* gallen bij 3 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 10:38

Aan Dhr. Offereins

Mijn 3 jarige merrie kruising friesxrijpaard
heeft gallen in haar spronggewricht aan beide kanten. Vorig jaar is ze in een kliniek geweest voor fotos van 1 spronggewricht omdat deze aan de binnenkant ook wat overvuld was maar alles was goed het enigste wat opviel was dat de rolkam wat plat was. Ze werkt 3 keer per week 1 keer 20 min longe, 1 keer 20 tot 30 min onder het zadel en 1 keer een kort stukje buiten stappen. Ze is achter wel wat koehakkig en tilt haar achterbenen ook vrij hoog op. Ze is ook te dik maar het is moeilijk om haar af te laten vallen want het is een zeer compact paard. Wat kan de reden zijn van deze gallen op zon jonge leeftijd en kan ik er wat aan doen ?

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-01 10:27

Heeft misschien iemand anders hier ook een reactie op?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 12:33

Ik denk dat het voornamelijk te wijten is aan het feit dat ze koehakkig is, hierdoor wordt het gewricht toch wat scheef belast en kunnen de gewrichten overbelast raken, als het gewoon zacht is kan je proberen er een speciale klei op te smeren (bij de paardendrogist hebben ze diverse soorten)

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-01 15:09

Hoi, smeren helpt niks want het komt steeds terug.Bedankt voor je reactie.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 21:02

Zoals een eerder reactie heeft de stand zeker een invloed op het ontstaan van overvulde gewrichten. Het is natuurlijk wel belangrijk uit te maken of het spronggewricht of een slijmbeurs is overvuld. (Ik neem aan dat de zwelling zacht is.
Overbelasting is een andere oorzaak van gallen. Ik weet hoe dik ze is maar te veel belasting zou een oorzak kunnen zijn. Wat minder/niet longeren is een advies.
Verder kan er in het gewricht reden zijn tot extra vochtproduktie.
De ene rontgenfoto is de andere niet. Zorg dat je bij een erkende paardendierenarts/kliniek voor dit soort dingen aanklopt.
Geen risico mee lopen; goed onderzoek en evt foto's van beide sprongen is mijn advies.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 07:46

Bedankt voor de reactie. Ik ben hiervoor in de dierenkliniek in Moergestel geweest en die konden dus niks vinden alleen dat de rolkam wat plat was maar toen was het nog maar 1 been nu is het aan beide benen. Ik zelf denk dat het ook aan haar stand ligt omdat ze geen makkelijke gangen heeft voor is ze vrij steil en maait ze en achter dus koehakkig.