hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 21:44

Volgende probleem: ik wil graag mijn merrie laten dekken door de hengst van mijn vriendin, maar... deze bijna 3-jarige hengst staat nog met zijn eveneens 3-jarige hengstemaatje samen. Hengstemaatje blijft nog zeker een 1/2 jaar bij hem staan.

Hoe zouden jullie dat oplossen ivm dekken. Hengsten tijdelijk uit elkaar halen ?? Accepteren ze elkaar dan daarna nog wel ?? Merrie naast de wei zetten met beide hengsten (ze laat heel slecht hengstigheid zien, dus moet ze echt in de buurt van de hengst gezet worden) en alleen op het moment van hengstigheid de bewuste hengst en merrie bij elkaar zetten ???

In de herfst zal de hengst gecastreerd worden, dus uitstellen tot volgend jaar gaat niet.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:47

Waarom wordt de hengst gecastreerd en wil jij ermee dekken?

Waarom dek je niet gewoon met een goedgekeurde dekhengst dan?

Maargoed, het kan altijd zijn dat de hengst na die dekking wat dominanter wordt naar andere hengsten toe, om zijn merries te beschermen. Ik zou ze voor de zekerheid niet meer bij elkaar zetten. Je kunt altijd kijken hoe het gaat, maar persoonlijk vind ik dat dat teveel risico's met zich meebrengt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 21:59

XoNo schreef:
Waarom wordt de hengst gecastreerd en wil jij ermee dekken?

Als in het najaar de andere hengst weg gaat, wil mijn vriendin haar eigen hengst laten castreren, zodat hij wel gewoon met de kudde naar buiten kan, ze wil liever geen paard dat altijd alleen moet staan. Ik kan haar geen ongelijk geven

XoNo schreef:
Waarom dek je niet gewoon met een goedgekeurde dekhengst dan?

Omdat ik haar hengst gewoon echt super vindt Haha! Ik heb wel een "reserve hengst" op het oog (is wel een goedgekeurde, maar dat zou mij eigelijk een rotzorg zijn), voor het geval het toch allemaal te gecompliceerd wordt.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:31

Zorg dat je de hengst en merrie uit het zicht en de reuk van de andere hengst hebt staan. 2 hengsten kunnen vaak goed samen, maar zodra ze een merrie ruiken gaat het fout. Ook de merrie in het weiland ernaast is geen succes omdat ze dan gaan vechten om de merrie.


peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:10

Heb je een mogelijkheid om ze 's nachts op stal te zetten, naast elkaar? Dan zou je merrie, hengst die haar moet dekken, en daar naast andere hengst kunnen zetten. Dan zie je gelijk goed of ze hengstig is en kun je haar laten dekken aan de hand voor de hengsten naar buiten gaan, of merrie en hengst eerst even samen buiten als je ze los laat dekken. Als je ze in de hand houd heb je minder kans op beschadiging, dan ruikt de hengst minder naar merrie dan als ze los samen staan (kroelen e.d.), wat evt. wat problemen kan voorkomen, en zo heb je meer controlle op het geheel en het scheelt tijd zodat de andere hengst niet te lang alleen hoeft te zijn en daarop misschien heftig reageerd... Maar ja, dat is hoe ik het zou proberen in jouw geval, ik weet niet wat jullie mogelijkheden zijn natuurlijk...

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:14

Als de hengst goedgekeurd is betekend ook dat de sperma onderzocht is op afwijkingen.
En het dna is gecheckt op erfelijke ziektes.

Je heb dus een tikkie meer zekerheid!

Enne goedgekeurde engsten hoeven ook helemaal niet zo duur te zijn.

Ik zelf zou het persoonlijk wel van belang vinden.
Wil het risico niet hebben op een mismaakt veulen

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

Troeta
Berichten: 174
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: Den Haag

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 05:23

Ja, maar dat is fokken. Dat is een pasie voor sommige mensen en snap dat je er dan zo over denkt, maar andere mensen willen gewoon graag een veulentje en papieren boeien hun gewoon niks!


Allebei de manieren hebben hun voor en nadelen en ik weet zelf niet wat ik het beste vind, dus ik hou mijn oordelen voor me.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 08:05

irish_lady schreef:
2 hengsten kunnen vaak goed samen, maar zodra ze een merrie ruiken gaat het fout. Ook de merrie in het weiland ernaast is geen succes omdat ze dan gaan vechten om de merrie.

De 2 hengsten staan nu in het weiland naast de kudde (ruinen en merries) en dat geeft tot nu toe geen problemen. Op stal staan de 2 hengsten naast elkaar, tegenover hen staan 2 merries en 1 ruin. Er is geen neuscontact mogelijk tussen de hengsten en de overige paarden.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 08:07

Barcelano schreef:
Als de hengst goedgekeurd is betekend ook dat de sperma onderzocht is op afwijkingen.
En het dna is gecheckt op erfelijke ziektes.

Je heb dus een tikkie meer zekerheid!

Enne goedgekeurde engsten hoeven ook helemaal niet zo duur te zijn.

Ik zelf zou het persoonlijk wel van belang vinden.
Wil het risico niet hebben op een mismaakt veulen


Dit is geen topic over het gebruik van wel of niet goedgekeurde hengsten !! Ik ben geen fokker, al mijn paarden zijn "asbakkenrasjes" (maar wel hele mooie Haha! ) en ook de hengst van mijn vriendin is een kruizing.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 08:09

ShamalArabs schreef:
Heb je een mogelijkheid om ze 's nachts op stal te zetten, naast elkaar? Dan zou je merrie, hengst die haar moet dekken, en daar naast andere hengst kunnen zetten. Dan zie je gelijk goed of ze hengstig is en kun je haar laten dekken aan de hand voor de hengsten naar buiten gaan, of merrie en hengst eerst even samen buiten als je ze los laat dekken. Als je ze in de hand houd heb je minder kans op beschadiging, dan ruikt de hengst minder naar merrie dan als ze los samen staan (kroelen e.d.), wat evt. wat problemen kan voorkomen, en zo heb je meer controlle op het geheel en het scheelt tijd zodat de andere hengst niet te lang alleen hoeft te zijn en daarop misschien heftig reageerd... Maar ja, dat is hoe ik het zou proberen in jouw geval, ik weet niet wat jullie mogelijkheden zijn natuurlijk...

Dat zou wel te realiseren zijn, ik zal deze optie eens bespreken met mijn vriendin (en met de eigenaresse van de andere hengst uiteraard)

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 18:31

Iemand anders misschien nog tips of truukjes ?

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Ayasha
Blogger

Berichten: 57912
Geregistreerd: 24-02-04

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:12

tgaat hem ook helemaal niet over het al dan niet papieren-veulentjes hebben, maar op de 'zekerheid' dat je veulen niet zo misvormt is dat hij afgemaakt moet worden of dergelijke.

verder zou ik aan de hand laten dekken, zet ze langs de hengst (als dat kan) en je merkt meteen of ze hengstig is Vork

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:18

hoe waardevol zijn deze hengsten?
ik bedoel de emotionele waarde dan.
bedenk dat als een hengst eenmaal gedekt heeft zijn karakter wel veranderd. dus of je dan die twee hengsten nog bij elkaar kan laten staan is nog maar de vraag.
de dominantie gaat vanaf dat moment de overhand krijgen en gevechten zijn dan niet uitgesloten waarbij er ook ernstige verwondingen optreden.
gisteren heb ik op een dierenarts praktijk nog de gevolgen gezien van zo'n vecht partij tussen twee hengsten waarvan de ene dekte en de andere niet waarbij de dekhengst de ander hengst de benen heeft stuk geslagen en diepe bijt wonden in de rug heeft gegeven.
bij hem zelf lag de voor knie tot het bot open.
dus mijn advies uit elkaar halen en ze niet meer bij elkaar zetten

http://www.aok-ranch.nl - Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan, is de tijd van gaan gekomen wordt het tijd om weer verder te gaan
Live like you were dying song by: Tim McGraw

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:56

hier ben ik ook bang voor, meestal is het zo, dat als een hengst gedekt heeft, hij geen mannelijke paarden meer duldt in zijn omgeving, dit is namelijk concurrentie....
dus ik vermoed dat als je merrie gedekt is, deze 2 heren niet meer samen kunnen....

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: hengsten uitelkaar halen voor dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:10

Mijn hengst is na het dekken gewoon nog een zomer de hengstenwei op geweest, zowel een grotere hengst als een aantal kleintjes erbij. 2 van dezelfde leeftijd en 2 wat jongere dieren. Dat is gewoon allemaal heel goed gegaan.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liesringo, Marjelle1992, XladyX en 91 bezoekers