Geen contact op rechterteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tommycat
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Midden-Nederland

Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 12:02

Ik ben met een redelijk groen paard sinds kort dressuurles aan het nemen. We zijn nog puur met de 'basis' bezig: hem goed op z'n benen leren lopen, achterhand er beter onder krijgen, nageeflijk krijgen, voor het been etc. Nog weinig figuren en lastigere oefeningen, wel veel overgangen en tempowisselingen. Oke, dit even voor wat achtergrondinfo...

Nu het concrete probleem: ik krijg heel erg lastig contact op de rechterteugel. M'n rechterteugel 'hangt' er het grootste deel van de tijd gewoon bij, en niet doordat ie niet op maat is.
M'n instructeur zegt dat ik hem goed met m'n linkerbeen naar de rechterteugel moet drijven, en daar let ik erg goed op, maar contact, ho maar, ik heb gewoon niets in m'n rechterhand.
In stap wil het nu inmiddels wel lukken om stukken mooi te lopen, van achter naar voren met contact op beide teugels. Maar ook weer hele stukken niet...
En in draf, hou maar op, om te Huilen
Zelf moet ik er erg op letten om m'n rechterhand mooi stil te houden, wat ik moeilijk vind Bloos , maar wie heeft tips, ideen, oefeningen, om dit op te lossen?

Thanx

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:13

ik denk dat je gewoon veel moet lessen met goede instructie, je lesgever kan zien wat er gebeurt of het aan je paard ligt of aan jou, en kan je misschien tips geven voor te oefenen op de dagen dat zij/hij niet kan komen ofzo?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:31

je paard is waarschijnlijk iets rechtsgebogen...het eerste waar je aan moet werken is het rechtrichten van je paard...voor veel meer info hierover kun je bets hier op bokt pb-en (PM)

hardi
Berichten: 681
Geregistreerd: 20-04-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:34

Dit probleem klinkt mij heel erg bekend. Ik heb namelijk hezelfde probleem gehad en nu soms nog. Moest ook van mijn instructeur mijn paard met mijn linkerbeen naar mijn rechterteugel drijven. Wat bij mij het probleem was, is dat ik het paard dus wel met mijn linkerbeen naar mijn rechterteugel dreef, maar het paard belemmerde omdat ik mijn linkerhand te vast hield. Je hebt meer druk op je linkerteugel dus bent dan ook gauw geneigd om deze hand dan ook vast te zetten. Het is dus belangrijk dat als je dus met je linkerbeen naar je rechterteugel rijdt dat je je paard dan ook de kans moet geven om hem recht te laten worden. Nu gaat het mij een stuk beter af, maar moet toegeven dat ik af en toe toch nogwel eens de neiging heb om mijn linkerhand wat vast te zetten en dus mijn paard niet op twee teugels krijg.

Tommycat
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:50

hardi schreef:
Wat bij mij het probleem was, is dat ik het paard dus wel met mijn linkerbeen naar mijn rechterteugel dreef, maar het paard belemmerde omdat ik mijn linkerhand te vast hield. Je hebt meer druk op je linkerteugel dus bent dan ook gauw geneigd om deze hand dan ook vast te zetten

He Hardi, dat is een goede Vingers aflikken , daar had ik niet aan gedacht omdat ik me zo fixeer op die rechterkant die niet goed gaat. Ik denk wel dat ik dat doe ja, m'n linkerhand te vast zetten, daar ga ik zo met rijden eens op letten.

klomp schreef:
je paard is waarschijnlijk iets rechtsgebogen

Dat zou goed kunnen, op de rechterhand rijden gaat beter dan linksom en ook voltes rechtsom gaan wel redelijk goed, linksom echter Huilen
Kan iemand nog even commentaar geven op het volgende, dat ik weet dat ik dat goed begrepen heb (lastige materie soms Bloos ): rechtsgebogen betekent dat rechts de holle kant is. Links is dus de bolle kant. Bolle kant is de zwakste kant van het paard, dus in mijn geval links. Moet dus werken aan rechtrichten en linkerkant sterker maken?

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:49

Tommycat schreef:
hardi schreef:
Wat bij mij het probleem was, is dat ik het paard dus wel met mijn linkerbeen naar mijn rechterteugel dreef, maar het paard belemmerde omdat ik mijn linkerhand te vast hield. Je hebt meer druk op je linkerteugel dus bent dan ook gauw geneigd om deze hand dan ook vast te zetten

He Hardi, dat is een goede Vingers aflikken , daar had ik niet aan gedacht omdat ik me zo fixeer op die rechterkant die niet goed gaat. Ik denk wel dat ik dat doe ja, m'n linkerhand te vast zetten, daar ga ik zo met rijden eens op letten.

klomp schreef:
je paard is waarschijnlijk iets rechtsgebogen

Dat zou goed kunnen, op de rechterhand rijden gaat beter dan linksom en ook voltes rechtsom gaan wel redelijk goed, linksom echter Huilen
Kan iemand nog even commentaar geven op het volgende, dat ik weet dat ik dat goed begrepen heb (lastige materie soms Bloos ): rechtsgebogen betekent dat rechts de holle kant is. Links is dus de bolle kant. Bolle kant is de zwakste kant van het paard, dus in mijn geval links. Moet dus werken aan rechtrichten en linkerkant sterker maken?



klopt wat je zegt. de spieren aan de rechterkant zijn korter dus links om gaat het moeilijker je moet aan die kant wat meer rek oefeningen doen. heb het zelfde probleem en daar komt bij dat mijn gewicht te veel op de rechterkant zit en ik dus eigenlijk zelf ook een beetje tegen werk, misschien is dit bij jou ook het geval.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:09

Heb je het idee dat je paard aan één van de kanten vast zit? Dus stel dat je je rechterteugel aanneemt, reageert je paard daar dan correct op?

Tommycat
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 15:19

patos schreef:
Heb je het idee dat je paard aan één van de kanten vast zit? Dus stel dat je je rechterteugel aanneemt, reageert je paard daar dan correct op?


Hij reageert wel op de rechterteugel als ik daarmee stelling naar rechts vraag. Bij rechtuit lopen krijg ik echter helemaal geen (in ieder geval heel moeilijk) contact en reageert hij dus niet correct. Ik heb dan niets in m'n hand. Als ik linksom rij en m'n rechterteugel dus m'n buitenteugel is, krijg ik er ook geen enkel contact op. Voltes linksom bv. gaan dus heel moeilijk, omdat ik met m'n buitenteugel dan geen contact krijg, loopt hij over z'n rechterschouder weg. Als 'noodoplossing' zou ik hem dan met links heel erg ferm naar binnen moeten vragen, maar dat doe ik liever niet, vind ik rijtechnisch niet zo oke.

Deel van het probleem zal bij mij zitten, deel bij het paard. Maar het is lastig, want ik wil dit eerst helemaal oke hebben voor we weer een stapje verder gaan in de training.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:34

Ik zou zeggen dat je paard recht onder de aanleuning uit wil komen, door zelf meer druk te nemen om links. Kun je hem misschien niet met lichte stelling naar links laten lopen waarbij je de rechterteugel er goed bij hebt. Zijn de tanden trouwens gecontroleerd?

Tommycat
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 15:47

Tanden zijn nog niet zo lang geleden gecheckt, zijn oke.

Dat ze bij een volte linksom onder de aanleuning rechts probeert uit te komen, komt dus omdat haar spieren aan de rechterkant te kort zijn om zich bol te maken? (Ik vind dat bolle kant/holle kant, sterke kant/zwakke kant verhaal toch nog effe lastig. Als iemand het goed kan uitleggen, graag Haha! )
Maar dus ook bij rechtuit rijden probeert ze rechts onder de aanleuning uit te komen. Ik heb dit zo extreem nog niet meegemaakt.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:49

HET RECHTSGEBOGEN PAARD
Acht van de tien mensen zijn rechtshandig.
Zo zijn acht van de tien paarden rechtsgebogen en twee van de tien linksgebogen.

Een rechts gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar rechts, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar rechts en moeilijker naar links.



De linkerzijde van dit paard is de
bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.

Afbeelding

Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de
holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De rechterheup is vaak hoger dan de linker.


HOE STELT U ALS RUITER DE DIAGNOSE?
Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.

Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef, linkerbil/linkerbeugel zal lager zijn t.o.v. rechterkant. Voor een linksgebogen paard geld wat hierboven staat, net het tegenovergestelde!!!

Heel mooi voorbeeld nog wat Runningkawa laatst geplaatst heeft:
Afbeelding

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:58

Wat je dus kunt doen is op rechterhand beginnen op binnenhoefslag en je vraagt wat contrastelling aan (dus buigt paard naar links om rechterkant op te rekken) en de grootte van die buiging is afhankelijk van scheefheid van paard. Je neemt je rechterteugel ook aan, want paard wil van nature meer linkerteugel nemen, ga zelf beetje meer op rechterbeugel leunen. Zodra je voelt dat paard naar hoefslag wil gaan trekken, of weg wil gaan lopen dan vergroot je die linkerstelling. Rij je paard goed voorwaarts omdat je van achteruit naar voren moet rijden, en dus ook de aanleuning mede daardoor gelijkmatig moet krijgen.

Als je paard dus wat fijner op rechterhand word ga je naar linkerhand en ga je hem dus ook buigen naar links, naar binnen dus, zet je paard op volte, zodra je voelt dat paard op schouder wil vallen (volte wil verkleinen) laat je je binnenteugel/linkerteugel wat losser en sluit je meer op via buitenteugel/rechterteugel, zodat je de voorhand voor de achterhand plaatst en dus rechtricht. Let op:
Op de kant waar paard op de schouder valt, moet je hem niet laag laten lopen, als de aanleuning nog niet gelijkmatig is. Want dan word paard alleen meer schever van.

Vervolgens als je je paard beter kunt verdelen in de aanleuning zal paard gaan ontspannen en zal paard in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen.

Ik kan zo vanachter de pc niet beoordelen hoe je kunt rijden, als je wat beter bent kunt je al gelijk op linkerhand beginnen met schoudervoor achtig te werken, dat werkt wat sneller, maar anders zou ik via lichte contrastelling beginnen. Maar er zijn meerdere wegen naar Rome, dit is er 1 van!!!!!!! Dus er zullen wel meerdere mensen ook jouw advies kunnen geven. Ik kan dat ook nog, maar word wel heel lang verhaal, dan stuur je me maar een pb. Succes met je paard.

Tommycat
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 16:04

Bets, super! Haha! Bedankt voor deze info. Ik ga nu stoppen met werken en naar m'n paard toe, dus ga het gelijk in de praktijk proberen te brengen.
Hou jullie op de hoogte!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:10

Tommycat schreef:
Bets, super! Haha! Bedankt voor deze info. Ik ga nu stoppen met werken en naar m'n paard toe, dus ga het gelijk in de praktijk proberen te brengen.
Hou jullie op de hoogte!

Succes ermee om het in de praktijk uit te brengen!!! Kijk vooral vooruit en niet naar je paard, ga leren voelen dat je zowel je paard als jezelf in balans gaat brengen!!!! Richt recht en voorwaarts!!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:33

Citaat:
Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef, linkerbil/linkerbeugel zal lager zijn t.o.v. rechterkant


Kom ik ooknog ff Haha!

Op elk paard dat ik rijd voelt het zo aan. Maar mijn linkerbeugel voelt juist veel korter aan als de rechter.

Buiten een scheef paard denk ik dat ikzelf ook niet correct zit of toch nog iets onder de leden heb. Ik ben via PB al in overleg met een fysio die wat meer ruiter gericht is.

Ik ga trouwens en foto serie maken...misschien dat ik het aandurf om die te plaatsen en anders wil ik ze wel per pb sturen. Haha!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:38

Op site van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl staat iets over Alexander techniek (of zo iets geloof ik) vermeld, dat is ook over houdings tips en aanwijzingen. Misschien heb je er wat aan Cowgirl.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:22

Wat Bets vertelt klopt precies, na aanleiding van Marijkes site ben ik meer bewust geworden van mijn zit en ook ik merkte dat ik de neiging had om meer naar links te zitten en mijn rechterbeen iets op te trekken en aan die kant krom te zitten. Ik heb er vooral bij oefeningen als travers, sb, appuyeren, maar ook het recht richten heel veel baat bij dat ik nu beter weet hoe ik goed moet zitten. Ik merk echt duidelijk verschil als ik goed rechtop zit, Patos loopt dan veel soepeler.

Bienotje

Berichten: 10868
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:57

Dat van rechtsgebogen en linksgebogen paarden, die uitleg hierboven was erg duidelijk. Daar heb ik wat aan, maar nu toch een tegenstrijdigheid. Paard dat ik rijd is linksgebogen (stelling naar links wil prima, rechts is duidelijk stuk slechter). Toch kan ik ook juist geen druk krijgen op de rechterteugel.

Ze loopt op rechts gewoon door mijn binnenbeen heen, juist linksom loopt ze door mijn buitenbeen heen. Liefst met overdreven stelling naar links omdat ze rechts zelf wil ontkomen.

Terwijl hierboven juist staat dat een rechtsgebogen paard links vast pakt heb ik dit dus met een linksgebogen paard. Begrijp ik het soms verkeerd of heb ik een raar paard of is het misschien een typfout?

Waar ik nu met mijn lessen mee bezig ben is vooral proberen aan mijn rechterbinnenbeen te laten lopen. Rechtsom veelal voltes openen/ sluiten met binnenbeen en stelling vragen door mijn rchterhand van de hals af te doen. Op haar favoriete kant, linksom juist veel hoefslag volgen en lange zijdes rijden om zodoende te proberen links los te laten en meer reactie proberen te krijgen op de rechterteugel.

Moeilijk, maar met oefenen komen we er wel. IK weet trouwens zeker dat daar waar ik nu mee kamp waarschijnlijk mijn schul is. Paardje heeft van nature liever druk op links en ik heb me daar helaas aangeleerd om dan dus ook maar alles met links te gaan doen ook...Maar gelukkig nu weer op de goede weg!!

Tommycat
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 15:06

hardi schreef:
Je hebt meer druk op je linkerteugel dus bent dan ook gauw geneigd om deze hand dan ook vast te zetten. Het is dus belangrijk dat als je dus met je linkerbeen naar je rechterteugel rijdt dat je je paard dan ook de kans moet geven om hem recht te laten worden


Yep, helemaal waar. Gisteren met rijden hier op gelet en inderdaad hou ik m'n linkerhand te vast. Heb er op gelet deze meer vrij te geven, en na een keer of wat nam m'n paard vanzelf beide teugels aan en zocht hij ook contact op rechts.

Bets schreef:
HET RECHTSGEBOGEN PAARD
HOE STELT U ALS RUITER DE DIAGNOSE?
Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.
Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef, linkerbil/linkerbeugel zal lager zijn t.o.v. rechterkant. Voor een linksgebogen paard geld wat hierboven staat, net het tegenovergestelde!!!



Zo he, gisteren zag ik dus inderdaad dat m'n linkerbeugel een stuk lager hangt. Ik ben er nu goed op aan het letten rechtop te zitten en m'n gewicht goed aan beide kanten te verdelen.
En toen dacht ik ineens: sinds 2 en een halve week heb ik erg last van m'n rug, aan de linkerkant. Zal dus wel komen door het scheef zitten, en het meer belasten van de linkerkant. Wat werken die dingen in elkaar door he! Dat blijkt ook wel op de site van Marijke de Jong, waar ik net keek. Ik heb absoluut iets waarmee ik aan de slag kan gaan Haha! Bloos
(en dan komt het paard vanzelf wel mee).

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:18

Ja die rugproblemen bij je zelf komt idd ook door scheef zitten, dat heb ik zelf ook gehad!!!! Je bent al op de goeie weg. Goed leren voelen en niet teveel kijken, dat is waar het om gaat.

Sm00tH
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:47

*heb niet alles gelezen hoor*

Ik heb ook last van dit probleem. Ik houd mijn rechterarm/elleboog van mijn lichaam af, ipv gesloten aan mijn lichaam. Mijn linkerarm/elleboog houd ik wel mooi gesloten aan mijn lichaam. Misschien is dit bij jou ook zo? Moet je maar eens op letten.
Het kan ook zo zijn (zoals hierboven werd gezegd) dat je pony vastzit op de linkerkant. Daarom moet je proberen je pony op een rechte lijn te laten stappen en dan je buitenteugel (rechterteugel) strak bij je houden en veel met je binnenbeen drijven en met je binnenhand spelen. succes!

hardi
Berichten: 681
Geregistreerd: 20-04-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Geen contact op rechterteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:08

[quote="Bets"]Wat je dus kunt doen is op rechterhand beginnen op binnenhoefslag en je vraagt wat contrastelling aan (dus buigt paard naar links om rechterkant op te rekken) en de grootte van die buiging is afhankelijk van scheefheid van paard. Je neemt je rechterteugel ook aan, want paard wil van nature meer linkerteugel nemen, ga zelf beetje meer op rechterbeugel leunen. Zodra je voelt dat paard naar hoefslag wil gaan trekken, of weg wil gaan lopen dan vergroot je die linkerstelling. Rij je paard goed voorwaarts omdat je van achteruit naar voren moet rijden, en dus ook de aanleuning mede daardoor gelijkmatig moet krijgen.

Als je paard dus wat fijner op rechterhand word ga je naar linkerhand en ga je hem dus ook buigen naar links, naar binnen dus, zet je paard op volte, zodra je voelt dat paard op schouder wil vallen (volte wil verkleinen) laat je je binnenteugel/linkerteugel wat losser en sluit je meer op via buitenteugel/rechterteugel, zodat je de voorhand voor de achterhand plaatst en dus rechtricht. Let op:
Op de kant waar paard op de schouder valt, moet je hem niet laag laten lopen, als de aanleuning nog niet gelijkmatig is. Want dan word paard alleen meer schever van.

Vervolgens als je je paard beter kunt verdelen in de aanleuning zal paard gaan ontspannen en zal paard in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen.

Niks meer aan toe te voegen. Dit zijn ook oefeningen die ik regelmatig doe en moet zeggen werkt prima. Ze zeggen ook oefening baart kunst.