Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:17

Wegens staldag ben ik met dochter (7) en haar pony een bixieproef aan het oefenen (AA1). Omdat sturen nog niet geweldig gaat loop ik, zoals dat mag, mee met de combinatie. Dat gaat gepaard met een hoop lol want niks is zo leuk als op de lange zijde in draf je pony aan te sporen tot een fiks tempo... En mama maar rennen ~~}>

Nu loop ik als bixie-leek tegen 2 dingen aan.

Punt 1: ik loop dus mee en heb de pony aan een longeerbitstukje met halstertouw vast aan het bit. Volgens proevenboekje mag dat volgens mij zo. Nu moet dochter in de proef ook van hand veranderen. Ik weet even nietigere of dat in stap of draf is, maar het gaat erom: moet ik nu aan dezelfde zijde blijven lopen of moet ik ook veranderen en zo ja, hoe dan? Voorlangs steken?

Punt 2: mogen we nu (het is wel onderling maar toch) nog een aparte voorlezer hebben of ben ik tevens voorlezer en moet ik dus de proef uit hoofd kennen danwel op papier bij me hebben om voor te lezen?

Hoe doen jullie dit? Wat is gebruikelijk of handig?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:28

Je mag er nog een aparte voorlezer bij hebben.

Je mag van kant wisselen.
Ik had een touwtje onder aan de neusriem zodat ik ook makkelijk om kon lopen zonder je touw van kant te hoeven wisselen. Touw ging er bij mij echt alleen voor de sier aan, niet omdat het nodig was (4 jarige pony met een meisje wat net 2 maanden 1x in de week reed).

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:29

Gewoon voorlangs wisselen :-) Dat is het makkelijkste. Als je een longeerstukje/tussenstukje hebt hangen aan het bit dan kun je makkelijk wisselen zonder dat je iets hoeft te doen aan het touw.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:51

Voorlangs wisselen is de enige logische manier. Touw op deze wijze bevestigd zie ik altijd graag als ik bixie jureer. Het is veilig voor ruiter en begeleider en de ruiter krijgt toch nog de kans om 'zelf sturen' te laten zien. Het van hand veranderen gaat uit mijn hoofd beide keren in draf, maar tot nu toe slagen vrijwel alle begeleiders erin om dat op te lossen ;)

Een apart voorlezer is toegestaan. Je hoeft de proef dus niet helemaal uit je hoofd te kennen.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:51


Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 22:32

Haha nou voorlangs gaat nog niet lukken. Pony is me een partij snel en ik lig na 2 rondjes de bak rond al blauw op de grond. Ik blijf trainen (nog 2 weken) en heb manlief achter de and, maar voorlangs gaat dus moeilijk worden. Nou ja we zien wel.

Kwam er ook achter dat bij afstijgen ze de beugels moet opsteken, naar ik heb enkelvoudige riemen met veiligheidsbeugels. Die zijn dus niet op te steken. Is dat erg (is nu onderling en enige deelnemer in een bixie, maar wil dit graag ook weten voor echte wedstrijden)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:53

Zilfstar schreef:
Wegens staldag ben ik met dochter (7) en haar pony een bixieproef aan het oefenen (AA1). Omdat sturen nog niet geweldig gaat loop ik, zoals dat mag, mee met de combinatie. Dat gaat gepaard met een hoop lol want niks is zo leuk als op de lange zijde in draf je pony aan te sporen tot een fiks tempo... En mama maar rennen ~~}>

Nu loop ik als bixie-leek tegen 2 dingen aan.

Punt 1: ik loop dus mee en heb de pony aan een longeerbitstukje met halstertouw vast aan het bit. Volgens proevenboekje mag dat volgens mij zo. Nu moet dochter in de proef ook van hand veranderen. Ik weet even nietigere of dat in stap of draf is, maar het gaat erom: moet ik nu aan dezelfde zijde blijven lopen of moet ik ook veranderen en zo ja, hoe dan? Voorlangs steken?

Punt 2: mogen we nu (het is wel onderling maar toch) nog een aparte voorlezer hebben of ben ik tevens voorlezer en moet ik dus de proef uit hoofd kennen danwel op papier bij me hebben om voor te lezen?

Hoe doen jullie dit? Wat is gebruikelijk of handig?

:')

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Bixieproef begeleiden: van hand veranderen? Voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:54

Ik maak er nooit een probleem van als de beugels niet opgestoken worden. Als je toch iets wilt doen dan zou je ze ook over het zadel kunnen kruisen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:29

Ok, dat is een optie.

Vanmorgen los geoefend, in stap ging keurig. Met mij op afstand. Draf ging goed, maar na bijna een hele bak rond ging het sturen toch niet. Aangezien het onderling is op stal en dochter de enige is die bixie doet hebben we besloten de gehele proef in stap te doen. Helemaal los met mij in de buurt en 1 lange zijde draf. Dit ook om juist wat ze al kan te laten zien. Immers ze rijdt pas sinds juli los en dan nog vakantie ertussen. Dit is al heel wat om te kunnen. Stalhouder is het ermee eens. Het moet wel leuk zijn voor zo'n jonge ruiter. Zo'n eerste wedstrijd.... En dit kan ze helemaal zelf en dat is ook wat ze graag wil laten zien. Wat ze zelf al kan.