omschakeling dressuur western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
minkey
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-08-12

omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-12 16:18

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met paardrijden sinds mijn 6de, begonnen op manege's en uiteindelijk een eigen paard gehad.
Altijd ben ik bezig geweest met dressuur, ik heb nog nooit wedstrijden gereden maar altijd recreatief.
Sinds 5 jaar geleden mijn paard is verkocht, heb ik niet meer op een paard gezeten.
Nu ben ik begonnen met westernriding, ik dacht dat doe ik wel even!
Maar dit viel zo tegen!!! het leek wel of ik opnieuw moest leren lopen.
Ben op het moment bezig met de basis, om het sturen goed op te pakken.

Ligt dit aan mij of is dit zo anders dan in het dressuur en dan heb ik het vooral over het contact met de mond.
Zijn er bokkers die zich in mijn verhaal herkennen en waar hadden jullie de meeste moeite mee om om te schakelen.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes


vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:22

ik heb 1 westernles gedaan en ik rijd al best lang dressuur, zelfde als jou, geen wedstrijden enzo, ik wist er wel wat van al, omdat mn vriendin western rijd en ik lees er veel over. ik vond inderdaad het bitcontact raar, de teugels waren echt super lang, en ik had steeds de neiging om de teugels korter te nemen. of met het sturen, eerst je had naar voren doen en dan teugel tegen de hals enzo vergeet ik steeds om mn hand naar voren te doen. ik hoop dat ik ooit helemaal over ga op western "D

Volg ons op instagram!! > @vigoritahorsita

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:25

ik heb af en toe wel eens op een westernpaard gezeten. de eerste x vond ik zelf niet echt heel erg moeilijk omdat ik er veel over lees en veel heb gezien. ik vond het juist fijn en de omschakeling voor mij was eigenlijk niet moeilijk, maar dat komt ook wel omdat ik op een heel goed paard reed. (ek/wk niveau) sturen enzo ging zo makkelijk! hij reageert er zo goed op , dat het alleen ff wennen was dat je niet al te veel hoeft te doen om iets voor elkaar te krijgen.

A mind is like a parachute, it only works when it is open

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:29

ja inderdaad, het is vaak even een trapje extra als je paard niet reageert maar die westernpaarden doen het zo snel en gemakkelijk "D

Volg ons op instagram!! > @vigoritahorsita

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:32

na mijn engels gereden gelderse merrie meisje viel mijn ook op een Quarter binkje <3
Nooit informatie ingewonnen over western......nooit western gereden........maar ik werd verliefd <3 <3 <3 <3
nu 1,5 jaar verder vind ik dingen nog steeds moeilijk hoor :o
Maar dat vond ik in de dressuur ook.
echt goed paardrijden is niet zo makkelijk als het lijkt is mijn mening.
Ik doe ook nog steeds te veel en vecht zo nu en dan ook nog met de lengte van de teugels :')
belangrijkste vind ik dat peerd en ik elkaar begrijpen en er samen lol in hebben.
ik wil toch geen wedstrijden rijden, ik maak liever een lange buitenrit <3

minkey
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-12 16:34

Bedankt voor jullie reacties,
Ja dat viel mij ook zo op dat ze heel erg licht reageren op contact. je hoeft alleen maar de teugel tegen de hals aan te leggen en hij stuurt al. ik vind het 'bumpen' soms wel lastig ik ben heel erg gewend om te duwen met mijn been. en ik moet er ook aan wennen dat je je hulpen best duidelijk mag laten zien. in de dressuur is dit toch een stuk minder.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:00

Dan lichte heeft een correct gereden dressuur paard ook en de meeste Western paarden hebben dat niet :D

Ik heb veel geleerd met de overstap, maar het was verre van een cultuurschok. Veel is vergelijkbaar vind ik

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

lovewidy
Berichten: 135
Geregistreerd: 07-12-11

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:14

ik ben een poosje geleden ook overgestapt met mijn pony. we zitten nu nog een beetje middenin, maar beginnen steeds meer western te worden. ik heb eerst les gehad op manege paarden en toen moest ik vooral wennen aan het rijden met je zit. de teugels waren geen probleem, maar ik vond het echt super lastig om af te remmen met mn zit. maar nu gaat t al wel een stuk beter

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 01:15

Er zijn idd echt wel verschillen, maar of die nu zo erg zijn , nee volgens mij is de basis eigenlijk vrij gelijk.
Evenwicht en balans, meegaan met het paard zijn bewegingen, paard op eigen benen laten lopen, willingly guided, actie vraagt om een onmiddelijke reactie, .......
Al deze dingen vinden we uiteindelijk toch ook weer terug in het Dressuur rijden.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:37

ik weet mijn eerste keer western nog best goed. ik had idd ook het gevoel dat ik niets kon, mocht of voortbracht. (en volgens sommigen is dat nog zo ;) )
na een goed jaar had ik het redelijk uit mijn systeem ben was ik redelijk western gericht, tot ik mijn merrie ging inrijden en ik terug naar de dressuur ging om de basis er in te krijgen. hmm. dan is ook dat best moeilijk hoor.

geniet er maar lekker van. Western is zo leuk!!!

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:22

Ik ben sinds kort ook begonnen met Westernrijden en ik moet zeggen dat voor mij persoonlijk de omschakeling tot nu toe meevalt (ben ook nog niet zo lang bezig en heb nu dus nog maar net de basis achter de rug). Ik denk dat dit vooral komt doordat ik de laatste paar paarden die ik gereden heb (dus op de gewone manier :).) vooral op de zit heb moeten rijden (op je zit terugnemen en drijven, sturen) en dat ik dus zowieso de laatste jaren eigenlijk weinig, altans minder, op teugelhulpen heb gereden. Dat op je zit rijden zie je ook duidelijk terugkomen in de westernsport, want je doet uiteindelijk alles met je benen en dus inderdaad zeer weinig met de mond. Ik weet niet of meer mensen dit zo ervaren????

Horse, follow me closely

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:27

western lijkt me heel leuk, ik zou graag daarin les willen volgen wanneer ik daar geld voor heb. Alleen hebben we hier geen westernstal....... misschien een keer een cursusweek ofzo? Ik ben echt nieuwsgierig.

Wat ik me afvraag: kan een paard zowel dressuur als western worden beleerd? Dat je kan kiezen wat je vandaag eens gaat doen zeg maar? :-)

"You know horses are smarter than people. You never heard of a horse going broke betting on people." - Will Rogers

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:24

De stal waar ik les zegmaar heeft een kwpnr staan die eigenlijk altijd engels is bereden en die hebben ze omgeschoold naar western :) maar of beide ook mogelijk is / een goede combi is weet ik niet. persoonlijk denk ik dat dit vrij verwarrend is voor het paard..

Horse, follow me closely

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:28

Ik heb ook een tijdje western gereden. Maar daarnaast dressuurde en sprong ik met mijn eigen pony.. Erg moeilijk die omschakeling..

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:30

ik vond het juist heel erg leuk om beide te rijden.
Mijn eigen paard is western en mijn toenmalige bijrijdpaard was engels gereden.
Ik stapte van de ene op de andere........zo leuk om te doen :j

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:33

quartel schreef:
ik vond het juist heel erg leuk om beide te rijden.
Mijn eigen paard is western en mijn toenmalige bijrijdpaard was engels gereden.
Ik stapte van de ene op de andere........zo leuk om te doen :j


Jep, dat doe ik nu ook, geeft echt een extra uitdaging dat heen en weer schakelen

Horse, follow me closely

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:13

tessastone schreef:
De stal waar ik les zegmaar heeft een kwpnr staan die eigenlijk altijd engels is bereden en die hebben ze omgeschoold naar western :) maar of beide ook mogelijk is / een goede combi is weet ik niet. persoonlijk denk ik dat dit vrij verwarrend is voor het paard..


Ik vraag dit dus echt als groentje he? Ik weet niet hoe de westernhulpen zijn, dus ik heb geen idee in hoeverre dat verwarrend voor het paard werkt. Maar het ziet er wel heel anders uit iig.

"You know horses are smarter than people. You never heard of a horse going broke betting on people." - Will Rogers

smd
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:53

@ Bo_Cassey

Trainingsstal Starnmeer is niet ver bij jou vandaan dus als je eens een proefles wilt hebben kun je contact met hen opnemen.

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:40

Bo_Cassey schreef:
tessastone schreef:
De stal waar ik les zegmaar heeft een kwpnr staan die eigenlijk altijd engels is bereden en die hebben ze omgeschoold naar western :) maar of beide ook mogelijk is / een goede combi is weet ik niet. persoonlijk denk ik dat dit vrij verwarrend is voor het paard..


Ik vraag dit dus echt als groentje he? Ik weet niet hoe de westernhulpen zijn, dus ik heb geen idee in hoeverre dat verwarrend voor het paard werkt. Maar het ziet er wel heel anders uit iig.


O maar ik ben ongeveer net zo groen als jou hoor haha :+ beheers ook nog maar net de basis van het westernrijden... Het is een compleet ander principe van rijden, er zijn natuurlijk wel overeenkomsten maar de manier van denken is anders. Wanneer je begint met engels paardrijden, mag je eerst stappen.. dan draf.. en vervolgens wordt de galop je aangeleerd (tenminste dat was zo bij mij),,, terwijl je bij westernrijden veel meer vanuit het paard denkt, je leert het paard als het ware stap voor stap van neus tot staart volledig te controleren: Je begint met hoofd en hals, vervolgens de schouders, ribben en achterhand. Als je het hoofd en de hals niet onder de knie hebt kan je nooit goed aan de schouders gaan werken, enzovoorts (aldus mijn instructrice). Wat de verwarring betreft denk ik dat het zowieso beter is voor een paard als je een constante lijn aanhoud in je training, maar dat is mijn mening :) Ik zou in ieder geval zeker inderdaad eens wat western proeflessen nemen, meer dan de moeite waard! :j :D

Horse, follow me closely

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:25

smd schreef:
@ Bo_Cassey

Trainingsstal Starnmeer is niet ver bij jou vandaan dus als je eens een proefles wilt hebben kun je contact met hen opnemen.


Ik moet met het OV: is bijna 2 uur reizen, heb gekeken op 9292.

"You know horses are smarter than people. You never heard of a horse going broke betting on people." - Will Rogers

minkey
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-08-12

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-12 09:46

Gisteren naar het NK western riding geweest in de Uithof, wat mij ook zo opviel is de rust die de paarden en de ruiters uitstralen. Je hoort echt helemaal niets, geen gestamp of gehinnik. Maar ook de ruiters onderling hebben echt respect voor elkaar. Dit heb ik op concours wel eens anders gezien.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:54

Ik heb ooit eens met mijn westernpaardje een demonstratie gegeven bij een dressuurwedstrijd, samen met mijn man. Omdat onze paarden nog nooit in een hal hadden gereden, alleen maar buiten, wilden we ze even laten wennen in de inrijbak, waar ook al wat Z-dressuurruiters liepen. Onze paarden liepen gewoon nieuwsgierig rond aan het halster. De dressuurruiters werden helemaal zenuwachtig van ons en hun paarden dus ook. We werden dus vriendelijk verzocht om weg te gaan....
Ik ben ook overgestapt van dressuur naar western en wat ik handig vond bij de overstap om in het begin gewoon een hele luie ruiter te zijn, eigenlijk gewoon niks doen, geen benen, geen handen. Dan merk je al heel snel bij het rondstappen hoe snel je paard reageert op de minste beweging.

niek_aaron
Berichten: 558
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: NB

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:56

.....in t begin voel je je idd een kneusje....beetje opnieuw beginnen.....even doorzetten hoor is zooooo
heerlijk :j


Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:32

valt mij gewoon op dat (veel, niet alle) de enge dingen voor hun paard gaan opzoeken. Oh, een ton, zal ie wel van schrikken. Oeh, een rennend kind.. Hou je vast! Sja, dan gaan zelfs de koelste paarden nog flippen.

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:07

Bo_Cassey schreef:
western lijkt me heel leuk, ik zou graag daarin les willen volgen wanneer ik daar geld voor heb. Alleen hebben we hier geen westernstal....... misschien een keer een cursusweek ofzo? Ik ben echt nieuwsgierig.

Wat ik me afvraag: kan een paard zowel dressuur als western worden beleerd? Dat je kan kiezen wat je vandaag eens gaat doen zeg maar? :-)


Dat doe ik met mijn ruintje dus wel, de ene dag engels en de andere dag western.
Hij heeft zo door wat vandaag de bedoeling is.
Ik heb altijd Engels gereden, maar toen ik met m'n ruintje begon op western overgestapt.
Hij pakte het heel goed op en is superlicht aan de hulpen.
Lag er in het begin ook wel eens bijna af omdat ie in galop ineens linksaf sloeg als ik de teugel tegen de hals legde :D
Hij had het sneller door dan ik.

Ik ben er later ook engels bij gaan rijden, omdat ik daar net wat handiger mee ben, zodat ik hem van achter sterker kan maken.
Van de week de ene dag gesprongen, volle vaart door een parcours en de dag erna een relaxte jog gereden :)

Edit: wil er wel even aan toevoegen dat het allemaal op recreatief niveau is :)

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers