Ik heb me op mijn paard afgereageerd!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Ik heb me op mijn paard afgereageerd!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 19:45

Ik heb vandaag na mijn kür iets gedaan heb wat ik nog nooit gedaan heb, en ook nooit meer hoop te doen, ik heb me op mijn paard afgereageerd!
Hij had me geen goed gevoel gegeven, maar dat is nooit een excuus.
Ik voelde me al een paar dagen heel slecht, en had ook overwogen om af te bellen, maar omdat ik een hekel heb aan afbellers, heb ik proberen mezelf te motiveren om toch te gaan.
Met vlechten begon de ellende al. Gisteren manen geknipt (hij laat ze niet trekken) en toen schudde hij naar een vlieg, hup hele hap uit zijn manen. Oke dan alles maar zo kort en kleine vlechtjes.
Ik wilde dus vanmorgen beginnen, maar we hebben ooit eens haarlak geprobeerd te spuiten in zijn vlecht in zijn voorpluk en dat was geen succes. Hoewel ik nu niet met zijn voorpluk bezig was, besloot hij zich dat maar eens te herinneren, en liet dus bijna niet toe, dat ik de toch al veel te korte manen in een fatsoenlijke vlecht kreeg. Wel flink op hem gemopperd maar niets aan de hand. Alleen wel veel te laat weg dus.
Na de proef was mijn humeur helemaal gedaald en toen hij vervelend bleef doen, heb ik hem een klap voor zijn oren gegeven. Boos! Volgens mij was het niet eens raak, hij verblikte of verbloosde niet eens, maar zelf ben ik er ontzettend van geschrokken. Ik ben helemaal niet zo. Ik reageer me nooit op mijn paard af. Hoe hij me ook laat zitten, ik blijf er altijd heel nuchter onder. Tot nu dus.
Dit zal niet snel meer gebeuren, ik ben er zelf heel erg van onder de indruk, maar ik heb het toch gedaan.
Jeetje wat baal ik van mezelf zeg. En dan ook nog ten overstaan van een heleboel publiek, maar dat vind ik niet eens het ergste, dat ik me niet kon beheersen dat is erg, bah, bah, bah!!!!!!

Navragen is beter dan afvragen.


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:01

ja,dit soort dingen ken ik:(
echt heel erg vervelend,en je schrikt jezelf werkelijk kapot...
het is op zich heel logisch dat je paard wat vervelender was dan anders,ivm jou slechte gevoel.maarja,dan nog kan ook een paard te ver gaan hoor,hij kan ook werkelijk stierlijk vervelend zijn geweest,en als het dan allemaal niet opschiet,dan ja...zolang je dit niet vaak doet,is het soms echt niet erg,het is goed dat je beseft dat je dit liever nooit meer wilt doen!dat zal je er ook vaak van weerhouden!en paarden vergeven je veel hoor!joh,er zijn werkelijk zoveel mensen die hun paard mishandelen,daar is deze klap nix bij!uh,ik weet niet of ik het zo goed heb uitgelegd,maar ik bedoel:je hoeft echt niet bang te zijn dat je je paard te erg hebt gestraft...sterkte ermee,want toch heb je een klote gevoel,ik ken dat

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:05

Achteraf gezien (daar heb je niets aan natuurlijk) had je misschien toch beter wel af kunnen bellen. Je zal net zien, je voelt je al niet goed, alles loopt tegen en dan is het niet zo gek dat er een druppel de laatste is. Ook al denk je dat je 'cool' bent, een wedstrijd geeft toch altijd extra spanning.

Ik denk overigens dat iedere ruiter wel eens zo'n moment meemaakt dat hij/zij uit onmacht en/of frustratie het paard op een onterechte manier straft waar hij/zij dan later spijt van heeft. Het is mij in ieder geval wel eens overkomen. En net als jij heb ik daar dan ontzettende spijt van. Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar iedere keer is er 1 teveel. Gelukkig neemt het paard het je meestal niet kwalijk.
Laatst bijgewerkt door astridh op 01-09-02 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:05

Ik kan me zo goed voorstellen dat je je hier rot over voelt. Ik heb hetzelfde gehad met Sefja zoals je weet. Zo'n moment waarop je niet meer corrigerend kunt zijn maar alleen maar wanhopig en kwaad.

Je mag je hier best even rot over voelen maar dan mag je het ook weer vergeten en met een schone lei beginnen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dagelijks met paarden omgaan en zoiets nog niet hebben meegemaakt. Het is alleen maar menselijk en heel knap dat je je vergissing onder ogen ziet en ervoor uit komt.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 20:12

Ik ben niet echt een jankerig type, maar zit nu toch met de tranen in mijn ogen door jullie lieve reacties.
Inderdaad, paard heeft het volgens mij niet eens gemerkt, en hinnekte nog net zo hard naar me toen ik net op stal kwam als anders.
Paard heeft geen schade geleden, amazone wel, en daar moet ze even mee leren dealen.
Maar bedankt voor jullie begrip en dat ik het toch even kwijt kon, waar bokt al niet goed voor is.

Navragen is beter dan afvragen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:54

Oei, ik ken het gevoel helaas maar al te goed.....
Helaas ben ik zelf ook een paar keer behoorlijk uit m'n slof geschoten, en daar baalde ik ook ontzettend van.
Maar Jasmijn: je bent ook maar een mens, en zoiets kan gewoon een keer gebeuren.
Zoiets gebeurt altijd als je zelf niet lekker in je vel zit, en tsja: dan is je paard weleens de banaan.
In de ruim 20 jaar dat ik rijd is het me 3x overkomen, ik kan het me nog als de dag van gisteren herrinneren, 'k was zo ontzettend teleurgesteld in mezelf........
En leuk is anders, maar een drama is het ook niet.
Zolang je er geen gewoonte van maakt tenminste, maar dat kan ik me in jouw geval totaal niet voorstellen, anders had je je nu niet zo rot gevoeld.
Zoals gezegd: je bent ook maar een mens, en niemand van ons is perfect.

Morgen gewoon een lekker appeltje meenemen en dikke kus erop, dan is alles weer vergeten en vergeven.
Wedden ? Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:43

OF

Hij had die knal gewoon verdiend,
ik hoef de mijne echt geen klap te verkopen als het niet helemaal terecht is, daar heeft hij een veels te groot ego voor.
De jouwe lijkt me er ook zo eentje!

Ik heb hetzelfde als wat jij nu hebt een paar jaar geleden in Almelo meegemaakt.
Ik moest 's ochtend een M2 proef rijden en hij ging slecht!
Echt alleen maar op zijn achterbenen of in piaffe/passage achtige huppels, ik was zo kwaad dat ik naar de stallen ben gelopen, het tuig er af heb gerukt en hem op stal heb gekwakt.
Toen ik mijn punten moest halen voelde ik me al zooo schuldig! 's Middags moest ik mijn 2e proef, en wat denk je?
Echt super!

Had ik 's ochtends nog 132 punten Bloos , 's middags waren het er 169 Haha!

Blijkbaar was het dus toch terecht, want ook dit paard was er 1 waar je een week niet meer mee overweg kon als je hem niet eerlijk had behandeld.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:29

Ik zou het me niet teveel aantrekken hoor Jasmijn. Een klap voor zijn oren is zo ernstig niet. Ik reageer me weleens veel erger af op Jur, maar voel me er niet schuldig over. Ze drijft me af en toe tot waanzin, ook al is het grootendeels mijn schuld.....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 02:17

Ik denk dat het juist goed is dat je het je wel aantrekt. Het was idd niet terecht op dat moment, echter je moet het je niet blijven aantrekken. Het maakt je iig alerter op je eigen handelen.

Ik denk dat het iedereen weleens zal overkomen dat hij/zij het paard onterecht bestraft maar als het de overbekende druppel is dan vind ik dat de oorzaak bij de berijd(st)er zelf te zoeken is.
Als je paard de ruimte krijgt om te 'zieken' en door te zieken dan stapel je ergernis op ergernis. Ik denk dat het beter is om ieder vervelend of ongewenst gedrag op dat moment direct te corrigeren. Een paard (en niet alleen paard hoor, maar ook hond etc.) asociëert een correctie met de laatste fout. Hij kan niet denken in de zin van "O jee, ik heb de hele tijd lopen zieken dus dit is het gevolg van al m'n daden".
Als je zelf de ergernis zo hoog op hebt laten lopen dan is de correctie of de zwaarte van de correctie vaak niet in overeenstemming met de begane fout.
Dus correctie....du moment en niet pas na tien ergernissen, en de mate overeenkomstig met de begane fout.

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 05:42

Eyes, als je je paard onterecht straft dat is de oorzaak toch altijd bij jezelf te zoeken Verward. Ik denk dat de meeste mensen die paardrijden dit zo herkenbaar vinden, juist omdat ze weten dat het veroorzaakt is door hun eigen fout of een verkeerde inschatting van de situatie. En dat schuldgevoel wat je eraan overhoudt, is op zich al genoeg om te weten dat het zo niet moet.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 07:36

De plek en de timing waren idd niet erg handig.
Maar goed, het is gebeurd, niets meer aan te doen.

Ik moet je zeggen dat ik er ook van schrok omdat het helemaal niet 'des Jasmijns' is.
Gelukkig kon je al snel inzien dat dit niet echt een juiste handelswijze was, dus Jesper had het je volgens mij al na 10 minuten al vergeven.
Jasmijn, je moet maar denken, ook van je fouten leer je. (en anderen ook Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 07:41

Eyes schreef:
Ik denk dat het juist goed is dat je het je wel aantrekt. Het was idd niet terecht op dat moment, echter je moet het je niet blijven aantrekken. Het maakt je iig alerter op je eigen handelen.



Weinig meer aan toe te voegen.

Gebeurd is gebeurd, je weet dat je fout zit, en nu weer verder.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 08:14

Het is inderdaad gelukkig niet 'des Jasmijns', en dat de plaats en timing ook niet handig waren is zeker waar, maar eigenlijk doet het er niet toe. Je reageert je eigen rot gevoel niet op je paard af, waar dan ook. Niet op een vol wedstrijdterrein, maar ook niet thuis waar niemand het ziet.
Maar zoals zovelen als gezegd hebben, het is gebeurd, het is stom, maar ik kan het niet meer ongedaan maken, dus moet het ergens in mijn achterhoofd opslaan zodat het niet nog een keer gebeurd en verder gaan met eerlijke paardensport.

Navragen is beter dan afvragen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 08:22

Ik heb het zaterdag middag ook gehad, moest 's morgens proef rijden, 's middags condoleren en dan weer parade. Maar het was wel een half uur stappen.
Ik heb me 't gompes moeten haasten 'smiddags en ik was stikchagerijnig. Paard weer uit wei geplukt, borstel er over, zadel erop en gassen. Normaal ben ik altijd heel rustig en kalm, eerst lekker frunniken, dan er pas op. Omar wist niet wat 'm over kwam, hij was ook al heel zenuwachtig. Nou dat gingniet goed natuurlijk. Boos! Ik boos hij boos. Gelukkig was hij daarna weer helemaal trots met zijn 2 lintjes!

Iedereen overkomt het weleens, maar de volgende keer als ik het aan zie komen dan ga ik maar geen parade rijden, dan maar geen prijs.

Ik voel me er ook best rot over.

:evaw:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:42

Iedereen heeft inderdaad wel eens zijn zelfbeheersing verloren bij zijn paard, maar veel ruiters voelen zich er niet eens schuldig over. Dat jij dat wel doet, zegt al genoeg. Ik kan me daar zelf ook vreselijk schuldig over voelen, zelfs al na een les die niet lekker ging. Dan blijf ik maar piekeren: wat deed ik nou fout waardoor mijn paard niet lekker ging?
En zo te lezen was het niet eens zo erg wat jij deed, als je hem nou helemaal in elkaar had gemept was het een ander verhaal geweest. Ik zou me maar proberen niet schuldig meer te voelen (makkelijker gezegd dan gedaan Haha!). Bovendien, dan zou je je ook iedere keer schuldig moeten voelen als je hem een tik met de zweep geeft!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:32

Zolang je het zelf maar weet dan is hyet jammer dat het gebeurd is maar helaas.
Erger zijn die mensen die volhouden dat ie het verdiend had want dan had ie maar lief moeten zijn.

Meid het zal je misschien nog wel eens gebeurden jij bent ook maar een mens.
Ik schiet ook wel eens uit mijn slof tegen andere mensen als ze zeuren op een moment dat iok al een boel gezeik heb gehad.
Tja jammer dan.
Een paard vergeeft je het zo hoor!

op naar de volgende keer en winst Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:17

astridh schreef:
Eyes, als je je paard onterecht straft dat is de oorzaak toch altijd bij jezelf te zoeken


Inderdaad Astrid, zoals de zin al aangeeft. Waar het mij om gaat is dat je moet beseffen dat je moet proberen te voorkomen dat het 'stapelen' van ergernissen leidt tot een 'overreacted' reactie want dat is imo niet eerlijk tegen over het paard/mens/hond/ kortom alles en iedereen.
En als je je toch onverhoopt overkomt dan is het juist heel goed om er even stil bij te blijven staan. Dan mag je je even rot voelen, maar dat moet je ook weer een plaats kunnen geven en je niet rot blijven voelen.

En een correctie op z'n tijd is helemaal niet erg. Is dat niet inherent aan het leven? Geldt toch voor alles en iedereen?

Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:51

Toch vraag ik me af of een paard echt niet weet dat hij de hele tijd al loopt te etteren.
Volgensmij wel.

Als Kawa braaf is word hij altijd na het rijden flink geknuffeld, krijgt lekkers, ik lu l er heel happy tegen en daar geniet hij enorm van.

Heeft hij dus de hele tijd lopen pesten, dan doe ik ongeveer wat sjuimpje ook al zei.
Ik pleur hem de stal in, noodzakelijke verzorging krijgt hij nog wel.
Maar geen knuffel geen lekkers en negeer hem verder helemaal.
Dit is voor Kawa echt een hele gemene harde straf.

Maar als hij niet weet wat hij al die tijd verkeerd gedaan heeft, waarom is het de dag erop dan zo'n overdreven engeltje Schijnheilig en vooral op die dingen waar ik hem de dag van te voren om heb kunnen wurgen?

Toeval...?


Verder vind ik het ook al verschrikkelijk om hem die dag op die manier te verlaten.
Ik ben dan zo bang dat hij net die nacht koliek of iets krijgt.
En het laatste wat ik dan tegen mijn knuffie heb gedaan is gemeen Verdrietig

Ik krijg het dan ook nog wel eens in mijn kop om er savonds tegen bedtijd nog ff naar toe te rijden om het goed te maken Lachen
Watje he!

En Jasmijn, jij hebt je hart ook op de goede plek, anders was je er niet zo kapot van.
Dus ik denk dat het heeeel erg lang duurt voordat jij zoiet ooit weer eens doet.
Dus ik denk dat je paardje het bij jou verder heel goed heeft.
En ik neem mijn petje af voor het lef dat jij hebt om het zo eerlijk op bokt te zetten!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:07

Tja, niet goed maar het kan gebeuren. Ik vraag me af wie van ons nooit onterecht boos geworden is op zijn paard. Ik herken je frustratie in ieder geval zeker, en ben ook wel eens door het lint gegaan. Ook fout, maar we zijn nu eenmaal geen engeltjes en zo leer je ook een kant van jezelf kennen die wellicht nieuw is.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:19

Hij liep toch te etteren? Hij was toch vervelend? Nou volgens mij had hij die knal om de oren gewoon verdiend hoor. Anders zou je het misschien niet gedaan hebben en toleranter zijn geweest, maar als hij braaf was geweest had jij niet boos hoeven worden. En je hebt hem toch niet vreslijk afgerost met je zweep o.i.d.?
Maak je niet zo druk! Zo erg is het nou ook weer niet!

Iemand die ik ken had in haar proef het op een gegeven moment ook helemaal gehad met paard wat aan het vervelen was. Ze gaf het paard een draai om de oren (tijdens de proef) en riep heel boos haar naam. Iedereen lag in een deuk, want was op dat moment eigenlijk komisch om te zien.....al vond zij dat zelf natuurlijk niet.
Gelukkig had ze ook een jury met gevoel voor humor: er stond op haar coupon alleen maar bij het betreffende onderdeel: "VERKEERDE HULP"
Haha!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 17:20

Even correctie op Fabienne, paard liep niet te etteren, amazone zat te etteren.
Paard had me geen fijn gevoel gegeven, maar ik denk dat ik als ik die dag met mezelf op had moeten trekken Haha! ik ook geen fijn gevoel gegeven had.
Deze klap was dus echt onterecht, had niet met paard te maken, die wel wat vervelend was, maar dit was echt afreageren op hem terwijl het probleem bij mij lag. En dat is dus ook het probleem wat ik hiermee heb.

Toen ik vanmiddag 1 van de dekhengsten binnen ging zetten dacht hij wel even dwars over mij heen naar het merrie land te kunnen crossen, ja en dan krijgt hij dus een lel. En geloof me, die is tig keer zo hard als die van Jep gisteren, maar deze was terecht, de hengst bracht mij en de merries in een gevaarlijke situatie.
Ik ben dus heus niet zo'n watje dat zegt dat een paard nooit een tik mag krijgen, maar dat moet wel eerlijk zijn tegenover het paard, en gisteren was puur mijn eigen rotgevoel op mijn paard afreageren, en dat kan dus nooit in mijn gevoel.
Maar Jep kwam gezellig in draf op me af in het land, dus dat het probleem bij mij vele malen groter is, is wel duidelijk. Lachen

Navragen is beter dan afvragen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:56

Jasmijn, je zei zelf dat hij vervelend BLEEF DOEN. Maakt niet uit. Ik denk echt dat je er niet zo zwaar aan moet tillen......volgende keer denk je beter na. En zo erg heb je hem nou ook weer niet afgerost.
Ook het feit dat je niet altijd even eerlijk bent tegenover jezelf of tegenover je paard is gewoon menselijk hoor..........
Niemand is volmaakt! So what......
Relativeren is ook een kunst!!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:24

Het is niet leuk dat je jezelf niet in de hand had. Maar jij realiseerd je gelukkig dat je zelf fout was en dus heb je er iets van gelerd. Als ik dit zo lees ben jij er harder van geschrokken dan je paard.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:51

tja, zoals velen voor mij al gezegd hebben: accepteer het als een wijze les, maar blijf jezelf niet kwellen. Dat is nu juist het fijne van dieren boven mensen: dieren blijven je een misstap niet aanrekenen, ze zijn snel in staat je te vergeven, daar waar sommige mensen je een misstap tot in den treure kunnen blijven aanrekenen...

Lieve Jasmijn: iedereen maakt deze misstap wel eens. Het is geen excuus, en wat je gedaan hebt is fout, maar dat hoef ik je niet meer te vertellen, dat weet je verduveld goed! Het feit dat je hem gemaakt hebt ten overstaan van toeschouwers laat mij persoonlijk helemaal koud. Ik heb het bij Woody ooit eens gedaan gewoon thuis, waar niemand het kon zien, maar ik heb mij nog nooit banketstaaf gevoeld dan toen. En dan is het totaal niet van belang of andere mensen dat zien of niet. Jij hebt het gevoel dat je je paard (of hond, maar in dit geval gaat het om onze paarden) hebt verraden... om ng maar te zwijgen over het verraden van je eigen principes!

Als ik je nu vertel dat Jesper in mijn oor fluistert dat het helemaal niet zo erg is, en dat hij nu nog steeds van je houdt, dan geloof je me toch niet (en terecht Haha! ), maar neem alsjeblieft van me aan dat hij dat nog steeds wel doet!

Je bent en blijft zijn baasje en hij had zich geen betere kunnen wensen!

Helaas: je bent ook maar mens, en maakt dus ook je fouten! Maar ik weet zekerder dan wat dan ook dat jij deze fout nooit meer zal maken!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:01

Ik hoop dat je geen kinderen hebt dan !!!
Iedereen maakt fouten en alleen degenen die zo star zijn dat ze ze niet willen zien ,blijven dezelfde fouten maken .Jij kunt nog leren jezelf te beheersen ,dat valt te leren nl.
Nieuwe ronden nieuwe kansen zou ik zeggen ,niet terug maar vooruit kijken en leren van je fouten .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, Trendiction en 49 bezoekers