wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 20:47

Ik wil graag meer weten over het inslapen van paarden..
mijn veearts doet er nogal vaag over.. dat het zo gepiept is enzo.. maar ik wil gewoon weten hoe het in zijn werk gaat.

-Hoe lang duurt het voordat het paard ingeslapen is?
-En wat zijn de kosten van het inslapen?
-Kan het inslapen thuis gebeuren?

Ik hoop dat mensen mijn vragen duidelijk kunnen beantwoorden, want ik zit momenteel met mijn handen in het haar... maar dat is logisch bij dit soort beslissingen..

bedankt ..

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**



Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:54

Ik heb mijn paard wel laten inslapen, hij had gebroken been waarbij ik geen keuze had. De kosten weet ik niet, maar het inslapen ging heel vlot en vredig. Je ziet ze eigenlijk in een diepe slaap wegvallen. Bij mij was het 'voordeel' dat Mellon al lag en dus niet door zn benen zakte of omgeduwd werd... dat lijkt me namelijk echt vreselijk...
Het is bij mij thuis gebeurd.
Sterkte ermee!

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:58

Ik heb Olympia ook in moeten laten slapen, omdat ze erg zieken en ze kon door deze ziekte niet meer op haar benen staan.. Ik had haar geleased van de manege, dus betaalde een vast bedrag per maand en dan was ze helemaal van mij en mijn beste vriendin, en de hoefsmid en VA kosten waren voor de manege..

Olympia hebben wij trouwens gewoon op de manege laten inslapen, we konden haar immers ook niet meer vervoeren.. Het inslapen zelf ging heel snel, omdat Olympia zelf al opweg was om dood te gaan... We hebben haar alleen een handje geholpen..

Veel sterkte

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:59

Bij ons is er ook een pony ingeslapen. Ik was er niet bij, maar ik heb wel foto's gezien. Het was net alsof ze lag te slapen. Het heeft geloof ik niet lang geduurt. De kosten weet ik niet. Bij ons is het ook thuis gebeurt.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:05

De kosten weet ik niet meer en dat is ook niet zo relevant want het is alweer 13 jaar geleden.
Het gaat hetzelfde als bij honden. Eerst narcose zodat ze in slaap vallen en dan de echte spuit. Ik vond het wel een heel naar gezicht om mijn paard neer te zien gaan.
Daarna heb je nog de kosten van het laten weghalen door de Rendac, dat is niet zo heel erg duur maar de laatste keer dat ik dat moest laten doen is inmiddels 6 jaar geleden, de huidige prijs weet ik ook niet. Ik hoop er voorlopig ook niet achter te komen.
Het paard wat ingeslapen is, is daarna naar Utrecht gegaan voor sectie (op hun verzoek omdat hij een "interessant" geval was. We zijn zelf meegegaan maar toen mijn pony door de Rendac werd opgehaald ben ik binnen gebleven want dat is een afschuwelijk gezicht.

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:56

Mijn lieve mannetje is op een hele vredige en dierwaardige manier ingeslapen. Het duurde niet lang, hoogstens een minuut en hij heeft er verder helemaal niks van gemerkt. Lees anders mijn topic even, zie onderschrift.
Ik heb hem op de kliniek laten inslapen, dus verder kan ik je er niet veel meer over vertellen.
Veel sterkte met deze vervelende beslissing.. Ach gut

Blackmystery

Berichten: 600
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: Nijmegen / Australia

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:01

het gaat harstikke rustig ze merken er niets van ze vallen eigenlijk gewoon in slaap, en persoonlijk vind ik dat een beter idee als een kogel door de kop.
mijn verzorg paard lag wel al maar vaak geven ze hem eerst een spuit dat hij moe word en gaat liggen en daar na de dodelijke spuit.
hij of zij merkt er weinig van.

Uit liefde voor jouw, laat ik je los. Waarom mocht jij mij niet leiden, naar het geen wat ons ooit bij elkaar bracht..

kimmie261

Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:08

ik heb toen der tijd mijn oude paard in laten slapen,voordeel was dat deze al lag ,hij had hele zware koliek,wat ik weet is dat er een aantal spuiten van dat roze spul(narcose middel?)in gespoten werd,en dat het bij hem heel moeilijk was omdat al zijn bloedvaten al vernauwd waren.

ze gaan net als een hond heel diep slapen en slapen zo in,het duurde een paar minuten,niet echt lang.

ik was toen der tijd iets van 120 gulden kwijt,maar het is wel 10 jaar geleden...

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:20

Het meest nare is inderdaad het zien vallen van je paard. Het is natuurlijk niet echt een fijn laatste beeld. Maar de meeste dierenartsen geven hem dus eerst een narcose middel waardoor die valt en daarna pas het euthanasaat.

Of het thuis of ergens anders gebeurt is vaak alleen vanuit praktisch oogpunt. Heb je plek, bv een weilandje (hij moet er tenslotte makkelijk weggehaald kunnen worden) en kan het dier dus ook opgehaald worden door bv de rendac. Hier heb je geloof ik een nummer voor nodig en niet elke particulier heeft dat!

De kosten durf ik je niet te zeggen want ik heb het nog nooit als eigenaar meegemaakt..

Het is overigens wel een keuze of je erbij wil zijn of niet. Want meestal gaat het zoals het hoort ( en je hier ook leest) maar het kan ook tegenvallen en het paard kan 'terug vechten'en dan kan het ook een drama worden! Je kan dus ook ff wachten tot ie ligt en dan nog afscheid nemen..

Veel sterkte in ieder geval want ik ben bang dat dit gewoon interesse is...

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:21

niet gewoon interesse bedoel ik...

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:28

Na alle goede verhalen wil ik toch melden dat ik ook wel minder goede verhalen heb gehoord. Paarden kunnen ook er erg tegen gaan vechten voordat ze uiteindelijk op de grond liggen. Het is maar net of je dit dan wilt zien/meemaken.
Wat mij ook vreselijk lijkt is dat je paard daarna met de grijper beetgepakt wordt en in de vrachtwagen tussen alle andere kadavers gegooid wordt.
Ik heb helaas 2 weken geleden dezelfde beslissing moeten nemen, maar ik heb gekozen voor de kogel. Een vriend van mij heeft hem weggebracht en vertelde dat hij er niets van heeft gemerkt. Je komt met je paard een hele schoongemaakte ruimte binnenlopen. Ze zeggen tegen hoi tegen hem, aaien hem over zijn hoofd en het is gebeurd. Ook van andere kennissen heb ik dezelfde ervaringen gehoord.
Hoe dan ook, het blijft akelig. Maar ik heb in ieder geval niet hoeven zien hoe ze hem met een trekker naar de weg slepen, hoe hij daar dan langs de weg ligt en hoe hij in de rendac wagen getakeld wordt.

Sterkte met je beslissing

[WN-ITP] Oefenen voor de horse and dog trail met Future en Vegas

Een goede opvoeder tilt het kind op een paard; een slechte het er over.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:44

Ik heb mijn pony ook moeten laten inslapen, en inderdaad het neervallen door de narcose is het naarste gezicht.
Maar ja als je paard een operatie zou moeten ondergaan moet hij hoe dan ook ook onder narcose dus zal hij ook moeten gaan liggen.
De dierenarts moet hem genoeg narcosemiddel geven dat hij vlot onder zeil is, en alles daarna gaat heel vredig.
Het voordeel daarvan is dat het paard in een vetrouwde omgeving met jou in de buurt is, en jou als laatste ziet (dat is voor mij erg belangrijk).
Zelf zou ik nooit voor een kogel kunnen kiezen.

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:05

De meeste paarden bij ons op de manege die worden ingeslapen als het zover is...er was echter 1 oude merrie die niet tegen injectienaalden kon en die is met de kogel gegaan...

Schoentje!

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:31

ik heb mijn oude pony ook in moeten laten slapen.
ze was helemaal op en mankeerde steeds vanalles .
bij de eerste spuit zakte ze door dr benen en ging rustig liggen leek net of dat ze sliep toen gaf de da de 2e spuit en dit zou het einde moeten betekenen .
maar ze bleef maar ademen we hebben ff gewacht en toen tog maar nog een spuit gegeven en toen was het afgelopen Huilen

dat het met de 2e spuit niet lukte vond ik erg vervelend want kreeg tog een twijfel of ik mijn beslissing niet te snel had gemaakt .
maar weet dat het het beste was voor dr ze was gewoon tot op het laatste een taaie .

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:54

Ik deel mijn ervaring met Silvester..........

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 06:39

ik heb het ook meegemaakt met mn vorige haflinger. hij had koliek en er was niets meer aan te doen.
we hebben hem in de deuropening van de stal gezet, hij kon bijna niet lopen van de pijn, toen hebben ze hem een spuitje gegeven, en akte hij eigenlijk gelijk al neer, alleen die ogen zijn heel eng, die draaien helemaal weg.....toen hebben ze hem naar buiten gesleept, en er dekens overheen gelegt, toen ben ik naar huis gegaan, ik wou niet zien hoe hij weggetakeld werd!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:40

Ik heb het eind februari gedaan met mijn paard. Ze krijgen 3 injecties. De 1 e is gewoon een roesje,de 2 e is dat ze neervallen,daar ben ik zelf niet bij geweest,dierenarts zei dat kan je beter niet zien,dus me vriendin was bij het neervallen(duurde ongevbeer 4 minuten)en toen lag ze op de grond ben ik weer teruggegaan,en kreeg ze een overdosis aan narcosemiddel zei de da. Na 1 min ofzo was ze ingeslapen. Tis allemaal heel vredig gegaan,en als ik weer een paard heb dat niet meer kan leven doe ik het weer zo. de kostyen waren meen ik rond de 140 euro,en voor het ophalen rekende de manege 50 euro(die hadden eht geregeld)

Aishlyn 1a premie op de keuring

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:16

Ook ik heb mijn paard in moeten laten slapen....

Ik heb het laten doen bij op de kliniek, om verschillende redenen. Ze had een explosieve groei van melanomen (kankergezwellen) die rondom de anus ineens gingen ontsteken en bloeden. Ze had hier zoveel last van en het werd echt een fikse wond, zodat ik toen besloten heb haar in te laten slapen, dat was eigenlijk de enige mogelijkheid (een paard met zoveel melanomen is absoluut ongewenst bij het slachthuis, omdat het vlees dan ook niet "schoon" zou zijn werd mij verteld, bovendien vond ik dat ook gewoon een akelig idee) Dit alles is gebeurd begin 2002.

Ze kreeg een injectie om rustig te worden (normaal zou ze daar tegen gevochten hebben, maar ik ben er heilig van overtuigd dat ze geweten heeft dat dit de beste oplossing voor haar was....eindelijk geen pijn meer...)
Toen ze eenmaal wat suffer werd moest ik haar in de recovery box leiden. Deze box was helemaal bekleed met rubber en had een draaibaar tussenschot. We hebben haar in de hoek tegen de wand gezet met haar billen bij het draaibare gedeelte van het tussenschot en daarna het tussenschot voorzichtig naar haar toe gedraaid.
Ze kreeg ze een spierverslapper waar ze van door haar benen zou zakken. Zoals gehoopt zakte ze mooi eerst achter door haar benen en daarna voor, keurig tegen het schot, dat wij met een aantal mensen voorzichtig wegdraaide zodat ze niet hard zou vallen. Dit werkte allemaal volledig volgens plan. De dierenarts legde me steeds rustig uit wat ie ging doen en wat de bedoeling was dat er dan zou gebeuren. Daarna kreeg ze twee flessen narcoticum toegediend, om er zeker van te zijn dat ze een overdosis kreeg waaraan ze zou overlijden. Al vrij snel was ze niet meer bij bewustzijn en door controle op het oog kon de dierenarts testen of er nog reactie was (knipperende reactie) Toen daar eenmaal helemaal geen reactie meer van kwam was het echt over...ze was dood.
Ik ben de hele tijd bij haar gebleven en heb haar hoofd en hals gestreeld...(verdorie...krijg weer tranen....vervelend zo'n nat toetsenbord...)

Gelukkig is het bij mij allemaal heel fijn verlopen en als het nodig zou zijn zou ik het zo weer doen!
Mede een reden om het op de kliniek te laten uitvoeren was idd het ophalen door de Rendac...dat gaat uit zo'n box vaak makkelijker dan thuis uit de box...(of je zou het in de (wel voor vrachtwagens toegankelijke) wei moeten laten doen) Bovendien lijkt me dat wel een vreselijke ervaring als ze je paard dan evt verslepen en optillen.
Ten tweede was voor mij die recoverybox heel fijn, lekker zacht. Aan de andere kant vond ik het nadeel dat de kliniek voor veel paarden niet prettig ruikt en dus beangstigend kan zijn (gelukkig viel het voor mijn paard erg mee...)
De kosten waren voor mij irrelevant, maar die liggen in dezelfde categorieen als hierboven al genoemd is.

Te lezen aan je vraag worstel je zelf met het dilemma wat je precies moet doen....ik wens je heel veel sterkte bij het maken van je beslissing... Ach gut

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:16

mijn paard heb ik ook in laten slapen na buikvliesontsteking. Ik was er zelf niet bij heb het dus ook niet gezien.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:19

Ik heb er ook 1 in moeten laten slapen, dit is bij De Raaphorst in Wassenaar gebeurt, lekker in zijn box waar hij al een paar dagen in stond. Ik heb er voor gekozen er niet bij te willen zijn, mede vanwege mijn ervaringen tijdens mijn werk als dierenartsassistente. Ik heb afscheid genomen, ze hebben hem in laten slapen en daarna is hij opgehaald door een speciaal iemand dus niet de Rendac o.i.d. maar gewoon met een auto + trailer, niet die afgrijselijke grijpauto want die willen ze daar niet op hun erf hebben. Zij hebben speciale afspraken met die man die ze ophaalt en daar hebben dan de andere paarden ook geen last van! Kosten? Iets rondom de 200 euro geloof ik, maar om heel eerlijk te zijn vond ik dat volkomen oninteressant!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:06

Afgelopen oktober heb ik er 1 moeten laten inslapen, op de faculteit in Utrecht. Het was erg snel gebeurd, ik kon de seconden niet tellen en meneer was al weg....... Pff, nu ik het er zo over heb krijg ik het er nog moeilijk mee.

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:13

daffodil schreef:
Ik heb er ook 1 in moeten laten slapen, dit is bij De Raaphorst in Wassenaar gebeurt, lekker in zijn box waar hij al een paar dagen in stond. Ik heb er voor gekozen er niet bij te willen zijn, mede vanwege mijn ervaringen tijdens mijn werk als dierenartsassistente. Ik heb afscheid genomen, ze hebben hem in laten slapen en daarna is hij opgehaald door een speciaal iemand dus niet de Rendac o.i.d. maar gewoon met een auto + trailer, niet die afgrijselijke grijpauto want die willen ze daar niet op hun erf hebben. Zij hebben speciale afspraken met die man die ze ophaalt en daar hebben dan de andere paarden ook geen last van! Kosten? Iets rondom de 200 euro geloof ik, maar om heel eerlijk te zijn vond ik dat volkomen oninteressant!

Ook mijn paard is op de Raaphorst ingeslapen vorige maand. Ik heb er wel voor gekozen er bij te blijven en het is allemaal heel rustig en vredig gegaan, op de zelfde manier als hierboven al een paar keer beschreven is. Mijn paard had een peesblessure, was dus absoluut nog niet stervende, maar heeft geen moment gevochten tegen de dood. Ik heb hier zeer goede herrinneringen aan.
De totale kosten waren rond de driehonderd euro, precies weet ik het niet meer, kon me ook weinig schelen.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:27

Ik heb een aantal paarden gezien die ingeslapen werden. De meeste gingen goed....
Maar 1x ging het vreselijk mis, het paard ging terugvechten, de diepe lijn zat er niet goed in en de aderen sloegen dicht van de stress.
Het was echt een drama en iets wat je echt nooit mee wilt maken.
Uiteindelijk hebben ze het paard de keel door moeten snijden en is het dood gebloed.
Voor mij dus nooit meer inslapen! De anderre keren dat het goed ging en het eigenlijk een vredig proces was, wegen absoluut niet op tegen die 1 keer het mis ging!

Navragen is beter dan afvragen.

Le0nie

Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:36

Mijn kat is ooit ingeslapen, hij kreeg een spuit waardoor hij ging slapen, toen hij diep genoeg sliep kreeg hij een spuit waardoor hij dus zou overlijden, het heeft een kwartiertje geduurt en toen voelde de dokter of zijn hart nog klopte Succes Ach gut

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: wie liet zijn paard ook INSLAPEN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:42

Ik heb mijn vorige paard ook laten inslapen. Door omstandigheden (MKZ) bij ons op stal. Verder is de procedure ook gegaan als hierboven, eerst een roes, daarna de spierverslappen, dan de overdosis narcose. Bij mij is het echt heel goed en rustig gegaan. Ik zou het ook absoluut weer doen. Kosten weet ik niet meer, was van ondergeschikt belang. Hij is gestorven op mijn schoot. Had daarbij het vredige gevoel dat hij eindelijk verlost zou zijn van de pijn. Dat hij daarna is opgehaald door Rendac deed mij eigenlijk niets meer, hij was er niet meer, hij voelde het toch niet meer. Tenslotte, je wilt ook niet weten wat in een slachthuis gebeurt na neerschieten...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JJ4 en 82 bezoekers