uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 11:29

Ok, het wordt een beetje een vreemd verhaal maar hoop dat het duidelijk zal zijn..

WAt is er gebeurd?
Begin dit jaar is mn schouder uit de kom gegaan. Deze is keurig terug gezet in het ziekenhuis en na een paar weken is er een frozen schoulder gediagnosticeerd. Ofwel: ik zou mn arm zeker het eerste jaar niet kunnen gebruiken en pas na 3 jaar weer functionerend hebben. Tegen alle verwachtingen is verloopt het herstel heel snel en kan ik nu alweer bijna alles (functionele schouder heeft 80% beweging zonder pijn, daar zit ik ook al op!).

Ik ben dus weer lekker aan het trainen in de sportschool en nu begint het mensen op te vallen dat er een bot uitsteekt bovenop mn schouder. Ik krijg zelf het idee dat dit erger lijkt te worden door het trainen, maar voel er neits van!


Wat steekt er uit?

Om het even wat duidelijk te maken: ik denk dat het stukje wat aan mn sleutelbeen zit, bovenop de schouder uitsteekt. Dit is bij mn andere schouder niet het geval.

Afbeelding

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Gaat dit ook weer weg of zit er een kans in dat ik er last van krijg? ervaringen gezocht dus :D

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:35

Wat jij benoemd, heet een AC-luxatie. Je sleutelgewricht zit met een aantal banden vast in je schoudergewricht. Door trauma (bijv. een val) kunnen die banden uitrekken, inscheuren en zelfs doorscheuren en dan verschuift je sleutelbeen.

Ik heb dat ook, bij mij waren de banden volledig doorgescheurd en omdat mijn sleutelbeen zover op mijn schoudergewricht lag dat het steeds bot over bot schuurde, is het geopereerd. (ze hebben een stuk van mijn sleutelbeen afgezaagd waardoor het niet meer over m'n schoudergewricht schuift)

Het kan pijnklachten geven maar hoeft niet, als dat niet het geval is hoeft er ook niets aan gedaan te worden als het goed is. Maar zoals je zelf schrijft, dan zit er wel een bobbel op je schouder (in meer of mindere mate)

Dit dus (dit is een plaatje van het schoudergewricht en het sleutelbeen rechts)
Afbeelding

Afbeelding

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 11:38

dit klinkt best vies! hahaha

Ik heb nu geen pijnklachten, MAAR.... Ik heb natuurlijk ook nog steeds niet 100% beweging in mn arm. Daarbij zie ik wel dat het erger wordt..

Is het wijs om hiermee terug te gaan naar de orthopeed?

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:40

Je zou een afspraak kunnen maken om het te benoemen en dan kan er naar gekeken worden.

Wat ik vooral had (en bij mij was het helemaal door) is dat het een bewegingsbeperking gaf met arm bewegen en vooral arm optillen omdat het bot over bot ging. Als jij je arm kunt bewegen en je hebt geen pijn op die specifieke plek, dan hoef je je in principe geen zorgen te maken.

Wat me alleen niet duidelijk is, ben je gevallen oid? Want een AC-luxatie kan volgens mij niet als er niet een flinke klap op gekomen is.. (je ziet het bijv. vaak bij mensen die vechtsporten doen als judo, of als je van je paard valt :P )

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:41

Ik zou daar zeker mee terug gaan en een foto laten maken. Wellicht kan er daaruit een trainingsprogramma gemaakt worden om je banden te trainen. Zeker als het nu erger wordt

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 11:43

ja, ben van mn paard gegooid :S

Ik kan mn arm dus nog niet volledig bewegen. Ik kan de hitllergroet doen, hoger kom ik niet :+ De vraag is: komt dit door die AC luxatie of door de frozen schoulder?

Belle: moet ik dat bij mn HA aanvragen?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:49

Als je binnekort nog bij de orthopeed komt kun je het daar aankaarten en als dat nog even duurt kun je een afspraak maken bij de HA, die kan je dan doorverwijzen naar de rontgen en dan kom je vanzelf weer bij een ortopeed.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:58

Beter goed nagekeken dan blijven zitten met klachten.. Geen lijf of letsel is hetzelfde!

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:07

Ik ben 4 jaar geleden van mijn paard gevallen en had ook een ac luxatie. Ontzettend pijnlijk en heb heel lang weinig kunnen doen. Maar door oefeningen is het he gelukkig helemaal goed gekomen. Alhoewel ik wel m'n beperkingen heb. Push-ups lukt me bijvoorbeeld niet (maar dat kon ik daarvoor ook al niet, hahaha).
Ik heb nog steeds die bobbel op m'n schouder, maar heb er verder weinig last meer van.

Ik denk dat je door oefeningen van de fysio al een heel eind kan komen.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 13:22

Super bedankt voor alle reactie, kan hier echt veel mee!!!

Ik heb jullie advies opgevolgd en mn HA gebeld. ADHV mn verhaal dacht hij idd gelijk aan een AC luxatie en waarschijnlijk Grade 2 of 3. Woensdag ga ik langs en kijkt ti ernaar, dan krijg ik wel te horen hoe of wat.

HA zei wel dat het geen bewegingsbeperking kon geven... dus dat is wel anders dan wat ik hier lees (klinkt mij zeer valide in de oren dat het wel zo zou zijn).

Echt pijn heb ik niet meer, wat op zich ook vrij uitzonderlijk is met een frozen shoulder. (krijg steeds meer het idee dat ik een tamelijk hoge pijngrens heb, want loop ook gerust door met gescheurde knie en enkelbanden terwijl vele andere daar dus 6 tot 8 weken zoet mee zijn). Dit baart me enige zorgen, want daardoor voel ik de grenzen van mn lichaam ook niet aan!!

Opdrukken kan ik wel, lees: op mn knieeen! Normaal deed ik het gewoon op mn tenen maar die hoek ofzo is anders waardoor het gigantische pijn doet. Wielrennen lukt ook niet, heeft ook te maken met de hoek waarin je armen ten opzichte van je lichaam staan plus de druk die erop komt. Wellicht hangt dit meer samen met die ac luxatie dan de frozen shoulder? Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen!!

Zal ik jullie op de hoogte houden?

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:24

Ik had/heb een behoorlijke grade 3, had geen bewegingsbeperking maar wel veel pijn met bewegen. Dus wat jouw HA zegt, klopt wel als ik naar mijn eigen ervaring kijk. Maar zoals ik al zei, zoveel lijven, zoveel letsels ;)
Hoge pijngrens kan heel fijn zijn (hier nog een) maar idd ook heel vervelend...

Ben heel benieuwd wat je huisarts zegt!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 13:32

Weet je dit misschien ook? De banden van al mn gewrichten zijn vrij ruim.. Kan met gemak mn duim op mn pols leggen, mn heup ontwrichten, knieƫn lopen niet recht door de baan heen ed. Zou dit ook in verband kunnen staan met...?

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:46

Zeker weten :j

Ik ben heel erg hypermobiel, mijn schouder is nog niet uit de kom geweest maar mijn knie wel 2x En helaas het nodige gebroken met als 'ergste' mijn verbrijzelde voet... Ellende..
Daar zijn wel heel gerichte trainingsmethodes voor, zorg dat je bij een goede (revalidatie)fysio terecht komt!

Misschien is het in jouw situatie sowieso goed om dat eens met de arts te bespreken? Voor hetzelfde heb je een bindweefsel/banden-afwijking of wat..

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 13:52

hahah laat me raden, je bent lang of niet!?

bindweefsel/banden-afwijking? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

heb een zeer grote antipathie tegen de fysio. Ze hebben me eigenlijk nog nooit geholpen terwijl ik er heeel vaak geweest ben. De beste fysio was een gast die naar mn les kwam kijken toen ik last van mn knieeen had, hij wist mij te vertellen dat ik mn knie dus blokkeer door de vorm van mn zadel in combi met mn schuine blokjes in mn beugels. die eruit en paar maanden later waren alle problemen opgelost. De rest (en dat zijn toch zeker wel 10 verschillende) was 3x niks.. prima om 1x te gaan en een paar oefeningen mee te krijgen maar om daar 2x per week te staan is de grootste onzin

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:13

:j 1.82m :=

Ik weet niet precies wat er allemaal aan afwijkingen ed zijn, maar bijv. weke banden, broze botten etc.. Het is natuurlijk extreem als je je eigen heup uit de kom kan zetten, ik ben flink hypermobiel maar m'n heup uit de kom zetten kan ik niet :=

Ik heb ook verschillende (sport)fysio's gehad, en ben nu eindelijk bij mensen geland die me echt kunnen helpen. Ik sport/revalideer bij een revalidatiefysio (Kim Lammers van ProActief) en ga zo 1x per 6 maanden naar de osteopaad om alles even recht te laten zetten (door het behoorlijke letsel wat ik heb compenseert mijn lijf nogal..)
Het is echt zoeken, er zijn niet zo heel veel goede...

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:46

ik 188, dat hypermobiliteit is echt een lange mensen kwaaltje :)

wat heb jij allemaal aan de hand dan? KLlinkt wel ernstig!

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:52

Er is een bepaalde afwijking, het Marfan-syndroom, volgens mij kunnen alleen lange mensen dat hebben. Zie http://www.marfansyndroom.nl/het-marfan ... ingen.html

Wat ik heb? Heel veel pech :')
Ik heb die AC-luxatie gehad (en aan geopereerd) elleboog was gebroken, knie 2x uit de kom en loop nu te kwakkelen met mijn voet, die verbrijzelde ik heel ernstig vorig jaar en dat zal nooit meer helemaal goed komen. Binnenkort volgt een 4e operatie waarbij ze eea vast gaan zetten (zie ook mijn topic op MW)
Goede begeleiding in het bewegen is dan ook heel belangrijk, en het is echt heel fijn als mijn lijf 1x in de zoveel tijd even recht gezet wordt door al het compenseren :)

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:01

oww wat grappig, klinkt wel heel erg bekent een aantal dingen maar geloof niet dat ik dat heb. Dan zou mn sportarts het vorig jaar wel hebben gezegd terwijl ik volledig door de molen werd gehaald... heb jij dat marfan syndroom?

ja, snap ik! Ik ben ook Kei-onhandig; kan mn enkelbanden afscheuren als ik uit de tram stap (2x gebeurd) maar heb wel zoveel geluk dat het altijd wel weer met een sisser afloopt. zo had ik 2 jaar geleden mn rug gebroken, geen dag pijn gehad en kon gewoon alles blijven doen. Nu dan alles in mn knie afgescheurd en die schouder uit de kom + frozen. Prognose was max 30% beweging in het eerste jaar en hopen dat ik in het 2de jaar pijnvrij zou zijn. Pijnvrij was ik na 6 weken en 6 maanden verder zit ik al op 80% beweging dus valt ook allemaal wel weer mee..

bij jou komt het ook niet door 1 ongeval zeker?

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:05

Ik zit me even in te lezen over die AC luxatie op internet.. Dit had zichtbaar moeten zijn op de fotos!! Waarom hebben ze dit niet gezien??

Ik heb die fotos thuis (ben met klachten overgestapt naar een ander ziekenhuis en heb alles meegenomen), zal die wel meenemen naar mn HA. Al is de verschuiving nu pas zichtbaar terwijl het een half jaar naar de val is... Raar dit!

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:05

Nee (gelukkig!) niet, maar het is wel door mensen geopperd na mijn voet-ellende.

Haha wij lijken op elkaar geloof ik := Ik verbrijzelde mijn voet met verstoppertje spelen op het werk... (lang verhaal)
Elleboog brak ik doordat het glad was in de parkeergarage en 1e keer knie uit de kom was omdat ik uitgleed in het stadcentrum wat ze aan het renoveren waren... Schouder was door een flinke smak met (proef)rijden en laatste keer knie uit de kom was zelfde moment als verbrijzelen voet. (ja handig, zat ik dan met 2 benen die het niet deden := )

En AC-luxatie kan later erger worden, bij mij is het naderhand zo erg geworden dat ik toen pas geopereerd ben ;) (dan verschuift het verder) Maar idd, bij een graad 3 hadden ze het moeten zien, het gaat namelijk niet vanzelf weer goed omdat het sleutelbeen vrij strak aan je schoudergewricht zit.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:11

Het uitstekende bot wat jij bedoelt is dus echt je schouder of je sleutelbeen? Ik heb zelf ook een uitstekend sleutelbeen, heb dit altijd al gehad en er totaal geen last van. Wel heb ik hypermobiliteit (en nee ik ben niet lang, maar 1.72 haha) en dezelfde knieproblemen. Ik kan daarnaast ook mn heup uit de kom duwen als ik lig, mijn elleboog kan uit de kom en heb al regelmatig een slijmbeursontsteking in mijn schouder gehad. Ik heb vanmorgen een verwijzing naar een orthopeed gekregen omdat ik wel last hou van mijn schouder en elleboog.
Fysiotherapie helpt wel iets, maar niet veel. Ik moest vooral veel krachttraining doen bij de fysio, hierdoor werden de spieren rondom mijn knieschijf sterker en zorgen die ervoor dat mijn knie rechter door die baan gaat.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:15

Ben niet helemaal voor niets weg gegaan bij dat ziekenhuis, gingen wel meer dingen niet helemaal goed daar :+ Zo zei de eerste orthopeed dat een FS komt door te weinig beweging na de trauma maar moest wel mn arm 6 weken aan mn lichaam knopen. Na 2 dagen merkte ik al dat dit niet de oplossing zou zijn en heb ik hem af gedaan, toch kwam die FS doordat ik er te weinig mee deed (?)

Kon je bij jou ook je slutelbeen naar benede drukken?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:16

Onddanks je antipathie voor fysiotherapeuten ben ik toch zo dapper even te reageren :P Natuurlijk kunnen wij zonder rontgenfoto's geen diagnose stellen, maar het kan goed zijn dat je AC-gewricht idd geluxeerd is. Dit hoeft geen groot probleem te zijn, tenzij je er last van krijgt. Je vroeg of de bewegingsbeperking door je AC-gewricht kan komen; dat kan! Problemen van het AC-gewricht kunnen zelfs tot 1/3 (!) afname van de bewegingsvrijheid van je schouder geven. Als je beperkt bent hierdoor, dan zou ik het zeker nog een keer voorleggen aan de HA.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: uitstekent bot in schouder na ontwrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:17

P.s. sleutelbeen naar beneden kunnen drukken is een duidelijk symptoom van AC-luxatie!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:19

rindin schreef:
Onddanks je antipathie voor fysiotherapeuten ben ik toch zo dapper even te reageren :P Natuurlijk kunnen wij zonder rontgenfoto's geen diagnose stellen, maar het kan goed zijn dat je AC-gewricht idd geluxeerd is. Dit hoeft geen groot probleem te zijn, tenzij je er last van krijgt. Je vroeg of de bewegingsbeperking door je AC-gewricht kan komen; dat kan! Problemen van het AC-gewricht kunnen zelfs tot 1/3 (!) afname van de bewegingsvrijheid van je schouder geven. Als je beperkt bent hierdoor, dan zou ik het zeker nog een keer voorleggen aan de HA.



haha heel dapper!!! :)

ik heb nu dus een beperking van 20 a 30% van de standaard (ten opzichte van mn andere arm is het meer omdat ik meer beweging heb dan 'normaal').. Nu is de vraag: komt dat door die frozen shoulder of hierdoor? Ik twijfel niet aan de diagnose van de FS omdat ti door 6 artsen gesteld is (weigerde het te geloven, 3 jaar revalideren stond me niet zo aan hahaha)

Dat lukt mij trouwens niet, maar weet ook niet hoe je moet drukken om dat voor elkaar te krijgen (pianotoets)