schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 21:45

Mijn nieuwe paardje heeft een rotgewoonte.
Hij wil graag aandacht. Als hij die niet krijgt dan gaat hij tegen de staldeur staan te schoppen.
Dit doet hij alleen als ik wat verder weg ben. Als ik bij hem of bij het paard ernaast sta om hem een tik met de longeerzweep te geven dan doet hij het niet.
Ook wil ik hem niet slaan, omdat ik anders bang ben dat hij kopschuw wordt.
Wie heeft een goede tip voor mij???

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:19

Negeren als hij dat doet echt absoluut geen ene aandacht geven alleen waneer het jou uitkomt

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:23

mijn paardje klimt tegen de muur op als er gevoerd wordt. Zodra ze bij haar stal zijn is het over. Ik zou echt niet weten hoe je dat moet afleren...

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:26

Als je een paard straft geef je eigelijk ook aandacht...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 00:17

wij hebben een buitenstal....en je komt er dus alleen langs als je daar moet zijn...eten dus!!

heel vervelend. je kan ze beter in een schuur hebben,waar je elke dag weer langs moet
maja onze paarden staan verder de hele dag buiten!
geen aandacht geven helpt bij dit paard niet, stem flink verheffen wil nog wel eens werken...maar paarden blijven nu eenmaal eigenwijs!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:33

bij ons op stal slaat een paard ook heel vaak tegen ze boxwand.
Zij spuiten met een plantenspuit (wel metbeetje druk erop zegmaar)naar het paard en hij doet het nu al bijna niet meer.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:42

het is altijd een lastige probleem.
Mijn tinker doet het ook als ik eten ga geven. Zij is de eerste die eten krijgt, maar ze kan zelf niet het geduld opbrengen om te wachten totdat ik van de staldeur naar de voerton en dan naar de voerbak loop ( nog niet eens een minuut).
Het is een vorm van uiting van ongeduld. Ofdat het nou eten, aandacht of wat dan ook is, het principe blijft het zelfde. Ongeduld.
Dus je zou kunnen trainen op haar geduld, of je zou je paard iets kunnen geven waardoor hij bezig is en niet zo bewust bezig is met iets te willen. Hij wordt dan afgeleid en zal minder snel zulk soort dingen gaan doen.
Vaak is er geen makkelijke, simpele, 1, 2, 3 oplossing.
Heel veel dingen die een paard doet hebben diepere oorzaken.
Ga er niet op slaan, want vaak werkt dit avrechts.
Plantenspuit helpt misschien bij sommige paarden, maar het is een schik reactie. Dus je hebt het probleem niet opgelost, maar weggestoken.
Wat je kan doen om te beginnen is bijvoorbeeld 3 brokjes in haar bak gooien. Niet veel, maar net dat ze het idee heeft dat ze aandacht heeft van je. Dit niet doen wanneer ze aan het rammen is.
Je begint hiermee wanneer je de stal binnen komt en krijg hier een routine in dat je bijvoorbeeld elke 5 tot 10 minuten iets in de bak gooit. Hier begin je mee.
In het begin slaat ze nogsteeds, maar negeer hij getrap even een paar dagen. Dan ga je NEE zeggen wanneer ze dat doet.
Je geeft haar in het begin heel veel korte aandacht. Ze zal dan niet zo snel meer tegen haar box slaan omdat ze de hele tijd aandacht heeft van jou.
Je kan op een gegeven moment wat grotere pozen tussen die aandacht/brokjes gaan inlassen... ze zal uit haar eigen weten dat je toch komt en niet zo snel aandacht vragen.
Je moet weten, net als bij mensen zijn er dieren die heel erg veel aandacht en aanraking nodig hebben. Zij voelen zich snel buitengesloten en vergeten. Dan gaan ze aandacht vragen en door het te negeren maak je dat idee in hun hoofd alleen maar erger.
Je mag ze er wel op aanspreken.

Ik zal het later nog even duidelijker uitleggen, moet nu weg...

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:39

Om het even samen te vatten, geef haar absoluut geen enkele aandacht als ze staat te slaan. Stopt ze met slaan, GELIJK naar der toe gaan en belonen! Ze hoeft maar een paard seconden te stoppen.
Straffen is idd ook aandacht geven, dus niet doen. Alleen belonen als ze het goed doet.
Je kan het niet echt zien als ongeduld. Ze word 'beloond' elke keer als ze slaat, want dan krijgt ze aandacht, al is het in de vorm van straf. Haal de beloning weg, en verplaats hem door te belonen als ze niet slaat, en ik weet zeker dat het kwartje gaat vallen. Wel geduld hebben en HEEL consequent zijn! Dat laatste is echt heel belangrijk.
Ik weet niet of je op een drukke stal staat, maar informeer ook je stalgenoten dat ze haar absoluut geen aandacht geven, anders werkt het ook niet.

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:51

Naast negeren (wat inderdaad de enige manier is) kun je ook rubber (bv trailerlaadkleprubber, is bij de trailerhandel aan de meter te krijgen)aan de binnenkant van de staldeur bevestigen. Daarmee demp je het geluid wardoor je je er minder aan ergert, en voorkom je in ieder geval beschadigingen aan de benen.

Het dempen van het geluid kan daarnaast ook al helpen de gewoonte af te leren. Het paard merkt immers óók dat hij/zij geen geluid meer produceert, en dus geen aandacht trekt, en bovendien helpt het bij de negeer-strategie: de mensen op stal horen het ook minder, en zullen minder de neiging hebben erop te reageren.

Zorg ook dat de staldeursluitingen niet kunnen rammelen door daar ook (dun) rubber of plastic omheen te doen, bv een stukje tuinslang bij een schuifgrendel, of van dat brede afplaktape.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:52

Ibbel, ik denk dat jouw manier niet echt veel izn zal hebben.... als ze geen herrie kan maken, vindt ze wel een andere manier door de aandacht te trekken. een paard dat bij mij op stal staat, staat bv. de hele dag gekke bekken te trekken voor aandacht. die pakt de tuinslang die naast zijn stal hangt en gaat ermee slingeren, als er een halster ofzo naast zijn stal hangt gooit hij het op de grond, en laatst had hij ook de schep en de bezem die naast zijn stal hangen op de grond gegooid. Hij gaat ook heel vaak met ze kop schuin ne ze mond open je heel raar aan zitten kijken, en dat vinden mensen zo lief dat ze hem gaan aaien.... dat weet hij !! dan staat hij ook nog eens tegenover de poetsplaats, waar regelmatig paarden vast staan. dan gaat hij bv. aan de paarden snuffelen voor aandacht, zodat hij op zijn donder krijgt van die eigenaar, dus weer aandacht. Ik weet niet of jouw paard een buitenstal heeft of alleen tegen een ander paard aankijkt ofzo, maar mijn haffie die heeft een open bovendeur en kijkt recht het duin in. die heeft dus wat te zien. er komen daar nl. regelmatig paarden langs enzo, dus hij verveelt zich niet zo. anders staat hij te eten of te luieren. mss dat dat voor jouw paardje ook zou helpen ? staat ze eigenlijk ook in de wie ? dan is er weinig om herrie te maken natuurlijk... of ze gaat schrapen, dat doen veel paarden als ze niet ergens tegenaan kunnen beuken. nouja kijk maar in elk geval veel succes ermee dan !!

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:18

Maxielover schreef:
Ibbel, ik denk dat jouw manier niet echt veel izn zal hebben.... als ze geen herrie kan maken, vindt ze wel een andere manier door de aandacht te trekken. een paard dat bij mij op stal staat, staat bv. de hele dag gekke bekken te trekken voor aandacht.


Gekke bekken trekken is een stuk minder irritant om aan te horen Haha! , en geeft een stuk minder risico op verwondingen aan de benen Clown .

Paard 24 uur in de wei is uiteraard de beste oplossing, en dat zal TS ook wel weten. Ik ga ervan uit dat dat kennelijk niet mogelijk is. Op veel stallen staan de paarden nu eenmaal 's nachts binnen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:27

Ik heb ook zo'n stamper.
Sinds ik geregeld heb dat hij minstens 3 keer per dag z'n hok uit komt (en nog wel vaker ook soms) voor langere tijd, is het eigenlijk over. Hij is het er duidelijk niet mee eens om op stal te staan, kan 'm geen ongelijk geven. Straks met de weidegang is het helemaal over.

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:13

Sjuimpje had een tijd terug een leuk topic doorover. Er staat me bij dat ze het opgelost heeft met een waterslang/sproeier en een op afstandbedienbare kraan Haha!

tiggeriedoo
Berichten: 462
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Rijen

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:57

Dit is erg moeilijk! Ik ben onlangs van stal verhuisd en een stalgenote van daar is meegegaan. Haar paard schopte uren achtereen tegen de deur. En maar niet ophouden. Negeren hielp niet, straffen niet....wat we ook probeerden. Nu zijn we verhuisd en nu 3 weken verder schopt ie vrijwel niet meer.

Wat blijkt, meneer heeft van al dat geschop een inwendige hoefkneuzing opgelopen! Loopt nu mank en daar heeft ie nog een lange tijd ellende van waarschijnlijk.

Dus rubber tegen de deur dempt in ieder geval de schok. Ook al is het niet goed dat ze het doen, voorkomen is beter dan genezen.

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 15:58

No even wat meer informatie.
Ik heb 3 paarden, ze staan alle 3 bij huis in een buitenstal. Ze lopen de hele dag op het land, alleen s'avonds haal ik ze naar binnen.

Ik heb zelf al gedacht om iets (bv. blikje met grind erin) boven z'n stal te zetten en het zo te maken dat ik dit op afstand eraf kan trekken.
Ik wil ook niet dat hij bang of kopschuw van mij wordt.
Hij schopt ook niet als ik bij de stallen bezig ben, maar omdat we ze bij huis hebben, ziet hij mij ook wel eens in de tuin bezig. Dan gaat hij schoppen. Zodra ik weer bij de stallen ben stopt hij weer.
Verder probeer ik het zoveel mogelijk te negeren. Want dit is gewoon vragen om aandacht en als ik iets roep naar hem, dan is dit ook aandacht (welliswaar negatieve aandacht maar toch).

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:05

Als je iets kunt maken waarmee hij wel met dit gedrag wordt 'gestraft' maar het niet direkt met jou in verband kan brengen(omdat hij je niet ziet), zal hij ook naar jou toe niet kopschuw kunnen worden.

Volgens mij heeft de truc van Sjuimpje goed geholpen, stuur haar eens een PB Pling

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:39

Eigenlijk niks helpt!
Bij mij althans en doe er ook geen eens geen moeite meer voor gewoon de normale dingen met je paard doen en niet teveel aandacht aan geven als ik hem elke keer moet straffen kan ik beter niet naar stal gaan en dan is het voor hem ook niet leuk meer!
Dus ik zou zeggen accepteren!...

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:48

bij ons op stal deed een paard dat ook wat bij dat paard hielp: 1x een flinkte optater gegeven die hij totaal neit verwacht had en dus erg van was geschrokken (hij stond 5 minuten achter in ze stal, de mep was niet hard maar hij had het gewoon niet verwacht) sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.

McLaren

Berichten: 588
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:45

mijn pony is ook zo'n karatekid!! heel vervelend. Ze slaat soms uit het niets met dr achterbeen tegen de wand. Het lijkt wel een soort tik, maar wel heel berekend, want ze lijkt altijd te bereken hoe hard dat ze kan schoppen zodat ze zelf geen last heeft. Ik heb ook rubber tegen de wand, dat geeft om te beginnen al een dof geluid als ze er tegen slaan. Niet dat mijn merrietje dat boeit, dus bij mij heeft het alleen maar nut als bescherming. Mijn schuifdeur is nu heel gammel en ze heeft die deur er al 2x helemaal uitgetrapt..
Ze heeft ook voedernijd en als ze dan ook nog hengstig is.. pfoe maak je borst maar nat hoor, dat geeft hele concerten!
Maar goed, wat doe je eraan. Naar mijn idee niet zo heel veel. Een tijd op de wei zetten lijkt mij het enige. Ik haal Lucky ook zo vaak mogelijk uit haar box dat helpt ook wel. Straffen helpt niet, dat heb ik wel ontdekt, dus daar doe ik niet meer aan. Alleen als ze het waagt te trappen als er iemand bij haar in de box staat, dan krijgt ze wel op dr donder

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:04

Voer haar in ieder geval niet tussendoor met ene boterhammetje of een snoepje. Geef haar alleen op de vaste tijden.
Zodra ze gata trappen op andere tijden, gooi je een borstel of zo, zodat ze goed schrikt..

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 00:17

heel simpel stroomdraadje spannen, dan is het meteen over.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:03

Negeren en zelf niet laten merken dat je gaat voeren. Ze weten precies wanneer het etenstijd is door bepaalde gewoontes. Daar moet je wat aan aanpassen zodat ze niet doorheeft dat ze voer gaat krijgen.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:05

Suusiej schreef:
Voer haar in ieder geval niet tussendoor met ene boterhammetje of een snoepje. Geef haar alleen op de vaste tijden.
Zodra ze gata trappen op andere tijden, gooi je een borstel of zo, zodat ze goed schrikt..

Inderdaad, en niet uit de hand voeren, daar worden ze ook vaak stront vervelend van. Als je al wat wilt geven, doe het dan gewoon in de voerbak.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:45

in het Bit van deze maand,staat hier een stukje overgeschreven!

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re: schoppen tegen staldeur - hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:57

Dat in Bit heb ik ook gelezen.
Ik negeer hem nu telkens als hij het doet en ik moet zeggen, het gaat al een stuk beter.
Ik denk dat hij gewoon heel erg verwend was bij zijn vorige baas.