hoe ontstaan appeltjes bij een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

hoe ontstaan appeltjes bij een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 23:35

Bij ons op stal staat een pensionpaard waarbij je de appeltjes op z'n vacht al van meters afstand ziet. Hij ziet er niet altijd zo 'appelig' uit, maar nu valt het extreem op.

Ik weet dat een paard met appeltjes goed in z'n vel zit. Maar hoe ontstaan die appeltjes nou precies? Want er zit dus wel een duidelijk kleurverschil in z'n vacht, waar komt dat nou eigenlijk vandaan?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 07:24

De vraag der vragen! Daar zit ik nou ook al een tijd mee.
Ik heb weleens gehoord dat het van de zon zou komen, maar dat gaat niet op, want Berber heeft ze soms een tijd lang niet, ook al is het hartje zomer.
Ik ben benieuwd naar het antwoord Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 07:33

meestal is het een teken van gezondheid en welbehagen. Alleen het ene paard heeft het bijna altijd en de andere nooit. Ik heb een bruine merriestam met altijd appeltjes, die hoef je nooit te borstelen de appeltjes zijn er altijd. Heb een keer een schilderij laten maken van een van de merries. nou dat was veel werk voor de schilderse (in olie) hoor
groet
sarabande

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 07:41

Ja dat het komt doordat het paard erg goed in zijn vel zit weet ik inderdaad ook, maar hoe de samenstelling van de vacht verandert op die plekken weet ik ook niet???????
Fabienne had nooit appeltjes, maar sinds ik haar vitamine E met selenium bijvoer voor de spieren, heeft ze deze zomer ook appeltjes gekregen. Hetzelfde geldt voor een ander dressuurpaard bij mij op stal, die kreeg ook appeltjes voor het eerst in haar leven sinds ze dit supplement erbij kreeg.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 07:46

Oh, dan voelt mijn paard zich dus super in haar vel, want momenteel staat ze vol appeltjes! En zij heeft het eigenlijk altijd!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 08:51

Het komt door het wisselen van de haren.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 08:58

Macilda is ook altijd helemaal geappeld. In de zomer kun je je wel in haar spiegelen dus bij haar heeft het niets met verharing te maken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:02

Nou bij Pliva komt het denk ik toch omdat ze goed in d'r vel zit. Ze is vorig weekend op ruiterkamp geweest met mijn zus en dat heeft haar enorm goed gedaan, ze is superlief, voelt zich super.
En heeft nu voor het eerst in haar leven op hals, buik, kont, eigenlijk over haar hele lichaam grijze appeltjes, ziet er prachtig uit!
Ze is nu dertien maar ziet er uit als een Lipizzaner die nog helemaal wit moet worden, heel grappig.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:43

Ja mijn pony zit ook iedere zomer weer onder,maar nu beginnen de winterharen weer te groeien (wordt ze haast zwart) en dan zijn ze ook meteen weg,alleen bij de lichtere plekken: buik ,billen en bovenbenen zie je ze nog zitten.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:47

Volgens mij heeft deze vraag eens in Bit gestaan, dr. Offereins antwoordde toen (geloof ik) dat de appeltjes niets met gezond zijn te maken hebben. Naar zijn mening had het met de verharing te maken als ik het me goed herinner.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:07

Mieke schreef:
Volgens mij heeft deze vraag eens in Bit gestaan, dr. Offereins antwoordde toen (geloof ik) dat de appeltjes niets met gezond zijn te maken hebben. Naar zijn mening had het met de verharing te maken als ik het me goed herinner.


Wel kun je dan misschien 'een link' leggen naar de gezondheid, want een goede doorbloeding en goede weerstand zorgen voor een goede verharing, en een gezonde vacht.
Eigenlijk dus indirect wel met de gezondheid te maken grinnik.

Maar een paard met appeltjes is natuurlijk niet definitief gezond.
Stel, je paard heeft elk jaar appeltjes, met klokhuizen en al grinnik, maar je paard kan natuurlijk ineens een griepje krijgen.
Dan zijn die appeltjes niet binnen een dag verdwenen neem ik aan.. Scheve mond

Bij mij op de fruitschaal die moeten wel snel weg, volgens de dokter moeten die mijn maag in. *LOL*

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:31

Idd, een paard met appeltjes is een mooi gezicht, maar mijn haf heeft ze ook de hele zomer, vooral als ie veel te vet wordt! en dat noem ik echt niet gezond. hij heeft ze ondanks de zomereczeem! Ik denk wel dat het te maken heeft met voldoende voedingstoffen enzo.

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:42

Niemand geeft antwoord op de vraag die Karin gesteld heeft!!!!!!!!
We weten allemaal wel dat het met gezondheid en zo te maken heeft, maar hoe kan het nou dat precies op die vlekjes de vacht anders is, en WAT is er dan anders?

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:25

Nee, appeltjes hebben niks met gezondheid te maken het zit gewoon in de vacht.
kennelijk zomer's beter te zien dan s'winters omdat dan de haren korter zijn.

Ik heb daar ook een artikel over gelezen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

IcePrincess

Berichten: 7737
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:32

volgens mij heeft het totaal nix te maken met goed in je vel zitten of gezondheid.
bij tinker kwamen de appeltjes na ong. 5 jaar ineens in de zomer op z'n 'bilvlek' en was nou niet echt een gezond of happy paard dus volgens mij heeft het meer te maken met erfelijke aanleg of met het wisselen van de haren en het tijdstip daarvan

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:29

Ik heb ook wel eens gehoord dat het met pigment in de huid van het paard te maken heeft, zodat de 1 het dus wel krijgt, en de ander dus niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:59

Dat een paard met appeltjes goed in zijn vel zit geloof ik niet,
toen ik mijn Mondriaan kocht had hij ook appeltjes, hij was alleen broodmager en zat onder de luis en schimmel.

Verder heb ik er al meerdere paarden onder de schurft mèt appeltjes gezine.

Het ZIET er wel altijd leuk en gezond uit...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:05

Interessant topic! kan jullie alleen ook niet aan het antwoord helpen. Jurga heeft ook appeltjes, zo schattig!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Rivendell

Berichten: 6791
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:31

Appeltjes ontstaan voornamelijk door het zonlicht. Vooral op bruine paarden is het snel zichtbaar. Het heeft niet zo veel te maken met de lengte van de vacht of met de gezondheid. Zonlicht is vitamine D (zit ook in bv. Biotine) en dat heeft een gunstige invloed op de vacht en ook op de kleur.
Bruine paarden hebben haren die verschillende kleuren hebben (andere kleuren vacht overigens ook, maar bij bruine is het het meest zichtbaar). Het pigment in de haren reageert op het UV licht van de zon, waardoor er bepaalde gedeeltes van de haar verkleuren. Dit kan leiden tot appeltjes.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:47

Marena heb ik gekocht bijna een jaar geleden , een paar weken nadat ik haar had zat ze ineens vol met appeltjes , begin winter dus....

Nu zijn ze al weer lang vertrokken , maar ik heb ook een toverballetje...

Ben benieuwd of ze dit jaar weer komen !

Maar vreemd dus waarom je soms wel en soms niet ziet ?


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 08:50

Melanie5 schreef:
Appeltjes ontstaan voornamelijk door het zonlicht.


Klinkt heel aannemelijk. Maar... dit paard waar ik het over heb, staat de hele dag op stal, komt niet in het land en wordt alleen 's avonds 1 of 2 uur bereden, als de zon al grotendeels weg is. Of komt het van binnenuit en is het sowieso een reactie op het zomerseizoen als de dagen langer zijn, te vergelijken met een winterslaap bij sommige andere dieren, als de dagen korter worden?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:57

mij is altijd verteld.. als je je paard goed verzorgt dus iedere dag lekker een tijd staat te poetsen goed met de ros etc. etc. en het paard zich goed voelt gaat hij zoiezo al meer glanzen en zo zouden er dus appeltjes komen..
toen rustique net hier was had ze het ook niet maar na 2 maanden Lovers tina heeft het ook *LOL*
ik weet het niet zeker of het echt zo is.. maar iig heb ik nooit appeltjes gezien bij een paard die niet zoveel gepoetst werd of what ever..
mijn vriendin heeft byv 2 paarden en die staan de hele dag maar in een grote zand bak.. hun hebben een hele doffe "huid" geen glans geen appeltjes dus ergens denk ik dat het wel klopt.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:59

Ik denk dat het gewoon een vleug in de vacht is, wat het ene paard wel en het andere paard niet heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 18 bezoekers