een paar vrijspring foto's

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-12 14:28

Ik hielt me handen vrij hoog, het kan nergens achter blijven hangen. En ik lette erg goed op, Aslof ik geen mensen ken met diploma's die zijden dat dit hoe IK het deed wel goed was omdat het nergens achter bleef hangen. VEEL mensen bij mij op stal doen het zo, omdat er ze anders er niet over heen gaan of alles om knallen. IK weet heus wel waar ik mee bezig ben. & ik en me paardje leven nog dus er is niks aan de hand.


Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:32

Longeren met staanders is idd niet handig. Echter met zo'n blok zie ik echt niet in waar het mis kan gaan mits de longeur gewoon actief oplet.

Leuk hoor!

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

xNinja

Berichten: 480
Geregistreerd: 25-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:37

met staanders is het gevaalijk lage objecten minder

Maxime pony tussen paarden Z1+1
Lottie Belle Z1+4
Jazzmine L2+7
Linde_dressage @Instagram

amarial

Berichten: 853
Geregistreerd: 26-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:43

Mooie haf!

Ik zie er niets gevaarlijks aan met die longeerlijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:43

Ben ik dan blond, of...?
Stel dat je haffie langs de hindernis glipt, op het laatste moment. Dan mag je wel donders snel reageren wil de longe niet op de grond komen, en dan tussen haar benen verdwijnen.

Verder mooie pony!! :j

amarial

Berichten: 853
Geregistreerd: 26-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:50

Ze houd de longeerlijn niet te los, dus als de haf langs de hindernis glipt hoef je maar een klein beetje te trekken of die hangt weer prima, en komt dus niet tussen de benen.

Anoniem

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:53

Okee, een hindernis is 2meter breed.
Denk dat als de poon voor bij gaat, hij 2 meter naar binnen komt.
Kun jij in 1/2 seconden zo'n ruk aan de lijn geven dat hij weer strak staat?
Ikke niet iig...

rosalie_11
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:57

super leuke fotos

leuke haflinger!!!!

Mijn paarden zijn MIJN ALLES ! kan er noooiet meer zonder mee ! <3

sjantje2525
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-09-09

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:59

Ziet er leuk uit!

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-12 18:59

Ik wel :) ik zie het altijd precies aankomen als ze weigert of er langs gaat, maar nu ze aan de long gaat gaat ze er juist niet langs, omdat ze vast zit zo lief is ze wel :)

Anoniem

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:13

Ok, dan hoop ik dat je altijd op blijft letten.
De staleigenaar dacht een paar jaar geleden dit ook te doen, met als gevolg longe om het been en paard wat op de grond viel. Lelijke blessure als gevolg.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over, maar blijf altijd alert ;)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:27

freyafreak schreef:
Laten we erop houden het gewoon erg gevaarlijk is ik heb het erover gehad met m'n instructrice en die zij het ook. En ze heeft diploma's dus ze weet het.


Ben je serieus nu? :') Het is niet de diploma's die maken dat je weet waar je het over hebt, maar de ervaring. Waarom blijf je je mening doordrukken. We hebben beiden aangegeven dat je ons gerust mag contacteren als je daadwerkelijke argumenten hebt voor je mening. Het is nog altijd jullie mening, maar geen feit dat het gevaarlijk is. Het papiertje van je instructrice is ook geen argument. ;)

Ik snap niet waar mensen mee bezig zijn dan, aan de longe als ze deze tot aan de grond laten komen. Bij het longeren observeer je je paard constant, en een weigering bouwt zich zichtbaar op. Laat ik mijn mening nuanceren. Ja een onkundig iemand kan inderdaad de longe tussen de benen van zijn paard krijgen door gebrek aan een vlugge reactie in geval van struikelen of een weigering. Maar bij iemand die oplet, en de longe correct vasthoud en op een goede hoogte houdt? Dan is het niet 'erg gevaarlijk', zeker niet als er gebruik wordt gemaakt van aangepast materiaal zoals in deze situatie. (hoge blokken ipv staanders)

Bokt blijft me verbazen, ook als er goed nagedacht word over het materiaal en het nergens mis gaat, met een longerende persoon die oplet zijn er alsnog mensen die het nodig vinden te gaan muggeziften. Want je mening geven is prima, nog meer als het gaat om een werkelijk gevaarlijk situatie. Maar doordrammen om niets, muggenziften, jeetje vermoeiend zeg. :n

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-12 21:29

Lara_silver jij snapt mij tenminste! :)

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:30

amykimmie schreef:
Okee, een hindernis is 2meter breed.
Denk dat als de poon voor bij gaat, hij 2 meter naar binnen komt.
Kun jij in 1/2 seconden zo'n ruk aan de lijn geven dat hij weer strak staat?
Ikke niet iig...


Een goede longeur kan een paard prima corrigeren en een lijn prima controleren.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.


EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-12 21:31

Als ik zag dat ze weigerde en er bij langs ging kan ik heus wel zo snel zijn om de lijn op te trekken en dat hij iet op de grond komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:37

Lara_Silver schreef:
freyafreak schreef:
Laten we erop houden het gewoon erg gevaarlijk is ik heb het erover gehad met m'n instructrice en die zij het ook. En ze heeft diploma's dus ze weet het.


Ben je serieus nu? :') Het is niet de diploma's die maken dat je weet waar je het over hebt, maar de ervaring. Waarom blijf je je mening doordrukken. We hebben beiden aangegeven dat je ons gerust mag contacteren als je daadwerkelijke argumenten hebt voor je mening. Het is nog altijd jullie mening, maar geen feit dat het gevaarlijk is. Het papiertje van je instructrice is ook geen argument. ;)

Ik snap niet waar mensen mee bezig zijn dan, aan de longe als ze deze tot aan de grond laten komen. Bij het longeren observeer je je paard constant, en een weigering bouwt zich zichtbaar op. Laat ik mijn mening nuanceren. Ja een onkundig iemand kan inderdaad de longe tussen de benen van zijn paard krijgen door gebrek aan een vlugge reactie in geval van struikelen of een weigering. Maar bij iemand die oplet, en de longe correct vasthoud en op een goede hoogte houdt? Dan is het niet 'erg gevaarlijk', zeker niet als er gebruik wordt gemaakt van aangepast materiaal zoals in deze situatie. (hoge blokken ipv staanders)

Bokt blijft me verbazen, ook als er goed nagedacht word over het materiaal en het nergens mis gaat, met een longerende persoon die oplet zijn er alsnog mensen die het nodig vinden te gaan muggeziften. Want je mening geven is prima, nog meer als het gaat om een werkelijk gevaarlijk situatie. Maar doordrammen om niets, muggenziften, jeetje vermoeiend zeg. :n


Ja, bij de meeste paarden dan.
Leuk dat je praat over ervaring.
Mijn ervaring is dat er ook paarden zijn, die op het aller-allerlaatste moment er voor bij glippen. Dan lijkt het of ze springen, en op dat moment springen ze er links of rechts langs. Zelfs als je er op zit kun je dit niet zien aankomen of aanvoelen.Wij hebben zo'n draak op stal gehad, waarbij je hem niet eens los kon laten met springen. Deed je dat, dan lag je er naast.
En om niet meteen in te springen over of ik wel of niet kan rijden, er hebben verschillende mensen op gezeten, zelfs een man hier uit de omgeving die paarden zadelmak maakt, en wel vaker dat soort paarden treft. zit er gewoon in, je kreeg het er niet uit.
Met dat diertje is het dus gebeurdt, hij sprong, maar naar links, langs de hindernis.
Binnen 2 seconde stap je geen 2 meter naar achter.
Puur op ervaring, doe ik dit dus nooit meer. Lekker los, zonder longe.

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-12 21:39

Okee Naja, dat zal die van mij niet doen zo lang ik haar ken kost haar dat te veel moeite :+ ze springt of ze weigert meer doet ze niet.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:40

Wat een mooi paard! Mooie sprongen :D

Volg ons op instagram!! > @vigoritahorsita

Babeau

Berichten: 759
Geregistreerd: 20-04-12
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:40

Leuke foto's! En euhm.. die actie van haar... gewoon hilarisch! ;) En voor al de bokkkers die zoals gewoonlijk weer maar is commentaar hebben; Met staanders is het idd héél gevaarlijk mar zoals hier met een blok toch niet.. En je moet niet gaan vrijspringen met een pony die je maar amper kent,.. maar als je je pony kent, dan weet je ook wanneer hij/zij gaat weigeren.. en dan heb je tijd genoeg om de longe omhoog/weg te trekken..;) Nog veel plezier met je pony! ;)

Anoniem

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:43

Ts, jij kent je pony het beste en je weet dus zelf wel wat je niet of wel kunt doen. ;)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:49

amykimmie schreef:
Ja, bij de meeste paarden dan.
Leuk dat je praat over ervaring.
Mijn ervaring is dat er ook paarden zijn, die op het aller-allerlaatste moment er voor bij glippen. Dan lijkt het of ze springen, en op dat moment springen ze er links of rechts langs. Zelfs als je er op zit kun je dit niet zien aankomen of aanvoelen.Wij hebben zo'n draak op stal gehad, waarbij je hem niet eens los kon laten met springen. Deed je dat, dan lag je er naast.
En om niet meteen in te springen over of ik wel of niet kan rijden, er hebben verschillende mensen op gezeten, zelfs een man hier uit de omgeving die paarden zadelmak maakt, en wel vaker dat soort paarden treft. zit er gewoon in, je kreeg het er niet uit.
Met dat diertje is het dus gebeurdt, hij sprong, maar naar links, langs de hindernis.
Binnen 2 seconde stap je geen 2 meter naar achter.
Puur op ervaring, doe ik dit dus nooit meer. Lekker los, zonder longe.


Ik praat inderdaad over ervaring, en zover ik weet is ervaring nog altijd persoonlijk. Maar ik heb in mijn 16 jaar in de paardenwereld nog nooit een paard meegemaakt die geen enkele waarschuwing voor het weigeren gaf. Hele gemene en snelle weigeraars waar je het bijna niet aan komen zeker die heb ik gezien. Observeren is geen makkelijke zaak. Vergeet niet dat er altijd signalen zijn voor een weigering. Soms het slechts de blik en het orenspel. Waarom heb je het over naar achter stappen? Wat doe jij dan met de longe dat je 2 meter naar achter moet stappen om deze op contact te krijgen? Een longe hoort nooit in een grote boog te hangen, met of zonder hindernis, nooit. Licht op contact, heel lichtjes doorhangend maar nooit het equivalent van 2 meter.... Daar gaat het bij de meesten dan al mis, bij de lengte, hoogte en handhaving van de longeerlijn. Wordt hier op gelet, zijn al meer als de helft van de risico's voorkomen.

xNinja

Berichten: 480
Geregistreerd: 25-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:54

Oke sorry voor al mijn berichten maar ik heb het zelf den x mee gemaakt. En je schrikt dan echt heel erg. Ik hoop daarom dat het bij niemand anders overkomt.

Maxime pony tussen paarden Z1+1
Lottie Belle Z1+4
Jazzmine L2+7
Linde_dressage @Instagram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:56

Nou, deze gaf dus niets. Soms sprong ie wel, soms niet.
Dochter van de eigenaar is nog door hem in het ziekenhuis belandt.
Ik vind niet snel paarden een kreng, maar deze wel, bah.
Ervaring is idd persoonlijk, en aangezien ik dit meegemaakt heb wou ik het wel even kwijt.
Wat ik doe met de longe, ik heb hem super op contact hoor. Maar als een paard voorbij een hindernis glipt, komt ie al snel 2 meter naar binnen. Lijkt me niet dat je dat oplost door een ruk of je hand opheffen of wat dan ook.
Enne, ik weet ook wel hoe ik met een longe om moet gaan hoor, dat ie niet in een grote boog hoeft te hangen ;)

Ik wil alleen een waarschuwing geven. Mijn persoonlijke ervaring delen.
Wat er toen gebeurdt is, gun je niemand.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:08

amykimmie schreef:
Nou, deze gaf dus niets. Soms sprong ie wel, soms niet.
Dochter van de eigenaar is nog door hem in het ziekenhuis belandt.
Ik vind niet snel paarden een kreng, maar deze wel, bah.
Ervaring is idd persoonlijk, en aangezien ik dit meegemaakt heb wou ik het wel even kwijt.
Wat ik doe met de longe, ik heb hem super op contact hoor. Maar als een paard voorbij een hindernis glipt, komt ie al snel 2 meter naar binnen. Lijkt me niet dat je dat oplost door een ruk of je hand opheffen of wat dan ook.
Enne, ik weet ook wel hoe ik met een longe om moet gaan hoor, dat ie niet in een grote boog hoeft te hangen ;)

Ik wil alleen een waarschuwing geven. Mijn persoonlijke ervaring delen.
Wat er toen gebeurdt is, gun je niemand.


Waar is jou longeerzweep dan, die hoort te voorkomen dat het paard naar binnen valt? Ik heb het idee dat velen hier nog nooit eens een goede les longeren hebben gehad, en daarom beginnen over alle problemen en gevaren. Maar met een longe op contact, en een longeerzweep in de goede positie valt je paard niet naar binnen. Die van mij deed dit eerst heel vaak, aan de binnenkant erlangs, of gewoon weigeren voor de sprong. Ook omdat ik zonder longeerzweep werkte. Hij is enorm voorwaarts, dus ik vond het niet nodig. Sinds ik goede (longeer)les heb gehad kan ik hem prima aan het werk zetten zonder dat hij nog maar één keer weigert. Ben er dus heel erg van overtuigt dat de longeerder de oorzaak is van een eventuele weigering of het binnendoor langs de sprong glippen. Ik heb leren longeren en nu doet hij het niet meer, ben er zeker van dat dit praktisch voor iedereen geldt. Daarbij weigert een paard als hij niet zeker van de zaak is, noem het een kreng dat is jou keuze, maar geen enkel paard weigert express om de ruiter tegen te werken, hoe moeilijk het ook te geloven is.

Anoniem

Re: een paar vrijspring foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:07

Van die zweep trok hij zich dus niets aan. En voor de sprong ga ik niet zo staan zwaaien met een zweep.
Waarom zou een paard niet expres weigeren. Springen is iets tegen natuurlijks. Een wild paard zal altijd proberen er om heen te komen, niet er over heen te springen.
Maar goed, ik houd er over op in de topic te disscusieren. Wie wil disscusieren mag me een pb sturen, ik ga niet het topic van ts verstoren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers