kan een ruin in t stamboek opgenomen worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

kan een ruin in t stamboek opgenomen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 20:56

ik hoorde laatst dat alleen hengsten en merrie's dat kunnen en dat een ruin alleen of ster of stamboek kan zijn,hij mag wel naar de keuring en hij kreeg vroeger wel een brandmerk maar papier bleef het zelfde,weten jullie daar wat van?

Z1+4


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 06:44

En over wat voor ras gaat het hier.
Bij de fjorden kunnen ruinen gewoon i het stamboek worden opgenomen en kunnen idd via keuringen ster worden. Een brandmerk veranderd bij de fjordies niks aan het papier, alleen wordt het veulenpapier dan omgewisseld voor een stamboekpapier.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:34

Bij het Arabisch Volbloed stamboek staan ook gewoon ruintjes ingeschreven. Ik heb nl een ruintje met AVS papieren.
Dus volgens mij als een paard/ponnie echt 100% een ras vertegenwoordigd worden ze gewoon opgenomen in het stamboek.
Het hoeft natuurlijk niet. Veel fokkers vinden het niet nodig om een ruin in te laten schrijven bij een stamboek daar ze extra kosten daarvoor moeten betalen. En ze niet kunnen fokken met een ruin, misschien is dat de achter liggende gedachte hierachter!!!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:36

KWPN?

een ruin blijft gewoon veulenboek maar kan wel het predikaat ster krijgen

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:26

Volgens mij kunnen ruinen ook gewoon in het stamboek worden opgenomen hoor. Mijn verzorghaffie staat ook gewoon in het stamboek en de WelshCob waarmee mijn verzorghaffie samen staat(ook ruin) is ook gewoon in het stamboek ingeschreven.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:00

Opname in het stamboek is bij eht kwpn alleen voorbehouden aan werkelijke fokdieren. Met een ruin kun je niet fokken, vandaar, stamboek opname is NIET mogelijk. Een ruin kan overigens wel ster worden, maar ook dan blijft het een veulenboek-register-papier.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:17

Dees schreef:
Opname in het stamboek is bij eht kwpn alleen voorbehouden aan werkelijke fokdieren. Met een ruin kun je niet fokken, vandaar, stamboek opname is NIET mogelijk. Een ruin kan overigens wel ster worden, maar ook dan blijft het een veulenboek-register-papier.


Klopt! Heeft die van mij ook. Ik dacht dat ze en fout hadden gemaakt toen ik mijn paspoort kreeg. Nou niet dus. Wat ik wel stom vond is dat zijn sterpredikaat niet in zijn paspoort werd vermeld. Is wel een blz. voor.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:24

Klopt, ruinen kunnen ook sterpredikaten krijgen bij het KWPN. Alleen ik dacht dus dat ze niet gebrand konden worden, dat dat destijds ook voorbehouden was aan fokdieren. Nu was ik een paar weken geleden op een wedstrijd en daar liep een KWPN-gebrande ruin Verward Kon dat nou wel of niet, hij kan natuurlijk ook goedgekeurd geweest zijn al leek me dat in dit geval erg sterk.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:39

Tiffy schreef:
Klopt, ruinen kunnen ook sterpredikaten krijgen bij het KWPN. Alleen ik dacht dus dat ze niet gebrand konden worden, dat dat destijds ook voorbehouden was aan fokdieren. Nu was ik een paar weken geleden op een wedstrijd en daar liep een KWPN-gebrande ruin Verward Kon dat nou wel of niet, hij kan natuurlijk ook goedgekeurd geweest zijn al leek me dat in dit geval erg sterk.


Ruinen werden wel gebrand.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:34

En word dat bij een ruin ook beoordeeld door gewoon voorbrengen en evt. los springen.
Of kan het ook doordat hij sport predikaat heeft.

En verder waarom is het bij een ruin gewenst omdat je daar toch niet mee kunt fokken, voor de moeder of zo?

Je hoort dus wel van zoiets heb ik geen bal verstand Lachen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:43

Ruinen tellen ook mee voor de moeder. De moeder krijgt punten als ze bijvoorbeeld een ster-dier fokt. Een ster-ruin is dus ook een punt.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:47

Ik heb wel eens vernomen dat de eigenaar van Kawa's moeder hoopte dat ik door ging met springen en Z werd, wat voor de moeder dus ook goed was.
Maar laast hoorde ik dat dubbel M hetzelfde daarvoor telt, is dat zo?
Want dan kan ik dat de eigenaar wel ff melden Lachen
Verder is die moeder nu al 22, wat voor nut heeft het dan nog als zij nog extra punten krijgt?
Of is dat dan weer voor kinderen van haar?

En hoe zou ik Kawa dan ster krijgen, gaat dat dan op wedstrijd resultaat of door keuringen aan de hand?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:57

De preciese eisen voor het preferentschap kan je vinden op www.kwpn.nl onder fokkerij/stamboekrichtlijnen.
Om een ruin ster te krijgen moet je naar de keuring.

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:36

Dees schreef:
Opname in het stamboek is bij eht kwpn alleen voorbehouden aan werkelijke fokdieren. Met een ruin kun je niet fokken, vandaar, stamboek opname is NIET mogelijk. Een ruin kan overigens wel ster worden, maar ook dan blijft het een veulenboek-register-papier.


De WelshCob die bij mijn verzorghaffie staat staat volgens mij wel in het veulenstamboek. Maar mijn verzorghaffie niet.
Die staat in het gewone stamboek.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:56

runningkawa schreef:
En word dat bij een ruin ook beoordeeld door gewoon voorbrengen en evt. los springen.
Of kan het ook doordat hij sport predikaat heeft.

En verder waarom is het bij een ruin gewenst omdat je daar toch niet mee kunt fokken, voor de moeder of zo?

Je hoort dus wel van zoiets heb ik geen bal verstand Lachen


het is simpel maar 1 woord "hengstenkeuring" rings a bell??

op de eerste bezichtiging kan een hengst ster worden of tweede bez. dan mag ie dus door, een sterhengst mag dus niet door maar was wel goed genoeg voor ster,

je kan ook met een ruin gewoon naar stbkeuring gaan maar ja je hebt er zo weinig aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:27

Wouter, als dat dan met een ruin word gedaan, neem ik aan dat dat niet voor die ruin is, maar voor de moeder.
Of zit ik hier fout?

Maar ik snap dan niet wat je er aan hebt als de moeder 22 jaar is.
Ik neem aan dat daar niet meer mee gefokt word.
Maar is het dan voor de merries die, die moeder voort heeft gebracht?

Want ik snap dus niet dat de eigenaar van kawa's moeder (Wolina) zo graag wilde dat hij Z werd.

En is het dus zo dat dubbel M hetzelfde is qua punten voor de moeder dan Z + wp, want dan kan ik de eigenaar van Wolina nu al blij maken Lachen
tenminste dit hoorde ik 2 weken geleden van iemand.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:53

PREDIKATEN MERRIES
FOKRICHTING RIJPAARD
STER
Een waardering op exterieur en functionaliteit in combinatie met beweging en eventueel vrij springen voor driejarige en oudere merries, ruinen en niet goedgekeurde hengsten. De jury beslist tijdens de stamboekkeuring over de toekenning. De minimale stokmaat bedraagt 1.60m. Voor verkrijging van dit sterpredikaat dient een merrie minimaal 140 punten te hebben voor twee van de drie kenmerken van de bovenbalk en te voldoen aan de minimum eisen te weten: exterieur minimaal 68 punten, beweging minimaal 60 punten
KEUR
Bij het keurpredikaat dient het volgende onderscheid gemaakt te worden:
1) Keurpredikaat voor merries geboren in 1992 en eerder.
2) Keurpredikaat voor merries geboren in de periode van 1993 tot en met 1998.
3) Keurpredikaat voor merries geboren vanaf 1999 en alle merries die na 1 januari 2002 zijn opgenomen zijn in het stamboek .
Ad. 1:
De merrie heeft voldaan aan exterieureisen die hoger liggen dan voor het sterpredikaat, aan de verrichtingseis en de merrie heeft een veulen getoond of een sterwaardige nakomeling. Bij tienjarige en oudere stermerries beslist de jury over de toekenning van dit predikaat. Van iedere aanbieding vindt registratie plaats. Merries die in aanmerking komen voor het keurpredikaat worden daarvoor tijdens de stamboekkeuring aangewezen door de jury. De toekenning van dit keurpredikaat vindt plaats tijdens de Centrale Keuring.
Ad. 2:
Voor vier- tot en met negenjarige stermerries geldt dat het predikaat keur wordt toegekend als de merrie een voldoende verrichtingsresultaat heeft en een bij het KWPN in het veulenboek of register A geregistreerde nakomeling. De merrie hoeft voor de verkrijging van het keurpredikaat niet meer ter keuring te worden aangeboden.
Ad. 3:
Alle merries geboren in 1999 en alle merries die na 1 januari 2002 opgenomen zijn in het stamboek en die voorlopig keur zijn verklaard tijdens de Centrale keuring en die voldaan hebben aan de verlichtingseis. Op de Centrale keuring wordt aan de betere stermerries op basis van het getoonde exterieur, de stap en draf aan de hand het voorlopig keur toegekend. De toekenning staat los van de bovenbalkpunten die zijn behaald op de stamboekkeuring. Het resultaat van de aanlegtest of de sportstand werkt niet compenserend.
Overgangsperiode
Merries uit categorie 1 en 2 hebben tot 1 januari 2004 de tijd om aan de voor hen opgestelde eisen te voldoen. Daarna vallen alle merries uit categorie 1 en 2 voor wat betreft de verkrijging van het keurpredikaat in categorie 3.
Verrichtingseis
In alle drie de categorieën wordt gesproken over de verrichtingseis. De verrichtingsmogelijkheden zijn:
IBOP-rijpaardproef, EPTM-test;
40 punten dressuur (basisgangen minimaal 6), of 40 puntenspringen of 70 punten totaal of
sportprestatie M+5 dressuur, (Z+1 dressuur voor merries in categorie 3), M+5 springen of M+5 samengestelde wedstrijd; maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een klasse hoger dan de voor het keurpredikaat vereiste sportprestatie dan dient minimaal één winstpunt in die klasse te zijn behaald.
PROK
Het predikaat PROK kan worden toegekend aan alle bij het KWPN-geregistreerde paarden die voldoen aan de PROK-eisen. Het predikaat elite overschrijft het predikaat PROK. De eisen waaraan voldaan moet worden zijn:
- straalbeen - klasse 0 - 2;
- sesambeentjes - geen eisen;
- kogelarthrose - klasse 0 - 3;
- spat - klasse 0 - 2.
- Osteochondrose (O.C.) in knie- of spronggewricht mag niet voorkomen.
Eigenaren van paarden, waarvan de beoordeling voldoet aan bovengenoemde eisen kunnen het registratiebewijs van het paard en een kopie van het PROK-certificaat opsturen naar het stamboekbureau.
Het predikaat kan ook postuum worden toegekend.
IBOP/EPTM
Het predikaat IBOP/EPTM kan worden toegekend aan alle bij het KWPN-geregistreerde paarden. Het predicaat keur en elite overschrijven het predikaat IBOP/EPTM. Afhankelijk van de verrichting die het paard heeft gedaan wordt het EPTM dan wel IBOP predikaat toegekend. Voor verkrijging van een van beide predikaten dient het paard aan een van de volgende eisen te voldoen:
Fokrichting rijpaard:
De betreffende test dient te worden afgesloten met minimaal 70 punten totaal of minimaal 40 punten voor de dressuuronderdelen, waarbij voor alle basisgangen minimaal een 6 is behaald of minimaal 40 punten voor de springonderdelen.
Fokrichting tuigpaard:
De IBOP-tuigpaardproef dient te worden afgesloten met minimaal 75 punten.
Fokrichting Gelders Paard:
De IBOP-aangespannen proef afsluiten met minimaal 75 punten of IBOP rijpaard proef of EPTM test afsluiten met minimaal 70 punten totaal of minimaal 40 punten voor de dressuuronderdelen, waarbij voor alle basisgangen minimaal een 6 is behaald of minimaal 40 punten voor de springonderdelen.
Eigenaren van paarden, waarvan de verrichting voldoet aan bovengenoemde eisen kunnen het registratiebewijs van het paard opsturen naar het stamboekbureau.
Het predikaat kan ook postuum worden toegekend.
ELITE
Het predikaat elite wordt toegekend aan keurmerries, die daarnaast voldoen aan de eisen voor het PROK predikaat. Eigenaren van keurmerries, die reeds in het bezit zijn van een PROK-certificaat, waarvan de beoordeling voldoet aan bovengenoemde eisen kunnen het registratiebewijs van de merrie en een kopie van het PROK-certificaat opsturen naar het stamboekbureau. Het predikaat kan ook postuum worden toegekend. De toekenning van het predikaat elite is gratis.
SPORT
Het predikaat sport kan worden toegekend aan alle bij het KWPN-geregistreerde merries. Ook veulenboek-, hulpstamboek-, hulpveulenboek- en registermerries komen in aanmerking. De prestatie moet geleverd zijn in de tak van sport, die overeenkomt met de geregistreerde fokrichting van de merrie en dient geleverd te zijn bij de paarden. Het predikaat is niet aan leeftijd gebonden en kan postuum worden toegekend. De toekenning van het predikaat is kosteloos. Het sportpredikaat kan aangevraagd worden door een verklaring met de behaalde sportprestatie aan te vragen bij de betreffende binnen- of buitenlandse sportorganisatie. Deze verklaring moet met het registratiebewijs naar het stamboekbureau worden gezonden. Daarna wordt een nieuw registratiebewijs met vermelding van het predikaat 'sport' aan de eigenaar toegezonden.
De eisen voor de verschillende fokrichtingen zijn:
Rijpaardmerries:
Z + 6 winstpunten in springen, Z+ 5 winstpunten (Z2+1 na 1 januari 2004) in dressuur of Z + 5 winstpunten in samengestelde wedstrijd;

PREFERENT
Het predikaat preferent wordt verstrekt op basis van de exterieurkwaliteiten van drie nakomelingen van een merrie. De merrie moet bij het KWPN geregistreerd zijn, dus ook veulenboek, hulpstam-boek, hulpveulen-boek- en registermerries komen in aanmerking. De nakomelingen dienen in dezelfde fokrich-ting als die van de moeder exterieurpredi-katen te hebben behaald. Voor Gelderse merries geldt een uitzondering op deze regel; zij kunnen ook preferent worden op exterieurpredikaten verleend aan nakomelingen in een andere fokrichting.
Elk der drie nakomelingen dient aan een van de volgende eisen te voldoen:
dochter - ster, keur of elite
zoon - ruinen: ster;
- hengsten: ster of 2e of 3e bezichtiging of aangewezen voor het verrichtings-onderzoek of opgenomen in het KWPN-stamboek of goedgekeurd door een EU erkend stamboek (idem NA/WPN) met een soortgelijk fokdoel als het KWPN.
Bij een aanvraag voor het preferentschap dient het registratiebewijs te worden opgezonden.
Na behandeling van de aanvraag wordt een nieuw registratiebewijs verstrekt met vermelding van het predikaat: preferent.
Het predikaat kan postuum worden toegekend.
De toekenning van het predikaat preferent is gratis.
Administratie
De aanvraag voor het preferentschap geschiedt door inzending van het registratiebewijs van de merrie.
Om de werkzaamheden op het stamboekbureau te spreiden worden de leden verzocht deze predikaten bij voorkeur in de periode van 1 december tot 1 maart aan te vragen.
PRESTATIE
Het predikaat prestatie wordt verstrekt aan merries op basis van de sportprestaties van 3 nakomelingen, wanneer volgens onderstaande puntentelling vijf punten zijn behaald. De merrie moet bij het KWPN geregistreerd zijn, dus ook veulenboek, hulpstamboek, hulpveulenboek- en registermerries komen in aanmerking. Het predikaat kan postuum worden toegekend. De prestatie moet geleverd zijn in een tak van sport, die overeenkomt met de fokrichting van de moeder met uitzonde-ring van Gelderse merries. Deze laatste kunnen prestatie worden op basis van nakomelingen, die een der prestaties behaald hebben genoemd onder de fokrichting rijpaard of Gelders paard.
De eisen voor de verschillende fokrichtingen zijn:
RIJPAARDEN:
dochters:
IBOP-proef t/m 1994;
- 90 punten - basisgangen gemiddeld 9 of;
- 90 punten - springen 9; basisgangen minimaal 6.
IBOP-proef vanaf 1995;
- 45 punten - springen of;
- 45 punten - dressuur; basisgangen minimaal 7 of;
- 85 punten - basisgangen minimaal 6;
stationstest t/m 1995:
- 82.5 punten gemiddeld voor alle onderdelen m.u.v. stalgedrag.
Karakter, stalgedrag, trainingsrapport en basisgangen minimaal 60 (allrounder) of;
- 90 punten gemiddeld voor vrij springen en springen onder de man.
Karakter, stalgedrag, trainingsrapport minimaal 60 (springen) of;
- 90 punten gemiddeld voor stap, draf, galop en rijproef.
Karakter, stalgedrag en trainingsrapport minimaal 60 (dressuur).
stationstest vanaf 1996:
- als IBOP-proef vanaf 1995;
dochters en zoons:
sportprestatie:
- minimaal M + 5 in springen of samengestelde wedstrijd of;
minimaal Z + 1 in dressuur, of;
in het buitenland behaalde gelijkwaardige klassering.
- nakomelingen in de E-maat (tot 1.56,9) minimaal Z+5 springen, dressuur of samengestelde wedstrijd.
zoons:
Een zoon die het centraal verrichtingsonderzoek vanaf 1996 volledig heeft voltooid (70 dagen) telt mee voor het predikaat 'prestatie' van de moeder als de verstrekte cijferbalk aan dezelfde normen voldoet als de IBOP-proef voor dochters vanaf 1995. Het wel of niet in het stamboek opgenomen zijn van de zoon is niet van belang.
Puntenwaardering:
(v) IBOP-proef 1 punt
(v) stationstest 1 punt
(v) verrichtingsonderzoek zoon 1 punt
(v) sportprestatie M + 5 (springen en samengestelde wedstrijd) 1 punt
(v) sportprestatie Z + 1 (dressuur) (na 1 januari 2001) 1 punt
(v) sportprestatie Z+ 5 (E-maat) 1 punt
(v) sportprestatie Z + 1, en hoger (dressuur (voor 1 januari 2001), springen en samengestelde wedstrijd) 2 punten
(v) sportprestatie Z2 + 1, en hoger (dressuur)(na 1 januari 2004) 2 punten

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:03

Kawa, ik zou de fokker bellen. Het is erg leuk om te horen hoe je fokproducten presteren. Als de merrie prestatie wordt, dan heeft de merrielijn weer meer waarde.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 12:55

kawa, ik denk dat het sowieso voor die eigenaresse zin heeft, want dan kan er bv. vermeld worden dat een dochter of zoon die of die klasse heeft gelopen, en iemand die een broer of zus van kawa heeft, kan dan daadwerkelijk zeggen dat een volle zus/broer zich bewezen heeft in de sport, wat dan weer goed is voor de verkoop etc.
dus gewoon zeggen zou'k zo zeggen Lachen

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers