Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:00

Deze vraag klinkt misschien raar maar....

Zoon v 10 kijkt altijd drukte id dierentuin en heeft ook kamp gedaan in ouwehands. Zijn grote interesse ligt bij de manier waarop zij voedselverrijking doen in de diverse zoo's. Nu heeft hij bedacht dat hij deze winter als de paarden weer meer op stal staan een voedselverrijkingsprogramma wil maken. Evt gaat hij er ook een werkstuk over maken voor school. Wie denkt er mee? Alle tips zijn welkom al ben ik tegen het voeren van lickits. Verdere info:

1 Friese ruin v 9 die wat af mag vallen
1 welsh x arab merrie v 8
Beide box van 3 x 3,5 met bovenkant tralies (dus kan van alles aangehangen worden.)
Bovenkanten open dus kan ook een touw overspannen om iets in de ruimte te hangen.
Staan op vlas
Qua voer krijgen ze kuil. De merrie overdag los kuil en s nachts in een hooizak. De fries gaat al zijn kuil in hooizakken krijgen. Er zijn 3 kuil voerbeurten per dag.
Beiden krijgen pabo summerfit koek (merrie totaal half, fries een hele per dag). Dit wordt in 2 voerbeurten gegeven.

Alle tips dus welkom zowel qua manier van aanbieden van het voer als het aanbieden van extra's.
Mogelijkheden voor stalspeelgoed mag ook.

(nb we hebben zelf al wat ideeën maar die meldt ik niet m evt aanvullingen daarop vrij te laten)

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl


Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:48

Wilgentakken als je eraan kan komen, ze vinden ze vaak smakelijk en kunnen er vrij lang op knabbelen. :)

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:00

Ik kwam dit topic tegen via de zoekfunctie! Ik ben er ook mee bezig om de paddock interessanter te maken en zo meer te doen te geven aan mijn paard!


Heb een klein documentje gevonden over verrijking voor kinderboerderijdieren:
http://edepot.wur.nl/181665

Zelf ook een beetje onderzoek gedaan naar een natuurlijk dieet van paarden en veel structuur is toch een terugkomend begrip. Naast gras en hooi is stro ook een goed ruwvoer. Daarop kun je nog een aantal eetbare planten toevoegen. Een paard in het wild eet naast (een beetje) gras ook mossen, schors, riet (incl. pluim en blad) en hout.

Deze kunnen dus gebruikt worden om het dieet te verrijken en het paard ook wat te doen te geven.
Bij het hout dient gelet te worden op het feit dat een groot gedeelte van de houtsoorten splinteren en dus niet geschikt zijn. Berk (en familie zoals Els), wilg en hout van fruitbomen is veilig qua materiaal om te geven. Bij wilg zou ik persoonlijk opletten ivm salicylzuur wat bijzonder slecht op de maag ligt.

Hier geef ik mijn paard al het ruwvoer in slowfeeders op verschillende plekken in de paddock en heb ik nu 1 plek waar ik "aparte" dingen kan ophangen (op dit moment rietstengels, als deze op zijn wil ik appelbomen hout ophangen).
Afbeelding

Buitenplek met hooikliko (binnen in de container hangt nog een slowfeedernet met op dit moment een beetje kuil erin)
Afbeelding

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:25

Interessant topic en ben wel nieuwsgierig naar nog meer alternatieven.

(Wilgen)takken gaf ik vroeger ook. Tot er eens een tak dwars is komen vastzitten tussen de achterkiezen van één van mijn cobs. Sindsdien ben ik nogal voorzichtig om dit te doen. Soms krijgen ze (in deze tijd van het jaar) wel eens een maisstengel (eventueel nog met een paar kolven aan). Ook een voederbiet houdt hen wel een tijdje zoet.

Flounder
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:54

Interessant artikel Focussed :) Ik vond ook nog een artikel op Eigenpaard.nl


Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:54

Vandaag wat wilg geprobeerd, vond ze erg lekker maar at met mate. Eerst een takje of 2 , toen is ze weer naar t land gegaan. Na een uurtje kwam ze weer terug om nog een hapje te halen .

Afbeelding

Annienke

Berichten: 581
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:54

Ik ga dit topic even volgen. Ben zelf ook alweer aan het nadenken hoe ik mijn paarden komende winter bezig kan houden zodat mijn hekwerk heel blijft (en de bomen in de paddock, die arme dingen :') ). Kreeg pas een tip van een collega dat paarden bamboe ook wel lekker vinden en ook een tijd mee bezig zijn.

Ook al een tijdje bezig om iets met winterpenen te verzinnen maar tot nu toe helaas zonder succes

Things are only impossible until they are not

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:10

Ik gooi in de winter meestal wortels gewoon door het stro heen.
Zijn ze toch even een tijdje aan het zoeken

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:02

Bamboe schijnt een stofje te bevatten dat juist niet goed is voor paarden........ Ben even kwijt wat het was.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:03

Wat ontzettend leuk dat je zoon daar zo mee bezig is!!
Verder lees ik mee :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:05

Waar halen jullie allemaal die wildentakken vandaan? Neem aan dat zomaar ergens afknippen niet mag, maar wanneer worden deze gesnoeid en hoe komen jullie eraan?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:09

Ik volg. De paarden staan op een mooi weiland met veel bomen maar op het moment is het nog een beetje "saai".

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:14

Lynn_Nikita schreef:
Waar halen jullie allemaal die wildentakken vandaan? Neem aan dat zomaar ergens afknippen niet mag, maar wanneer worden deze gesnoeid en hoe komen jullie eraan?

Waarom niet? :o Ik knip ze in de polder gewoon af hoor.. Niemand die er last van heeft en die paar takken...
Ik ga niet in iemand zijn tuin staan nee om daar even de wilg te ontdoen van een paar takken :P .

Wat een leuke tips komen er voorbij! Misschien dat ik ook een slowfeeder ga maken.. En ik heb afgelopen weekend ook een hele bos met wilgentakken meegenomen naar de dames :) .. Ook heb ik de hooibal opgehangen, zodat ze lekker kunnen sleuren en leuren met dat ding.

Wolin 24-07-2003 - † 26-08-2021
"You rest now, my dearest friend ツ. And'll see you on the other side. Thank you. For making me for who I am today.."

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:14

Een voerbal waar een gezond lekker iets uit komt :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:20

WolinLotte schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Waar halen jullie allemaal die wildentakken vandaan? Neem aan dat zomaar ergens afknippen niet mag, maar wanneer worden deze gesnoeid en hoe komen jullie eraan?

Waarom niet? :o Ik knip ze in de polder gewoon af hoor.. Niemand die er last van heeft en die paar takken...
Ik ga niet in iemand zijn tuin staan nee om daar even de wilg te ontdoen van een paar takken :P .

Wat een leuke tips komen er voorbij! Misschien dat ik ook een slowfeeder ga maken.. En ik heb afgelopen weekend ook een hele bos met wilgentakken meegenomen naar de dames :) .. Ook heb ik de hooibal opgehangen, zodat ze lekker kunnen sleuren en leuren met dat ding.


Hier is geen polder
maar een boom mag toch maar in bepaalde tijden gesnoeid worden of niet? Levert dat geen schade op aan de boom?

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:25

Wilgen worden over het algemeen voor de winter gesnoeid volgens mij, zeker knotwilgen..

Mijn paard stond altijd met zijn voeten in de slootkanten om riet en wier te eten.. Helaas kan dat nu niet meer, misschien moet ik eens wat riet enzo uit de slootkanten trekken :) ..

Wolin 24-07-2003 - † 26-08-2021
"You rest now, my dearest friend ツ. And'll see you on the other side. Thank you. For making me for who I am today.."

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:43

Denk er wel aan dat eens je riet of bamboe zaait, je er haast niet meer van af komt. Die dingen blijven terug komen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:44

Onze wilgen in de tuin werden 2x per jaar geknot want m'n ouders vonden ze lelijk :') . Zelfs helemaal kapot knotten terwijl ze nog vol in t sap zitten maakt die krengen niet dood. Uiteindelijk zijn ze met wortel en al uit de tuin gehaald.

Ik heb m'n takken van een boom uit de tuin van m'n vriend. Maar ik zou ze ook best een keer kunnen knippen van wilgen uit de berm (hier in polder idd). Betaal ik toch nog ergens belasting voor ;)

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:53

haha, niet dood te krijgen :P


Wij versierden op stal de stallen ook wel eens met riet inderdaad, bamboe of wilgentakken als die er waren.
Lucerne kan ook een voerverrijking zijn

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-12 13:25

We geven nu eens in de 2 weken ongeveer een paar Wilgentakken, hangend in stal. En af en toe hangen we bij de ene en leggen we bij de ander zo'n speelappelbal in de boks. Gat aan onderkant hebben we groter gemaakt en an doen we er stukjes appel of wortel in. De Fries krijgt al zijn kuil nu in hooikussens aangeboden en de pony in de nacht ( dus overdag los kuil).

In de paddock heeft stalhouder wat stammetjes gelegd en vandaag een oude autobrand. Stammetjes zijn erg in trek.

Meer tips blijven welkom.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Voerverrijking op stal. Wie helpt mijn zoon v 10 mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:02

welke stammetjes kunnen ze eten dan, aangezien sommige houtsoorten giftig zijn. Lijkt me ook wel fijn, wat hout neerleggen waar ze wel aan mogen knagen ( en niet aan mijn stal of hindernissen)

Daks

Berichten: 5831
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:11

Zilfstar autobrand? hoop dat je paarden een beetje vuur vast zijn dan. :+

Zelf doe ik vaak wortels door zijn stal gooien.
Of aan het plafond een hooinet hangen zodat als ze een hap willen nemen het hooinet weg schiet.
Vaak doe ik er dan nog wortels in wat het nog leuker maakt.
Mijn fries krijgt u ook savond om 10 uur zo'n voerbal.

A better world shall emerge based on faith and understanding.

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:17

Lynn_Nikita schreef:
welke stammetjes kunnen ze eten dan, aangezien sommige houtsoorten giftig zijn. Lijkt me ook wel fijn, wat hout neerleggen waar ze wel aan mogen knagen ( en niet aan mijn stal of hindernissen)


Volgens mij alle soorten hout uit de berken familie (els, berk, hazelaar etc) en alle fruitbomen soorten en wilgen soorten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:20

Ik weet niet of je aan voederbieten kunt komen, daar hebben ze een aardige kluif aan om op te krijgen als je ze niet kleinmaakt. Moeten ze ze wel lusten natuurlijk. :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:48

Ook hier wilgentakken, en snoeiheet van andere 'veilige' bomen (fruitbomen/ berk).
Riet is hier ook gewild, maar daar zijn ze vlot doorheen.....
Mineralenblok van Paardnatuurlijk valt niet echt in bovenstaande categorie maar is wel een frequent bezocht ding! ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 8 bezoekers