Wat is een hanetred?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:20

Nou ja, de vraag zegt het al. Bloos

janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:43

dat is een verkramping van de (meestal)achterbenen,waardoor het paard met sommige dressuuroefeningen moeite KAN hebben.Maar na mijn weten als je het paard voldoende beweging geeft kan dit niet zoveel kwaad,

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:45

Ik ken een hanentred bij een paard. Als die uit stal komt ZIjn achterbeen heel hoog en opzij optrekt. Als hij een paar rondjes gelopen heeft is het weg. En dit paard kan ook dressuur. Hij heeft er verder geen last van. Is meer zoiets als stif zijn. Dat idee.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:19

Het komt geloof ik door een te zware bak...

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:46

dondahsteen schreef:
Het komt geloof ik door een te zware bak...


Dit is niet waar. Hanetred kan ook erfelijk zijn. Het is trekking van het been.

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:48

men zegt dat het tussen de oren van het paard zit, maarja volgens mij is er niets van bewezen. Ene veearts zegt dat je t kan operen door een pees door te snijden, maar is zeer risicovol want dan kan hij ook een sleep pootje krijgen.

Op wedstrijd zag ik een paard die deed het ook in draf, (had t zelf ook allen gzien bij een paard die t allleen deed alstie van stal kwam) maar die trok m echt tot aan zn buik, en ze moest net de ring in en ze reed Z ze had gegroet en hij liep weer normaal ..

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:50

idd, dat van een te zware bak heb ik nog nooit gehoord.
Een paard van m´n oude manege had t ook, die had voor de kar gelopen maar er kwam telkens iets tegen z´n been aan, met de les liep hij nog steeds zo, hij durfde en kon gewoon niet meer anders.
Dus ongeveer al wat Jow zei.. hij dacht nog steeds dat tie voor de kar liep

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:59

Wat voor gevolgen heeft een hanetred op lange termijn? Is het een gebrek of een afwijking (bemerking) als een paard zoiets heeft?

(Ben even nieuwsgierig Knipoog)

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:06

siko --> volgens mij niet, ze worden er ook niet op afgekeurd naar mijn weten. maar het word er wel bij je rapport vermeld. dach ik hoor, weet het niet 100 % zeker

lauwtje --> maar sommigen krijgen t volgens mij ook mee met hun geboorte, dat is t bij dat paard misschien juist aangewend??

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:08

Mijn paard heeft een hanentred. Bij haar komt het door de zware bak.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:08

Jow schreef:
siko --> volgens mij niet, ze worden er ook niet op afgekeurd naar mijn weten. maar het word er wel bij je rapport vermeld. dach ik hoor, weet het niet 100 % zeker

lauwtje --> maar sommigen krijgen t volgens mij ook mee met hun geboorte, dat is t bij dat paard misschien juist aangewend??

Je word er op wedstrijden wel op afgekeurd. Je krijgt dan puntenaftrek.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:11

Hoe ziet dat loopje er eigenlijk uit? Heb er veel over gehoord, maar nooit gezien (denk ik Knipoog) Is dat zo opvallend dat je ervoor wordt afgerekend op wedstrijden?

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:14

vaak weten jury`s niet eens wat t is, ze zien het snel als taktfout, maar meestal als je je paard voorwaarts blijft houden dan zie je t niet, die wij hadden deed het als hij van stal kwam en als hij wat moe raakt en m bijv liet stappen maar niet aan je been hielt.

mikaatje hoe is die puntenaftrek dan? gaat t dan over heel de proef? of net zoals ik zei dat ze t vaak als tactfout zien?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:15

Afbeelding
Zie hier een overdreven achterbeen. En die word vervolgens stampend weer neergezet.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:15

Jow schreef:
vaak weten jury`s niet eens wat t is, ze zien het snel als taktfout, maar meestal als je je paard voorwaarts blijft houden dan zie je t niet, die wij hadden deed het als hij van stal kwam en als hij wat moe raakt en m bijv liet stappen maar niet aan je been hielt.

mikaatje hoe is die puntenaftrek dan? gaat t dan over heel de proef? of net zoals ik zei dat ze t vaak als tactfout zien?

Dat zou ik eigenlijk niet weten haha.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:16

Wat ziet dat er apart uit op de foto! Tjee...

Okee, weer wat geleerd! Haha!

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:17

mikaatjuh haha, denk dat ze t als taktfout zien.. kweet ook nie zo goed.. soms zien ze t nie eens, ligt een beetje aan in welke mate het paard dat doet

sika, ze tillen dan hun ene been hoger op en zetten die dan snel neer, soort kramp pas

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:19

foto is t vaak slecht te zien, als je stuk filmpje heb ofzow kun je t beter zien.. vaak loopt zo`n paard gewoon normaal, hij tilt m alleen hoog op en stampt m op de grond, moeilijk uit te liggen.
op die foto lijkt t op dat paard m ook naar opzij doet, dat heb ik nog nooit gezien, heb alleen gezien dat ze m hoger optille

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:32

Ja milka draait hem iets naar binnen en met neerzetten weer op de gewone plaats. Heel raar Tong uitsteken

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:35

mijn paard is nu 4, en die doet t ook een beetje maar die stampt dan zeg maar, en je ziet t alleen alstie van stal komt, maar misschien vergroeit tie t nog, weet t ook niet, ben nu B + 10 in 5 wedstrijden en ga in Mei L1 starten. Dus hoeft gewoon geen probleem te geven

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:37

In stap zie je niks bij Milka alleen in draf.
Je kunt een hanentred er trouwens wel uittrainen.
Gewoon flink de achterhand trainen en dan zie je vaak de hanentred niet eens meer.

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:38

ja idd... proberen we ook, t is al wat minder zo lang hij maar aan je been blijft, de mijne doet t alleen heel soms in stap als ik lange teugel geef en mn been er niet aan hou, voor de rest zie je nix

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:56

Milkaatjuh schreef:
Jow schreef:
siko --> volgens mij niet, ze worden er ook niet op afgekeurd naar mijn weten. maar het word er wel bij je rapport vermeld. dach ik hoor, weet het niet 100 % zeker

lauwtje --> maar sommigen krijgen t volgens mij ook mee met hun geboorte, dat is t bij dat paard misschien juist aangewend??

Je word er op wedstrijden wel op afgekeurd. Je krijgt dan puntenaftrek.


Ik denk dat dat wel mee zal vallen anders had Rusty van Ulla ook nooit zover gekomen.

Jow

Berichten: 2090
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:59

jubeltje, dat zeg ik ook, heb er zelf ook 1 en nix geen problemen mee op wedstrijd, als je m er maar aan rijd en goed aan je been houd, zo niet dan kan je t beter zien en kan t als taktfout gezien worden

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Wat is een hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:11

@ Milkaatjuh: op de foto die jij liet zien is geen hanetred te zien..(naar mijn simpele mening) ik ken een tuiger die(zit ook in het ras) een hane tred heeft,maar dan een wel heel overdreven soort.. hij trekt het been op,en doet net alof er iets is dat hem wil pakken,dus trekt nog net even verder door naar boven als normaal. beetje moeilijk uit te leggen,.maar als je het eenmaal gezien hebt,vergeet je het nooit meer. ik vergelijk het met de knie actie van een hackney,maar dan in het achter been! ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom,want ik ben de weg alweer kwijt nu Bloos dus op jou foto steekt het achter been naar voren,maar een hanetred is juist zodra hij het been optilt,het niet overdreven naar voren steekt,maar optilt.. snap u?