hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annalover

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-05

hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 18:54

Ik vroeg me even iets af...
vanaf het moment dat jij je pony/paard had, hoe lang heeft er tussen de tijd gezeten dat je hem/haar kocht en dat je je eerste dressuurproef met hem/haar reed?
en wat kon ie toen je m kocht? (anders gaat de verhouding niet echt kloppen als je dat er niet bij zet Knipoog )

Anoniem

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:57

Onderling telt ook?

kawa heb ik zadelmak gemaakt en liep 2 maanden later 90 cm parcours
Een ander paard daar na 6 weken
Maar de meeste op die plaats kregen na 2 - 2,5 maand een parcoursje te zien

niet mijn idee van hoe het moet hoor, maar was daar heel gewoon

ow ja, geen van alle kende iets
dus helemaal zadelmak gemaakt

annalover

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 19:08

runningkawa schreef:
Onderling telt ook?

kawa heb ik zadelmak gemaakt en liep 2 maanden later 90 cm parcours
Een ander paard daar na 6 weken
Maar de meeste op die plaats kregen na 2 - 2,5 maand een parcoursje te zien

niet mijn idee van hoe het moet hoor, maar was daar heel gewoon

ow ja, geen van alle kende iets
dus helemaal zadelmak gemaakt



ik heb anna nu 6 maanden, maar ze was door de vorige eigenaar helemaal kapot gereden (flinterdun bitje erin, slof, rukken in de mond, alleen maar rondjes stappen/draven, in het zadel ploffen met lichtrijden, constant met benen schoppen) en heb er dus een hele tijd over gedaan om dit weer goed te krijgen. nadat ik haar heb afgericht t/m M1 (ja gewoon de oefeningetjes, geen hele proeven, ze is net 5...) en ik ga 30 april mijn eerste proef met haar rijden.
Aangezien er zoveel "mis" was met haar, leek me dit niet heel belachelijk lang, maar wat vinden jullie?

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:16

na 6 maanden, toen ik hem kreeg was hij heel druk dus voor het rijden ging ik hem eerst een tijd longeren en hij kon heel goed springen maar de dressuur was een beetje vervallen hij kon niet echt aan de teugel en wijken maar een beetje. Maar nu kan hij heel goed rond lopen en super wijken en schouderbinnenwaarts etc. Zo zie je maar met geduld word het steeds beter! Zo wordt mijn paard nog een echt dressuurpaard Haha!

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:17

en onderlinge wedstrijd na 3 maanden

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:18

mirk had ik net een week toen ik onderling met hem startte. Ik had toen gelijk een belachelijke aantal punten van 184 en een eerste prijs. Na een half jaar had ik mijn eerste officiele wedstrijd in de B en had ik toen gelijk ook een asociaal aantal punten van 176 en een eerste prijs Haha!...

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:19

ik heb mijn oude pony zo'n 1.5 jaar gereden voor ik ging starten, die kon n b-proefje lopen maar dat ging niet echt lekker, pas aan het einde dat ik haar had( na dik n half jaar concours rijden) begon ze pas echt fijn te lopen maar toen was ik echt te groot voor haar. onderling reed ik al na 4 of 5 maand
nu heb ik een E-pony, die nog niet zo heel veel kende, stap draf gallop zat er op maar dat was het eigenlijk ook, die ben k binnen 4 mnd gaan starten, maar heeft toen n tijd op rust gestaan en heb nu binnenkort weer wedstrijd, dus eigenlijk bij deze pony kun je beter zeggen dat ik na n maand of 6,7 wedstrijd ben gaan rijden! onderling ben ik na 2 of 3 maand gaan starten!

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:47

wisselt per paard.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:52

peanutbutter schreef:
wisselt per paard.


Idd, het ene paard heeft wat tijd nodig, omdat ie nog groen is, en het andere paard, dat al wedstrijden heeft gelopen kan direct mee.
Ik heb meer dan eens meegemaakt dat ik op wedstrijd voor het eerst op een bepaald paard zat. Als ze al wat wedstrijd ervaring hebben maakt dat niks uit....

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:57

Mijn eerste D-pony had ik ong. 4 maanden voor ik voor het eerst op concours ging (dressuur). Hij had nog nooit op concours gelopen.
Mijn E-pony (was totaal niet in conditie) startte ik na een maand in het M2.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:24

Het paard wat ik nu heb, heb ik sinds half november 2004. In januari dit jaar startte ik hem voor het eerst in de B (officieel, niet onderling).

Hij had nog nooit een dressuurproef gelopen, maar de basis zat er verder allemaal wel in, hij heeft op ongeveer L-niveau gesprongen bij z'n vorige eigenaar. Zelf had ik verder ook al het volste vertrouwen in hem en fysiek en mentaal was het paard prima in staat om al te starten (hij is inmiddels 7 jaar).

Ondertussen hebben we alweer 9 winst in de B en ook menig prijs weggekaapt, dus ons L1-debuut zal niet lang meer op zich laten wachten Haha! En ook komt het buitenseizoen er weer aan, dus wellicht springen we spoedig ook ons eerste oefenparcours!

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:32

Ik reed driekwart jaar op Royal toen ik er officieel mee ging starten. Voor die tijd hadden we 3 onderlinge wedstrijdjes gehad, springen en dressuur. Ondertussen dressuur ik alleen nog ff, springen gaan we straks weer doen (de controle is tijdelijk zoek geweest in een parcours). Ondertussen rij ik sinds 3 weken de zoon van Royal, nu 3. Die pakt het allemaal zo makkelijk op dat ik erover denk om hem eind mei es in een onderlinge wedsyrijd te starten.
Dus wat al gezegd werd, het verschilt per paard.

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:40

Toen ik Sharona kocht, had ze al 1 wp in de z1, toen was er vrij snel de clubkampioenscahppen, dat ging niet lekker, we waren gewoon nog niet genoeg aan elkaar gewend enzo, na een half jaar ben ik begonnen met wedstrijden, die ook meetellen enzo, ds niet onderling, dat is eigenlijk altijd al goed gegaan

Presley

Berichten: 406
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: Ilpentown

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:27

Eh... Ik denk iets van een half jaar. Me pony kwam net uit de Z2 en was veel te sterk en snel voor mij. Na een paar weken had ik hem beter onder controle maar toen het volgende probleem: Pony wou de trailer niet in dus kon ik ook niet naar wedstrijden Clown

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:26

Vera (B-pony) had ik denk ik 3 maanden thuis, daarvoor al 6 maanden 1x per week geweest.

Haike kwam maandag, zondag eerste wedstrijd gereden, officieel. Haike was al M1 geweest, ik L bij de kleine pony's, mocht dus B starten. Was trouwens meteen eerste met 170 pt. Lachen

Oki reed ik anderhalve maand, toen eerste wedstrijdje gestart, meteen L1. Was misschien wel vroeg omdat oki ook pas net 1,5 maand zadelmak was, maar ging voor de ervaring en was eigen terrein. Toen weer veel getraind en ong. 3 maanden na de eerste keer dat ik erop stapte, weer wedstrijd, toen meteen 2 proeven waarvan 1 met wp.


Ik denk overigens wel dat het aan de ruiter en paard ligt, vooral aan de ervaring die beide hebben in de te starten klasse.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:38

Ik heb mijn pony nu alweer 8 jaar en ga binnenkort voor de eerste keer een startkaart aanvragen Haha!

Wel onderlinge wedstrijden gereden, maar had niet echt de ambitie om officiele wedstrijden te rijden. (was zo lastig met stappen als je zondag ochtend een wedstrijd had Haha! )

Nu begint het toch wel te kriebelen...

annalover schreef:

ik heb anna nu 6 maanden, maar ze was door de vorige eigenaar helemaal kapot gereden (flinterdun bitje erin, slof, rukken in de mond, alleen maar rondjes stappen/draven, in het zadel ploffen met lichtrijden, constant met benen schoppen) en heb er dus een hele tijd over gedaan om dit weer goed te krijgen. nadat ik haar heb afgericht t/m M1 (ja gewoon de oefeningetjes, geen hele proeven, ze is net 5...) en ik ga 30 april mijn eerste proef met haar rijden.
Aangezien er zoveel "mis" was met haar, leek me dit niet heel belachelijk lang, maar wat vinden jullie?



Nou, als ik dat zo hoor vind ik het juist ontzettend knap dat je haar in zo een korte tijd weer 'opnieuw' beleerd heb hoor Ja petje af!

Veel succes volgende week!

Soraya92

Berichten: 2421
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Zwaag,Noord-Holland

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:40

Soraya had ik 9 maanden ongeveer nadat ik wedstrijden ging rijden(januari mn eerste) ! Ze liep toen ik haar kocht Z1-dressuur bij pony’s & paarden , Z-springen en een keer een B-sgw gedaan . Nu heb ik in totaal 4 wedstrijden gesprongen en 13 wp’s . 1 dressuurwedstrijd 1 wp en 1 sgw wedstrijd ; ook 1 wp . Haha!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:52

Ik had mijn paardje 8 maanden toen ik voor het eerst officieel gestart ben. Ze heeft m2 gelopen, maar hoe en wat raag ik me nog steeds af. En normale galop etc was al teveel gevraagd. Als ik nu zie hoe ze liep toen ik net met haar startte denk ik ban tjee..ik ben te vroeg gestart, maar haalde mn punten wel. Ik had daarvoor nog nooit wedstrijden gereden, alleen onderling.

Melanie15
Berichten: 2702
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Slagharen

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:00

Safira had ik 2 jaar toen we de startkaart aanvroegen. Die kon nog helemaal niks toen we haar kochten. Ben ik in de B mee begonnen.

Rozemarein heb ik 2 weken gereden en toen al een startkaart mee aangevraagd. Die had 1 wedstrijd M2 gelopen, ik moest ook in de M1 met haar beginnen.

tavb
Berichten: 159
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:13

Unique (wordt in mei 4) hebben wij 11 weken. Hij kon stappen draven en galopperen en daar had je het eigenlijk wel mee gehad. Wel keurig aangereden hoor! Dit weekend is hij mee op concours geweest. Wist dat hij nog niet winstpunt klaar was maar ervaring is bij een jong paard zeker zo belangrijk. Had 148 en 153 punten. Goed gevoel aanovergehouden omdat hij gewoon superbraaf was en dat zonder schroeven op gras!

annalover

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 15:14

@ malibu...

dankje!!
ik laat nog wel ergens horen op bokt hoe het is gegaan!

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:22

Ik kocht mijn paardje als 3,5-jarige in november 2000. Zo groen als gras, zadelmak en iets doorgereden maar verder kon ze niks.
Augustus 2001 heb ik haar voor het eerst gestart op een onderlinge in de B waar ik 135 punten haalde.
Eind maart 2002 startte ik haar voor het eerst op federatiewedstrijden waar ik iets van 143 punten haalde. November 2003 startte ik haar voor het eerst in het springen maar helaas wil dat niet zo denderend dus start ik daarin niet zo vaak.
Anno april 2005 zijn we L2 dressuur gestart (nog niet geklasseerd maar dat laat niet lang meer op zich wachten zoals het nu lijkt Knipoog) en B springen met 4 wp.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:45

Splash had ik 1,5 jaar toen ik voor het eerst ging starten. Ik had Splash een jaar als verzorg pony gehad (ik kwam zelf van manege pony's af) en toen ging die eigenaar haar verkopen en toen hebben mn ouders haar gekocht Lachen
Splash kon helemaal niks, ja als een echt dravertje rondjes rennen en vliegen Knipoog

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:52

ik had mijn paard 5 maanden... ging vreselijk slecht... maar goed het was gewoon op de manege en ik was nog jong... ik heb bijna 2 jaar gewacht met mijn 1e springwedstrijd en ik start nog niet officieel... ik doe het lekker rustig aan Haha!

Groetjes,

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: hoe lang heb je je paard/pony gehad voordat je startte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:57

Meestal een maand ...