Info over zirkoon??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamvd

Berichten: 985
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Woerden

Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:44

Ik heb een merrie van zirkoon waar ik volgend jaar een veulen uit wil fokken. Heel internet afgezocht naar info over zirkoon, niets te vinden!!
heeft iemand misschien foto's of info voor mij! of heeft iemand zelf een zirkoon?

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:49

Zirkoon (Nurprimus x Waidmannsheil x Furioso II)
Geb. datum: 20 april 1981
Kleur: bruin
Stokmaat: 172

Verrichting Ermelo 1984
Vriendelijk, gehoorzaam met goed humeur. Eerlijk en tamelijk nerveus. Bij begin onderzoek nog groen. Loopt in het begin graag te snel, rolde zich dan op en gaf geen aanleuning. Was in die periode zwaar op de hand. Is in de loop van het onderzoek zijn hals beter gaan uitleggen en zijn rug beter gaan gebruiken. Einde onderzoek valt hij nog slechts af en toe terug in zijn oude fouten. Gedurende gehele onderzoek is hij elke dag in het begin van het werk enigszins gespannen. Die spanning verdwijnt na enige tijd losrijden.
Begin onderzoek stap voldoende maar zoekend en soms neigend naar telgang, later is stap verbeterd. Draf gemakkelijk en lichtvoetig. Goede, ruime galop, gaat soms te diep. Vrij springen best. Toont bij springen onder het zadel veel vermogen. In terrein goed op de sprong, ruime terreingalop. Voor de slede tamelijk gespannen. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als normaal.
Rijproef: ruime stap, goede arbeidsdraf, middendraf geeft nog problemen, zeer goede galop.
Springen ohz: goede ruime sprongen, laat zich moeilijk gesloten houden.
Aangesp proef: gespannen en matige trekhouding.
Terreinproef: zeer goede terreingalop in steeple; krachtige ruime galop in cross, goed op de sprong.
Veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand. Kreeg meer voer dan normaal.
Rustig stalgedrag.
Bij aankomst beide achterbenen piephak.
Rapportage afgesloten op 04-06.

Stap 7.5
Draf 8
Galop 8.5
Rijproef 8.6
Springen vrij 9
Springen ohz 8.5
Terreinproef 9
Aangespannen 5.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 90.60
Max punten 110
Plaatsing 4e van 30 (22)
Jaar verrichting 1984
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1986 (veulens)
Van Zirkoon werd een collectie royaal ontwikkelde veulens getoond. Ze hebben een goed front, zijn voldoende rijtypisch gebouwd, waarbij aangetekend moet worden dat de uitgezochte groep typischer was en meer kwaliteit had dan de aangewezen veulens.
De veulens hebben goede sprekende hoofden met een heldere blik. De halzen zijn goed gevormd en worden goed gedragen waarbij de goede hoofd/halsaansluiting opvalt. De schoften lopen lang genoeg door maar moeten er nog meer uitgroeien. Hoewel in de aangewezen groep een enkele keer een steile schouder voorkwam, is de schouder doorgaans goed gelegen en van goede lengte. De rug is soms iets lang, maar goed gespierd met sterke verbindingen. De croupe is ook goed gespierd en goed gevormd. Het voorbeen is goed gesteld met een ruim gebouwde voorknie. Het achterbeen is vaak wat lang en iets klein gehoekt. Overigens is het fundament goed ontwikkeld met voldoende kwaliteit en goede voeten.
De uitgezochte veulens hadden een goede stap, bij de aangewezen veulens kon de stap soepeler en ruimer. Bij de uitgezochte veulens was de draf doorgaans ruim en gemakkelijk met voldoende kracht vanuit de achterhand, doch in de eerste groep zouden de veulens meer kunnen stuwen.
Zirkoon levert de betere veulens bij moeders met bloed.

Kort samengevat: royaal ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens met rijk front en voldoende tot goede bewegingen.
Getoond: 15 veulens uit 68 dekkingen.

Afstammelingen 1989 (3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Zirkoon voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1998 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Zirkoon definitief goedgekeurd.

Goedgekeurde KWPN-zonen
JETSET-D

1991 (maart) export naar Duitsland als dressuurpaard

1996 aangeboden op KWPN hengstenkeuring en goedgekeurd en weer ter dekking

2002 overleden

mirjamvd

Berichten: 985
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Woerden

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:55

dat is snel! hartstikke bedankt. herken er wel veel van mijn merrie in

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:26

Zirkoon
Afbeelding

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:44


Maayke
Berichten: 846
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:49

De goedgekeurde hengst Jet Set-D is een Zirkoon

mirjamvd

Berichten: 985
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Woerden

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:40

bedankt voor de info en vooral de foto!! Pling

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:59

hej ik heb het toevallig gisteren met J.Rehbergen over zirkoon gehad.
Zirkoon is van hem geweest, hij heeft er altijd een heel fijn paard aan gehad, hij zelf heeft samengesteld met hem gereden.
Wij hebben ook een zirkoon gehad ik weet alleen niet meer wie hij van moeders kant was.(het is denk ik wel 10 jaar geleden)
Het was een heel mooi chique hoogbenig paard, hij won alles met springen in de L, maar kon ook goed bewegen. Die hebben we toen als 5 jarige aan Bert Romp verkocht.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:01

Je kan J.Rhebergen ook bellen.
Ik weet zeker dat ie het leuk vind om je wat over deze hengst te vertellen.
Zijn nummer staat in de hengsten brochure

mirjamvd

Berichten: 985
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Woerden

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 12:51

Dan ga ik dat zeker eens doen!

Wat grappig trouwens want ik dacht altijd dat zirkoon zo'n echte dressuur hengst was maar die van mij kan indd ook leuk springen en vind het ook helemaal geweldig!

heb je een misschien een foto van jou oude zirkoon? (vind ik altijd leuk om te zien)

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:56

Helaas hebben we 1 foto van hem en die kan ik niet scannen.
Maar hij was echt een chique donker bruine verschijning.

Junella

Berichten: 429
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:31

Ik ken iemand die een Zirkoon heeft, ontzettend goed dressuur paard die ook zeker kan springen!
Hij kan alleen erg dwars zijn. Vooral met beleren was hij erg lastig.
Maar dat kan natuurlijk ook aan de moeders kant zitten.
Over het algemeen, erg leuke paardjes!!!

nicoletta

Berichten: 61
Geregistreerd: 20-04-05

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:04

Heb zelf een jonge Zirkoon gefokt ze is nu 5 jaar.Ik heb haar verkocht aan kennissen.Het is een lief aanhankelijk paard maar wel goed wakker,ze vindt springen en dressuur leuk en doet het beide goed met zadelmak maken geen stap verkeerd gezet en op de trailer superbraaf wat je van haar moeder niet kunt zeggen het is een vos van 1.68.m groetjes Nicoletta

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:39

Afbeelding

mirjamvd

Berichten: 985
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Woerden

Re: Info over zirkoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 17:13

bedankt voor de reacties! zo te horen heeft ze dus het karakter van paps ge-erft. Pasvira (mijn paardje) is altijd vrolijk en vind ook echt alles leuk...soms iets te leuk.
Het is ook een vosje!