Wie rijdt er al op "lucht"? (Flair)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Wie rijdt er al op "lucht"? (Flair)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-02 19:23

Is er al iemand hier die onder zijn zadel Flair-kussens zitten (bestaand), of heeft ze eronder laten zetten. Ervaringen positief/negatief welkom!


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 19:43

ik ken wel iemand (niet goed maar een beetje) volgens mij is het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 20:08

Zelf heb ik het niet, maar ik zie wel mensen om me heen die het hebben en ik kan er bepaald niet enthousiast van worden eerlijk gezegd. Het blijft altijd ieders eigen keuze, maar de mijne zal het niet worden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 20:44

hehe, ik dacht al, is dit een bericht voor mij.

Nee, het rijden op lucht lijkt me helemaal niks, bovendien lijkt het me harder dan gewone vulling.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:00

het jammere van zo een zadel is ( heb ik gehoord|)
het maar op een paard past, het wordt zeg maar opmaat opgeblazen en dan zit het perfect, maar allees op dat paard ( aangezien ijslander mensen nog wel eens 1 zadel op twee andere paarden hebben liggen is het dan dus niet handig)
ook vind ik het wel vrij prijzig ,maar verder heb ik er geen ervaring mee

groetjes...

tja....

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 06:48

Maar is er al iemand die er zelf mee rijdt?

Belker

Berichten: 15252
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 07:53

Ja, mijn instructrice heeft het zadel op haar paarden l;iggen en ik heb er mee gereden. Nu ja geprobeerd te rijden. Helaas kende haar paard dit nog niet en ging hij bokken. Kasteel van 1.75, ik klein tenger en ik lag er dus af. Dit paard heeft er erg aan moeten wennen.
Het rijdt anders, maardat kan ook door het merkzadel komen, dit was een Jaquar en dat ligt anders. Andere vorm en ligging van de kussens.
Haar paarden lopen er heel lekker op. Zij legt haar zadel op verschillende paarden. Mijn paard liep stukken beter met haar zadel dan toen met mijn Kieffer. Ik vind het duur. Te duur om het zo even te proberen. Je kunt het luchtsysteem nu ook los kopen, zodner dat het ingebouwd in je zadel zit. Op deze manier is het een soort van odnerlegger met het zelfde resultaat. Naam van de website ben ik even kwijt. www.corrector.com ofzo was het.
Succes

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Flair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 12:39

Ja, ik heb twee zadels.
Ik had eerst alleen een hulsebos zadel voor twee paarden. Het bleek dat dat zadel voor geen meter lag (wel laten maken op mijn paard) was al eens opgevuld (nou ja opgevuld).
IK heb iemand anders erbij gehaald om mijn paarden opnieuw op te meten en hen voor 1 van de twee een nieuw Barnsby zadel gekocht met het Flair systeem en voor de andere heb ik mijn hulsebos zadel laten ombouwen, daar zit nu ook een Flair systeem in.
Mijn paarden lopen veel makkelijker, ze kunnen veel vrijer bewegen. De rugspieren kunnen zich nu ook goed ontwikkelen, omdat er niets meer knelt en drukt. Vooral mijn jongste paard is in de drie maanden dat ik het zadel heb enorm ontwikkeld. Het oudere paard loopt veel losser in de achterhand, was altijd wat stijfjes.
Ik gebruik mijn Hulsebos met Flair ook voor de andere paarden en dat past goed.
Als je van plan bent een nieuw zadel te kopen kan ik het zeker aanraden.
Het kost misschien wat meer, maar je paard zal je dankbaar zijn.
Er zijn zoveel mensen met een paard van tig-duizend onder de kont die te krenterig zijn om er een fatsoenlijk zadel op te kopen. Ik denk dat je beter wat meer geld aan een goed passend zadel uit kunt geven (hoeft niet eens met Flair te zijn).

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:01

Ik heb geen ervaringen met de Flairkussens, maar zelf beschik ik over een zadel met Prolite-gevulde kussens, dit is hetzelfde spul dat in de betere gelpads zit. Hier ben ik erg tevreden over, het is erg schokabsorberend (wat wel fijn is met een paard als Navy, dat nog wel eens de lucht in wil springen voor een struik Frusty ) en ligt netjes. Ik kan je dit ook erg aanraden, als je toch naar zoiets op zoek bent.
Echter, hoe dit in leren zadels is, geen idee. Ik heb een Thorowgood Endurance, en wellicht is dit anders dan gel in een leren zadel..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 21:34

Ik heb ook sinds ruim een jaar een zadel met Flair. Het nadeel is inderdaad dat je het niet op elk paard kan leggen.
Het voordeel is zoals Vora al schreef dat je paard er echt beter mee gaat lopen. De drukpunten worden enorm verminderd.
Het hele Amerikaanse Olympisch team gebruikt het. Ik neem aan dat zij ook wel wat research gedaan hebben.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Ineke2

Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 22:13

Hoe zit dat dan met een jong paard, wat eerst nog spieren moet krijgen en verder nog uit moet groeien? Past dat zadel na een tijdje dan nog? En kun je dat laten opvullen of hoeft dat niet Verward

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 22:24

Ineke2 schreef:
Hoe zit dat dan met een jong paard, wat eerst nog spieren moet krijgen en verder nog uit moet groeien? Past dat zadel na een tijdje dan nog? En kun je dat laten opvullen of hoeft dat niet Verward

Dan laat je er opnieuw lucht in zetten Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 22:30

Waar kun je het Flair systeem in je zadel laten inbouwen?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 10:29

FlairS schreef:
Waar kun je het Flair systeem in je zadel laten inbouwen?


Volgens mij -pin me er niet op vast- hebben de nieuwe Wintec's al "air" in hun zadels. Cair-systeem heet dat bij Wintec.
Ik weet wel dat www.sanderseruitersport.nl de Flair-systemen in kan bouwen. Hoor ik wel wisselende verhalen over de kwaliteit daarvan... Verward

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 10:33

ik heb persoonlijk geen ervaring, maar een vriendin van mij wel en is er zeer tevreden mee!
Ze reed haar paard met een heel goed passend stubenzadel, maar hij zete zich toch wel dusdanig vast dat ze in de wedstrijden maar niet verder kwam dan de L2. Ze stond al op het punt hem te verkopen omdat haar ambitie was en is de Z in de rijden, en ze het idee kreeg dat dit paard die capaciteiten toch niet had. Op aanraden van zadelmakerij van Triest uit Meppel (een hele goede!) is ze lucht gaan proberen. mogelijk was het paard gewoon errug gevoelig in zijn rug. Het klopte! door de luchtvulling, die toch zich veel meer zet naar de vorm van de rug, ging het ineens weer super en met sprongen vooruit! Voor haar was het wel ff wennen, je moet het vergelijken, denk ik, met een gewoon bed en een waterbed. Het is ff wennen... je voelt volgens haar de bewegingen van je paard veel intensiever en dat lijkt eerst minder stabiel. In iedergeval start ze nu met succes M2 in korte tijd en zij en het paard zijn er erg gelukkig mee!
Dat het hard zou zijn lijkt me niet logisch, de lucht wordt er "op maat "in gepompt door de zadelmaker en daardoor vormen de kussens zich heel soepel naar de rug van het paard.

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

Jafna
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-06-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 14:18

Hoi,

Ik heb een astund air (beter bekend bij de ijslander mensen) sinds een paar maanden. En dit is een super zadel, maar wel duur (niet alleen vanwege de lucht). Het is van dit merk het kortste zadel en past op ieder paard, korte of lange rug. Het lucht is ook beter voor de rug. Het beweegt/veert veel meer mee dan een 'gewone'vulling. Ook kan je er lucht uit laten lopen en het weer oppompen. En daarmee krijgt het paard ook minder last van het zadel met het ontwikkelen van de rugspieren. Ik zou nooit meer iets anders willen.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 18:27

Weten jullie trouwens dat Kieffer ook een luchtsysteem heeft? Ik heb echter gehoord dat dit luchtsysteem minder goed werkt dan het flairsysteem. Even iets om in je achterhoofd te houden dus.
Ik zit er zelf ook al een tijdje aan te denken om een luchtsysteem in te laten bouwen, maar ik twijfelde omdat mijn paard op dit moment heel soepel beweegt onder dit zadel en ik was bang dat het resultaat tegen zou vallen en ik dan misschien beter af zou zijn geweest met het zadel zoals het nu is. Maar nu ik deze verhalen hoor lijkt het mij toch wel wat.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marjelle1992, monsera, Rijsa en 29 bezoekers