Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 20:20

Hi

Ik heb sinds kort een potje hoevenvocht bij mijn collectie potjes en vraag me nu af hoevaak je per week hoevenvocht moet gebruiken.
Het lijkt mij namelijk dat je dit niet elke dag erop moet smeren omdat dan de hoeven juist te vochten worden en sneller gaan afbrokkelen.

Ik had in mijn hoofd zo'n 1 a 2 keer per week maar zeker niet meer.
Wat is jullie mening hierover?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:45

Ik gebruik hoefvocht van de paardendrogist wanneer het nodig is.
Dit is vooral zomers het geval, als ze in de wei staan en het is erg droog.

Als de hoeven geen water op kunnen nemen uit het droge gras/zand dan worden ze te droog en gaan ze brokkelen.
Voordat dat gebeurt, zet ik ze zo'n 2x per week in een emmer met water (of gewoon onder de spuit, maar per voet moet het minimaal 10 minuten) en daarna smeer ik ze nog in met hoefvocht.

S'winters heb ik het niet nodig, kwartiertje door de modderbak rijden en dan afspuiten heeft het zelfde effect Haha!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:38

Misschien dat je hier niet veel aan hebt, maar water is toch echt de beste oplossing. En nog goedkoop ook Knipoog

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 08:05

Idd, maar in de zomer is het land erg droog en Lady gaat binnenkort zonder ijzers door het leven en haar hoeven zijn heel droog en hard zeg maar. Vandaar de oplossing met hoevenvocht.

In de winter gebruik ik het ook niet, dan is de modderige buitenbak genoeg van vocht voorzien Clown

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:36

Kusia, niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard in de zomer om de dag met alle vier de benen in een modderplas te zetten, wat het ultieme goed is voor paardenhoeven.
Daarom is er hoevenvocht uitgevonden.

In de zomer gebruik ik het eigenlijk een keer of 5 per week, als ik heb gereden en de benen heb afgespoten. Mijn paard heeft geen enkele last van brokkelhoeven whatsoever, dus kwaad kan het helemaal niet.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:04

imker schreef:
Kusia, niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard in de zomer om de dag met alle vier de benen in een modderplas te zetten, wat het ultieme goed is voor paardenhoeven.

Er daarvoor is de waterslang uitgevonden Knipoog
Ik bedoelde dus meer het afspuiten met water. Lachen

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:32

mijn paard heeft hele slechte voeten,ik gebruik het zo'n 3 keer per week.
het hangt een beetje af van het type hoef.
In de zomer gebruik ik het vaker.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:36

Kusia schreef:
Misschien dat je hier niet veel aan hebt, maar water is toch echt de beste oplossing. En nog goedkoop ook Knipoog

Inderdaad, en iedere dag goed de hoeven schoonborstelen met water.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:45

ik weet niet, wij maken een modderpoeltje voor de waterbak, of en badje waar ze dan een tijdje in moeten staan in de zomer

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:48

Ik ben weleens met een teiltje met water in de weer geweest, per hoef 10 minuten in dat teiltje staan. Is ook handig om ze dat te leren: als ze een keertje een hoefzweer hebben blijven ze in die teil of die emmer staan. Aansluitend hoefvet er overheen om het water in te sluiten.

Hoefvocht gebruik ik nooit. |

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:53

Ik gebruik het in droge periodes elke dag voor Quibus, ze is nogal een muts en als ik met emmertjes aankom om haar benen in te zetten, dan kan ik daar een hele dag aan toewijden om dat voor elkaar te krijgen
Dus gewoon hoefvocht Haha!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:56

ik gebruik liever geen vet.
Dat stoot toch een deel vocht af,en het laat een onzichtbaar laagje achter waardoor vocht er minder goed intrekt

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:48

Ik zou het alleen gebruiken als het echt nodig is. Een gezonde hoef heeft geen hoefvet nodig. Als je paard dag en nacht op de wei staat halen z'n hoeven het vocht uit de dauw die 's ochtends op het gras zit.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:56

Anouar15 schreef:
Ik zou het alleen gebruiken als het echt nodig is. Een gezonde hoef heeft geen hoefvet nodig. Als je paard dag en nacht op de wei staat halen z'n hoeven het vocht uit de dauw die 's ochtends op het gras zit.

Hoefvocht is niet het zelfde als hoefvet.

Hoefvocht is een laagje "zalf" wat voornamelijk bestaat uit water, wat in de hoef trekt en er dus niet op blijft zitten. Het belangrijkste is ook nog dat het de hoef niet afsluit voor water, wat vet wel doet.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:02

Kusia, alleen afspuiten is niet goed genoeg. Een paardenvoet moet minimaal een kwartier in het nat staan, aleer hij genoeg vocht op kan nemen. Ik neem aan dat jij geen uur benen/voeten af staat te spuiten.

En nee, het werkt niet als je gewoon er even overheen spuit, de volgende hoef natmaakt etc. Ze moeten in principe een beetje weken.
Vraag maar eens aan je smid, die zal je ongetwijfeld hetzelfde vertellen als ik nu doe. Het best is gewoon een modderbad, daarna komt hoevenvocht.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:12

Imker, dan ligt het waarschijnlijk aan het soort ras waarbij water beter helpt dan bij de ander Knipoog
De eigenaar van mijn verzorgpony's gebruikt namelijk niets anders dan water en nog nooit last gehad van droge hoeve, brokkelhoeven oid.
Daarbij is ze ook geadviseerd door haar hoefsmid om alleen water te gebuiken.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:17

Het verschilt allemaal per paard. De een heeft vet/vocht nodig en de ander weer teer. Hoe vaak het moet is ook per paard afhankelijk, dat is zo moeilijk te bepalen.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:17

Kusia, alleen water kan inderdaad wel, maar dan moet je per voet minstens 10 minuten รก een kwartier afspuiten of in een emmer water zetten, per dag!

Als je niet zoveel tijd hebt of je hebt geen 'emmermak' paard dan is hoefvocht een 2de optie Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:18

Het gemiddelde KWPN-sportpaard staat nl. niet 24/7 in de wei, waar het voldoende vocht via de dauw op kan nemen. Daarom is het zo goed om een moddelpoeltje aan te leggen.
Maar het scheelt idd per ras. Ponies zijn vaak veel robuuster en hebben minder hoefproblemen als paarden die voor de sport gebruikt worden en zodoende meer tijd in de stal doorbrengen.
Ik praat daarom alleen even over de (sport)paarden.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:47

de boer ziet me aankomen als ik de hoeven een kwartier ga natspuitenmet z'n leidingwater.....

Ik smeer er in droge periodes iedere dag hoefvocht op, perfect spul en absoluut niet vet, mijn paard loopt ook op blote voeten en heeft nooit brokkels of stukjes eraf.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: Hoevaak hoevenvocht per week gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:14

Mijn paard heeft in de lente/zomer altijd last van brokkelhoeven. Ik gebruikte eerst een goedje van de dierenarts wat dezelfde werking heeft als hoefvocht.
Nu sinds een paar weken gebruik ik elke dag hoefvocht. ik spuit eerst de hoeven af en dan hoefvocht erover heen. Ik kan aan z'n hoeven zien dat dit beter werkt dan alleen afspuiten. Zodra ik bij het afspuiten bij hoef 3 ben, is hoef 1 al weer helemaal opgedroogd. Nu met het hoefvocht duurt het zeker een aantal uur voordat het water en de zalf erin getrokken is.