Eigenaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 18:32

Toen ik vandaag bij de wei was zat ik mij eigenlijk af te vragen hoe ik kan aantonen dat ik de eigenaar ben van Levi. Hij heeft geen papieren ofzo, dus wat is dan (juridisch gezien) het bewijs dat Levi van mij is?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:37

als hij niet gechipt is, en dus geen paspoort heeft kan je dat niet aantonen.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:39

Chip is volgens mij ook geen bewijs van eigendom...

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:00

jawel want daar staan je adres gegevens in en de gegevens van de pony toch?? zo kunnen ze hem ook weer opsporen als hij gestolen is.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:26

Ze kunnen je inderdaad vinden, maar volgens mij is het nog steeds geen bewijs van eigendom.
Ik kan toch ook jouw pony voor een buitenrit nemen, even langs de veearts rijden en chippen. Dan is de pony dan dus van mij.

Volgens mij is het allemaal vrij ingewikkeld als je moet bewijzen dat een paard van jou is..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:28

Aankoopsbewijs. Een overschrijving waar op staat dat je geld hebt gegeven aan de vorige eigenaar. Denk ik...

17 mensen vinden dit leuk

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:28

Hier zijn al best wat vragen over geweest helaas is er nog nooit een echt goed antwoord op geweest.
Pinky is wel gechipt maar juridisch ben ik nogsteeds de eigenaar niet...
Stom eigenlijk...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:03

Simpel weg door een paspoort.
Een paard hoeft niet eerst gechipt te worden koetje.
Want de pony van Anna-Jelly Ewald dies niet gechipt maar heeft wel een paspoort en daar staat ook de naam van de eigenaar op.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:06

In het paardenpaspoort zelf staat ook dat het paspoort GEEN bewijs van eigendom is. In feite is alleen een rekening van de aankoop van je paard bewijs van eigendom.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 02-09-02 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:06

Oke even voor de duidelijkheid. Een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom. Batje heeft dus gelijk. Met een paspoort alleen heb je geen poot om op te staan voor de rechtbank.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:10

littleroosie schreef:
Simpel weg door een paspoort.
Een paard hoeft niet eerst gechipt te worden koetje.
Want de pony van Anna-Jelly Ewald dies niet gechipt maar heeft wel een paspoort en daar staat ook de naam van de eigenaar op.


ja een paspoort ook welgewoon, mar als hij gestolen is kan je niets meer aantonen, alleen met een chip.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:13

batje schreef:
Ze kunnen je inderdaad vinden, maar volgens mij is het nog steeds geen bewijs van eigendom.
Ik kan toch ook jouw pony voor een buitenrit nemen, even langs de veearts rijden en chippen. Dan is de pony dan dus van mij.

Volgens mij is het allemaal vrij ingewikkeld als je moet bewijzen dat een paard van jou is..


nee je kan mijn pony niet nemen voor een buitenrit en dan langs de veearts rijden, want daar heb je zijn papieren voor nodig. (als hij die heeft) en de meeste paarden e pony's in nederland izjn nu wel zo'n beetje gechipt denk ik, teminste de sportpaarden, want anders mag je oficieel NIET starten. (hier controleren ze nooit maargoed)

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 21:39

koetje"]
[quote="batje schreef:
Ze kunnen je inderdaad vinden, maar volgens mij is het nog steeds geen bewijs van eigendom.
Ik kan toch ook jouw pony voor een buitenrit nemen, even langs de veearts rijden en chippen. Dan is de pony dan dus van mij.

Volgens mij is het allemaal vrij ingewikkeld als je moet bewijzen dat een paard van jou is..


nee je kan mijn pony niet nemen voor een buitenrit en dan langs de veearts rijden, want daar heb je zijn papieren voor nodig. (als hij die heeft) en de meeste paarden e pony's in nederland izjn nu wel zo'n beetje gechipt denk ik, teminste de sportpaarden, want anders mag je oficieel NIET starten. (hier controleren ze nooit maargoed)
[/quote]

En ik heb dus geen papieren...daar ging de vraag ook over, als ik papieren had gehad dan had die hele vraag niet nodig geweest

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:41

littleroosie schreef:
Simpel weg door een paspoort.
Een paard hoeft niet eerst gechipt te worden koetje.
Want de pony van Anna-Jelly Ewald dies niet gechipt maar heeft wel een paspoort en daar staat ook de naam van de eigenaar op.


hij heeft ook nog geen paspoort, dat zijn zn papieren, hij is ook niet ge-ent (denk dat het boekje kwijt is want als 2e bezichtigings hengst zou hij toch wel ge-ent zijn he Tong uitsteken )

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:43

koetje"]
[quote="batje schreef:
Ze kunnen je inderdaad vinden, maar volgens mij is het nog steeds geen bewijs van eigendom.
Ik kan toch ook jouw pony voor een buitenrit nemen, even langs de veearts rijden en chippen. Dan is de pony dan dus van mij.

Volgens mij is het allemaal vrij ingewikkeld als je moet bewijzen dat een paard van jou is..


nee je kan mijn pony niet nemen voor een buitenrit en dan langs de veearts rijden, want daar heb je zijn papieren voor nodig. (als hij die heeft) en de meeste paarden e pony's in nederland izjn nu wel zo'n beetje gechipt denk ik, teminste de sportpaarden, want anders mag je oficieel NIET starten. (hier controleren ze nooit maargoed)
[/quote]

Tuurlijk kan dat wel, dan zeg ik gewoon dat die pony geen papieren heeft? Duvel heeft ook geen papieren, maar die hebben we wel laten chipen en hebben we dus een KNHS paspoort bij, voor de wedstrijden. Dus alles is mogelijk, in principe.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:46

jah maar dat zeg ik de meeste paarden en pony's in nederland zijn nu wel gechipt, zeker alle wedstrijdpaarden anders mag je niet eens starten.
en als een par geen papier heeft kan ej wel een paspoort krijgen en een chip, danstat er nog in van wie hij is, en heb je bewijs van eigendom.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:01

Je hebt gelijk dat er adresgegevens voor nodig zijn. Ik denk dat Ineke2 bedoelt of die ook rechtsgeldig zijn. In het geval dat je voor een rechtbank moet aantonen dat je eigenaar bent van je paard, geld dat volgens mij niet.
In Yorghos paspoort staat duidelijk vermeld dat het geen juridisch bewijs van eigendom is, maar alleen is bedoelt ter identificatie van het betreffende paard.

* To Belg, or not to Belg *

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:23

fabienne schreef:
In het paardenpaspoort zelf staat ook dat het paspoort GEEN bewijs van eigendom is. In feite is alleen een rekening van de aankoop van je paard bewijs van eigendom.


Dat ligt er aan welk paspoort je hebt. Bij het fjordenpaardenstamboek is je paspoort WEL je eigendoms bewijs, MITS gestempeld door de stamboeksecretaris. Laat je de fjord nooit overschrijven op jouw naam dan heb je dus geen recht van spreken.

Letterlijk staat er:

Bepaling inzake de eigendom:
1. Voor wedstrijden heeft het paard de nationaliteit van de eigenaar.

2. Bij verandering van eigenaar moet het paspoort, samen met naam en adres van de nieuwe eigenaar, onmiddelijk worden ingediend bij de instantie, de vereniging of offieele dienst van afgifte, die het paspoort na de nieuwe registratie aan de nieuwe eigenaar doet toekomen.

3. Als er meer dan 1 eigenaar is of het paard toebehoort aan een vereniging, moeten de naam en de nationaliteit van de persoon die voor het paard verantwoordeliojk is, in het paspoort worden vermeld. Als de eiegenaars van verschillende nationaliteit zijn, moeten zij aangeven welke nationaliteit het paard heeft.

4. Als de internationale ruiterfederatie instemt met de huur van een paard door een nationale ruiterfederatie, moeten de bepalingen van de transactie door de betrokken ruiterfederatie worden geregistreerd.

Daaronder een vak met daarin de tekst:
Ondergetekende verklaart het vooromschreven paard te hebben verkocht aan:
Naam adres woonplaats nieuwe eigenaar.
Stempel met datum overschrijving en handtekening van de stamboek secretaris.

Ik ben dus wel degelijk in bezit van eigendomsbewijs. Daarbij zijn er zeer veel mensen die geen aankoopbewijs hebben simpelweg omdat in de paardenhandel paarden meestal handje contantje worden betaald, en dan krijg je geen rekening/factuur oid.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:34

Ik heb bij mijn a-welshjes stamboekpapieren en een paspoort, in het paspoort staat bij toelichting gebruik paardepaspoort dat het paardepaspoort geen juridisch bewijs van eigendom is.

Het stukje staat er als volgt;
Indien het paard geheel of gedeeltelijk van eigenaar wisselt, moet de nieuwe eigenaar die het paard geheel of gedeeltelijk in eigendom heeft gekregen dit schiftelijk melden bij de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven. Degene die de aanmelding doet staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem/haar opgegeven gegevens. De registrerende oganisatie draagt voor de juistheid en volledigheid geen verantwoording. Het paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.

Ik denk mocht het je overkomen dat iemand je paard claimt, omdat het ooit is gestolen, dat die persoon aannemelijk moet kunnen maken dat hij/zij de rechtmatige eigenaar is van het paard.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:36

Bij het overschrijven van Nikita heeft het Westfaalse stamboek mij niet alleen het paspoort en afstammingspapieren met alle premies gegeven, maar óók eigendomspapieren. Ik sta dus op drie documenten vermeld als eigenaar, hoewel het bij het paspoort en de afstammingspapieren niet rechtsgeldig is, de vermelding op de eigendomspapieren maken van mij de officiële eigenaar Lachen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:38

Vippie schreef:

Bepaling inzake de eigendom:

1. Voor wedstrijden heeft het paard de nationaliteit van de eigenaar.

2. Bij verandering van eigenaar moet het paspoort, samen met naam en adres van de nieuwe eigenaar, onmiddelijk worden ingediend bij de instantie, de vereniging of offieele dienst van afgifte, die het paspoort na de nieuwe registratie aan de nieuwe eigenaar doet toekomen.

Hier staat nergens dat het paard van jou is als je naam op het boekje staat.. Er staat alleen dat je verplicht bent aan het stamboek te melden dat het paard van eigenaar is gewisseld.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:42

wennie schreef:
Aankoopsbewijs. Een overschrijving waar op staat dat je geld hebt gegeven aan de vorige eigenaar. Denk ik...


Maar hoeveel mensen regelen er nou een aankoopsbewijs als ze een paard of pony (ver)kopen? Vaak gebeurt zoiets contant en niet met een overschrijving via de bank, dus dan zou je een kwitantie moeten uitschrijven. Maar hoeveel mensen doen dat nou? Bar weinig lijkt me...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:46

Maar als je zo´n bedrag contant betaald vraag je toch op z´n minst wel een recuutje?! - Die van mij was ik zo trots op en blij mee (eindelijk míjn paard) dat ik ´m ècht nog wel heb hoor Lachen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:48

Ik heb toen ik mijn verzorgpony kocht een officiele rekening gekregen. (die mensen hadden een bouwbedrijf) ikzelf had er nooit aan gedacht om er om te vragen. Ben er achteraf wel blij mee dat zij het zo hebben geregeld. Ik zit met aankoopbewijs, papier (zonder mijn naam) en paspoort (horend bij papier) met mijn naam wel goed denk ik zo... Ik overweeg nog wel om de pony over te laten schrijven in het stamboek. Maar dan moet ik dus lid worden)

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:36

Vippie"]
[quote="fabienne schreef:
In het paardenpaspoort zelf staat ook dat het paspoort GEEN bewijs van eigendom is. In feite is alleen een rekening van de aankoop van je paard bewijs van eigendom.


Dat ligt er aan welk paspoort je hebt. Bij het fjordenpaardenstamboek is je paspoort WEL je eigendoms bewijs, MITS gestempeld door de stamboeksecretaris. Laat je de fjord nooit overschrijven op jouw naam dan heb je dus geen recht van spreken.
[/quote]

Dit lijkt mij zeer raar Vippie. Ik ben stamboeksecretaresse en schrijf ook de paspoorten over. Maar het is geen gledig eigendomsbewijs. Voor paspoorten gelden allemaal dezelfde regels, dus het lijkt me raar als het Fjordenstamboeken die regels zelf gaat veranderen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Googlebot, Natashaa en 107 bezoekers