Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 02:53

Hallo iedereen!

Ik heb de laatste dagen samengehokt met een vriendin, en er zijn weer wat genialiteiten uit onze breinen gestroomd.
Deze maandag was ik er nog van overtuigd dat ik gewoon voltijds onderwijs, voor de 3de keer hetzelfde jaar ging doen, en dat ik ging verderstuderen.
Dinsdag kwam die vriendin naar me thuis, en vertelde haar plan. Een paardenopleiding, of me dat niets leek? Mama was al direct overtuigd, en ik ging al geld verdienen tijdens de opleiding, super!
Ook was ik dus van plan om de pony van mijn dromen te kopen als ik werk had, dat ging ook lukken dan!
Komt ze ineens af met haar geniale plan. Ze heeft 2 aangrenzende, grote weides gevonden voor 40 euro de maand/stuk. Ieders een wei? JAA!
De schuilstal komt op beide stukken, dus als we ooit eens ruzie zouden hebben, alles zou netjes in de helft kunnen, is al over nagedacht.
Verder heeft zij dan ook het plan om daar een veulen en een haflinger op te zetten, en ik mijn pony. Dan zou ik ook nog een springpaardje van 8 jaar overkopen van een vriendin, omdat ik hem supergoed ken, en hij ook een geweldig paard is.
Dat allemaal bekeken, leek het ons wel duidelijk dat we dan wel echt werk moeten hebben, en anders mogen we ook niet inschrijven. Dus wij hebben alle wedstrijdstallen in de buurt opgezocht op internet, de nummer op een blaadje genoteerd, en we begonnen met bellen.
De eerste stal zei direct dat we met 2 zeker eens op gesprek mochten komen. Natuurlijk waren we, weeral, uitzinnig van vreugde.
Maar voor de zekerheid hadden we nog een 2de stal gebeld. Ook die zei dat we zeker mochten langskomen, en dat hij het zelfs leuk vond dat we met 2 waren!
Dus dat was ook al geregeld. Morgen belt een van de 2 stallen al zeker voor een afspraak.

MAAR.. Ergens voelt het niet goed. Dit is toch goed nieuws, zou het niet goed moeten aanvoelen?
Die pony.. Ik droom al jaren om haar mijn pony te kunnen noemen. Dat paard kan zelfs nog wachten.
Financieel is het geen enkel probleem.
Maar ergens wringt het. Mijn hele jeugd heb ik doorgebracht in instellingen, en ik wou altijd ortho-pedagogie gaan studeren. Om kinderen zoals mij te helpen. Maar die droom moet ik nu opbergen. In ruil daarvoor kan ik een andere droom waarmaken. En toch, ergens diep in mezelf, voelt dit niet goed. Ergens voelt het dat ik toch dat voltijds onderwijs moet ingaan en voor de 3de keer proberen dat 4de jaar te doen. Ergens wil ik die kinderen helpen. Maar paardensport is toch mijn droom?

Crack & Snow <3


Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:20

Als je twijfelt maak je zeker niet de goede keuze :n . Bedenk wel dat werken in de paarden hard werken is.... Het is gerust geen "droombaan". Heb je wel eens echt met paarden gewerkt? Ik denk dat je je teveel laat beïnvloeden door de dromen en het enthousiasme van je vriendin. Ik zou je willen adviseren je opleiding af te maken.Je hebt daar al zoveel tijd en energie ingestopt.. Probeer daarnaast als hulpje mee te draaien op een grote stal.Dan weet je tenminste hoe "werken in de paarden" is. Je kunt altijd volgend jaar nog besluiten om toch in de paarden te gaan werken als je je diploma gehaald hebt..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:24

En een combinatie van beiden? Als ik kinderen met "problemen" zie (geestelijk of lichamelijk), vinden ze het bijna zonder uitzondering geweldig om met paarden onm te gaan. Als jij al een opleiding "in de paarden" hebt kun je zoiets dan niet overdenken? Het beste van twee werelden?

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:25

Ik zou echt eerst gaan afstuderen, die paardendroom komt later wel.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:30

Als het je laatste jaar is dat je moet afmaken, zeker doen en niet laten vallen hoor! Doodzonde van je studie. Het wordt misschien wel heel hard werken, maar dan heb je wel je diploma op zak. Die wei is er volgend jaar misschien ook wel weer, of niet en komt er iets heel anders op je pad :)

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:42

VVDD -> STW

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:55

Ik begrijp het niet helemaal denk ik, ik lees twee verhalen?
1. Je stopt met je studie en gaat een paardenopleiding doen
2. Je hebt de mogelijkheid om een weiland te huren en daar paarden op te zetten

Klopt dat? Want dan begrijp ik niet waarom je niet je studie van eerste keuze gaat volgen én je paarden op dat weiland zet. Of verwacht je direct geld te gaan verdienen aan het weiland??

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:58

Paarden zijn hobby, geen werk.
Zou je serieus de universiteit opgeven voor een paardenopleiding? :?

Paard kan er altijd nog komen, maar geef nooit je studie daarvoor op :n

Je bent nog maar 17, wees verstandig en volg een opleiding waar je echt nog tot je 67 wat aan hebt.

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 22:12

Bedankt voor de tips!
@Aukelizzy: ik heb net 2 maanden werk op een stal erop zitten. Alle paarden voeren (zijn er 60), 32 stallen opstrooien, waarvan 22 stallen waar paarden met 2 in een stal staan, hooi verdelen onder alle paarden etc. Les geven, rijden, pensionklanten met klachten/vragen helpen, ik heb het allemaal gedaan. Ik weet goed genoeg hoe zwaar het is. Hoe zwaarder het werk hoe liever ik het doe, dan voel ik nog es dat ik écht leef voor een doel, nl. de verzorging van die paarden.

@PussInBoots: Ik zou nog 3 jaar middelbaar moeten doen, dan nog 3 jaar hogeschool. Dan mag ik ook geen enkele keer meer blijven zitten. Door nog wat privé problemen zie ik het echt niet meer zitten om voltijds op de banken te gaan zitten. Ik heb nu al slaapproblemen omdat ik een hele dag niets kan doen, en als ik dan eens een drukke dag heb, ben ik 's avonds nog niet moe.. Het lijkt me echt beter om dan 4 dagen op de week te gaan werken.

@Lieveli, waarom eerst mijn diploma halen als ik een getuigschrift kan halen door met paarden te werken? Met beide kan ik nog steeds hogeschool doen..

@Britt, ik zou nog 3 jaar moeten doen voor een A2..

@Heino, die wei kan ik enkel betalen als ik die opleiding ga doen, dan verdien ik de eerste 6 maanden minimum 300 euro, en de maanden erna 400,-. Elk jaar verhoogt dat bedrag met 100 euro, en ik mag maximum 600 euro verdienen.

@Vuurneon, Unief zou ik toch niet gaan doen, hogeschool wel. Maar dat kan ik ook doen na deze opleiding.

Ik hoop dat ik jullie vragen zo goed mogelijk heb kunnen beantwoorden, en jullie me nog verder kunnen helpen.

Crack & Snow <3

Anoniem

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:58

300 euro in de maand is niks, als je daarvan jezelf en je paard moet onderhouden..

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 23:02

Anthea schreef:
300 euro in de maand is niks, als je daarvan jezelf en je paard moet onderhouden..

Mezelf hoef ik niet te onderhouden met dat geld, ik zit in een instelling, en krijg daar maandelijks een bedrag voor eten, verzorging, kleding, vrije tijd, belwaarde en sigaretten waar ik ruim mee toekom.

Crack & Snow <3

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:05

Ga je voor je toekomst of voor "direct effect"?

Je geldstroom van die instelling is ook niet eeuwig..

En dan moet je opeens wel rondkomen van 300 in de maand....
Buiten dat.. Bij mijn werk bij de mac voor 2 dagen in de week verdien ik al meer dan dat... :=

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 23:23

upendo schreef:
Ga je voor je toekomst of voor "direct effect"?

Je geldstroom van die instelling is ook niet eeuwig..

En dan moet je opeens wel rondkomen van 300 in de maand....
Buiten dat.. Bij mijn werk bij de mac voor 2 dagen in de week verdien ik al meer dan dat... :=


ik ga voor beide, dacht dat dat al wel duidelijk was.

Na instelling ga ik terug thuis wonen.

Lukt het thuis niet? OCMW. Want ik ben een student.
Alles over leefgeld weet ik al, daar hoef je me niet meer op te wijzen.

Ik mag niet meer als 600 verdienen of mijn kindergeld wordt afgenomen.

Crack & Snow <3

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:31

Ok dus je bent €40 in de maand kwijt aan weidehuur. Dan heb je nog €260 over voor voer, stro, entingen, ontwormingen, hoefsmid etc. voor 2 paarden? En dan maar hopen dat ze niet ziek worden en dat je tuigage enzo niet kapot gaat... Kortom, ik vind het een nogal gewaagde gok, zacht uitgedrukt :)

En idd, wat doe je na die studie wanneer je ineens wél alle kosten van jezelf én die van je paarden moet kunnen dragen?

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:47

is het geen idee om toch dit jaar nog eens over te doen, mocht het dan niet lukken kun je altijd nog die andere opleiding kiezen... ennn ik zou toch eerst proberen wat te sparen voordat je aan een eigen paardje begint.

het zijn twee weilanden zeg je? je moet ervan uitgaan dat die weilanden ook een keer "op" raken. waar ga je je paardje dan neerzetten? of is er een mogelijkheid ze nog te verdelen in meerdere stukken?

[o]

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:33

Uit je enigszins botte reactie te lezen heb je je keus al lang gemaakt.. ;)

Doen hoor, maar hou ook de nadelen in het achterhoofd.. Ik zou alles nog een keer op een rij zetten!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:37

En de andere kant; je woont nog steeds in een instelling, wat als je zelfstandig komt te wonen (je kan niet eeuwig thuis wonen lijkt mij) Kun je dan de verantwoording wel aan om voor jezelf te zorgen, paarden en werk? En hoe groot is de wei? Want in de winter blijft er weinig van over :=

Nu wordt nog veel voor je geregeld en gezorgd, maar ik neem aan dat het doel wel is om op eigen benen te staan.

In de paardenwereld is geen geld te verdienen, lange dagen en niet veel geld. Heb je dan nog wel tijd voor een eigen paard als je andermans paarden moet verzorgen?

Je bent nog maar 17, 6 jaar school valt reuze mee! Meid, als je hbo kan doen, waarom zou je dat dan niet doen? Stallen uitmesten kun je je hele leven nog, daar je geen hbo voor nodig natuurlijk.

Ik krijg het idee dat je nu voor de kortste, makkelijkste weg gaat. Langer naar school zie je niet echt zitten. Maar besef goed dat de makkelijkste weg vaak niet de slimste is voor de toekomst. Je moet nog wel werken tot je 67 immers... En werken in de paardenwereld als lage hulp is niet geweldig voor je lichaam.
Je kan ook als je 21 bent een toets doen voor de hogeschool om toegelaten te worden, maar besef wel dat die toets wel op havo jaar 5 is. Met een getuigschrift in de paardenwereld lijkt mij toelating onwaarschijnlijk.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:14

Ik zou toch wel eerst zorgen dat je een diploma op zak hebt. Is een lease pony/paard naast je studie geen idee? Een paardenopleiding lijkt hartstikke leuk, maar er valt (volgens veel mensen) geen droog brood in te verdienen.
Het feit dat je twijfelt zou voor mij al genoeg zeggen. Als je iets écht wilt, heb je er geen twijfel bij.

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 17:52

Bedankt voor jullie reacties. De wei is groot genoeg om te verdelen in stukken, nog een piste op te zetten (die we dan wel gaan delen) en om een stal op te zetten. Ook kan ze nog altijd naar een stal als de weide er echt niet uitziet.
Ik woon in België, ben al 6 jaar naar het middelbaar gegaan, maar ik ga geen 3 keer mijn 4de jaar doen met kans om nog eens te blijven zitten door mijn problematiek.. Mijn werkzekerheid na mijn opleiding is al zo goed als verzekerd, daar hoef ik me geen zorgen meer om te maken.
Gespaard heb ik ook al, ik koop geen paard zonder geld voor een mogelijk accident ed.
Heino, ik ga beginnen met die pony, dat paard was helemaal nog niet zeker. Ik hoopte om hem ook te kunnen kopen, maar ik heb nog eens gehoord, en hij is al verkocht.
Stro koopt mijn vriendin aan, ik hoef geen stro in mijn schuilstal, zij wel. Maar omdat de schuilstal beide stukken verbindt, zal mijn pony dus ook kunnen genieten van dat stro.
Voer geef ik niet in de zomer, in de winter kan ze voordroog/silo krijgen, maar geen krachtvoer. Ze moet niet werken, waarom zou ik ze dan kracht geven?
Hooi kopen we ook met 2 aan, en later met 3, want er komt nog een paard te staan.

Crack & Snow <3

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:34

Volgens mij heb je allang je keuze gemaakt ;)

Succes ermee!

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 19:32

Inderdaad, maar ik vraag me af of er mensen zijn die zouden weten waarom ik me dan zo dubbel voel..

Crack & Snow <3

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:33

Botsing gevoel en verstand?
Verstand zegt volgens mij hbo, maar je hart zegt paarden.

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 20:02

vuurneon schreef:
Botsing gevoel en verstand?
Verstand zegt volgens mij hbo, maar je hart zegt paarden.

hbo?
En goh, mijn hart zit juist in een dilemma, mijn verstand is er al lang uit.. Ik kan niet nog 3 jaar fulltime op de schoolbanken zitten. na 9 scholen in 6 jaar tijd is me dat ook wel duidelijk geworden. Maar mijn roeping is die ervaringsdeskundigheid die ik heb. Maar na die opleiding van paarden kan ik nog steeds naar de hogeschool als ik dit wil, dus ergens zit het wel goed lijkt me?

Crack & Snow <3


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Toekomstplannen gemaakt met vriendin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:05

O sorry, je komt natuurlijk uit België :)
hogeschool (hbo, hoger beroepsonderwijs) orthopedagogiek.

Je bent piepjong nog, doe nu gewoon wat je wilt doen nu en je kan als je ouder bent en de paarden bevielen niet? Dan kun je altijd nog hbo doen. Bijvoorbeeld in Nederland kun je met een 21+ toets worden toegelaten.

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 20:17

vuurneon schreef:
O sorry, je komt natuurlijk uit België :)
hogeschool (hbo, hoger beroepsonderwijs) orthopedagogiek.

Je bent piepjong nog, doe nu gewoon wat je wilt doen nu en je kan als je ouder bent en de paarden bevielen niet? Dan kun je altijd nog hbo doen. Bijvoorbeeld in Nederland kun je met een 21+ toets worden toegelaten.


In belgië is er volwassenonderwijs, waardoor ik mijn "hogeschool" Ortho-pedagogie diploma ook nog kan behalen op oudere leeftijd. Ik herinner me zelfs een vrouw die stage deed bij mij in de instelling die al 38 was.

Crack & Snow <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 45 bezoekers