Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-12 11:26

Volgens mij is er niet echt een topic waar mensen die aan de hand werken zich kunnen 'verzamelen'.

Misschien kunnen we hier een beetje samen komen, ervaringen en tips uitwisselen en van elkaar leren?

Kort info over mij, paardlief en aan de hand werken, ik ben inmiddels bijna 4 jaar bekend met het aan de hand werken. Mijn paard is lichamelijk erg moeilijk door een (erg langdradig) verleden en het adh werken heeft een hele verandering teweeg gebracht. Met haar ben ik nog erg bezig met de basis, rechtrichten, zichzelf dragen, rug ontspannen, buik aanspannen, ondertreden, schouderbinnenwaarts en als ze een goede dag heeft proberen we een pasje travers.
Gelukkig heb ik veel lichamelijk correcte paarden om mij heen die ik ook regelmatig eens aan de hand werk. Leuk om te zien hoe snel ze zoiets oppakken en hoeveel je kan leren van nieuwe paarden.

Kan niet zeggen dat ik één bepaalde richting volg. Ik ben bekend met Marijke de Jong en in het begin les gehad van iemand die haar stijl super goed in de vingers had. Bij mij en mijn paard kwam ik wat obstakels tegen die ik probeer op te lossen door dingen uit andere richtingen mee te pakken en zelf gewoon voorzichtig wat te proberen.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe ben je hiermee in contact gekomen en hoe helpt het jou en jouw paard?

"Een draver, is gaver" :D


capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:31

Ik heb onlangs een opfrislesje dubbele longe gehad en ik was erg tevreden hierover. Pony liep erg ontspannen met de achterhand eronder. Nu wil ik dit dus gaan oppakken en vaker longeren om haar sterker te maken. Zelf rijd ik niet meer op haar, dus dit is dan een fijne manier om haar toch goed te trainen.

Jessica_D
Berichten: 50
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Laren gld

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:18

Ik train regelmatig aan de dubbele lijnen, ik vind het een fijne manier om mijn paard te trainen.
Ik kan mijn paard goed observeren en het is leuk voor de afwisseling.
Afgelopen jaar zelfs mee gedaan aan de finale van de dubbele lijnen competitie op Horse Event, leuke ervaring!

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:32

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:54

Ik kom me toch ook maar even melden ;)

Werk ook al zo'n 4-5 jaar aan de hand, momenteel niet meer zo vaak maar dat ligt wel weer in de planning :j

Aan de hand werken is trouwens niet dubbele lijnen, dat is echt wel een andere discipline. Ook heel leuk om te doen, maar dan sta je op het midden (of met lange lijnen, er achter).
Bij aan de hand werken loop je mee naast het schouder:
Afbeelding

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:58

Ja, ik werk ook aan de hand. Volgens de Marijke de Jong methode.

Dressuurmatig onder het zadel kwamen we al jaren niet verder. We rijden endurance en een rechtgericht paard is dan toch wel fijn ivm blessures/overbelasting.

Aan de hand gaat dat een stuk beter. Ik werk momenteel veel aan mijn LVO, schouderbinnenwaarts en travers. Daarnaast pak ik nu korte stukjes draf mee. Dit doe ik aan de kaptoom...

Mando

Berichten: 15634
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:02

Ik werk ook aan de hand en lange lijnen. Al een jaar of 5 denk ik en die van mij is erg meedenkend zoalng hij maar een snoepje krijg _O-
Ik longeer ook altijd met kaptoom

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:13

Aan de hand deed ik de eerste periode ook kaptoom, maar op een gegeven moment liep ik er tegenaan dat ik niet subtiel genoeg de hulpen kon geven. Oefeningen als appuyement aanleren worden heel erg lastig als je niet kan begrenzen buiten. Met hoofdstel lukt me dat net even wat makkelijker :j

Longeren doen wij ook graag op (academisch) kaptoom, persoonlijk vind ik dat echt veel prettiger dan op hoofdstel met bijzet! Hebben jullie ook foto's/filmpjes (als dat mag, wordt t dan een verzameltopic?)? Ik mag graag kijken hoe andere mensen het doen, daar leer je altijd veel van :)

gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:28

Ik werk mijn paard ook met regelmaat adh.
Leuk om te doen ook! Fijne manier om je paard los te werken.
In september nog mee geweest naar Horse Event, demo's fun and friendship en piaffe voor beginners.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:33

Jep, ik doe ook heel veel aan de hand, volgens de Academische Dressuur, heb les van Claudia Wolters. Ik doe het als hele training of voor het rijden om mijn paardje warm en soepel te krijgen. Nu is het vooral nog veel voorwaarts-neerwaarts (LVO) en schouderbinnenwaarts en travers neem ik mee en sinds kort ook onder het zadel. Heb in het begin alles met alleen een kaptoom gedaan, begin nu ook met een bitje erbij.
Wel leuk dat het steeds meer bekendheid krijgt (of weer terug is van weg geweest), ik denk dat het een hele fijne stap is voor een paard, vooral jonge en ongeschoolde paarden, om dingen aan de hand aan te leren zonder de ballast van een ruiter :)

www.ab-horsemanship.nl ~ Coaching en training voor paard & ruiter
www.paardenpedagogiek.nl ~ Orthopedagogische praktijk voor kinderen en jongeren, hulp mbv paarden en pony's
'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.'
- Pat Parelli

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:21

Ik ben nu enkele weken bezig met lvo, heb nu ook het thuis studie paket besteld van paardenbegrijpen.
Me paard is erg schreef, hou het bit aan een kant vast.
Bekken is schreef en ze treed totaal niet onder.
We hebben het hier over een draver.
Toen ik haar kocht telgange ze alleen maar, ze kan wel ook tolten.
Gaat nu ook steeds beter

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-12 21:27

Aan de hand werken met een draver gaat juist heel goed! Mijn dravertje heeft heel veel aan deze manier van trainen en is zeker heel erg verbeterd en merk dat direct in het rijden.
Koetjeboe, ben je al bekend met het werken aan de hand of is alles nieuw? Dan kan het nog wel eens pittig zijn, ik ben heel blij met de begeleiding die ik heb gehad. Het is al snel zo nieuw en anders.

En welkom aan de rest! Wat voor paard hebben jullie?

"Een draver, is gaver" :D

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:58

Bekend is een groot woord heb wel een paar lesjes gehad lang geleden. Maar ik ka niemand vinden hier in ee buurt voor les nouja niet voor onder de 50euro per uur.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-12 22:06

Welke buurt zit je? Het vinden van instructie is inderdaad heel moeilijk, zeker in zo'n beperkte tak van de paardensport.

"Een draver, is gaver" :D

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:53

Ik heb wel het idee dat er steeds meer instructeurs zijn. En heb altijd wel lessen gevolgd voor redelijk normale prijzen, 20-30 euro per uur...

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:58

Ik werk ook aan de hand met mijn paarden. :) Als ik het echt regelmatig doe en goed bijhoud merk ik dat het zoveel doet voor mijn paard. Heerlijk om op een onbelaste manier toch te kunnen trainen, en zo oefeningen te kunnen voorbereiden voor onder het zadel. :)
Ik heb trouwens les van Monique de Rijk (www.atletischerijkunst.nl) Ze komt binnen een vrij grote straal aan huis :).

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:05

Ik werk ook nog weleens aan de hand. Voorheen regelmatig en fanatieker maar toevallig heb ik het sinds vorige week weer meer opgepakt. :)

Mijn draver is er zeker soepeler door geworden en ook gebruik ze haar achterhand nu beter. Ze kan sbw, travers, revers en wijken aan de hand en natuurlijk ook achterwaarts.

Travers
Afbeelding :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:17

Ik woon in bathmen bij deventer. Ik heb een keer les gehad van iemand koste me 50 euro voor 3/4 uur en had na de tijd niet echt het idee wat geleerd te hebben

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:26

Hé leuk dit topic! Ik werk nu ongeveer twee jaar aan de hand, geleerd bij Ylvie Fros (academische rijkunst). Ik doe het vooral met mijn pony van 20 met een weke rug en overbouwd (mooie combi). Als ik die een weekje laat staan gaat haar rug gelijk hangen, train ik weer een keer of twee is haar rug gelijk hoger. Met mijn shetlanders werk ik meer aan de lange lijnen, dit omdat ze natuurlijk wat klein zijn. Maar inmiddels train ik hun ook wat vaker echt aan de hand (beetje bukken soms..) omdat je ze toch wat meer kunt begeleiden.

Ik heb geen (betaald)les van Ylvie, maar af en toe krijg ik een lesje als ik haar een dag of wat help bij haar op stal. (ben daar ook begonnen als stagiaire). Dit kost mij dus geen geld, maar ik ben het met sommige eens hier die zeggen dat het duur is. Helemaal als je net begint is het een grote stap.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:34

Ik les sinds een half jaar met mijn Camargue bij Karin Wittebrood (volgens methode paardenbegrijpen, Marijke de Jong) Ik heb 1 keer in de 3 weken les en mijn paard pakt het super op. Aan de hand en onder het de man kunnen we nu LVO, schoudervoor, schouder binnen en travers. het is echt superleuk om te doen en mijn paard doet alles heel trots met steeds minder hulpen.
Ik krijg goede tips tijdens de les waar ik dan ook echt 3 weken mee vooruit kan. Ik oefen ongeveer 3 keer per week.

http://www.equestic.com
Happy Athlete
Your horse is an athlete too! The Equestic App on your phone gives you the insight you need to train your horse to be a happy athlete!

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:35

@caeruleus. Heb je ook les?
Ik gebruik een kaptoom en rijden doe ik op een kingekruisd bitloos hoofdstel. Gaat super.

http://www.equestic.com
Happy Athlete
Your horse is an athlete too! The Equestic App on your phone gives you the insight you need to train your horse to be a happy athlete!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:07

Ik gebruik trouwens ook een kaptoom, en ben nu bezig met schouderbinnen linksom verfijnen (valt erg op haar linker voorbeen) en travers rechtsom. Af en toe wat renver en appuyementen (alles in stap). Maar die gaat ze snel ''misbruiken'' als ze het lastig vind, bijvoorbeeld bij schouderbinnen draait ze plots de andere kant op met haar hals/schouders en dan wordt ze onwijs stug.. Dus die maar weer eventjes vergeten..

Verder aan de longe de galop bevestigen (ze kent hem alleen uit rennenrennenrennen) uit een rustig drafje. En aan de hand pak ik op de volte graag de draf mee, dan goed lvo. Daar wordt haar rug echt beter van.

Caeruleus
Berichten: 408
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:48

Wat leuk, zo veel mensen die er ook mee bezig zijn! We doen hier in t hoge noorden ons best het aan de hand werken te promoten want echt bekend is het hier nog niet. Goede instructie vinden is dan ook erg lastig. Ik heb wel veel les gehad maar onze instructrice (RianneH en ik hadden vaak samen les) is er helaas mee opgehouden en we kunnen eigenlijk niemand vinden die op hetzelfde niveau les geeft en voor een redelijk bedrag aan huis komt. Daar baal ik best wel van... Kennen Julie nog mensen omgeving Leeuwarden?

Dat wegvallen over het schouder bedoelde ik met lastig corrigeren op kaptoom. Met hoofdstel kan je mooi het schouder begrenzen, voor mij en paard makkelijker :) Het lijkt me dat als je zelf echt heel handig bent dat ook te doen is op kaptoom, maar zo goed ben ik niet :P

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:12

Caeruleus schreef:
Wat leuk, zo veel mensen die er ook mee bezig zijn! We doen hier in t hoge noorden ons best het aan de hand werken te promoten want echt bekend is het hier nog niet. Goede instructie vinden is dan ook erg lastig. Ik heb wel veel les gehad maar onze instructrice (RianneH en ik hadden vaak samen les) is er helaas mee opgehouden en we kunnen eigenlijk niemand vinden die op hetzelfde niveau les geeft en voor een redelijk bedrag aan huis komt. Daar baal ik best wel van... Kennen Julie nog mensen omgeving Leeuwarden?

Dat wegvallen over het schouder bedoelde ik met lastig corrigeren op kaptoom. Met hoofdstel kan je mooi het schouder begrenzen, voor mij en paard makkelijker :) Het lijkt me dat als je zelf echt heel handig bent dat ook te doen is op kaptoom, maar zo goed ben ik niet :P

Je zou Monique de Rijk eens een mail kunnen sturen, volgens mij komt ze ook wel in Friesland. :)

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:35

Caeruleus schreef:
Wat leuk, zo veel mensen die er ook mee bezig zijn! We doen hier in t hoge noorden ons best het aan de hand werken te promoten want echt bekend is het hier nog niet. Goede instructie vinden is dan ook erg lastig. Ik heb wel veel les gehad maar onze instructrice (RianneH en ik hadden vaak samen les) is er helaas mee opgehouden en we kunnen eigenlijk niemand vinden die op hetzelfde niveau les geeft en voor een redelijk bedrag aan huis komt. Daar baal ik best wel van... Kennen Julie nog mensen omgeving Leeuwarden?

Dat wegvallen over het schouder bedoelde ik met lastig corrigeren op kaptoom. Met hoofdstel kan je mooi het schouder begrenzen, voor mij en paard makkelijker :) Het lijkt me dat als je zelf echt heel handig bent dat ook te doen is op kaptoom, maar zo goed ben ik niet :P

Werk je met de kaptoom alleen met een lijn dan? Want met twee is het precies hetzelfde als met bit. En wat je ook nog kunt doen is met de zweep begrenzen, helemaal makkelijk als je travers doet (ik heb dan een kleine pony 130 cm, dus kan er makkelijk overheen, maar ervoor langs zou ook nog kunnen), dan heb je ook wat meer overzicht.

Met een lijn is het idd wel lastiger. Voor mij werkt het dan altijd wel goed om te denken dat er een lijn door het paard loopt, en je die lijn naar voren uitrekt (beetje vies idee haha). Maar zo komen de schouders wel beter mee, dus echt vooruit denken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 4 bezoekers