[KG] Wat veroorzaakt blauwe ogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

[KG] Wat veroorzaakt blauwe ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 18:31

Ik weet dat als het paard overo, tovero, splash en sabino? is, hij blauwe ogen kan hebben.
Maar nu vroeg ik mij af of dit ook mogelijk is bij gewone tobiano paarden (al dan niet homozygoot)?

Het zit zo dat ik een vosbont merrietje heb, hoogstwaarschijnlijk homozygoot voor tobiano, met een blauw oogje. Nu zei er iemand mij dat ze niet alleen tobiano zal zijn aangezien ze een blauw oog heeft. Ik dacht dat het kwam omdat ze homozygoot is.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-08-12 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:42

Bij sommige patronen en genen komt het idd voor als 'kenmerk' maar bij paarden waar deze niet voorkomen dan kan het veroorzaakt worden omdat het 'wit' onderhuids over het oog loopt en daardoor het 'kleur' ontneemt uit het oog. Vaak bij een bles dat over het oog loopt zie je dit maar dan zijn de witte haren er ook, maar waar het onderhuids doorloopt 'zie' je het niet en zijn de huidskleur en haren een normale kleur. En toch is het oog blauw.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 18:43

Dus het kan ook gewoon bij tobiano?

Overigens is ze gewoon vos rond haar ogen, ze heeft wel een bles maar die loopt zo ver niet.

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:20

Zeker kan gewoon bij alle paarden die tobiano (bont) zijn. Is geen indicatie dat die homozygoot is voor tobiano gen.

Komt ook voor bij het ras akhel-take, die nooit bont zijn :D

Apollo V. Samber, AES ggk, BPS-sport, ZZL
Nikita ZZ springen (Nicky)
Jan, kwpn, bont, obelisk x turskinski

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 15:36

Ah zo.
Weten we ook weer bij se. :P

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:33

Heterozygote of homozygote tobiano's zonder een ander gen die invloed heeft op wit hoort geen blauwe ogen te krijgen. Tobiano veroorzaakt namelijk geen wit op het hoofd of wit onderhuids en dus ook geen blauwe ogen.
Ik neem aan dat je spreek over de pony op je profiel? Die heeft een bles die waarschijnlijk veroorzaakt is door sabino of splash. Hierdoor heeft je pony een blauw oog.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 08:09

Haha wat is het nu?
Ze zou een echte shetlander moeten zijn maar die hebben dat toch niet in hun lijn?

Ja het is die pony van op mn profiel.

Zou het duur zijn om het te laten testen? Zou het wel moeten weten wat ze dan draagt als het meer als tobiano is. Zodat ik geen verkeerde hengstenkeuze maak later.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wat veroorzaakt blauwe ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:18

Ook shetlanders dragen sabino en splash. Gewoon op het plaatje kan je niet zien wat ze draagt. Als ik de foto's bekijk heeft ze net zo'n bles als mijn vroegere IJslander. Die dragen een sabino dus dat was sowieso splash.
Als je het echt zeker wil weten moet je een test doen. Ik heb geen idee hoe duur dat is.

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:19

75euro
Sabino gen en splash, kunnen dat veroorzaken, maar ook zonder dit gen bij het paard komt één of beide blauwe ogen voor.

Apollo V. Samber, AES ggk, BPS-sport, ZZL
Nikita ZZ springen (Nicky)
Jan, kwpn, bont, obelisk x turskinski

QuirJarig

Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [KG] Wat veroorzaakt blauwe ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:09

Eigenlijk ben ik inderdaad ook benieuwd hoe het precies zit met blauwe ogen.

Ik ken 3 KWPN paarden (2 spring en 1 dressuur). De 2 spring paarden zijn gitzwart, geen witte aftekeningen op de benen, 1 heeft een volledig zwart hoofd en de andere een miniscuul kolletje. De bruine heeft 2 witte achter voetjes en een heel smal blesje.

Alle drie hebben ze 1 blauw oog (de bruine heeft een bruin vlekje in het blauwe oog), maar waar komt dit vandaan? Ouders zijn bij deze 3 paarden allemaal verschillend en gewoon KWPN paarden (niet bont of iets en ook niet bijzonder veel wit (in tegen deel)).

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:22


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:24

Quir schreef:
Eigenlijk ben ik inderdaad ook benieuwd hoe het precies zit met blauwe ogen.

Ik ken 3 KWPN paarden (2 spring en 1 dressuur). De 2 spring paarden zijn gitzwart, geen witte aftekeningen op de benen, 1 heeft een volledig zwart hoofd en de andere een miniscuul kolletje. De bruine heeft 2 witte achter voetjes en een heel smal blesje.

Alle drie hebben ze 1 blauw oog (de bruine heeft een bruin vlekje in het blauwe oog), maar waar komt dit vandaan? Ouders zijn bij deze 3 paarden allemaal verschillend en gewoon KWPN paarden (niet bont of iets en ook niet bijzonder veel wit (in tegen deel)).


En toch zal er Sabino of Splash White aanwezig zijn in de genetica. En waar onderhuids het wit aanwezig is zal een blauw oog ter voorschijn komen. Kijk is naar de afstamming van de paarden ... daar zal je hoogst waarschijnlijk 'iets' van SB of SpW terug vinden.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-12 13:02

Peterina schreef:
Test op Sabino 1 kan hier gedaan worden voor 22 euro: http://www.horsedna.co.uk/sabino.html

Test op Sabino 1, Splash 1, Spl 2, Spl 3, Dominant White kan hier ook gedaan worden: US$ 25 per test (20 euro) http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php


Is er niets in België/Nederland waarnaar je haartjes kunt opsturen? Zal best duur worden volgens mij en ik betrouw het niet zo om het zo ver te sturen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:24

In Belgie is het ZEER duur en die vertrouw ik niet. (Diezelfde labo heeft mij probeert wijs te maken dat een bepaalde palo hengst homozygoot was voor het creme gen 8)7 ... dus zegt al meer dan genoeg van hun 'kunde'!!! :n )
In Nederland is er wel een labo die het ook doet maar daar is het wat betrouwbaarheid ook wisselvallig resultaten en de prijzen zijn ook duurder.

Er zijn nog in Duitsland twee labo's die erkend zijn en die het ook doen maar hierook liggen de prijzen hoger.

De engelse labo is ZEER betrouwbaar, snel en niet duur.

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:50

Peterina schreef:
En toch zal er Sabino of Splash White aanwezig zijn in de genetica. En waar onderhuids het wit aanwezig is zal een blauw oog ter voorschijn komen. Kijk is naar de afstamming van de paarden ... daar zal je hoogst waarschijnlijk 'iets' van SB of SpW terug vinden.


Sabino of splash komen bij akhel-take niet voor toch zeker blauwe ogen, hoe kan dat?

Apollo V. Samber, AES ggk, BPS-sport, ZZL
Nikita ZZ springen (Nicky)
Jan, kwpn, bont, obelisk x turskinski

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:02

agerrits schreef:
Peterina schreef:
En toch zal er Sabino of Splash White aanwezig zijn in de genetica. En waar onderhuids het wit aanwezig is zal een blauw oog ter voorschijn komen. Kijk is naar de afstamming van de paarden ... daar zal je hoogst waarschijnlijk 'iets' van SB of SpW terug vinden.


Sabino of splash komen bij akhel-take niet voor toch zeker blauwe ogen, hoe kan dat?


Hebt jij een voorbeeld foto? Want voor zover ik weet komt Sabino weldergelijk voor bij de 'zuiver' Akhel-Teke ...
Afbeelding
Afbeelding

Zeker geen verwarring tussen een zg 'glas-oog' en een genetisch blauw oog? Zijn wel twee totaal verschillende dingen.

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:21

Het verschil tussen een 'glas-oog' en genetisch blauw oog ken ik niet, wat is het zichtbare verschil.
Cremello met blauwe ogen kom ik dan oa. tegen bij dit ras, wat heeft Sabino of splash hier mee van doen?
Kijk ik weet ook niet echt beter, dan alleen dat wat ik hoor, en internet is ook niet altijd duidelijk en overzichtelijk :D ;)

Apollo V. Samber, AES ggk, BPS-sport, ZZL
Nikita ZZ springen (Nicky)
Jan, kwpn, bont, obelisk x turskinski

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:39

Als een paard een beschadiging oploopt op zijn oog dan kan die oog blauw verkleuren ... veelal wordt dan gezegt in het volksmond (omdat het oog kleurloos is/wordt) dat het een 'glas-oog' heeft.

Blauwen ogen worden veroorzaakt door:
- "Baby Blues" ... ongeacht de geboorte kleur kunnen veulens geboren worden met blauwe ogen; kan blijven voor verschillende maanden; indien een van volgende genen niet aanwezig dan verdwijnt het blauw en worden de ogen bruin.

- Cream gen ... bij dubbelverdunning (cremello, perlino, smokey cream) wordt het kleur over de hele lichaam dusdanig 'verdund' dat het kleur ontnomen wordt ... ook in de ogen ... 'double dilutes' van cream hebben ALTIJD 2x blauwe ogen.

- Sabino ... SB1 geeft geen blauwe ogen, maar paarden die negatief getest zijn op Splash EN Frame EN SB1, en toch kenmerken hebben van Sabino (SB2?, SB3?) hebben wel een of twee blauwe ogen. Er is nu nog alleen een DNA test voor SB1.

- Tobiano ... geeft geen blauwe ogen en geen 'wit' op het hoofd. Is er wit op het hoofd of blauw in oog dan is er ook een andere gen aanwezig.

- Frame ... Overo Frame kan blauwe ogen geven. Er is een test voor OLWS. Schimmels en Appaloosa's met blauwe ogen die geen cream zouden dragen moeten getest worden op Frame; indien negatief op Frame dan dragen ze Splash. Frame kan Splash overschaduwen dus terwijl Frame niet noodzakelijk blauwe ogen hoeft te geven (wit gezicht met bruinen ogen) als het paard ook nog Splash draagt (= blauwe ogen) dan zie je niet dat het Splash draagt.

- Splash ... Overo Splash White kan blauwe ogen geven (maar ook bruinen).

- Er zijn ook bepaalde bloedlijnen in verschillende rassen (oa WB, AQHA, Appy, Clysdale ...) die blauw ogen doorgeven ... maar hier ook worden deze door Frame, Splash of Sabino veroorzaakt maar dan wel door de generaties in minimaalistische vorm.

- Blauwe ogen worden niet bepaald door de plaatsing van wit op het hoofd of lichaam.

- gedeeltelijk blauwe ogen of 'partial heterochromia' wordt veroorzaakt door Frame of Splash.

- Er wordt ook gedacht (en onderzocht) dat er nog andere polygenetic genen die mee spelen in de soep om oa witte aftekeningen en blauwe ogen te geven ... UCL Davis is bezig met een Research Project over paarden met blauwe ogen die negatief zijn getest op de bestaande Frame, Sabino en Splash tests. Dus niet alles is al ontdekt!!! ;)

Foto van een Akhel-Teke met Splash EN Sabino ... en geen blauw ogen. Tot nu toe is Frame niet ontdekt in deze ras:
Afbeelding

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-12 14:59

Maar er is toch nog iets wat ik niet snap. Je zegt dat tobiano niet zorgt voor wit op het hoofd maar praktisch alle tobiano paarden hebben toch een bles of kol?


Heb net ook even zitten opzoeken en ik denk, ookal klinkt het onmogelijk aangezien ze een normale shet moet zijn, dat mijn merrie misschien sabino is en dat het blauwe oog veroorzaakt.

Ze heeft namelijk een grijze kin maar er zijn zowel bruine als witte vlekken op te vinden, ze heeft een tamelijk brede en onregelmatige bles op haar hoofd, ze heeft inktvlekjes, de vlek op haar bil eindigd wat gekarteld en het begint nu alsmaar meer op te vallen dat ze hier en daar en zeker in de vlek op haar bil witte haren ertussen heeft zitten.
Zal eens voor wat foto's kijken.

Edit hier de foto's (is wel van vorige zomer maar is nu nog steeds zo)
Van haar kin heb ik nog niets aangezien ik het nog niet zo lang geleden ontdekt heb. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zou ze sabino kunnen zijn? Maar dan miss in combinatie met tobiano doordat ze zoveel wit heeft?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:01

Er staat nergens wetenschappelijk bewijs dat:
- tobiano niet zorgt voor wit op hoofd
- en dat sabino geen blauwe ogen kan geven.

Het wordt algemeen aangenomen op dit moment door al de genetische Guroe's en wordt overgebracht in alle artikelen en literatuur enz.
Dat gezegt ... NIET alle sabino genen, of anders gezegt de genen die wit veroorzaken, zijn 'ontdekt' en vastgelegt. Hetzelfde geldt, volgens mij en andere, ivm de gezicht aantekeningen die soms aanwezig zijn op tobiano's.
Er zijn voorbeelden genoeg van paarden zonder aftekeningen - en waar noch sabino or splash aanwezig zijn in de genetisch bagage - die gekruist met tobiano's - die ook zonder aftekeningen zitten in de familie - die dan afstammelingen geven van effen gekleurd met veel wit op de gezicht (met of zonder blauwe ogen) of tobiano getekend geven met wit (met of zonder blauwe ogen) op het gezicht. Ras voorbeeld is de Hucul Pony van Poland and Hongarijen waar heden daags onderzoek aan de gang is.

Momenteel zijn er wereldwijd verschillende studies aan het lopen over dit onderwerp. Men gaat er gewoon vanuit dat niet alle Splash White types, of Sabino's, zijn ontdekt EN dat een van deze nog onbekende SW's verantwoordelijk zijn voor de blauwe ogen en gezichts aftekeningen bij Tobiano's.

Denk dat je shetlander onder deze laatste categorie valt. Eerder Splash White met tobiano dan sabino met tobiano.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:17

Hier is nog zo'n leuke voorbeeld:
DNA getest positief op Frame ... twee blauwe ogen en NERGENS wit te bespeuren:
Afbeelding

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:31

Zetta ik heb ( nog ) niet alle reactie's gelezen maar ben jij lid van het NMPRS ? Via het NMPRS kun je de totale test ( vosfactor, Sabino1, Overo, Zilver, Champagne, Tobiano, Pearl, Cremello verdunningsfactor, Agouti en Schimmel ) voor 50,00 laten doen. ;) Wordt door Dr van Haeringen uitgevoerd. Kleurengenetica is erg ingewikkeld en er komen soms ook uitslagen uit testen vandaan waar je niks mee kan en waar alleen meer vragen van komen, zoals bij onze Iris bijv. Ik denk wel dat het belangrijk is voor jou om op LWO te testen, of je moet 100% zeker zijn dat je een hengst gaat gebruiken die negatief getest is op LWO, dan maakt het geen verschil maar denk aan het Letal White Syndroom wat bij de mini's dus ook kan gebeuren mits je de foute combi maakt. ;) Anders zou het misschien al de moeite kunnen zijn om lid te worden van het NMPRS om de testen zo voordelig te kunnen laten doen. :=

Lees later even bij, vind dit onderwerp altijd wel interessant.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:55

LWO = Lethal White Overo Syndrome = vindt je terug bij Frame Overo

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-12 20:21

@ Peterina: is best wel ingewikkeld, op de ene plaats op je vorig bericht zeggen ze dat er bij tobiano geen witte tekeningen op het hoofd en blauwe ogen kunnen en andere zeggen dan dat het nog niet vastligt. Best wel grappig dat er dus nog vele dingen onbekend zijn, ben benieuwd wat er nog allemaal kan bestaan. :P

Maar waarom denk je dat ze eerder splash white is?

@ Bassenqua: ja daar had ik al over gehoord daarom ook dat ik me afvroeg of de kans bestond dat mn merrie iets anders in haar had of het toch gewoon tobiano kon zijn.
Het hengstje wat we nu als eerste zullen nemen is effen en miss met splash (nog even navragen) maar voor de hengst die we al van het begin op het oog hebben is het wel nodig dat we weten of ze het in haar heeft aangezien hij LWO+ is.

Ze is jammer genoeg enkel maar ingeschreven in het bmp, had graag ook nmprs gedaan, zeker ook om aan de keuringen te kunnen meedoen maar hetgeen mij wat tegenhield is dat ik aan de Belgische kust woon en dus niet echt dicht bij de meeste keuringen in Nederland.
Zal miss toch eens kijken of het doenbaar is om haar toch in te schrijven, om toch maar die test te kunnen doen.

Maar daarnaast kan men enkel testen op sabino1 en voor zover ik weet heeft die geen blauwe ogen en de andere 2 wel, dus ben je daar eigenlijk niet veel mee he. :P
Nuja eigenlijk is LWO toch het belangrijkste om te weten.


Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:33

Zetta, van dit labaratorium maken ook veel minifokkers gebruik, als je alleen op LWO wil testen kost dit £ 17,50. Haren opsturen naar Engeland, werkt goed en snel, voor jou wel zo makkelijk denk ik. ;)

http://www.horsedna.co.uk/nexus.html


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers