manen knippen of plukken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-01 14:12

wie knipt er de manen van zijn/haar paard?
ik knip de manen van mijn paarden altij kaarsrecht af.

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 14:43

Ik vind het niet zo mooi als een paard geknipt wordt. De WPN'er trekken we altijd, en de Fjord wordt natuurlijk geknipt.

Sonja

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 14:52

*LOL* *LOL* niet knippen en niet plukken *LOL* *LOL*

Minne is Fries paardenbeest en heeft, zoals het hoort, mooie lange manen. Af en toe haal ik een paar dode puntjes weg, maar meer niet.

Oja, als ik ga rijden en het waait een beetje dan maak ik wel een hengstenvlecht anders zit ik zo in z'n manen te plukken.

WPN'ers vind ik mooier om te trekken of plukken hoe je het ook wilt noemen, recht afgeknipt vind ik niet mooi, tenzij de manen rechtop staan in fjordenmodel.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 15:12

Ligt aan de manen vind ik. Ik trok eerst altijd de manen van Tonko, maar omdat je ze dan uitdunt blijft er niet veel over als ze geen dikke manen heeft. Nu doe ik dus met een manenmesje snijden. Ziet er soms wel geknipt uit, maar het is gesneden. Dan blijven ze wat voller.


flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 15:15

lang!! vooral bij donya, haflingers horen geen korte manen te hebben vind ik!
zowiezo vind ik lange manen bijna altijd mooier

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 15:16

Ha veel springruiters knippen de manen recht af omdat ze niet hoeven te vlechten. Dressuurruiters trekken vaak.

Ik trek en knip. Leys heeft rot manen wat dat betreft. Ze staan nu zo recht op als een fjord. Iedereen vindt dat wel lief. Nu zijn er weer weddtrijden dus ook weer vlechten dat gaan ze weer naar beneden.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 15:17

nou ik heb ze een tijdje geleden geknipt, zijn manen waren toen 15/20 cm lang volgens mij en heel dik.. dus ik kreeg ze niet getrokken maar ze zijn wel dunner nu maar ik krijg ze nog steeds niet getrokken Huilen iemand tips?
heb al tips gehad om met een scheermesje te doen maar hoe doe je dat dan?? Verward

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 15:35

Ik doe het altijd als ze eigenllijk al te lang zijn,dan doe ik eerste met een gewonen schaar ze korter maken en dan met een uitdunschaar bovenlangs. het ziet er als je bezig bent vreselijk uit,helemaal hobbelig en ongelijk,maar als het goed is het resultaat net als trekken.
Sorry voor mijn kromme zinnen btw, ebne r niet helemaal bij benk bang Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 16:24

Bij paarden die van zichzelf al niet zo dikke manen hebben, kun je heel goed knippen. Knip dan met een rechtopstaande schaar, met kleine, fijne "hapjes" ahw. Geeft hetzelfde effect als trekken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 16:37

Ik heb een klein scheermesje in een kammetje. Daar snijd ik de manen mee af en als het nodig is, dun ik ze er mee uit.
Zo krijg ik geen hakkels in de manen, die ik voorheen bij het knippen wel had. Trekken doe ik al heel lang niet meer. Isolda draait door, het doet haar pijn. Berber draait niet door, maar vind het niet prettig. Met dit dingetje voor iets van 18 gulden, doe je je paard een groot plezier!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 17:13

Ik doe helemaal niets knippen aan de manen, nooit.
Lovers Lovers

Nora is een welsh, en daar doe ik het ook niet bij.
Die heeft nu manen!! Langer dan 30 cm denk ik...Hoe moet dat eigenlijk bij een welsh, ik denk, laat maar groeien. Scheve mond\

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 18:48

mijn merrie trok ik altijd, ik had eerst lange manen laten groeien, maar daardoor zag ze er super oud en sloom uit, toen heb ik ze maar in coupe fjord getrokken, stond lekker stoer. Rap had altijd lange manen, vind ik nog steeds mooi, maar door het schuren waren ze heel dun en piekerig, stond verwaarloosd, nu heb ik ze halflang getrokken, staat veel netter, knippen doe ik niet, dat rechte vind ik lelijk. Ik ken inderdaad paarden waarbij trekken niet lukt, omdat ze het niet toelaten, of omdat de manen muurvast zitten, dan zou ik ook voor het uitdunkammetje gaan, knippen doe ik alleen de onderkant van de staart Haha!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 20:18

Ik knip er ook lustig op los, alleen kaarsrecht, neuh! Ach, ik vlecht toch op wedstrijd en dan zie je die karteltjes toch niet. het kan me verder geen niks schelen.

Hee maar hoe krijg je ze dan laarsrecht, daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. Vertel!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 23:54

Knippen omdat Escala's manen te fijn zijn om te trekken, maar ik knip het dode gedeelte er af, vind dat een arabier wel lange manen moet hebben... KnipoogEnne...ik wil ook wel zo'n mesje als Jantina heeft! Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 08:04

Ik dun ze meestal eenmalig uit en dan knip ik ze kaarsrecht af zodat ze netjes naar 1 kant hangen.

Zo'n idee (dit is Ferro in Sydney tijdens de training):

[img]../upload/236/000929700.jpg[/img]
_________________
Nee ik ben niet stug, ik kom alleen zo over....[img]../upload/236/smile9.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens 1 op 2001-06-01 09:29 ]</font>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 08:09

Citaat:
Op 2001-06-01 09:04, schreef Mytens 1:
Ik dun ze meestal eenmalig uit en dan knip ik ze kaarsrecht af zodat ze netjes naar 1 kant hangen.


dito...

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-01 09:39

mijn manen zijn bij de parden precies hetzelfde als bij ferro. mooi op 1 lijn en lekker zacht!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 09:58

knip ze eerst, dan trek ik ze.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 10:38

Ik laat ze lang..voorlopig. Ze zijn erg lang en als ik ze kort maak, ben ik bang dat ik er spijt van krijg. Maar ik ga binnenkort wedstrrijden rijden, dan moeten ze misschien wel kort, anders krijg je geen mooie vleggies Lachen

[img]../upload/273/rokvroeger.jpg[/img] dit is Rocky met korte maantjes

[img]../upload/273/indewei.jpg[/img]
En dit met lange manen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 10:44

Ik had die maantjes er al af gehaald! Ik vind het vlotter, pittiger en ook wel een beetje ondeugend staan. Maar als je dit zelf mooier vindt moet je het gewoon houden zo.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 10:53

Ik trek altijd eerst de dikste stukken, vaak is er een stuk wat dikker is dan de rest van de manen. En dan knip ik, eerder bijpunten, een stukje van de manen af. Zo krijg je alle manen op gelijke dikte en mooi op 1 lengte.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 12:13

Ik doe net als Jantina een combinatie van trekken en snijden met een scheermesje wat in een soort kammetje zit. Op diverse manieren kun je hiermee de manen uitdunnen of korter maken.

Kaminka en Soliste (eerste paard van mij) zijn beiden draken Extreme duivel met trekken, dus dat laat je dan wel uit je hoofd. Toon kan er wel tegen, maar ondertussen ben ik al zo gewend aan het mesje, dat ik het bij hem ook zo doe.

Ik heb ook wel eens de manen als ze echt lang waren geworden eerst een stuk geknipt en dan de onderkant wat gekarteld met een uitdunschaar, maar vond het resultaat niet echt mooi bij paarden met dikke manen, zoals Kaminka en Toon. Bij Soliste kon dit wel, die had echte volbloedmaantjes!

Groetjes Mieke

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 12:54

IJsco's manen zijn dus gewoon lang, maar ze zagen er nogal verwilderd uit. Ik heb ze toen getrokken, zodat ze netjes op een lijn kwamen, maar wel lang gelaten. Vooral omdat de manen anders steeds een stuk onder het zadel terechtkwamen heb ik ze daar een stuk korter getrokken. Ziet er toch een stuk verzorgder uit. <br>
[img]../upload/363/ijscomanen.jpg[/img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 13:30

Citaat:
Op 2001-05-31 16:16, schreef Prisca:
Ha veel springruiters knippen de manen recht af omdat ze niet hoeven te vlechten. Dressuurruiters trekken vaak.

en dat doe ik nu net andersom Lachen
toen ik nog sprong trok ik ze omdat ik dat toch mooier vind.
Nu al dressuurruiter knip ik ze want dat ziet toch niemand als ze gevlochten zijn.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 16:19

[img]../upload/313/pony's_017-1.jpg[/img]
Bij Mira moet ik er niets aan doen. ze zijn vanzelf mooi en lang. Bij Rocky is het wel wat lastig, want als ik nu zou beginnen trekken, kan ik zijn halve manenkam eruit trekken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers