Problemen met Balans?,Hard galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 21:25

Hoi,
Ik heb een 3,5 jarige pony die nog niet zolang onder het zadel is.
Bij het galopperen gaat hij dus echt heeel hard,dan sjeest hij de hele bak door, en gaat helemaal schuin door de bochten, op een volte zetten lukt niet dan breekt hij uit..,, nu dacht ik dat het aan z'n balans lag (is nog jong dus misshcien daarom geen goede balans?),en daarom zo snel ging.
Maar wat moet ik hier nu aan doen?
als ik hem harder laat gaan,ben ik bang dat hij onderuit glijd in de bochten..
1 keer kon hij in een heel rustig handgalopje galopperen,dus nu begin ik weer te twijfelen of het wel aan zn balans ligt of gewoon aan het uitproberen..
Buiten is hij heel braaf,maar dan gaan we ook alleen in rechte lijnen,,dus kom ik weer bij die balans uit.. Verward \
Ik hoop dat iemand me kan helpen Knipoog

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:34


xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 21:48

Bedankt,staan idd goede tips en hetzelfde probleem,,hoe oud is jou'n bijrijdpony?
Als ik mijn pony zo door laat galopperen zweet ie ook flink en hijgt ie ook veel, maar is nog steeds super druk als ik dan wee raan wil galopperen zou je denken dat ie rustig zou galopperen maar nee..weer zo hard dus toch balans?

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:03

Mijn bijrijdpaard is 10.
Maar ze heeft niet altijd hard gegalopeerd! Maar ze heeft met een andere bijrijdster een half jaar niet meer gegalopeerd. Ik denk dat het dus wel degelijk met de balans te maken heeft!

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:35

Vaak kwestie van balans. Als je het paard/pony eerst sterker maakt in draf, dan gaat na verloop van tijd ook de galop veel beter., denk hierbij eerder in maanden dan weken!

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 10:55

Oke bedankt ,, dus eerst even niet meer galopperen?

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:44

Hoi,
BALANS, is de oplossing.
Veel overgangen rijden ook met longeren en niet laten racen terugnemen.
Pessoa hulplongeerteugel is een prima trainingsmethode als je hem op de juiste manier gebruikt!

Succes!!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:02

Samanthaaaaa schreef:
Oke bedankt ,, dus eerst even niet meer galopperen?


ik zou zorgen dat eerst de stap en draf goed bevestigd zijn en dan pas verder aan de galop! laat het beestje eerst leren om op eigen benen te lopen en maak hem sterk. zorg dus eerst dat je een goede basisstap en draf hebt.. daarna kun je oefenen op rechte stukken (buiten) een paar pasjes galop, weer terug naar draf en weer aanspringen en weer terug enz. denk inderdaad niet in weken maar meer in maanden. rustig aan opbouwen en niks overhaasten...

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:21

Persoonlijk zou ik de galop wel mee blijven nemen!
Vooral aan de longe!! Maar ook onder het zadel....

Vraag iemand die je kan helpen en galoppeer dan aan de longe onder het zadel, zo kan de pony ook niet uitbreken!

Galoppeer niet teveel, kleine stukjes en een rondje is genoeg als ze braaf is, dan kun je het van daar uit vanzelf opbouwen, maar blijf de galop wel meenemen!!

Afleren is moeilijk, maar opnieuw aanleren helemaal en je hebt al wat angst ervoor, dus het niet meer doen werkt niet in je voordeel!!

Jonge pony's en paarden hebben altijd wat moeite met de balans en ook al is het eng, omdat je bang bent te vallen o.i.d.. Je zult toch echt moeten, het zijn de basisgangen en zo bouwen ze nooit kracht op om goed rond te galopperen in balans... Knipoog

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:30

Kaja schreef:
Persoonlijk zou ik de galop wel mee blijven nemen!
Vooral aan de longe!! Maar ook onder het zadel....

Vraag iemand die je kan helpen en galoppeer dan aan de longe onder het zadel, zo kan de pony ook niet uitbreken!

Galoppeer niet teveel, kleine stukjes en een rondje is genoeg als ze braaf is, dan kun je het van daar uit vanzelf opbouwen, maar blijf de galop wel meenemen!!

Afleren is moeilijk, maar opnieuw aanleren helemaal en je hebt al wat angst ervoor, dus het niet meer doen werkt niet in je voordeel!!

Jonge pony's en paarden hebben altijd wat moeite met de balans en ook al is het eng, omdat je bang bent te vallen o.i.d.. Je zult toch echt moeten, het zijn de basisgangen en zo bouwen ze nooit kracht op om goed rond te galopperen in balans... Knipoog


heel persoonlijk Haha! ben ik het ook wel met je eens kaja, alleen door persoonlijke ervaringen werd mij verteld dat het beter was om eerst onder het zadel je stap en draf eerst goed voor elkaar te hebben ivm het sterker maken van je paard. wel natuuuurlijk aan de longe laten aangalopperen...maar zoals je zegt dan wel korte stukjes en dan weer even terug naar de draf en weer aan laten springen, zodat hij steeds sterker wordt. en dan weer onder het zadel verder gaan afstemmen...

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:37

Persoonlijke ervaring brengt mij ook tot mijn eerder gegeven antwoord...

Paarden worden enkele sterker in de galop door het beoefenen van de galop Knipoog !!

Aangezien ik vaker wordt aangevallen op mijn antwoorden (welke gebaseerd zijn op járenlange ervaringen en dus niet ter plekke verzonnen of van horen zeggen...) zet ik er tegenwoordig maar bij "naar mijn mening" of "persoonlijk"... Haha! Knipoog

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 22:05

Vandaag heb ik dus in de bak gereden alleen gestapt veel ovegrangen gereden en gedraaft, en ben ik naar buiten gegaan en heb ik gegalopeert op een recht stuk,dan gaat het echt perfect! dus moet ik dit nu vaker doen zodat hij zijn balans vind?

tiggeriedoo
Berichten: 462
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Rijen

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:39

Mijn pony heeft hetzelfde probleem..is echter wel 11! Heeft hiervoor 2 jaar stilgestaan. Ik werk nu veel aan de longe en ook met loswerken aan stap en draf Veel overgangen.

Het galopperen heb ik gisteren weer geprobeerd aan de longe, maar ze heeft gewoon de kracht niet in haar achterhand. Ook balansproblemen. En ik pest haar en mezelf ermee door het te blijven vragen!

Ze is verder kerngezond, maar zodra ik haar vraag te galopperen springt ze perfect aan, gaat echter wel direct sjezen. Ze is al eens gevallen.

Ik persoonlijk werk aan de longe alleen stap en draf. Veel overgangen e.d. Loswerken wel met galop omdat ze dan haar weg kan bepalen.

Buiten ben ik net 1 keer met haar geweest. Daar is ze erg voorwaarts en ik vind het een perfecte manier om lange ritten te maken in stap zodat ze conditie en kracht opbouwt.

Inderdaad rustig aan, geen wonderen verwachten in weken. Iedereen hanteert toch zijn/haar eigen manier.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:34

Kaja schreef:
Persoonlijke ervaring brengt mij ook tot mijn eerder gegeven antwoord...

Paarden worden enkele sterker in de galop door het beoefenen van de galop Knipoog !!

Aangezien ik vaker wordt aangevallen op mijn antwoorden (welke gebaseerd zijn op járenlange ervaringen en dus niet ter plekke verzonnen of van horen zeggen...) zet ik er tegenwoordig maar bij "naar mijn mening" of "persoonlijk"... :D Knipoog


ik ken je probleem Knipoog Haha!

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:59

klomp schreef:
Kaja schreef:
Persoonlijke ervaring brengt mij ook tot mijn eerder gegeven antwoord...

Paarden worden enkele sterker in de galop door het beoefenen van de galop Knipoog !!

Aangezien ik vaker wordt aangevallen op mijn antwoorden (welke gebaseerd zijn op járenlange ervaringen en dus niet ter plekke verzonnen of van horen zeggen...) zet ik er tegenwoordig maar bij "naar mijn mening" of "persoonlijk"... :D Knipoog


ik ken je probleem Knipoog Haha!


Ach gut Knipoog

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:33

Nou, ik denk.. Nouja, ik zal eerst m'n verhaaltje vertellen :
Ik heb dus een haf, nu gaat het echt super (we zijn 1,5 jaar later) maar in het begin toen we hem kregen was hij én 100 kilo te zwaar én hij had 4 jaar niet gelopen. Eerst af laten vallen, conditie langzaam opbouwen. Maar toen het eenmaal zo ver was, ging het galoperen echt vreselijk. Hij racede, net wat jij zegt, gewoon door de bak heen. Ik, en mijn moeder, zijn allebei een keer onderuit gegaan met 'm. Bij mij was het omdat ik mijn binnenhand vast hield (NIET doen dus!!) en bij mijn moeder omdat hij niet wilde omdat hij een onverwachte wending maakte. Eerst hebben we gewoon steeds gegalopeerd, geen volte's enz.
Wat erg goed hielp was, als het eenmaal lukte, op een grote volte zetten, en dan (ik zeg precies wat mijn lesgeefster zegt:) 'knijpje, zit en been. Het is heel tegenstrijdig. Je moet gewoon heel diep zitten, tegelijk hem van voren ook een beetje tegen werken, maar wel op tijd been geven zo dat hij niet terug valt in draf. En dat gewoon een paa volte's doen, terug nemen, even iets anders doen en dan weer proberen. Het klinkt heel onlogisch, maar het werkt echt!
(nou zit ik eigenlijk meer tips te geven als waar je eigenlijk om vroeg Haha!)

Nouja, ik denk dat het aan zijn balans ligt, gewoon omdat hij nog onervaren is, en dus moeite heeft met in galop blijven en daarom hard gaat galoperen.. Maar geloof me, het komt goed hor! Tong uitsteken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:33

Op een lang bospad oefenen, sterker maken in de galop.
Op het rechte eind overgangen maken, draf-galop, verzamelde galop-middengalop. Dan gaat het na verloop van tijd in de bak ook beter.

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 15:46

tiggeriedoo schreef:
Mijn pony heeft hetzelfde probleem..is echter wel 11! Heeft hiervoor 2 jaar stilgestaan. Ik werk nu veel aan de longe en ook met loswerken aan stap en draf Veel overgangen.

Het galopperen heb ik gisteren weer geprobeerd aan de longe, maar ze heeft gewoon de kracht niet in haar achterhand. Ook balansproblemen. En ik pest haar en mezelf ermee door het te blijven vragen!

Ze is verder kerngezond, maar zodra ik haar vraag te galopperen springt ze perfect aan, gaat echter wel direct sjezen. Ze is al eens gevallen.

Ik persoonlijk werk aan de longe alleen stap en draf. Veel overgangen e.d. Loswerken wel met galop omdat ze dan haar weg kan bepalen.

Buiten ben ik net 1 keer met haar geweest. Daar is ze erg voorwaarts en ik vind het een perfecte manier om lange ritten te maken in stap zodat ze conditie en kracht opbouwt.

Inderdaad rustig aan, geen wonderen verwachten in weken. Iedereen hanteert toch zijn/haar eigen manier.

Amigo springt ook perfect aan, maar raced dan ook heel hard en haalt de bochten moeilijk,

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 15:49

Sjonniej schreef:
Op een lang bospad oefenen, sterker maken in de galop.
Op het rechte eind overgangen maken, draf-galop, verzamelde galop-middengalop. Dan gaat het na verloop van tijd in de bak ook beter.

Bedankt Haha!
Heb je nog tips voor het verzamelen? ,want dat lukt me niet echt bij hem

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:46

Je hoeft niet persé te verzamelen, maar gewoon terug nemen.
Tempoverschillen rijden in de galop, verzameling kan je nog niet vragen in het begin, dat is veel te moeilijk. Maar je kan wel langzamer/korter en sneller/ruimer galoperen.

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:04

Oke ik dacht al Tong uitsteken
bedankt! het gaat nu echt stukken beter met de tips van jou en van de anderen Haha!

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:42

mijn hengst had ook veel moeite met de galop en deed steeds wissels om de 2 passen enzo...lag ook aan zijn balans...je moet idd veel werken aan zijn balans dus, maar wel gewoon doorgaan met de galop...het duurt even geloof me... die van mij gallopeert nu voor dikke achten !!!

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:14

Het gaat hier om een 3,5 jarige pony Verward
Verzamelen lijkt mij nog lang niet aan de orde...

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:23

Kaja schreef:
Het gaat hier om een 3,5 jarige pony Verward
Verzamelen lijkt mij nog lang niet aan de orde...

Dat was ook niet wat ze bedoelde Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Problemen met Balans?,Hard galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:06

Kaja schreef:
Het gaat hier om een 3,5 jarige pony Verward
Verzamelen lijkt mij nog lang niet aan de orde...

Eronder staat ook dat het om het idee gaat. Het verkorten en verruimen.