Kunnen ogen van kleur veranderen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 16:58

En dan bedoel ik niet in de loop der jaren...
Ik zat het topic te lezen met mensen die 2 verschillende kleuren ogen hebben, en daarin zie ik een paar reacties zoals ogen die bij woede zwart worden, en als je vrolijk/minder vrolijk bent, blauwer/minder blauw zijn. Kan dit echt, of dénken mensen het te zien? Het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk, maar ik wil eigenlijk wel eens weten of het kan of niet!


Paardennamen
Berichten: 2124
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:27

Ik ken iemand waarvan de ogen van verder weg bruin zijn en (heel) dichtbij blauw... Dan sta je ook raar te kijken Tong uitsteken

Maar verder weet ik er niets van... misschien bepaalde mate van lichtinval?

Zoek je een leuke naam voor je paard? Kijk dan snel op www.paardennamen.nl!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 18:06

Ik doel eigenlijk meer op uitspraken als : bij woede worden ze zwart? Of als ik vrolijk ben zijn ze nog blauwer!... Maar wat jij zegt is ook wel apart ja!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:25

Dat zou dan misschien met de grootte van de pupil te maken kunnen hebben.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:28

Paardennamen schreef:
Ik ken iemand waarvan de ogen van verder weg bruin zijn en (heel) dichtbij blauw... Dan sta je ook raar te kijken Tong uitsteken

Maar verder weet ik er niets van... misschien bepaalde mate van lichtinval?


dat is bij mij ook zo, van veraf lijken ze bruin, vanaf een paar meter groen, en van dichtbij zijn ze toch echt grijs, met binnenin een beetje bruin.

Maar ik geloof niet echt in ogen die van kleur veranderen...

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:36

Ja mijn dochter heeft dat ook!
Maar dan zitten er 2 kleuren de ééne keer heeft ze groene ogen en de andere keer bruin.
Vooral op foto,s zijn ze gewoon bruin, maar in het werkelijkheid zijn ze toch groen.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:44

In de zomer krijg ik iig wel vaak een oranje vlekje in mijn ogen. maar dat is een volgens mij een familie trekje



Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:59

toen wij kittens hadden, had een zwarte blauwe ogen, later werden ze geel!

LuckyandMiej

Berichten: 1203
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: leerdam

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:02

Ik heb iemand in mijn klas die heeft een groene en een blauwe Tong uitsteken

StarLight is Super Lieff
Lucky Boy, Magic & Tarzan
Lucky Naamgenoot #5 * Bokkende Welshruiter #52

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:07

Daar heeft de TS niet over Haha!
ja dat kan, soms zijn mijn ogen blauw, later grijsblauw, soms blauwgroen. (hangt beetje van mn stemming af Lachen )

Sophie_
Berichten: 2055
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Almelo

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:36

Hm ja heb k ook wel eens.. soms zijn mn ogen blauw/grijs en de volgende dag felblauw..? Sigaar

MarjaG

Berichten: 979
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Breukelen

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:38

Ik denk ook dat het met de grootte van de pupil te maken heeft. Mij lijkt het zo dat als de pupil groter is de kleur dieper wordt.... maar ik sta open voor andere verklaringen

:D 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd :D
Het meervoud van lef is leven. Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing. Het is de kunst de goede te vinden.
De remedie voor verveling is nieuwsgierigheid. De remedie voor nieuwsgierigheid wil ik niet weten

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:47

MoonChloe schreef:
Daar heeft de TS niet over Haha!
ja dat kan, soms zijn mijn ogen blauw, later grijsblauw, soms blauwgroen. (hangt beetje van mn stemming af Lachen )


Dat zijn mijn ogen ook... Ik vraag me af of dat wellicht komt doordat bij bepaalde emoties (woede, verdriet) wellicht wat meer (traan)vocht in je ogen komt...

Anoniem

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:08

MarjaG schreef:
Ik denk ook dat het met de grootte van de pupil te maken heeft. Mij lijkt het zo dat als de pupil groter is de kleur dieper wordt.... maar ik sta open voor andere verklaringen

Dat lijkt mij dus ook.
Het lijkt me onmogelijk dat ineens het pigment in je ogen veranderd als je ineens vrolijk wordt ofzo.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:16

Ik denk dat het ook met de lichtval te maken heeft. In de zon zijn mijn ogen heel licht, zit ik niet in zon en zijn mijn ogen iets donkerder.

Trouwens, heb net bij biologie geleerd dat de pupil eigenlijk geen pigmenten heeft, het laat zien wat er in de oog zit (de wand) en omdat het heel donker is daar is de pupil zwart Knipoog

Anoniem

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:33

het hangt idd van mijn bui/gevoel af de ene keer zijn ze fel groen en de andere keer blauw/grijs

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:33

pfft eigenlijk nooit op gelet !! Bloos Haha! wel intereressant k ga straks meteen kijke !!! Haha! Clown wat ik wel weet is dat je pupillen gewoon gaatjes zijn maar zwart worden door de dikke laag die erover zit.... en nog iets waar ik net op kom : in het donker zijn je pupillen klein en in het licht zijn je pupillen groot (of andersom, dat weet ik niet precies). net las bij een kat zeg maar. Ik denk dat het mss wel iets met de schaduw van je pupil op de rest van je oog te maken kan hebben, of dat als je pupillen groot zijn dat de rest van je oog ook donkerder lijkt, en bij kleine pupillen dus lichter.... ik weet het allemaal niet zoo precies hoor dat heb ik allemaal nog nie gehad met bio !!! ik zit pas in de 3e nl. !!! Haha! k zal es vrage.... mss kan het ook iets met erfelijkheden te maken hebben ? en het zou me niks verbazen dat je ogen wat lichter worden als je ouder wordt, ik geloof dat je ook minder snel bruin kunt worden als je oud bent... maar dat ligt denk ik ook per persoon... er zijn iwtte en hele bruine omaatjes natuurlijk !!! zeg maar zoiets als bij oudjes dat je huid rimpelt en je haar grijs wordt, dat je ogen lichter worden.... best een interessant onderwerp dit trouwens !!!! maar hoe het zit, geen idee !!!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:35

De stemming (en dus de hormonale huishouding) waarin je verkeerd kan bepaalde pigmentcellen in je iris laten opvallen. Wanneer je bijvoorbeeld blauwe ogen hebt met (een paar) bruine pigmentcellen zou het op sommige momenten kunnen lijken alsof je bruine ogen hebt. Het gaat echter om subtiele verschillen. Vaak zie je het bij mensen met blauw-groene ogen voorkomen. Behalve door emoties wordt je hormonale huishouding door tal van andere dingen gestuurd en geregeld (zowel omgevings- als innerlijke factoren), de kleur van je ogen kan dus ook veranderen zonder dat daar een duidelijke emotie bij gepaard hoeft te gaan.
Wat betreft die kittens; bijna alle dieren en mensen worden met blauwe ogen geboren. Na een paar dagen/weken/maanden kan dit alsnog van kleur veranderen. Dit zie je heel vaak bij kleine baby's. Ook bij kittens!
De lichtinval speelt ook een grote rol (in het donker lijken ogen bijvoorbeeld donkerder dan in fel licht) maar dat bedoeld Destinietje denk ik niet.

[Edit] Pupillen zijn inderdaad gaatjes in je ogen (er zit wel een dikke laag doorzichtig hoornvlies overheen hoor!). Ze regelen de hoeveelheid licht die op het netvlies valt (aan de binnenkant, achterin je oog). Wanneer er fel licht is worden de pupillen dus kleiner, anders valt er teveel licht op het netvlies en wordt je verblind. Als het erg donker is worden de pupillen heel groot om maar zoveel mogelijk licht op het netvlies te laten vallen.

Storm in mijn profiel!

MarjaG

Berichten: 979
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Breukelen

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:42

wat ik bedoelde te zeggen is dat als je pupil groter wordt, wordt je iris smaller en dus meer pigmentcellen per oppervlakte eenheid. (Deze denkstap had ik even in mijn vorige post moeten zetten) Dus zou de kleur daardoor dieper kunnen worden.
Overigens weet ik wel dat de iris permanent kan veranderen. Er kunnen donkere vlekjes op komen. Er wordt wel eens een relatie gelegd tussen de plaats van die vlekken en (ziekte van) bepaalde organen.

:D 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd :D
Het meervoud van lef is leven. Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing. Het is de kunst de goede te vinden.
De remedie voor verveling is nieuwsgierigheid. De remedie voor nieuwsgierigheid wil ik niet weten

Rawr

Berichten: 2820
Geregistreerd: 21-01-05

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:04

Destinietje schreef:
Kan dit echt, of dénken mensen het te zien? Het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk, maar ik wil eigenlijk wel eens weten of het kan of niet!


Dit kan echt, mijn ogen variëren nogal eens van kleur, ze zijn over het algemeen grijs blauw maar soms zijn ze donkergrijs met een gele tint (vind ik zelf geweldig) en soms zijn ze juist heel blauwgroen. Dat is niet alleen iets wat mij opvalt, anderen hebben het ook tegen me gezegd.

Ik weet niet of dit met stemming te maken heeft, ik weet dat bij mij slaap er wel invloed op heeft.

 ɪ ᴅᴏɴ'ᴛ ᴛʜɪɴᴋ ʏᴏᴜɴɢ ᴘᴇᴏᴘʟᴇ ʀᴇᴀʟɪᴢᴇ ᴊᴜꜱᴛ ʜᴏᴡ ʜᴀʀᴅ
 ɪᴛ ɪꜱ ꜰᴏʀ ᴍɪʟʟᴇɴɪᴀʟꜱ ᴏꜰ ᴀ ᴄᴇʀᴛᴀɪɴ ᴀɢᴇ ᴛᴏ ʀᴇꜰʀᴀɪɴ ꜰʀᴏᴍ
 ᴘᴏꜱᴛɪɴɢ ꜱᴏɴɢ ʟʏʀɪᴄꜱ ᴀꜱ ᴄʀʏᴘᴛɪᴄ ᴇᴍᴏᴛɪᴏɴᴀʟ ꜱᴛᴀᴛᴜꜱ ᴜᴘᴅᴀᴛᴇꜱ

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:38

Mijn oogkleur is afhankelijk van hoe ik mij voel.
Als ik me slecht voel zijn mijn ogen grijs, ik voel me dan ook 'grijs'.
Als ik goed in m'n vel zit dan zijn mijn ogen blauw, hoe blauwer hoe beter ik me voel.

Sprakeloos

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:48

Ja, ik merk bij mezelf dat als ik huil of mijn moeder Bloos
dat ze dan groen worden.

zij die niet van het verleden leren, zijn gedoemd de hele ellende over te doen..

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:53

bij mij worden ze in de zomer (veel zon) felgroen!!! normaal zijn ze grijs/groen

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:01

Is mij ook ooit verteld dat ik Kameleon ogen heb. Ze zijn groen/ blauw/ grijs, maar elke keer overheerst iets anders. Geen idee hoe het komt?!

Odessa & Assedo

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Kunnen ogen van kleur veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:03

Ik had altijd onwijs diepblauwe ogen.
Toen werden ze meer grijs.
En nu zijn ze blauw/grijs. [waarin de ene soms sterker te zien is als de ander]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, zivazoef en 29 bezoekers