd en begin dan te hyperventileren...
Ik vind het zelf altijd heel eng.
In het hocheyrteam is eht een tijdje erg geweest,... waren 4 meisjes die er last van haddn, was het iedere wedstrijd wel raak... konden ze niks aan doen, maar wel naar om te zien.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:24

t'is bij ons erfelijk, mijn moeder, zusje en ik hebben het ook, maar niet zomaar, meestal bij grote spanningen

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:34

Heel eng idd , je dnekt even dat je doodgaat ofzo Lachen

Ik heb wel eens in de kas , als het heel erg heet & benauwd is , echt supertropisch , en er staat CO2 aan voor de planten , dat ik dan een soort hyperventilatie krijg.

Wordt ik helemaal slap en heel duizelig , net alsof er pudding in m'n hoofd zit , en raak licht in paniek , dreig flauw te vallen , net alsof al het bloed ineens uit je wegloopt en je bijna tegen de vlakte gaat....

Het is dan ook dat ik botten heb anders zou ik als een pudding in elkaar storten volgens mij Lachen
Hart gaat tekeer als een gek en ik heb het gevoel dat ik maar 20 % ofzo van de normale hoeveelheid lucht in m'n longen kan krijgen , en dat moet ik nog vanuit m'n teennagels halen........

Kan dan ook niet blijven staan , en als ik ga zitten gaat het meteen al iets beter. M'n oren voelen ook alsof ik in een tunnel zit zeg maar , en ik ben meteen gesloopt , zo slap als een vaatdoek.
Heel vreemd...

Maar of dit nou echt hyperventilatie is ?
Ik heb dus juist te weinig lucht , en heb het als er CO2 vrijkomt voor de planten...... eigenlijk andersom dus lijkt het ??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Amazonbot, Ann, c_alsemgeest, fjord_brucht, kamsel, kimmetje26, Liesje89, Lisselot, Melissa0304, Nathalie18x, Polarize, purny, RoronaZorro, Supervixen en 161 bezoekers