impuls

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:58

Op de wedstrijd kreeg ik het commentaar > te weinig impuls.
Ze is wel heel goed voor mn been, hoe krijg ik dan meer impuls?
De eigenaar vindt dat ik misschien eens moet proberen met sporen te rijden, zou dit helpen? Wat denken jullie ervan?

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:15

Tja wat is impuls he. Kijk een paard kan net zo goed voor je been zijn, maar als de passen niet actief zijn dan is dat een gebrek aan impuls.

Als je paard dus als het ware loopt te sloffen dan moet je zorgen dat die met meer energie dus vlotter actiever loopt.
Hoe dat te bereiken is, bijvoorbeeld door heel veel overgangen te rijden. En probeer ook je eigen benen zo stil mogelijk te houden soms wil het overdadig aandrijven van de ruiter wel eens een impulscommentaar opleveren.

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 14:30

oke bedankt, ik zal veel overgangen gaan rijden.
ik rij nu ook met sporen, in overleg met mijn instructeur en de eigenaar.
Ik vind niet dat het fijner rijdt, maar ik rij er 1 week mee en dan kijken of het beter gaat.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:39

Ik denk niet dat sporen hiervoor geschikt zijn.. Ga eens rijden zonder beugels en dan onwijs veel overgangen maken als halt-draf, achterwaards-stap, stap-galop.. Doordat je zonder beugels rijdt zal je niet snel overbodg drijven en door de overgangen zal die meer achterhand erbij zetten wat hem meer impuls zal geven.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:25

Met een keer in de week met sporen rijden daar heb je niets aan. Sporen moet je gebruiken als je ze nodig hebt dus op het moment dat hij niet actief is,

Belangrijk zijn de overgangen, dus iedere bv 5 meter stao-draf,galop,stap en dergelijke, voldoende energierijk voer, en een juiste zit en dergelijke.

Bedenk 85% zit, 15% been en 5% hand.
Goed zitten is een mus evenals een rustig been en een toestaande hand.

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:53

Ik rij haar niet 1 keer in de week met sporen, maar elke dag, dat doe ik nu deze hele week, want afgelopen woensdag in de les hebben we dat afgesproken, nu aankomende woensdag gaat mn instructeur dus kijken of ze echt beter loopt of niet, dus of dat helpt met sporen rijden, snap je??
Ik rij nu elke dag en ik probeer zoveel mogelijk overgangen te rijden, ik zal het ook eens zonder beugels proberen.

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:11

Ik denk niet dat het zo werkt maar goed.Probeer je paard gewoon goed aan je been te krijgen door middel van heel veel overgangen hier voor heb je absoluut geen sporen voor nodig je moet jezelf een schop onder je kont geven en zeer conseqent zijn{spreek uit ervaring}Paardrijden is niet makkelijk je moet jezelf steeds leren om het op de goede manier te doen en dan gaat het rijden zo veel beter.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:20

Ben het er echt helemaal mee eens dat je die sporen nog ff moet laten liggen.. het werkt enkel maar averrechts! Ga zonder beugels rijden en dan overgangen maken.. als je dat 3x per week doet (je zal wat spierpijn hebben) verbeterd je zit bijna onmogelijk veel! Als jij beter zit, beter mee komt in zn beweging, je benen stiller houdt en conseqenter ben zal hij vliegen voor je kuithulp! en gaan zitten op je zit!!

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:52

oh.....
nou weet ik dus helemaal niet meer wat ik moet doen........
jullie zeggen zonder sporen, maar de eigenaar (die is zelf springruiter geweest op hoog niveau) en mijn instructeur zeggen dat ik wel met sporen moet gaan rijden.......
Om eerlijk te zijn, denk ik niet dat mijn zit verkeerd is..... klinkt misschien een beetje arrogant, maar ik krijg juist vaak te horen dat ik een goede zit heb, en ik heb er nog nooit commentaar op gehad......
ik denk dat ik het volgende doe, ik blijf deze week nog met sporen rijden en dan ga ik woensdag in de les overleggen met de eigenaar en de instructeur erbij, wat die er nou van denken.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:44

weet je waar sporen voor zijn? Om je hulp te verfijnen en te verduidelijk. JE moet je voorstellen dan de buik van je paardje een toetsebord is als die van je pc. Als jij met je vuist daar een beetje op gaat lopen slaan zal je niet heel nauwkeurig 1 van de 50 knopjes in kunnen drukken.. laat staan 50 op een willekeurig volgoorde!

Als je het nou met je vinger doet (je spoortje in dit geval) lukt het je wel.. een voorwaarde hiervoor is dan wel dat je zn stabiele hand heb dat je met de nauwkeurigheid om kan gaan.. dus je moet de perfecte beenligging hebben (die je enkel hebt bije engoeie houding) om de spoor te kunnen toepassen..


als jou paardje niet de buik heeft die vergelijkbaar is aan je toestenbord omdat er maar 1 knopjes op staan.. dan is hte ook veel minder van belang dat je met een vinger type omdat je dan met een vuist ook het juiste knopje in kan drukken..

Sporen zijn dus NIET!! om hem aan je hulp te krijgen want een paard wat zonder niet genoeg impuls heeft zal het met spoortje ook niet zijn!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:09

Ahum een paard kan ook gewoon eens goed wakker gemaakt moeten worden en daar werkt een spoortje perfect bij. Namelijk zo je geeft de hulp en het paard met gebrek aan impuls, oftewel looplust denkt dikke vinger ik doe net alsof ik niets voel lekker puhhhhhhh. Nu geef jij de hulp hernieuwd alleen draai je je teen even naar buiten en port er in met je spoor. mDat is verfijnen van de hulp. Reken erop dat alleen de afgestompte zegt ik voel niks hoor.

Als de TS goed zit met mooi lang en stil been kan die best met spoor rijden. De sporen horen bij de basisuitrusting van de ruiter.

Ik heb sonnenradsporen en het kan best zijn dat ik die een heel trainingsuur er voor de sier aan de laars heb hangen. Maar het kan ook zijn dat ze de andere dag na het losstappen en het dus aan het werk zetten in stap al 10 maal in hangen. Niets zielig gewoon consequent doen. Ik nooem dat ook verfijning moet het paard maar luisteren, als hij gelijk had gedaan wat ik vroeg dan had die de spoor ook niet hoeven te voelen.

SJAKIETJUH

Berichten: 421
Geregistreerd: 19-02-05

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:32

Kafue schreef:
Ahum een paard kan ook gewoon eens goed wakker gemaakt moeten worden en daar werkt een spoortje perfect bij. Namelijk zo je geeft de hulp en het paard met gebrek aan impuls, oftewel looplust denkt dikke vinger ik doe net alsof ik niets voel lekker puhhhhhhh. Nu geef jij de hulp hernieuwd alleen draai je je teen even naar buiten en port er in met je spoor. mDat is verfijnen van de hulp. Reken erop dat alleen de afgestompte zegt ik voel niks hoor.

Als de TS goed zit met mooi lang en stil been kan die best met spoor rijden. De sporen horen bij de basisuitrusting van de ruiter.

Ik heb sonnenradsporen en het kan best zijn dat ik die een heel trainingsuur er voor de sier aan de laars heb hangen. Maar het kan ook zijn dat ze de andere dag na het losstappen en het dus aan het werk zetten in stap al 10 maal in hangen. Niets zielig gewoon consequent doen. Ik nooem dat ook verfijning moet het paard maar luisteren, als hij gelijk had gedaan wat ik vroeg dan had die de spoor ook niet hoeven te voelen.


daar ben ik het helemaal mee eens!!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:59

tuurlijk kan het zijn dat een paard eens goed wakker geschut moet worden, en een spoortje kan daar cker bij helpen maar het is niet mijn methode.

Zoek naar de oorzaak van het probleem en pak het vanuit de wortels aan.. Als het komt omdat zn achterhand er niet goed onderzit, of het paard net niet genoeg voor het been is zullen eerst deze factoren weg genomen moeten worden en dan kan er gekeken worden of het probleem zich nog blijft voordoen..

Bij geen enkele optie zijn sporen noodzakelijk.. ik zou het gewoon zonder proberen!!

Tact

Berichten: 232
Geregistreerd: 11-01-05

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:20

In een eerder topic hebben we het gehad over Impuls en Schwung. Impuls is de aanwezige voorwaartse drang onder volledige beheersing van de ruiter. 1. Het paard moet steeds voorwaartse drang hebben en 2. de impuls moet volledig beheerst worden door de ruiter.

Rijkunstige Impuls zetelt in het innerlijk van een paard. Het is steeds sluimerend aanwezig. Een kundige ruiter kan de Impuls opwekken en tot uiting brengen, in verhoging van de aktie, speciaal van de achterhand. Impuls wordt bepaald door een cocktail van temperament, wilskracht, geestkracht, bewegingsdrang, opgewektheid, levendigheid, gehoorzaamheid, willigheid, oplettendheid en moed. Een goede africhting, opvoeding, juiste ontwikkeling en het in juiste banen leiden van deze kenmerken kunnen de werkelijke Impuls tot stand brengen. Impuls is een enorm middel onder controle van een kundig ruiter. Dat betekent dus dat Impuls volkomen beheerst moet worden door de ruiter. Een goede ruiter heeft rijkunstig gevoel, die door toepassing van de juiste hulpen de Impuls op het juiste ogenblik en in de vereiste mate kan opwekken en naar behoefte vermeerderen of verminderen. Impuls in handen van een goede ruiter draagt er toe bij dat de veerkracht van de gangen en de lichtheid van de bewegingen verhoogd worden, het gaan van het paard wordt verfraaid en veredeld. Impuls heeft rijkunstig gezien, niets te maken met sneller gaan.

Meer Impuls tonen vraagt om iets anders dan het gebruik van sporen. Afhankelijk van de graad van africhting en ervaring kan een instructeur of trainer het paard en de ruiter bij de ontwikkeling hiervan helpen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:08

En toch zijn sommige paarden wel eens lui of hebben geen zin. Dit voel ik als ruiter duidelijk onder mijn zadel. En die paarden die niet op mijn kuitdruk reargeren om krachtig en actief voorwaarts te gaan die schut ik wakker met mijn spoor, sommigen pakken ook wel eens een zweep.
Maar door die zweep laat je je aanleuning los en verander je je zit en dat is ook niet de bedoeling.

Als het paard normaal voldoende impuls heeft maar je alleen om wat voor reden dan ook in de proef laat zitten dan zijn sporen handig.

Bovendien als je paardrijd moet je werken aan je onafhankelijke zit, dus de sporen worden nooit gebruikt als jij dat neit wilt. Althans zo moet het zijn.
De mensen die vinden dat sporen dus niet nooidzakelijk zouden zijn, spreek ik nu tegen. Ze horen tot de bassiuitrusting van het paard. En nogmaals je hoeft ze toch normaal niet te gebruiken, sterker nog vanuit een goede zit en een goede beenligging is het normaal dat je moeite moet doen om je paard te raken en zo hoort het ook.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:05

Kafue, ik ben het tot op een zekere hoogte echt wel met je eens.. ik gebruik ook liever mn spoortje op zn moment dan mn zweep idd omdat je je aanleining, zit en houding daarmee veranderd.

Waar ik het niet mee eens ben is dat je een paard wakkerder krijgt met een spoortje dan zonder.. Ik rij zelf zonder sporen, simpel weg omdat ik lekkerder rijdt zonder. Ik heb dan wel een heeel gedreven paardje die vliegd voor mn beenhulpen maar ook deze komt er vaak genoeg (helaas nog) tegenin.. Dan geef ik der toch liever ff een goede druk met mn hak -des ondanks dat het er niet uitziet- dan dat ik dat met mn spoortje doe!

Het maakt volgens mij niet zo zeer uit waarmee je die druk geeft als je het maar op de juiste manier en op het juiste moment doet! Zoals Tact hierboven vermelde: een goeie ruiter voelt dit aan!

Ik ken VL niet persoonlijk en heb haar nog nooit op der paard gezien.. het zo heel goed kunnen dat zij vaardig genoeg is om met deze extra hulp om te gaan, maar de zelfde kans zit er in dat dit nie het geval is. Een spoortje aanraden is niet het geen wat ik zou doen via een forum als bokt.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:44

Je paard moet reageren op de kleinste beenhulp. je kuit moet je paard al wakker maken en niet je spoor. Maar reageert mijn paard niet op mijn kuit dan krijgt hij van mij een tik met de zweep en dat natuurlijk ook een spoortje zijn.

Misschien is het een idee om een jurylid eens te vragen wat ze met impulsbedoelt. Voor de een ziet het er heel anders uit dan de ander. (das het nadeel van dressuur).
Impuls is een breed begrip. Misschien vond de jury wel dat jou paard zijn achterhand er niet mooi onder zetten. Ben jij met sporen bezig terwijl het misschien wel helemaal niet nodig was.

Welk niveau rij je in??

Succes verder met rijden

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:58

Bij een gebrek aan impuls kun je duidelijk zien dat een paard neit werkt, hij beweegt wel maar hij werkt niet. Dan maakt het niet zoveel uit waar je de achterhand hebt of hoe hard hij gaat. Het is dus zuiver een beweging zonder aan het werk te zijn.

Als je normaal drijft drijf je met je kuit, drijf je axtra is het idd de hak of mischien spoor. Mij maakt het niet zoveel uit. Bij een gedreven paard dat uit zichzelf al impuls heeft is het prima alleen je kuit te gebruiken. Als hij goed aan je been is heb je geen spoor nodig en mag die of weg of voor de sier eraan hangen. Bij een paard dat tijdelijk last heeft van impuksverlies mag je die kort maar krachtig wakker maken door de hak of spoor. Ik gebruik liever mijn spoor omdat ik daar sneller mee doorprik. Een keer spoor en het paard weet weer dat het werken geblazen is. Heb je nu een kietelig paardje dan moet je voorzichtiger zijn met spoor.

Het is idd per paard afhankelijk maar een goed ruiter behoort de sporen aan zijn laars te hebben. Vanaf het M is het niet voor niets sporen verplicht.
Mijn sporen hangen automatisch aan mijn laars vanaf dat de paarden goed en wel onder het zadel zijn en in evenwicht gaan. Als je weet hoe je 85% met zit en 15% met been moet rijden dan mag daar best een spoor aan je laars. het is niet zielig het oort bij de basis van ruiter en paard.

Spoor gebruik je alleen als je hem nodig hebt en niet onnodig. Bij een onafhankelijke zit hoort een onafhankelijke beenligging. Dus een paard met gebrek aan impuls die werkt dus niet die moet je aan het werk zetten.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:07

Daar ben ik het niet mee eens. Ik rij ook M, maar mijn paard nog niet en die reageert niet op de goede manier op sporen, waarom ben ik dan nu geen goede ruiter? Wel oppassen met wat je zegt meis,. Knipoog

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:11

en hoeveel mensen die met sporen rijden gebruiken ze ook echt daadwerkelijk als ze ze nodig hebben!? Ik durf mn hand ervoor in het vuur te steken dat 90% van de spoorgebruikende ruiters niet eens weten waar een spoortje daadwerkelijk voor bedoeld is: heb eens een rondvraag gedaan bij ons op stal "waarom rij je met sporen?" Het meest gegeven antwoord opdeze vraag was: omdat die niet voorwaards is..

Ik kraak het gebruik van sporen niet af,. in tegen deel.. maar ik vind dat het gebruik van een spoor misbruikt word (in vele gevallen) en dat kraak ik af.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:15

mee eens. Maar ook waarom een spoor dragen als je hem toch niet gebruikt. Ik heb nou eenmaal een paard wat je beter een tikkie met de zweep kan verkopen (niet dat hij daar wel fatsoenlijk op reageerd) dan met een spoor te rijden.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:16

sorro1 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik rij ook M, maar mijn paard nog niet en die reageert niet op de goede manier op sporen, waarom ben ik dan nu geen goede ruiter? Wel oppassen met wat je zegt meis,. Knipoog



Waar suggereer ik dat een paard wat niet op de juiste manier aan de hulpen is een slechte ruiter heeft?

Een paard is en blijft een beest die onverwachts kan reageren of iets niet begrijpt..

Ik begrijp niet waar deze reactie op gebasseerd is geloof..

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:21

Was ook niet tegen jou maar tegen Kafue.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:24

Als de ruiter geleerd heeft op de correcte manier te zitten en zijn hulpen correct toe te passen dan is er geen paard dat het even niet begrijpt.

Sommigen zijn echter lui dus die moet je wakker schudden wat makkelijker is met been en sporen dan met de zweep. Leer met je zit te rijden.

Ik weet mijn sporen te gebruiken en ik rijd alleen met sporen zonder zweep.
Weet je natuurlijk kan 90% de sporen niet fatsoenlijk gebruiken maar die kunnen ook niet fatsoenlijk rijden.

Ik zie het zo vaak ze zitten zo slecht, trekken, plukken en schoppen. En die zit die verbeterd zich met de juiste instructie zo snel. Gewoon uitleggen hoe en waarom en volia.
Een ruiter die geleerd heeft zo onafhankelijk te zitten die kan pas met het leren paardrijden beginnen. Zit is belangrijk.
Waaarom met sporen die komen beter en sneller over dan de hak of de zweep.
Het is niet voor niks een korte hulp met spoor dat continue kietelen stompt af. Een paard moet leren op de sporen te reargeren ik zeg niet dat iemand dan een slechte ruiter is. Maar even spoor aan en weer weg zie ik geen gevaar in.Continue kietelen wel.Maar je hebt gelijk per paard verschillend.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:31

ahh.. kafue.. het komt echt over als of ik je onwijs zit af te kraken he!? Is niet mn bedoeling hoor!! volgens mij bedoelen we het zelfde maar benoemen we het allebij anders.

We zijn wel erg off-topic aan het gaan.. Zullen we het er maar op houden dat ze beter eerst kan proberen zonder sporen en die achterhand meer te activeren en als dat bteer gaat en de impuls zal nog steeds onvoldoende blijven zij op eventueel advies van de eigenaar en instructrice een spoortje kan proberen om het verschil te voelen!?