met slof rijden wat doe jij? **poll**

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

met een slof rijden =

rotzooi weggooien
27 (27%)
heel slecht ook als je er mee om kan gaan
6 (6%)
een goed hulpmiddel, op kortere termijn
51 (52%)
een goed hulpmiddel rijd ik altijd mee
10 (10%)
rij ik alleen me buiten, om wat meer te zeggen te hebben
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 98


loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 19:56

ik weet het er zijn veel topics over mar volgens mij nog geen poll dus hierbij

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:22

De slof kan je zeker helpen als je hem maar om de goede redenen gebruikt en op de goede manier. DWZ Nageeflijk rijden op teugel. Slof hangt slap en werkt alleen in als paard omhoog komt en verzet vertoont op de hand. Verder ook niet in de dageljikse training.
Zelf blijf ik erbij dat als een paard goed opgelied is dat het niet nodig hoeft te zijn. Sommige paarden zijn echter vereden en dan kan het zeker wat bewerkstelligen. Bij hangt ie dan ook keurig netjes in de kast. En wordt zo nu en dan eens uit het stof gehaald

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:27

ik ben tegen een slof, vind het maar niks je dwingt je paard om aan de teugel te lopen, ik vind dat een paard het ook zonder hulpteugels moet kunnen.

Anoniem

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:31

Het doel van een slof is niet 'aan de teugel' te gaan maar om controle te houden als je die een moment verliest.
Als je altijd met slof moet rijden om je paard te kunnen houden moet je een ander paard kopen......
Slof gebruiken om een paard 'aan de teugel' te leren vind ik pure dierenmishandeling.

"aan de teugel" beter gezegd nagevelijkheid is RIJDEN en geen kunstje wat je je paard aanleert...

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:53

ikzelf vind het geen goed hulpmiddel.
als je er 100% goed mee kan rijden en er geen misbruik van maakt,dan gaat het wel nog. maar zelf rij ik er niet mee omdat ik weet dat ik er niet 100% juist mee kan rijden en het bij mijn paardje toch helemaal niet helpt. ze reageert er helemaal verkeert op dus denk dat je er dan beter afblijft...

shaolanneke
Berichten: 612
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:44

ik heb er geen problemen mee als mensen zo nu en dan met slof rijden...MITS het op de juiste wijze wordt gebruikt !

zelf gebruik ik hem ook zo nu en dan nog wel.

Ik denk dat er over met slof rijden een hoop misverstanden verstaan, een slof kan juist een positieve bijdrage leveren in je trainingen maar ook weer >>> mits op de juiste wijze.

Vaak zie ik dat mensen er uit pure wanhoop naar grijpen omdat het paard niet 'aan de teugel' wil lopen, en op die manier gedwongen wordt, dit is absoluut niet de bedoeling van een slof. Neem dan lekker les en ga er samen met je paard aan werken maar ga het niet afdwingen. Dwang werkt juist alleen maar averechts.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:46

Op de juiste manier gebruikt kan de slof een goed hulpmiddel zijn. Ik ben dan ook niet tegen het gebruik van een slof. Als we met de paarden naar buiten gaan hebben we geregeld de slof er aan hangen, een paard is anders niet te houden, anders mogen we absoluut het bos niet in.
Voor paarden die er moeilijk door heen te rijden zijn kan een slof een hulpmiddel zijn.
Mijn vorige paard heb ik in het begin ook een aantal keer met slof gereden, ze drukte haar onderhals eruit. Was zeer moeilijk om haar naar beneden te rijden. Na een keer of 3 had ze ontdekt dat het beneden toch fijner liep dan met het hoofd omhoog. Toen kon de slof er ook af en heb hem ook nooit meer nodig gehad.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:55

Persoonlijk houd ik absoluut niet van een slofteugel al kan ik niet ontkennen er vroeger ook wel meegereden te hebben. Als je weet hoe je hem moet gebruiken is het prima. Maar het gros gebruikt de slof om een bepaalde houding en dat is dan meestal ook nog de verkeerde houding mee af te dwingen. Zodra de ruiter vergeet het paard juist met zit en been van achteruit naar voren te rijden is het echt verkeerd.

Bovendien een goed ruiter of een goed gereden paard heeft geen slofteugel nodig.
Als ik zie zoals laatst bij ons op stal dat daar een dreumes van 9 met slof rijd waarbij de slof strak staat en de teugel slap hangt dan rijsen de haren me echt ten berge. Dat grietje is nu al de vierde pony aan het verpesten binnen twee jaar. Jammer. Een ander durft niet zonder slofteugel te rijden ook al zoietst. Dat zijn slecht voorbeelden dus.

Dus slofteugel liever niet maar ieder moet het maar zelf weten.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:15

Amen

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:19

Ik rijd zonder hulpteugel. Kan het prima zonder af.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:23

Alleen met springen rijd ik met martingaal.

Op zich ben ik niet tegen de slof. Je moet em alleen wel goed kunnen gebruiken en weten hoe je erom moet gaan. Als je dat niet weet/ doet ben ik er heel erg tegen.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:01

Ik heb een paar weken terug voor het eerst met slof gereden om Patos even wat meer haar rug te laten gebruiken in de oprichting (ze is soms liever lui dan moe), dit een aantal dagen achter elkaar en onder goed begeleiding vanaf de grond. Toch heb ik de slof nu definitief afgezworden, zelfs na een paar dagen merkte ik alleen maar achteruitgang ipv. vooruitgang. Ik begin er niet meer aan!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:13

ik heb er een tijdje mee gereden. ik zou er zelf nooit voor gekozen hebben, maar op aanraden van mijn instructrice heb ik het toch maar geprobeerd.

tijdens het rijden was de ontspanning ver te zoeken, dit kwam mede doordat mijn paard een enorme sterrekijker was. door met de slof te gaan rijden hoefde ik me niet meer zoveel zorgen te maken over zijn hoofd/hals houding en kon ik me dus op andere dingen gaan concentreren zoals, ontspanning, mijn eigenhouding en het concequent zijn met hulpen.
ik heb er zeker veel van geleerd in die tijd, maar wist dat het ook onwijs moeilijk zou zijn als dat ding eraf ging. 1 keer per week reed ik zonder wat steeds beter ging. de slof stond echt niet gespannen maar als mijn paard eruit kwam greep dat ding wel in. al met al ben ik steeds meer zonder gaan rijden en nu rijd ik alweer bijna 2 jaar zonder, een makkelijke wat aanleuning betreft zal hij nooit worden denk ik, maar het gaat goed nu.

shellybaby
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: nootdorp

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:15

ik rijd maar 1 keer per week met mijn slof en als het stormt opzich vind ik het niet zo slecht maar persoonlijk rij ik er niet de vaak mee

magicc
Berichten: 108
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:32

Ik heb in het verleden wel met slof een keer gereden. Dit deed ik om het feit dat wanneer mijn verzorgpaard gewoon een periode lastig was en met haar hoofd omhoog liep, zodat ze toch nog soepel bleef lopen.

SJAKIETJUH

Berichten: 421
Geregistreerd: 19-02-05

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:38

hallo,

ik rijd zelden tot nooit met hulpteugel Bloos , maar zeg zeker niet dat de slof geen goede hulpteugel is... als je hem goed gebruik is het wel degelijk een goede hulpteugel. ik weet niet of jullie het stuk in de BIT laatst over de slof hebben gelezen maar dat was echt geen verkeerd stuk.... het is alleen zo jammer dat er veelste veel mensen zijn die de slof op een verkeerde manier gebruiken en dan krijg je gelijk van die mensen als ze slof horen gelijk zoiets hebben van das nix(weer zo'n slof gereden knol) maar je kunt hem echt wel op een goede manier gebruiken... als je m nog nooit gebruit hebt moet je er ook cker niet zo mee gaan rijde maar onder goede begeleiding, want anders krijg je dus het egte slof effect dat het paard met de slof ad teugel gereden word. enz je kent het wel Verdrietig

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:41

ik doe ermee longeren. maak ze vast zoals je touwtjes vastmaakt.
rijden doe ik er niet mee, ik heb mn paardje prima onder controle en met de lichtste hulp luisterd ze al

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:47

Ik rijdt er met mijn eigen paard nooit mee. Wel weet ik dat een slof geen rem is, heb er 1x op het paard van een vriendin mee gereden en het enige wat er gebeurde was dat hij mij zijn kin op de borst steeds harder ging Lachen. Nee slof is absoluut niet mijn hulpteugel. Niet dat ik het totaal afwijs, maar het enigste nut is dat je je paard dwingt tot een bepaalde houding. Als het paard omhoog komt, wordt hij compleet op zijn hals getrokken en bij verkeerd gebruik zelfs over de kop. Ik kende iemand en die sprong zelfs met een slof. Toen ik haar daarna vroeg zei ze: zo let die beter op en ziet die de hindernis beter :S Tja, iedereen kan zoiets doms verzinnen, maar zo zie je maar dat echt veel te weinig mensen daadwerkelijk het nut ervan inzien... en erger nog... ze zien geen schade...!

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:03

ik ben tegen slof.. ik vind het een nuttelose hulpteugel...
Heel af en toe kan ik begrijpen dat mensen er 1 bijpakken. maar over het algemeen vind ik het geen fijne hulpteugel. Ik rij zelf ook zonder hulpteugels, alleen met springen een voortuig/martingaal, maar het martingaal gedeelte is zo los dat als hij gekke dingen gaat doen, het toch niet helpt, maar gewoon omdat ik er een fijner gevoel bij heb...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:13

ik heb opzich niets tegen een slofteugel mits deze goed en eerlijk wordt gebruikt. Ik rijd zelf nooit met slof.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:14

Ik rijd wel regelmatig met slof. Ik heb vaak last van mijn rug en op die dagen rijd ik met een losse slof, om te voorkomen dat ik een klap op mijn rug krijg als ze ineens geen zin meer heeft. Ik gebruik hem dan een enkele keer en vraag regelmatig of ik hem nog los heb hangen. Zo ja dan vind ik het goed. Ik rijd haar op eigen benen en zit aan de teugel en niet op slof. Heb dan ook meerdere foto's met slof, zonder dat ze aan de teugel loopt, daar is hij gewoon niet voor. De slof zorgt ervoor dat ik ook in een actieve periode van mijn reuma kan rijden, zonder dat Prisca en ik last van elkaar hebben.

Op de foto's die vernoemd staan in mijn onderschrift, zie je me met slof rijden.

DeBje
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:22

Ik ben eerder een tegenstander dan een voorstander van de slof, maar ik rij er tegenwoordig wel mee.

Op aanraden van mijn instructrise ben ik met slof gaan rijden. Mexx is erg groot en sterk en maakt zich erg sterk. Nadat ik hem ongeveer 3 kwart jaar reed ging hij eindelijk een beetje normaal lopen, dit duurde anderhalve maand toen ontdekte hij weer dat hij veel sterker is dan ik, en dat hij zich gewoon uit elkaar kan trekken.

Nu rijd ik hem een paar maanden met slof en het gaat eindelijk beter, met de slof kan ik Mexx absoluut niet in de krul trekken, is hij echt te sterk voor, wel kan ik hem beter bij elkaar rijden en de laatste weken is hij steeds sneller ontspannen en nagevelijk. Hopen dat dit zich zo voortzet dan kan binnenkort de slof er weer eens af.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:21

Als je moeilijkere dingen gaat vragen en meer verzet krijgt doordat je meer aan de spieren zit, dan kan het een fijn hulpmiddel zijn om te voorkomen dat ze hun hoofd de lucht in steken en met het bit tussen de kiezen onder je uit stieren...
Je kunt net even wat consequenter zijn en beter weerstand bieden zonder uit je balans te worden getrokken, als dat nodig is.

Ondertussen kan het paard de goede spieren sterker maken en zal het later minder moeite hebben met het gevraagde.

Ik dacht dat met netjes rijden je geen verzet kreeg en alleen maar op kon bouwen, maar loop toch echt regelmatig tegen moeilijke punten aan waar ik met lief en afwachtend rijden niet doorheen kom... Wil ik verder komen, dan moet ik toch echt aan de grens van het moeilijke gaan rijden, om die grens te verleggen.
In die gevallen is het een fijn hulpmiddel.

en als je goed genoeg rijd, dan merk je heel snel of je hem op de kop/voorhand rijd met de slof...

doubledream
Berichten: 292
Geregistreerd: 05-04-05

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:53

elmiran schreef:
ik ben tegen een slof, vind het maar niks je dwingt je paard om aan de teugel te lopen, ik vind dat een paard het ook zonder hulpteugels moet kunnen.



hmmz maar soms is het voor je paard beter om wel met slof te rijden...want soms "pest" je het paard alleen maar door dag in dag uit met je handen te proberen of ie nou is een keertje aan de teugel wil lopen. Frusty ik vind wel dat je het als HULPJE moet gebruiken en er geen STRAF middel van moet maken

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: met slof rijden wat doe jij? **poll**

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:16

Ja, ik rij soms met slof. om verschillende redenen die hierboven zijn genoemd. Soms zit ik met mijn rug, en wil ik door de slof voorkomen, dat het paard zijn hoofd de lucht ingooit en ineens de benen neemt waardoor ik een klap in mijn rug zou kunnen krijgen. Of om tijdens een iets moeilijkere oefening toch de controle te houden, en niet een paard te krijgen dat onder me uit spurt..
Verder gebruik ik hem met buitenrijden op andermans paarden, of op mijn eigen KWPNer. ik ken deze paarden niet, of juist wel. en ik weet dat als ze hun nek erop zetten ik uitgereden ben ( in de zin van nog iets te vertellen hebben). en daar heb ik een beetje een hekel aan als ik in de bossen aan het rijden ben.. Tong uitsteken

Ik heb de slof altijd los, of alleen in contact, maar nooit strakker dan nodig, eerder te los. Er staat iemand langs de kant die me kan corrigeren, en ik ben al ooit gecorrigeerd door een paard (zo snel als ik de slof aantrok begon hij met bokken... dan laat je m graag los hangen Haha! )... en ik gebruik hem dus alleen als er gee andere uitweg is.