Staarthouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Staarthouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 20:34

Ik zat vanmiddag de band Bonfires Symphony te kijken (gelijk gekocht bij de kruidvat Knipoog) en toen viel me opeens op dat hij zijn staart heel mooi draagt... ik bedoel, van zijn lichaam af... naja, tis me misschien wel eerder opgevallen hoor, maar ik heb er nooit over nagedacht... t zit namelijk zo, op de manege houden de paarden hun staart vaak tegen hun kont aangeklemd...
Ik vraag me af, hoe komt het? Ligt het eraan per paard, of bijvoorbeeld aan ontspanning of dürchlassigkeit ofzo?

Groetjes Brenda

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:37

Volgens mij komt dat, omdat Bonfire ontspannen is en zijn rug goed gebruikt en niet wegdrukt/gespannen houd.

Manegepony's/paarden drukken vaak hun rug weg en zijn gespannen, omdat ze (vaak) niet goed gereden worden, beginners butsen en erop rond e.d.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:54

Als ik het goed heb heeft het ook te maken met de stemming van een paard, als een paard vrolijk is heeft hij zijn staart iets om hoog en iets opzij hangen, een paard dat steeds met zijn staart zwaait kan duiden op verzet... en ik denk idd dat het ook te maken heeft met het ontspannen en spannen van de spieren

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:59

Ja, dit heeft te maken met ontspanning.
Als de staarten strak tegen te kont aan ligt, is het paard gespannen of is niet blij.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:59

idd zoals al gezegt dit heeft puur te maken met ontspanning...
ik hoef alleen maar naar de foto's van mij en youri te kijken 4 jaar geleden, en na de foto's 1 jaar geleden, daar is het verschil ,ega groot, ook de manier van lopen is verbeterd.

Mijn oud instructeur was altijd heel te vreden wanneer de staart bvand e kont was, omdat ze dan gewoon ontspannen door de rug zijn ( geweest )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:21

Of ze moeten poepen Knipoog

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:24

Margreet schreef:
Of ze moeten poepen Knipoog


Beetje laxeermiddel en hij houdt de hele tijd zijn staart mooi hoog Tong uitsteken

Is het bij alle paarden zo dat ze bij ontspanning hun staart hoog houden? Heb 't bij Haflingers en Fjorden eigenlijk nooit gezien Verward Of waren die allemaal niet ontspannen?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 02:04

Kan ook vaak gewoon de bouw zijn, en bij het paard horen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:31

Een losgelaten staart staat voor een ontspannen rug die meedeint met de beweging. Door de staart te bekijken kan je al veel zien of het paard ontspannen zijn rug gebruikt. Het heeft niets met de bouw te maken, of dat die moet poepen.
De manege paarden houden vaak hun staart tegen hun kont aan omdat ze vreselijk hun best doen om hun ruggen strak te houden om de stuiterende manege ruiters te ontberen.

Dus een mooie staart zoals de van bonfire is wat wij al ruiters naar toe moeten werken als bewijs dat je paard soepel en over zijn rug beweegt.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:37

het ligt ook aan de bouw, maar voornamelijk aan de rug
zo stond er de manege waar ik ree een pensionpaard, dat droeg zijn staart altijd in een krul naar rechts zodra er iemand op ging,
hij spande dan heel zijn rug aan....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:15

Eleonoor schreef:
Het heeft niets met de bouw te maken, of dat die moet poepen.


Pffffff gaat er nog serieus op in ook....
Duh! Tuurlijk heeft het niets te maken met dat ze moeten poepen! Maar feit is wel dat dan die staart omhoog gaat Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:23

Oops sorry......

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:37

heh maar ook al zit er een goeie ruiter ip een manegepaard, toch gaat die staart niet omhoog... die beestjes zijn (haast) onherstelbaar verkl**t.
Zo stond er es een nieuwe pony, net ruin, en die kwam toe vlak voor de vakantie, wnn enkel kampen worden gereden. Nu voor de vakantie reed ik erop, hij was erg soepel en ik kon zelfs (want dat kunnen de meeste paarden bij ons niet, veel te verkl. ) schouderbinnenwaarts. Nu, ik kende de hulpen en die pony ook, het ging super. Na de vakantie kommik toe, en natuurlijk, ik rijd weer op die pony, maar hij zit de hele les gespannen met z'n rug, ik kan em niet stellen, loopt te bokken allerhande, met z'n neus in de lucht plant ie zich ergens in de piste... nou... en zo gaat het ALLE pony's af, alle die nieuw komen te staan... in het begin ontspannen ze en wil die staart algauw naar boven, maar vanaf er wat hobbelende beginners opzitten die gewoon de juiste zit hebben geleerd maar niet geleerd dat ze gewoon moeten meebewegen met het paard, is het naar de maan. De rest van hun leven zit die staart tussen hun benen geklemd alsof er wat tussen zit dat voor die paarden net zoveel waard is als een miljoen euro voor een arme....
het is uiterst zielig, dat doe je een paard toch niet aan. Ik heb het ongeluk pas een half jaar geleden op een nieuwe manege geleerd te hebben wat 'zitten' is, en een paard te berijden met DAADWERKELIJK 85% zit, of zelfs meer, en die paarden liepen heel ontspannen en vrolijk.
dus ligt wel degelijk aan ontspanning (of iets dat er nodig uit moet, maar dat werd in vorige berichten al duidelijk gezegd)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:37

juiste moest tussen haakjes "juiste" zit

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:59

Navy loopt altijd met d'r staart van d'r af, soms zelfs helemaal de lucht in. Ook als ze d'r rug niet gebruikt Lachen
Maar de Tiko, de Tinker van Myrthe, heeft 's winters problemen met zijn achterhand, loopt dan ook ergf stijf, en klemt dan ook heel gespannen zijn staart tussen zijn billen..

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:20

dat heeft eigelijk niets met de bouw te maken of dat het een haffie of fjord is, mijn ghaf loopt ook zo met zijn staart an de kont af.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:55

Tiko loopt idd deed hij vorige week opeens weer, echt heel erg met zijn staart tussen zijn benen. Eigenlijk geen gezicht, het kan best dat hij niet helemaal ontspannen is. Maar heeft volgens mij toch ook wel een beetje met zijn tinker zijn te maken.
En even off-topic, hij is ook van mij hoor mandy Lachen