rijden met onderlegtrens???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

rijden met onderlegtrens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:23

Iemand die ik ken rijdt altijd met onderlegtrens. Volgens haar zijn die dunner en dus scherper wat haar paard nodig heeft, hij hangt op de hand ect. Nou ligt dat gewoon aan haar, maar ik vroeg me af of dit eigelijk wel kan.
Is een onderlegtrens echt scherper? Is dit niet gewoon ordinair je paard naar de mallemoeren helpen?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: rijden met onderlegtrens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:30

Haha, in dat geval heb ik Patos bij deze naar de mallemoeren geholpen. Een onderlegtrens is afhankelijk van de dikte scherp of minder scherp. Uit mijn hoofd variƫren de diktes zou tussen de 14 en 10 mm. Als je bekijkt dat een gewone trens van bijv. K&K 18mm is, zie je dat het verschil tussen een dikke onderlegtrens en een gewoon trensbit maar 4mm is.
Het voordeel van de dubbelgebroken onderlegtrens die ik een tijdje heb gebruikt is idd dat het bit wat dunner is, hetgeen sommige paarden erg prettig vinden. Mijn paard bijv. wordt erg onrustig als ik haar hoger in ga stellen met een te dik bit. Ik heb vanaf groen tot Z1 +5 gereden met een enkelgebroken watertrens en kom tot de conclusie dat ik met de onderlegtrens preciezer mijn hulpen kan doorgeven, Patos lekkerder loopt te kauwen en te spelen en daarmee rustiger is in de aanleuning.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: rijden met onderlegtrens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:51

mm ok dus een onderlegtrens is niet veel scherper? Ik heb het nu wel over iemand die niet subtiel met de hulpen is.....
Ik vroeg het me gewoon af of een scherper bit een oplossing is... heb zelf weinig verstand van verschillende bitten omdat die van mij al 4 jaar keurig op een dubbel gebroken normaal busstrensje loopt

Anoniem

Re: rijden met onderlegtrens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:53

Als je het gebruikt op de manier die patos omschrijft, is er meestal niks aan de hand
gebruik je het omdat je paard hangt en dit paard die onderleg trens zeker als scherper ervaart omdat hij niet meer durft te hangen, dan is het een k..amazone, die eens moet leren fouten bij haar eigen rijden te zoeken Lachen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: rijden met onderlegtrens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:54

een bit kan je zo scherp maken als jezelf wilt.

een stang kan bv zachter zijn als een bustrens...het ligt er maar aan in welke handen die ligt.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: rijden met onderlegtrens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:55

Als die persoon niet zo subtiel is is het niet zo'n best plan, ik verwacht dat je met een dunner bit toch behoorlijk wat meer schade aan kan richten dan met een dikkere trens. Maar dat wil niet zeggen dat het rijden met een onderlegtrens per definitie fout is. Ik heb ook 5 jaar met een simpel bitje rond gereden, nu dus met onderlegtrens. Ik weet niet wat dan prettiger is: een onderlegtrens of S&T.
Maar een beginnende of grove ruiter zie ik toch liever met een dikkere trens. Wel merk ik steeds vaker dat niet alle paarden dikke bitten fijner vinden dan dunne bitten, in tegendeel, er komt vaak veel onnodig verzet doordat ruiters uit gewoonte een dik bit kiezen.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: rijden met onderlegtrens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:57

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Mijn shet heeft ook een onderlegtrens, dubbel gebroken. Dit omdat die normale trensen voor hem veels te dik zijn. En een shetlandbitje past hij niet (maatje 11.5 cm) In de westernsport zijn de bitten overigens ook een stuk dunner. Maar het is maar net hoe jij rijdt of het wel of niet scherp is voor het paard. Maar als ze ermee rijdt omdat hij hangt in het bit o.id. vind ik dat geen goede reden om er een dunner bit in te hangen, dat kan je beter oplossen door je paard goed te rijden en bijv. les te nemen.