Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 18:26

Hallo mensen,

Mijn Andalusier is heel erg moeilijk nageeflijk te rijden. Ik ben daar zeker drie kwartier mee bezig voordat het lukt. Komt blijkbaar meer voor bij dit ras vanwege hun onderhals. Hoe lossen jullie dit op? Tijdens het rijden geeft hij even na en steekt dan gelijk zijn hoofd weer in de lucht zodat ik hem weer kwijt ben. Zeer vervelend. Wie kan me wat tips geven? Welk bit hebben jullie trouwens bij jullie Andalusier? Misschien dat het hieraan ligt?

Mijn paard is mijn allerbeste maatje.


Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:29

Ik kan niet over Andalusiers spreken, heb alleen ervaring met Lusitanos, maar daar de rassen zo erg op elkaar lijken, wil ik even zeggen dat ze hier eigenlijk standaard op stang gereden worden en blijkbaar is dat niet voor niets. Bel maar eens zo´n lijn die mensen helpen met bitten (weet zo snel geen nummer), dan zul je toch ook horen dat ze het beste gaan op een stang. Je zou , als je geen hefboom werking wilt, kunnen expirimenteren met een gewoon ongebroken bit. Het lage verhemelte schijnt een grote rol te spelen...
Je kunt ook gewoon bitloos rijden, tenzij je wedstrijden rijdt, natuurlijk.
ik hoop dat er meer mensen reageren, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:53

Een onderhalsd vind ik niet rastypisch voor een Andalusiër. Meestal drukken ze hun rug weg en gaat het hoofd omhoog door pijn. Daardoor geeft het paard moeilijk na.

Heb je zijn gebit en rug al na laten kijken? Pijn in de mond maar ook pijn in de rug en/of nek doen het hoofd rijzen en de onderhals wordt eruit gedrukt. Een passend zadel (en eventueel een behandeling door een osteopaat) kunnen rugproblemen helpen voorkomen/oplossen.

Mijn bijrijd Andalusiër heeft geen onderhals maar gaf ook niet na. Na behandeling van een osteopaat en een passend zadel -wat een hele zoektocht was!- is hij veel nageeflijker. Natuurlijk verschilt het van paard tot paard wat de oorzaak van de rug wegdrukken/onderhals eruit is.

Verder hangt het ook van je rijstijl af hoe het paard zijn hoofd draagt.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:15

Mijn ervaring is dat een Iberier juist van nature al iets in de krul loopt, wat dus weer niets met nageeflijkheid te maken heeft.
Op het moment dat ze overdreven hun hoofd in de lucht steken, zou ik eigenlijk aan iets lichamelijks denken of een slecht passend zadel. Vaak liggen er zadels op Iberiers die prima liggen op warmbloedpaarden zoals kwpn'ers, maar spaanse/portugese paarden hebben een hele andere lichaamsvorm waardoor zo'n zadel eigenlijk vaak problemen geeft. En geen ontspannen rug = geen ontspannen/nageeflijk paard.
Heeft het geen medische oorzaak of met het zadel te maken, dan kun je beter de zoekfunctie gebruiken over nageeflijk rijden.
Onderhals vind ik ook niet echt rastypisch, wel een kap erop zoals hengsten vaak hebben.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:29

Teveel onderhals kan ik wel mee eens zijn, maar moeilijk nageefelijk te rijden vind ik niet ras-typisch, op het moment dat ze echt met het hoofd zo hoog lopen zou ik toch eens even iemand laten kijken of het niet iets medisch is, of het paard niet last van zijn rug heeft of iets dergelijks.
Deze paarden lopen graag in een houding waarbij ze ook de rug niet echt hoeven te gebruiken de manier waarop wij rijden verschilt nogal van de manier waarop in spanje gereden wordtp, komt het paard uit Spanje zelf?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:05

Ik heb een keertje gehoord dat dergelijke rassen een ander beslag beter lopen (ook een heel stuk beter over hun rug) omdat ze hun hoeven anders neer zetten en afronden.. misschien een tip om te informeren?

Daarbij is het rijtechnisch goed op te lossen met les..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:28

Toch ook controleren op hangend rooster, daar dat een veel voorkomend probleem is...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:33

Wat ik inderdaad denk zoals meer hier dat het paard zijn hals de lucht ingooit, rug wegdrukt en dus geen achterhand gebruik heeft.

Als het zadel enz goed is rij dan het paard sterk voorwaarts zodat het meer gaat zakken in de hals en zo zijn rug beter gaat gebruiken. Pas wanneer hij een ontspannen lagere hals houding heeft kan hij gaan nageven.

Over die stang is onzin. In Spanje is dat gewoon net als hier de sperriemen. Daarbij word er heel anders op stang gereden dat men hier gewoon is.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:09

Wat is er dan precies onzin? Wat bedoel je met de vergelijking stang en sperriem? Je kunt een hefboomwerking toch niet vergelijken met het dichtsnoeren van de mond met een riem ( die eigenlijk totaal die functie mist omdat hij schuin loopt, maar dat is een ander verhaal).

Verder denk ik dat het allemaal nuttige info is, over rug ed, maar vraag is ook, waar rijden jullie de Andalusiers eigenlijk op?
DAT zou ik ook graag willen weten....

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:19

Mijn paard heeft de zelfde bouw als een anda.
Hij heeft een zeer sterk ontwikkelde hengsten nek. Kort compakt paardje dus met een enorme nek.
Mijn paard rijd wel makkelijk nagevelijk maar had een ander probleem (wat door zn moeilijke hals komt)
Ik heb hierbij de fisio gehad en wat ik moest doen was zijn nek soepel krijgen. Oefeningen doen door zijn hoofd helemaal te laten buigen tot aan zijn buik. Ook als je er op zit, hierdoor word hij soepelen in zijn hals en dus ook ontspannender en zal hij makkelijker na geven. Misschien handig voor jou?

Ik denk dus ook niet dat je het bit moet veranderen want daar los je het probleem niet mee op

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:21

Heeft jouw paard ook een hangend rooster?

Aan een halster (of halster erbij, dus met dubbele teugel) rijden, kijken of het verschil maakt?

En misschien kunnen de vragen van TS, zoals "HOE LOSSEN JULLIE HET OP?" + "Welk bit gebruiken jullie bij Andalusiërs?" beantwoord worden door wat meer mensen?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-04-05 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:30

Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik heb niet echt een bijdrage maar wel een vraag: wat is een hangend rooster?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:35

Hangend rooster is een verlaagd verhemelte. Het zit dan soms nog lager dan de uiteinden van de tanden, het komt dan, als je van voren de mond in kijkt, onder tanden vandaan. Je kunt je voorstellen dat de ruimte in de mond dan anders is en dat het invloed heeft.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:52

Lusitana schreef:
Heeft jouw paard ook een hangend rooster?

Aan een halster (of halster erbij, dus met dubbele teugel) rijden, kijken of het verschil maakt?

En misschien kunnen de vragen van TS, zoals "HOE LOSSEN JULLIE HET OP?" + "Welk bit gebruiken jullie bij Andalusiërs?" beantwoord worden door wat meer mensen?



ik heb nergens gelezen dat dit paard een hangent rooster heeft.
maargoed ik gaf dus aan dat je niet gelijk een ander bit er in moet hangen maar eerst de oorzaak moet vinden. Iedereen denkt het namelijk altijd op te kunnen lossen met een bit (bedoel daar niet de ts mee maar in het algemeen) en meestal is dat dus niet de oplossing. En zoals jij al in koeie letters aan gaf vroeg de ts hoe lossen jullie dit op? en ik gaf dus aan hoe ik het met mijn paard heb opgelost Knipoog

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:05

Ik heb het tegen volgende posters, niet vorige. Knipoog
Verder staat er niet dat het paard een hangend rooster heeft, maar dat komt bij Iberische paarden wel meer voor, en kan een reden zijn van slechte nageeflijkheid en waarom een bepaald bit minder lekker ligt dan een ander, vandaar.
Ik denk bij een "nederlands paard" daar niet zo snel aan, maar het is natuurlijk mogelijk, vandaar dat ik het vroeg.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:12

aha op die fiets Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:29

Ik denk dat het een combinatie is van factoren, het is niet zo dat de spanjaarden met stang rijden omdat de paarden moeilijk nageefelijk te rijden zijn, ze rijden daar gewoon met stang, de meeste paarden worden ook ingereden met stang, gebeurd het goed dan wordt er over het algemeen niet eens veel aan de mond gezeten.
Maar de meeste paarden worden niet over de rug gereden, het front moet inmens zijn en wat daar achter zit is gewoon minder belangrijk, het gaat voornamelijk om het uiterlijk vertoon...
De meesten Spaanse paarden (vooral ouderwets type) lopen graag in een houding zonder ruggebruik, probeer dat door middel van veel longeren, op de goede manier) de doorbreken, maak de nek soepel zodat hij ook kan bewegen (zoals hierboven ook staat beschreven).
Maar ik blijf erbij dat je niet kan zeggen dat Andalusiers per definitie moeilijk nageefelijk te rijden zijn, ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste juist erg prettig vind daarin.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:57

Nogmaals, geen ervaring met Andalusiers, maar wel met Lusitanos en ja, er is een grote groep zeer makkelijk, maar ook een grote groep lastig. Ik ken hier een aantal paarden die door buitenlanders (engelsen, nederlanders) zijn gefokt en ingereden op een gebroken trensje en die toch toevlucht zoeken naar een ander bit. Vandaar dat ik weet van die bithulplijn (in engeland) waar ze meteen uitriepen : oh, Lusitano, dan weten we het wel. Met andere woorden, het is niet zo zeldzaam en het lag misschien niet zo aan de ruiters. Ze kreeg zes bitten opgestuuid om te proberen, waarvan vijf met kinketting (en dus meer of minder hefboomwerking). Paard wordt afwisselend gereden op bit met kinketting en gewoon, net wat voor een werk er gevraagd wordt en wat voor een ruiter erop zit.

Natuurlijk moet je geen problemen oplossen met een bit die je met rijden moet oplossen (en in dit geval, ja, een paard moet aan een los teugeltje ook nageeflijk te rijden zijn, de eerste voorwaarde is natuurlijk van achteren naar voren rijden), maar het paard moet zich wel prettig voelen met het bit in. En in een mond die anders in elkaar zit, bv door hangend rooster, of kleine mondspleet, is een gebroken trensje , waar jullie zo dol op zijn, misschien niet altijd het aangewezen bit. Zelf zou ik altijd kiezen voor een (licht gebogen) ongebroken bit in zo´n geval.

Verder ja, leuk, ze rijden hier "allemaal" op stang, maar waar rijden jullie ze dan op, dat is toch ook deel van de vraag?

cloris, goed bijdrage. Jammer dat er zo weinig mensen met Andalusiers reageren al is het maar om te zeggen dat ze dat probleem NIET hebben...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:28

Onze Andalusische merrie met een brede nek als een hengst (is afgelopen zomer uit spanje gekomen) had zeker in het begin veel moeite met de nageeflijk en ruggebruik, ze deed haar hoofd omhoog, drukte rug weg en had een keiharde mond en ging erg hard de bak door. Het is bij haar m.n. een evenwichts en krachtprobleem. Ze had gewoon de kracht nog niet om goed de achterhand er onder te zetten en door de rug te gaan. Na veel oefenen wordt ze steeds nageeflijker en gaat steeds makkelijker verzamelen. Vooral bij overgangen terug heeft ze er nog moeite mee en gooit ze meteen de "kop" in de lucht. Ze een enorm stuwend achterbeen wat we nu dus moeten gaan omzetten in een dragend achterbeen. Ik heb af en toe les van Nelly Abbenes en bij haar moet ik dus zorgen dat ze eerst recht, verzameld en in evenwicht is en dan pas voorwaarts en ik moet zeggen het gaat steeds beter. Ik rij op een dubbelgebroken watertrens. In het begin had ze een dooie en keiharde mond maar nu knabbelt ze lekker op haar bit.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 22-04-05 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:55

Delphi, waardevolle bijdrage.
Ik denk dat les van iemand met inzicht, deel van de oplossing is.

@ Sanjo, welk bit gebruik je nu? En heb je les?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:13

Wij hebben trouwens in het begin Allegria ook alleen maar op een halster gereden. Omdat ze zo "doods" in haar mond was (en ook een paar littekens bij haar mond had, dacht ik zelf dat ze misschien met "minder" zachte bitten is gereden. Plus dat mijn vriend nog niet zo lang rijd en niet zo stevig zit en Allegria in het begin echt watervlug weg kon springen, leek dat mij wel verstandig. Maar ook met halster stak ze haar kop in de lucht. Wat ik zelf ook erg merk met rijden dat ik echt "in haar moet gaan zitten"dus bekken iets kantelen en lekker "in de luie stoel" zitten zoals mijn instructrice altijd zegt. Dan gaat ze zelf ook haar rug beter gebruiken. Daarnaast longeer ik haar regelmatig met goque, en probeer d.m.v. belonen met mijn stam op het moment dat ze laag en over de rug ging lopen heeft ze het nu aan de longe al heel goed door. De overgangen terug ben ik nu aan het oefenen aan de lange teugels zodat ze niet gestoord wordt door mijn ruitergewicht.
Onze merrie is trouwen 8 en spaans aangereden (geen hoog niveau hoor) maar met los teugeltje en erg op gewichtshulpen gereden. Echter ze loopt dan dus erg "uit elkaar" met een soort valse knik.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:24

Ik heb ook geen andalusier, maar een halve fries. Met net zo'n nek. Je paard moet van uit ontspanning naar beneden komen, je kunt het onmogelijk eisen. Weet je zeker of er geen rug of achterhand problemen zijn? Dan willen ze vaak ook niet nageefelijk worden.
Ik rij met een dubbelgebroken trens.

Mij ervaring met paarden met lange nekken. Diep rondrijden, lekker lang laten. En als ze daar op bevestigen gaan schakelen in die nek.

Rij je paard lekker voorwaarts, maak hem attend. Zorg dat die achterhand naar beneden komt, dan komt dat koppie van zelf. Maar ik zou zeker even laten checken op mogelijke medische oorzaken.
Rug, achterhand, tanden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Je mag me altijd mailen. Succes

Loop eens niet mee met de massa : Glimlach Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:57

Geen andalusier, wel een lipizzaner merrie met een mooie hengsten nek.

Welk bit ik rijd? gewoon een dubbel gebroken trensje. En nee, geen problemen met nageeflijkheid. Het liefst gaat ze lekker in een nep krul lopen, dat heb je wel met zo'n nek. Maar gewoon van achter naar voren rijden en zorgen dat ze haar rug gaat gebruiken loss je dat probleem op.

Wat versta je onder nageeflijkheid als je denk dat je dat met een scherp bit kunt verkrijgen? Er even vanuit gaande dat hij een zodanig dikke nek heeft dat het voor hem echt problemen opleverd om die af te buigen, denk je dat hij beter ruggebruik krijgt en prettiger gaat lopen als je hem vervolgens met een scherp bit in een houding dwingt die voor hem lichamelijk niet prettig is? Ik ook niet nee.

Nageeflijkheid is iets anders dan een krul in de voorkant. Die krul kun je bij ieder paard wel afdwingen. Bij de een wil dat op een simpel trensje, bij zo'n paard wil het ongetwijfeld wel met een scherp bit. Nageeflijkheid bereik je daar niet mee.

Yesse
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-05

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:01

hier ook geen Anda, maar wel de volgende tip, ga je paard eens een 14 dagen alleen longeren, eerst 5 tot 7 min los op links dan de zelfde tijd op rechts.
zet hem dan wat ligtjes bij en nodig het paard wat uit om met het hoofd naar beneden te komen en zo over zijn rug te gaan lopen, doe dit een min. of 5 niet langer voor de spierpijn.
Je zal zien dat het paard de hals zal laten zakken tussen de schouders en het hoofd naar de grond gaat dragen.
Zoek iemand die je er meschien bij kan helpen, je zal zien dat de rug en achterhand goed gaan werken.

Meschien dat iemand op het forum je iemand aan kan raden of je helpen kan?
sucses

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie met een Andalusier heeft hetzelfde probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:45

laurae, hoho, TS zegt dat het misschien aan het bit ligt en noemt geen (wens voor) SCHERPER bit.
Nu wordt het dubbelgebroken bit een paar keer genoemd en dat lijkt mij ook een goede optie.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers