kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:29

Ik zat me vandaag iets af te vragen...

Ik ga binnenkort weer proberen op wedstrijd te gaan..

Nu krijgt hij binnenkort nieuwe ijzers voor en daar wou ik dan kalkoengaten in doen zodat er kalkoenen in kunnen..

alleen die wedstrijd is het inrijden in een buitenbak en de wedstrijd op gras...
Kan je nu al in de bak met die kalkoenen rijden of kan dat pas zodra je het gras op gaat...???

En wanneer draai je kalkoenen in... doen jullie dat altijd of alleen als het geregend heeft?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:32

Zand heeft geen zin, daar hebben ze voldoende grip op. DAt is alleen maar extra werk! Normaal in de bak rij je toch ook niet met kalkoenen? Het kan wel, maar of het zo handig is Verward

Voor mij alleen op gras!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:35

ik bedoel meer als de wedstrijd op gras is ... of het te doen is om kalkoenen in te draaien als je moet losrijden op zand..

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:36

Ik draai ze al in voor het losrijden. Dan kunnen ze toch ook een beetje wennen aan hoe dat voelt. En nut heeft het niet op zand maar last hebben ze er ook niet van. Ik heb ook gewoon geen zin om nog snel te gaan stressen voordat ik de proef inga.

Ik draai ze wel altijd in als ik op gras rij. Dat heeft ook wel iets te maken met de manier waarop mijn paard loopt. Hij doet soms een beetje lomp en dan komt een beetje extra grip wel van pas.
Ik heb overigens alleen voor ijzers en dus ook alleen voor kalkoenen. Achter geeft hij tot nu toe genoeg grip op blote voeten.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:44

ja die van mij heeft ook alleen voor ijzers...

Want als je ze indraait is het tussen op het harde... loopt dit niet ongelovelijk moeilijk voor ze???

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:45

mijn pony heeft geen ijzers, maar ik weet wel dat je wel met kalkoenen gewoon op zand kunt rijden, als je daarop moet inrijden! ik zal ze voor de zekerheid ook op niet nat gras indraaien! Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 00:08

Ik draai ze altijd voor het losrijden in, indraaien tussen losrijden en je proef werkt echt niet
Op zand kan geen kwaad hoor, worden ze meteen weer mooi schoon van Knipoog

Ik draai altijd stiften in als ik op gras rijd Ja Heb ze er zo inzitten en vind het toch altijd wel fijn, zeker met die maffe beesten van mij Clown (ik spring vnl dus dan heb ik ze helemaal in)

Stukje over het harde richting terrein kan prima met stiften in, hebben ze echt geen last van.

moonl
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-11-04

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 00:17

gewoon voor t losrijden indraaien. Op het zand heeft ie er geen last van, als je een stuk over het harde moet geeft het ook niet. Dat kleine stukje dat ze hoger staan is ook geen ramp.

jeanette_hol

Berichten: 81
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ede

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:37

gomir schreef:
Ik draai ze altijd voor het losrijden in, indraaien tussen losrijden en je proef werkt echt niet
Op zand kan geen kwaad hoor, worden ze meteen weer mooi schoon van Knipoog

Ik draai altijd stiften in als ik op gras rijd Ja Heb ze er zo inzitten en vind het toch altijd wel fijn, zeker met die maffe beesten van mij Clown (ik spring vnl dus dan heb ik ze helemaal in)

Stukje over het harde richting terrein kan prima met stiften in, hebben ze echt geen last van.


Zo doe ik het ook altijd, het is geen doen (vind ik) om tussen het inrijden en wedstrijd rijden, die kalkoenen in te gaan draaien. Als het niet lukt krijg je alleen maar extra stress en dat is sonde.

Mijn paard staat rondom op ijzers, dus we zijn altijd wel even bezig Knipoog

SJAKIETJUH

Berichten: 421
Geregistreerd: 19-02-05

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:11

bij buiten wedstrijden vorig jaar heb ik ze bij mn paardje tijd ingedraaid. dan stond ze dus ook even op de trailer ermee. ik zorgde ervoor dat ze goed beschermd was de benen ed en er was echt nix aan de hand. ( op het concour terrein was het veelste druk voor dr en dan sta je al1 maar te tobben terwijl ik ze dr thuis zo in had dus waarom niet die kleine verhouging Haha!

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:33

SJAKIETJUH schreef:
bij buiten wedstrijden vorig jaar heb ik ze bij mn paardje tijd ingedraaid. dan stond ze dus ook even op de trailer ermee. ik zorgde ervoor dat ze goed beschermd was de benen ed en er was echt nix aan de hand. ( op het concour terrein was het veelste druk voor dr en dan sta je al1 maar te tobben terwijl ik ze dr thuis zo in had dus waarom niet die kleine verhouging Haha!


Dat is echter niet zo goed voor de bodem van je trailer. En ik vind het toch altijd een risico om ze met proppen op de trailer te zetten. Ook al heb je genoeg bescherming om de benen hangen.....

Wij draaien ze er altijd in tijdens het opzadelen.

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:14

Ja ik draai ze er ook altijd in voor het opzadelen. Mn paard mag de trailer niet eens in met proppen, de vloer gaat dan veel te snel kapot. En ach, ik reed laatst ook in zand met proppen. Heeft compleet geen nut, maja om ze er nou tussentijds onder te draaien is ook zo'n gedoe!!! Verder heb ik ze altijd onder op gras. Op zich zou ze misschien op droog gras wel zonder kunnen, maar ik neem liever geen risico. Knipoog

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 20:55

en hebben juliie dan met een vlakke onderkant.. of kalkoenen met een punt???

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:15

Ik heb met vlakke onderkant. Heb ze alleen in op gras, maar in jouw geval zou ik ze meteen maar indraaien. Ik heb morgen eerst springen op zand en meteen daarna dressuur op gras. beetje irri, moet ook nog ombouwen tussendoor en dus die proppen. Zat te denken om met proppen te gaan springen, maar opzich beetje overbodig lijkt mij..

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:14

Ja het kan wel met losrijden in het zand!
En ik zou ALTIJD als je op gras rijd met kalkoenen doen...dat heeft mijn hoefsmid mij verteld... (en die zal er wel verstand van hebben)

Maar nog ff vraagje: kan hij ook op de trailer staan met kalkoenen?
ik heb zondag nl heel veel tijd tussen het dressuur en springen..

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:33

Annemiekbram schreef:
Ja het kan wel met losrijden in het zand!
En ik zou ALTIJD als je op gras rijd met kalkoenen doen...dat heeft mijn hoefsmid mij verteld... (en die zal er wel verstand van hebben)

Maar nog ff vraagje: kan hij ook op de trailer staan met kalkoenen?
ik heb zondag nl heel veel tijd tussen het dressuur en springen..


Ligt aan de bodembedekking van de trailer of je dat kan doen of niet. Een gietvloer gaat aan gort terwijl een dikke rubberenmat met krullen erop het wel kan hebben.

Ik kijk altijd eerst naar de bodem voordat ik besluit welke proppen erin gaan. Op natte klei gaan er langere in dan op droge zandgrasmat.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:20

Bij ons op stal hadden ze ook een paard met kalkoenen op de trailer gezet, is met zijn achterhoef op de kroonrand van de andere achterhoef gaan staan.... gevold; flinke wond en hechtingen...

Walco_Aqua

Berichten: 2032
Geregistreerd: 11-01-05

Re: kalkoenen... werkt dat ook op zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:04

Ik draai ze altijd in voor het losrijden. Mijn pony's staat voor en achter op ijzers. Ik draai ze altijd op gras in, want dan voelen ze zich toch zekerder