Paard kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 09:12

Ik ben gister bij een paard (eigenlijk pony 1.56,5 Haha! ) wezen kijken, spannend! Door de fotos was ik eigenlijk al helemaal verliefd. Het ging om een KWPN (Golden Lady X Zodiac) gefokte merrie van 11 jaar, valkkleur en ze is L waardig. Nou kwam ik daar (bijna een uur te laat ) aan en we liepen meteen door naar de stal. Wat ik daar aantrof was nou niet bepaald wat ik verwacht had. Ze was zeker 100 kilo te dik, ik heb dus nog nooit zo'n dik paard gezien! Ze leek wel (sorry voor de liefhebbers) een trekpaard! Ze had ook een vrij korte nek, maar dat kan ook komen doordat ze zo dik was.

Verder was ze gigantisch in de rui en zag er super mottig uit. Ze was sinds december drie keer onder het zadel geweest, alleen voor een buitenritje. Omdat haar ogen vrij lichtbruin waren leken het wel geitenogen (je weet wel met zo'n streepje). Haar voorhoeven waren vrij lang en plat terwijl haar achterhoeven juist redelijk netjes waren. Verder leek haar bouw goed in orde.

Toen ik ging rijden (in een weiland) merkte ik wel dat ze heel erg haar best deed. Haar voeten ( en buik Haha! ) zaten een beetje in de weg maar haar gangen waren best ruim. Ze zocht ook wel mijn hand op en was redelijk goed voorwaarts. Met aandraven had ze wat moeite, eenmaal in draf liep ze goed door en aangalopperen was geen enkel probleem. Ze liep ook niet door mijn benen heen, da's ook wel fijn! Op een gegeven moment wilde ik aandraven maar greeg geen reactie. Na drie keer netjes 'gevraagd' te hebben heb ik haar even flink 'doorgeschopt" Bloos . Toen sprong ze dus gelijk aan in galop en toen had ze toch zin! Schudden en swiepen met haar hoofd, ik voelde dat ze wilde bokken maar ze kon het niet omdat haar kont in de weg zat!

Verder was ze langs de weg echt super relaxt en in de stal ook (misschien zels een beetje te relaxt). Ik miste een beetje de levenslust maar dat kan ook komen omdat ze gewoon veel te dik was, daar worden de meeste mensen ook wat slomer van. Als ze afvalt zal ze dus wel lekkerder in haar velletje zitten. Ze was wel heel lief en je kon lekker met haar kroelen.

Ik zit dus nu echt super te twijfelen, moet ik dit wel doen? Ik denk dat we qua karakter best naar elkaar toe kunnen groeien (ik kan niet meteen verliefd worden, niet op jongens en niet op paarden Haha! ). Er moet alleen nog zoveel gebeuren! 100 Kilo eraf, conditie en spieren opbouwen (ze had zelfs moeite met een rechte lijn). Daarnaast zeiden ze dat ze 11 was. Haar naam begint echter met een M wat inhoud dat ze dus al 12 is/wordt en eigenlijk vind ik dat al te oud. Ik denk wel dat als het allemaal niet echt wil lukken dat ik haar (mits ik haar weer een beetje op orde heb) volgend jaar makkelijk kan verkopen, ze heeft een aparte kleur en een goed karakter.

Bokkers, wat moet ik nou, ik weet het gewoon even niet meer! En ik moet het voor 12.00 uur vanmiddag laten weten!

When nothing goes right,

go left.


Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:16

Dat is iets waar je zelf heel goed overna moet denken, wij kunnen niet die beslissing voor jou gaan maken.

Zoals je er zo over praat lijkt ze me op zich heel leuk, en een dikke buik kan je er heel snel afhebben hoor, mijn paard was ook vreselijk dik toen ik haar kocht Knipoog
En de tijd van het jaar is goed voor zulke paarden om weer lekker op te leven als je eens met ze aan het werk gaat.
Het is net of jij de tijd en zin hebt op het moment om lekker met haar aan het werk te gaan. Het leuke eraan is dat je haar zult zien groeien natuurlijk.

Als je haar leuk vind, en je hebt zin om er tijd in te steken, dan zou ik het persoonlijk gewoon doen, je kan dr zoals je zelf al zegt altijd weer verkopen Knipoog

Wel even laten keuren natuurlijk Tong uitsteken

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:40

ze klinkt idd wel goed. op wat kleine dingetjes na natuurlijk. je moet gewoon voor jezelf weten of je er zelf wat in wil steken qua moeite en tijd. dan lijkt mij dat het een mooi en leuk/goed paard wordt. wat betreft de leeftijd..12 is niet oud. maar ook niet jong. daar kan ik natuurlijk niks over zeggen./ zelf heb ik liever ene jonger paardje, maar die zijn meestal wel wat onrustiger natuurlijkj..

Als je geen zin meer hebt kun je er ook geen punt achter zetten.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:54

Als je twijfelt, moet je het niet doen.
Misschien een goed idee om bij nog een paar paarden te gaan kijken? Dan kun je een beetje vergelijken en dat maakt je keuze misschien wel wat minder moeilijk.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 10:12

Zo, hier wat foto's van hoe ze eruit ziet (en hier valt het nog wel mee, lekker in het zonnetje en kont is niet te zien).

Afbeelding

Afbeelding

When nothing goes right,

go left.

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:19

Dat is wel een moeilijke beslissing!
Als je haar echt wel leuk vindt, dan kan je het doen. Maar er zijn uiteraad nog wel andere leuke paarden, als je over deze twijfelt. Je kan, zoals je zelf al had aangegeven, haar oner een jaartje ofzoiets weer verkopen, maar ben je dan niet misschien al iets gehecht aan dit paard(pony:P)


NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:21

Dat noem ik geen korte nek hoor! Ik vind het eigenlijk wel mee vallen op de foto, een leuke pony hoor!

Zusje
Berichten: 857
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:23

Leuk paard, alleen wat kort in het been!

Ja als ik je wat mag aanraden , ga nog een paar paarden kijken.
Je hebt nu de kans een paard te kopen en koop dat ook een paardje wat bij je past en waar je niet aan twijfelt!

Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen.

Anoniem

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:25

dat paardje ken je toch zo opknappen ! goed trainen en even kijken of de hoefsmid haar hoeven stukje voor stukje wat stijler kan maken.ik vind het een erg leuk paard! maar er is gewoon te weinig mee gedaan sinds december! wel zou ik haar laten kleuren door een veearts. en zo niet er zijn nog honderduizend andere paarden te koop Lachen .heel veel succes iig Ja

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(Belgiƫ)

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:26

ik vind het een mooi paardje hoor!als die buik weggetraind is en ze in haar zomervachtje zit zal het echt een bjoetie zijn Knipoog maar natuurlijk moet je zelf nog altijd beslissen...

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:27

Zusje schreef:
Leuk paard, alleen wat kort in het been!


Kort in het been? Nou, dat valt nog wel mee. Het hoeft toch ook geen ooievaar te zijn Clown

Ik vind het een leuk paardje hoor, volgens mij kan je daar wel wat moois van maken!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:30

Bij twijfel gewoon verder kijken en misschien is er over een tijdje nog wel. Of ga desnoods nog een keertje kijken en rijden en neem eventueel iemand mee.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:00

Bij twijfel verder kijken? hmm daar ben ik het niet mee eens.

Bij twijfel over medische bevindening--> verder kijken
Bij twijel over dingen die je zelf kunt veranderen? kijken waar de mogelijkheden liggen.
Ze moet natuurlijk niet te veel kosten dan.
Ik heb een paard voor een appel en een ei gekocht omdat hij er niet uitzag. Nu er vlees en spieren opzitten is het een heel ander paard.
ALs je de dikke buik en het mottig uiterlijk doet twijfelen... dat is over 2 maanden al weer heel anders.

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:06

Ik vind het ook een leuke pony, ik denk dat ze heel erg opknapt als je met haar aan het werk gaat.

En koop je haar het is al 12:00 uur geweest?

Mystery, Welsh Cob/New Forest 1.42, wie kent haar? zie foto's profiel.
L1 + 10 / L2 + 1

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:13

Als de naam echt met een M begint is ze van 1994, zo te tellen dus echt 11 jaar Haha!

Ik vind het een enorm leuk dier, dus als er geen veterinaire problemen zijn en de prijs is oke, zou ik haar kopen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:21

Wat een ontzettend gaaf ding! Ik zou het meteen doen (maar ik hou van dikke kontjes).

Je moet als kenner door die kilo's heen kunnen kijken. En met 11 jaar (of 12 jaar) zijn ze in de kracht van hun leven. En een heleboel paarden halen die leeftijd nieteens!

Je suis Charlie.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:31

zo te horen vind je dr karakter gewedlig.

zou dr laten keuren en als ze goedgekeurt word heb je over een half jaar (na wat training) een heel ander paard aan Lachen

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:10

Je moest het vanmiddag voor 12.00 uur laten weten, dus ik ben benieuwd, wat is het geworden?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:12

zelf zou ik bij enige twijfel nee zeggen.... twijfel-> foute keuze vind ik! als je een paard echt echt echt wilt twijfel je niet...
ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je hem koopt of niet... Lachen

Droom niet over grootse dingen, blijf wakker en realiseer het.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:15

steffie4ever schreef:
zelf zou ik bij enige twijfel nee zeggen.... twijfel-> foute keuze vind ik! als je een paard echt echt echt wilt twijfel je niet...
ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je hem koopt of niet... Lachen


Ben ik het niet mee eens. Toen ik bij mijn huidige paard ging kijken was ik er ook niet zo weg van.
Maar een kennis van me die gaat altijd mee als ik ergens een paard ga kijken en die zei tegen mij, Marieke je moet het gewoon doen.
En toen hebben we haar direct die week nog gekocht.
In het begin was ik eigenlijk niet zo blij met haar maar ik ben zo eens met dr aan het trainen gegaan en het is echt een superfijn paard geworden!!
Ben achteraf blij dat ik dr gekocht heb!

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:21

ik denk dat je het gewoon moet doen! je vindt hem leuk en dat gewicht, een maandje goed in training zetten en het is eraf en dan heb je ook een mooi gespierd paardje! En 12 jaar, is toch helemaal niet oud? Vind ik echt een superleeftijd! Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het een leuk paardje en zou me hierdoor niet van de koop afslaan, want de leeftijd is mooi en aan die buik en bespiering kun je werken! succes

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:43

gaat niet over n apard, maar over shetlander. mijn vriend gijhg bij ene goedkope kijken via ene collega..eerst wilde hij haar niet want hij vond zwart niet zo mooi. ik vond haar prachtig en we zijn dat jaar op de keuring op kop geplaatst met 2e premie Lachen

Als je geen zin meer hebt kun je er ook geen punt achter zetten.

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:48

als het tussen jullie klikt en je
geeft aan dat ze fijn rijd...
dat ze te dik is kan natuurlijk iets aan gedaan worden,
dan zal ze vanzelf wel levenslustiger worden?

Once upon a time....they lived happily ever after

Olympische Marsmannetjes 09#
Kruising Bokkers #01
Neem een kijkje op dit gezellige topic

LuckyandMiej

Berichten: 1203
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: leerdam

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:00

En en? koop je haar ? Haha!

StarLight is Super Lieff
Lucky Boy, Magic & Tarzan
Lucky Naamgenoot #5 * Bokkende Welshruiter #52

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:17

Ik ben ook wel benieuwd wat je hebt gedaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Kimmej en 114 bezoekers