voervraag.discussie op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:22

Ik ben even compleet in de war qua paardenvoer.
Op de stal waar ik sta krijgen de paarden allemaal standaard sportbrok van Subli.
Taran kreeg 3 kilo,waarvan hij bijna ontplofte.
dit is teruggebracht naar 2,5 kilo,na veel gezeur.
En nog heb ik het idee dat het aardig wat is.
2 maal daags kreeg hij kuil/hooi,goede kwaliteit en flink veel.
Hij krijgt 4 keer beweging,soms 5 keer,en loopt nu het weer goed is in de wei.

Vandaag is mijn da geweest om oa alles even te checken,en ook te kijken qua voer.
Taran is wat aan de ranke kant,en de da kreeg ruzie met mijn pensionhouder. Die blijft volhouden dat hij meer sportbrok moet om vlees te kweken, en luistert niet naar mij en mijn da.
Ik zit echt in dubio.Naar mijn idee zou 1,5 kilo sportbrok en 1/2 kilo musli en daarbij 3 keer hooi/kuil beter zijn.

wie ow wie heeft een zinnig antwoord,ik word gek van het dicussievoeren en weet echt niet meer wat slim is..
Huilen


GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:39

ik vind dat jij gelijk hebt,en je da is het toch ook met jou eens? verder weet iedereen toch dat je beter (kleine beetjes) 3 tot 4 keer per dag kan voeren ,dan 2 keer een grote hoeveelheid? succes met discusieren...

WWG1WGA

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:02

Waarom zou je discuseren hierover? Tis jouw paard toch? Dan is het ook jouw keuze en jouw beslissing... Daar heeft niemand wat over te zeggen...

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:25

ShamalArabs schreef:
Waarom zou je discuseren hierover? Tis jouw paard toch? Dan is het ook jouw keuze en jouw beslissing... Daar heeft niemand wat over te zeggen...


En dit tegen je stalhouder zeggen Lachen Hij hoeft alleen maar te doen wat jij wil.

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 00:08

Anoniem schreef:
Taran is wat aan de ranke kant,en de da kreeg ruzie met mijn pensionhouder. Die blijft volhouden dat hij meer sportbrok moet om vlees te kweken, en luistert niet naar mij en mijn da.

Vlees kweken doe je niet met krachtvoer, eerder met ruwvoer (is nog goed voor de darmen ook). Of bijvoorbeeld met iets als maismeel, daar worden ze voller van. Jammer dat je stalhouder zich niet wat meer verdiept in de achtergronden van voeren.

Citaat:
Ik zit echt in dubio.Naar mijn idee zou 1,5 kilo sportbrok en 1/2 kilo musli en daarbij 3 keer hooi/kuil beter zijn.

Ben ik met je eens. Dat is precies wat mijn paard krijgt (soms wat meer muesli/granenmix naarmate hij meer arbeid verricht) en hij loopt endurance klasse 3 (tot 120 km). Lijkt me ook een prima hoeveelheid voor jouw paard, misschien zelfs nog beter basisbrok dan sportbrok. Of bijvoorbeeld een kilo sportbrok, verdeeld over 2x een halve kilo.

Sorry, maar ben ik heel bot als ik zeg dat je pensionhouder zich er gewoon bij heeft neer te leggen? Zeker als het voorstel niet alleen van jou komt, maar je DA hetzelfde advies geeft. Je stalhouder ziet toch zelf wel dat je paard knettergek wordt van al dat krachtvoer? Ik snap dat je de discussies zat bent, maar als het echt niet beter wordt... Dan zou ik zelf aan verhuizen gaan denken, maar goed, dat is wel erg heftig. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Troeta
Berichten: 174
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: Den Haag

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 05:16

Gewoon op je strepen gaan staan. Jouw paard, dus jij bepaalt wat hij eet!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:46

Mijn paard krijgt ook 1,5 brok op een dag en 0,5 muesli. En veel hooi,dat vind ik gewoon het belangrijkste. Veel denken dat er maar veel bix in moet gepropt,maar naar mijn idee is dat niet goed.

Aishlyn 1a premie op de keuring

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:12

Overigens gaat IMO de hier veel gedane uitspraak 'het is jouw paard en jij beslist wat hij eet' niet op als jij er per se zes kilo sportbrok per dag in zou willen stoppen. Ik zeg er dan ook expliciet bij dat het advies van de DA hier zwaar meetelt. Knipoog

Want iedereen kan wel willen dat zijn paard een bepaalde hoeveelheid krachtvoer krijgt, maar het moet ook nog verantwoord zijn voor de gezondheid en het welzijn van het paard. En is het dat niet, dan vind ik het prima wanneer een stalhouder zich daarmee bemoeit (lees: adviseert). Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:42

Verrassend dat een stalhouder méér wil voeren dan de eigenaar. Meestal bezuinigen stalhouders juist op het kracht- en ruwvoer, omdat ze dan hun winst zien stijgen.

Maar even concreet: als jouw paard te veel voer krijgt, is dat niet gezond. Jíj bepaalt hoeveel voer je paard krijgt (evt in overleg met een DA), niet een stalhouder. Is de stalhouder niet van plan jouw paard minder te geven, dan kun je beter verhuizen. De gezondheid van je paard is tenslotte het belangrijkste...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:58

waarom wordt de kennis en het weten van de stalhouder in twijfel getrokken?
waarom wordt de DA boven de stalhouderr geplaatst qua weten?

Voeren doe je met oog en hand, de DA ziet een moment, de tahouderr ziet het dier dagelijks.
Ik zeg niet dat de stahouder gelijk heeft of ongelijk heeft.
Maar hoe kun je een voeradvie geven als je het paard niet kent en niet gezien hebt?

Dat het dier rank is kan ook de aard van het beestje zijn.
Het "heet" worden kan ook komen door te weinig uitloop, in de zin van ruimte..... Als het dier van 3 kg sportbrok te "heet" wordt dan is dat niet met 1 week weg daar gaat een tijd over heen.

Ik ben het er wel mee eens dat de eigenaar hoort te beslissen over de hoeveelheid voer en welk voer, maar ik zou het weten van een stahouder niet zo maar in twijfel trekken en eens rustig met hem/haar praten wat de problemen zijn en hoe die op te lossen zijn.
Meerdere keren brok voeren moet bijvoorbeeld wel mogelijk zijn zonder dat het paard extra naar stal gehaald moet worden, de andere paarden de keet afbreken omdat de buurman/vrouw brok krijgt...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:15

Ik vind ook dat het aan jou is om te bepalen wat je paard eet. Onze pony mocht, toen we haar kochten, ook in gewicht aankomen. We zijn haar toen muesli en bietenpulp gaan bijvoeren. Ondertussen is ze mooi op gewicht.
Hier is de voor foto:
Afbeelding

en dit is de na foto:
Afbeelding

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:50

De motivatie van de stalhouder is misschien: minder brok = meer hooi en dat is nu eenmaal duurder.
Ik ben er een absolute voorstander van om een paard zo veel mogelijk ruwvoer te geven en dat aan te vullen met brokken.
Een voorbeeld:
2,5 kilo basis/ sport brok (zit er tussenin)
3 maal daags flinke portie ruwvoer.
Paard loop 6 dagen in de week, minimaal 1 uur (m2 dressuur en buitenritten)
Ik krijg altijd complimenten dat hij er zo goed uitziet. En mager is hij zeker niet, hij heeft eerder last van 'love handles' als ik eens een tijdje iets minder kan rijden.

En inderdaaf zoals al gezegd is: het is jou paard en jou wil is wet (binnen normale grenzen natuurlijk)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:52

Alane schreef:
waarom wordt de kennis en het weten van de stalhouder in twijfel getrokken?
waarom wordt de DA boven de stalhouderr geplaatst qua weten?

Als de onderstaande vetgedrukte tekst daadwerkelijk de motivatie is van de stalhouder om er die bewuste hoeveelheid sportbrok in te gooien, dan zou ik dat zelf voldoende reden vinden om de kennis en het weten van de stalhouder in twijfel te trekken. Naar mijn mening ontbreekt het bij de stalhouder namelijk aan kennis m.b.t. de werking van krachtvoer en ruwvoer.

Anoniem schreef:
Taran is wat aan de ranke kant,en de da kreeg ruzie met mijn pensionhouder. Die blijft volhouden
dat hij meer sportbrok moet om vlees te kweken

, en luistert niet naar mij en mijn da.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:59

Mijn vorige stalbaas wou me paard ook zon 6 kilo bix geven,omdat ze dikker moest worden. Was ook steeds weer een discussie,want ik wou helemaal niet zo veel bix,en hij gooide het erin.

Aishlyn 1a premie op de keuring

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:19

2x per dag wat kuil of hooi is onvoldoende.

ik verbaas me er elke keer weer over dat mensen niet weten hoe de voeding van een paard in elkaar zit.

hooi/kuil is basisvoer voor een paard, brok geef je voor de vitamines en arbeid.
word je paard te dun dan altijd eerst meer hooi of kuil geven.
maar dan wel de echte paardenkuil,niet die zware .

dus geef maar eens een paar keer wat hooi erbij, als je meer brok voert, krijgt het paard meer energie, kan het die niet kwijt dan kunnen ze daar juist mager van worden....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:02

Biks moet zo zijn dat hij er niet te druk van wordt, daarmee zit je je zelf alleen maar in de weg.
Om wat vlees erop te krijgen is hooi een goede oplossing.

Dus was meer hooi en wat minder brok. Geen muesli, daar worden ze juist overvrolijk van. We hebben het bij David een tijdje gedaan, tussen de middag een halve kilo voor het lekker, binnen een maand was er geen land meer mee te bezeilen.

Anoniem

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:09

Ik heb dat 1x gehad, een stalhouder met veel blabla over paardenverstand maar ondertussen alles te mager op stal omdat hij het nut van ruwvoer niet op waarde wist te schatten. NOOIT meer! Heeft me bijna een jaar gekost om alles weer mooi in conditie te krijgen....

@Alane: waarom de stalhouders' kennis in twijfel trekken? Brok is geen dikmaker. Bovendien is ruwvoer de basis, niet brok. Zeker en vooral niet bij recreatiepaarden!!!
Bovendien vind ik dat een stalhouder de wensen van z'n klanten (en al helemaal als die gesteund worden door de veearts!) dient op te volgen! Daar wordt 'ie namelijk stomweg voor betaald...

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:09

Bij ons krijgen ze 1 bix een half muesli en een half tot heel graan.

Wij hebben ook een slank paard op stal en die krijgt ook wat meer kuilen om maar wat vlees eraan te krijgen.

lovelyhorses

Berichten: 190
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Almere

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:15

kan je hem zelf geen mais voeren naast zijn gewone eten...want daar worden ze ook dikker van en ik en mijn paard kunnen het weten want die zag er vroeger echt niet uit we waren een grote zak mais veder en toen was ze al een heeeeeeeel stuk dikker

Anoniem

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:08

bedankt voor alle antwoorden.
Ik ga straks echt zeggen dat ik terug wil naar 1.5 kilo brok.en dan van mijn EIGEN pavo stimix een 1/2 kilo erbij.
meer hooi voeren gaat wel gebeuren,ik ga er zelf wat bij geven en hij zou het ook doen.
wat hij wel zei, was dat hij hoi zat heeft(het is een boer met erg veel weide en dus eigen hooi)en dat hij liever meer hooi geeft als brok
hij praat zichzelf dus gewoon tegen,zucht.

Het is prima dat hij advies geeft,maar ik word hier zo moe van en wilde even weten wat andere mensen normaal qua voeren zouden vinden...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:51

Het is jouw paard, dus jij, en niemand anders, bepaald wat hij te eten krijgt.

Anoniem

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:56

2x pensionhouders getroffen die het zoooo goed wisten. Allebei boer van afkomst en je hebt boeren en burgers. Deze heren scheerden paarden, koeien en varkens over 1 kam.....

Waarom eigenlijk sportbrok??? Logisch dat je paard ontploft. Dat die man geen basisbrok en sportbrok voor de liefhebber heeft, is nog goedkoper ook. Jij kunt je paard dan gewoon 3 kilo basis geven.

Als ik ooit nog een pensionhouder tref die over mijn paard gaat beslissen wat goed voor hem is, nadat ik een DA heb geconstateerd die een andere mening heeft. Exit verhaal.

Dat je ruzie met zo een man moet maken over wat je paad eet.......Ik was al naar een andere plek gaan zoeken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:08

Was ook mijn eerste gedachte, waarom sportbrok? Veel paarden krijgen sportbrok terwijl ze dat niet nodig hebben.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: voervraag.discussie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:23

2,5 kilo sportbrok, jeetje wat veel zeg. Ik ben toch meer een voorstander van meer ruwvoer en eventueel maismeel bijvoeren. (hierdoor worden ze wat voller en krijgen ze niet meer energie.)

Maar als ik het even simpel mag zeggen vind ik dat je tegen die stalhouder moet zeggen dat je zelf wel weet wat goed is voor je paard. Gelukkig sta ik op een stal waar ik zelf kan bepalen wat mijn paard krijgt. Ik snap niet eens dat die man moeilijk doet het kost hem minder geld als hij minder moet geven.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, cabochon1, Foreverkliek, GoogleAdsense, MyChoice, NewChapter, noviceh en 115 bezoekers