kluisteren of de rope

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 10:12

Hoi,
ik heb een haflinger die overal door heen gaat. Schrikdraad schijnt hij niet te voelen en door een houten hek loopt hij gewoon door heen.
Hij heeft nu 2 zomers aan de rope gestaan en dat ging eigelijk heel goed. Hij kreeg alleen overal schuurplekken van het halster. Ook werd hij erg nukkig }> als hij te lang aan de rope stond.
Nu zit ik te denkn om hem te kluisteren.
Heeft iemand ervaring met kluisteren?
En wat zouden jullie doen met zo'n paard dat overal doorheen gaat?
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:23

Weet je zeker dat je er genoeg stroom op hebt staan? Je kunt van die testers kopen bij de Welkoop winkel.
Wij hebben een houten hek om het weiland met daartegen boven en onder nog een stroomdraad.
De Fjord heeft ook bijna nergens ontzag voor maar hier probeert hij echt niet doorheen te gaan! <br>[img]../upload/363/hek.jpg[/img]

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:38

Met kluisters heb ik geen ervaring. Wel met een "rope" Verward
Tenminste ik denk dat dat is, als je paard aan een touw staat met een pen in de grond? Bij ons noemen ze dat "an tuur staan".
Dus ook ervaring met kale plekken van het halster. Vooral Berber heeft daar snel last van onder haar kaak. Heel simple opgelost: een halsband. Zo'n koeieding. Geen schuurplekken meer en ik vind ze veiliger ook nog, want ze "draaien door".

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 11:01

Hoi,
er staat genoeg stroom op. En met zo'n halsband gaat dat niet schuren op de manekam?
En waar heb je hem dan echt op de nek of meer om de hals? Oja een rope is een ketting met een pin in de grond.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 11:13

je kan de manenkam eventueel beschermen door er een singelbeschermer van bont of neopreen omheen te doen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 11:16

Of scheer het stukje manenkam waar de band komt weg, net zoals je onde het kopstuk weg kunt scheren voor je hoofdstel.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 15:00

hehe hier heet dat aan de pen....
wij hebben de shettie's aan de pen omdat ze anders echt te dik worden.

Bij een goedpassend halster met zo'n zachter onderkant krijgt ie dan ook last van schuurplekken?
misschein vind ie het niet fijn dat ie niet even zijn benen kan strakken en kun je het aan de pen gaan afwisselend met los in de bak ?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

eva_oud
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 16:03

Hoi Kim,

Mijn ervaring met kluisters is zeer negatief. Bij mijn paard heb ik kluisters geprobeerd. Zolang ze stil blijven staan is er niets aan de hand (bijvoorbeeld in veewagens is het zeer handig omdat ze anders zoveel lawaai maken) maar als je pony wil gaan lopen dan vallen ze gewoon om

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 16:58

Hoi Kim!!!!!

Volgens mij is het het beste om whop gewoon aan de rope te houden hoor, ik denk dat ie met kluisters ook nog overal doorheen banjert.
Een halsband is wel veiliger natuurlijk omdat ie doordraait, dat vond ik wel een goed idee en dat zou ik wel doen als ik jou was.
Maar ja, ik zie wel hoe je dit jaar op texel komt. Whop komt toch wel weer bij bornrif staan als we die kampen doen??? Zou eddie vast wel leuk vinden, hij hinnikt nog steeds naar elke haf die ie ziet!!!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 18:03

hoi,
In de bak heeft geen zin want dat is een houten hek en het weilnad ligt er omheen en ik denk persoonlijk dat hij nog geen 5 minuten in de bak blijft staan ook niet als ik hem hooi of iets dergelijks geef.
Het enge van een halsband vind ik dat is als hij schrikt ofzo. Hij kan dan toch zijn nek breken of ligt dat aan mij? Als je ziet wat voor toeren hij al uithaalt met het halster dat is ongelooflijk. Wordt hij in een keer omgescheurd enz. Als dat om je nek zit heb je een whiples (weet niet hoe je het schrijft)
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 18:29

Valt heel erg mee, maar goed, onze paarden weten waar het einde van het touw is. Schuurplekken hebben onze niet, de band zit precies daar waar het halster ook zit en dat stukje heb ik weggeknipt. Je kan er evt. een bondje om doen.
Dat zou je evt. bij je halster ook kunnen doen. Een stukje bontstof kopen, er repen van knippen en rond je halster naaien. Zachter kan het niet worden!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 19:35

Hoi Jantina
Dat had ik gemaakt van Tesselse schapenwol. Toen dacht van misschien is hij daar gevoelig voor en heb nog wat anders geprobeerd maar dat hielp ook niet.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 21:41

Als ik zie dat wat whop met dat halster aan de ketting doet, dan kan ik me niet voorstellen dat ie z'n nek kan breken door een halsband... Anders had ie dat allang gedaan met dat halster...
Volgens mij weet whop wel tot hoever hij kan gaan.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 00:01

Even een GROTE WAARSCHUWING Frusty Frusty Ik heb 2 ongelukken meegemaakt met paarden aan de ketting. Een shetlander raakte vast, brak zijn been en moest ingeslapen worden en een andere pony had meer geluk. Hij raakte verstrikt, in paniek, viel om en bleef om zich heen slaan, door de musketon kon hij niet los en het halster werd strakgetrokken. Ik kreeg hem toch los en hij had OVERAL brandwonden van de snijdende ketting. Ik wil niet negatief doen, maar daar ben ik heel erg van geschrokken Huilen . Bij honden doen ze weleens een kabel van boom tot boom en een glijdende haak daaraan hoog boven de grond, zodat ie wel kan rennen, maar niet in de ketting kan komen. Succes!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 08:53

JA dat bestaat ook bij paarden voor bijvoorbeeld trailritten maar ze kunnen dan niet eten.
Whoppper heeft in de eerste keren dat hij vaststond aan de rope ook gevochten en vast gezeten. Hij stond naast een kleine camping en die mensen vertelde me dat hij verschrikelijk te keer ging. Resultaat was een open kootholte.
Maaja dat is iets wat ik af moet wegen. Hij heeft ook weleens een 2 graads brandwond gehad van het schrikdraad omdat hij er door heen liep en toen meneer probeerde om door een stalen hek heen te lopen kneusde hij zijn borstbeen.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 08:57

Persoonlijk vind ik de risico's van een "tuur" best wel meevallen. MITS je er goed mee omgaat en je paard er langzaam en goed aanlaat wennen. Bv. Isolda, zij staat vanaf veulen er al aan. Jong geleerd is oud gedaan. Ze galopeerd als een bezetene in het rond, doet er ook nog de benodigde bokkesprongen bij, kan heerlijke rol-sessies houden. En dat allemaal aan een touw. No problemo! Alleen is het dus zaak je paard er ervaring mee te laten krijgen. Dat ie weet waar het eind van het touw is. Dat je hem veilig neerzet. En bv. niet aan de kant van een drukke weg.
Nou ja, ik kan een heel verhaal gaan houden. Ik ben zelf er een voorstander van, in ieder geval bijonze paarden. Ze kunnen niet te veel vreten, Berber kan niet uitbreken etc.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 10:21

Misschien kan je die ketting beter hoog vast maken?? Verward ??

Kluisteren heeft geen zin, de meeste paarden ontwikkelen een debiel galopje, dus dan rennen ze toch nog Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy en 118 bezoekers