Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Rozanne_

Berichten: 327
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Wageningen / Milsbeek

Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 19:22

Hoi hoi,

Mijn shetlander is nu 2,5 jaar. In januari opgemeten en toen 66,5 cm. Waarschijnlijk zal hij tussen de 75 en 80 cm uitkomen.
Nou ben ik bang dat hij te klein blijft om voor de sulky te kunnen? Heeft hier iemand ervaring mee?
En heeft er iemand tips waar ik een zo klein mogelijke sulky en/of tuig kan kopen?

Groetjes,
Rozanne en /3 Floris


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:25

Nou voor die maat kan dat geloof ik prima, zijn heel veel mini's die voor de wagen lopen met die maat!

Sulky zou ik je een hca aanraden, prima voor een mini en super kwaliteit! Ideal is ook super goed tuig nu beide tweedehands hier op bokt:
http://www.bokt.nl/markt/ad/66405/tk-hc ... d-nu-550eu
http://www.bokt.nl/markt/ad/61441/ideal ... g-minishet

Maar wellicht is dat nu nog te vroeg om dat allemaal aan te schaffen etc. En het is natuurlijk vrij prijzig, maar ik raad je wel aan om echt voor kwaliteit te gaan en geen goedkoop tuigje van 150 euro oid aan te schaffen, want dit kan ook gevaarlijk zijn doordat de strengen wellicht niet zo stevig zijn oid. Maar komen regelmatig voorbij op bokt (hca's wat minder) dus dat zou je dan 't beste in de gaten kunnen houden.

Kijk ook eens op AR-(itp) zie je zat mini's voorbij komen!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:34


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:35

2.5 jaar, en op zijn 2e gemeten op 66,5? Dan gaat hij die maat nooit halen vrees ik :n Denk dat als hij de 70/75 centimeter haalt dat je in je handjes mag knijpen.

HCA is inderdaad een goede sulky, ook voor de hele kleintjes :j Dus dat zou moeten kunnen. Alhoewel ik ze zelf nog wat groot vind. Cavaletti zou je ook kunnen doen, is wat goedkoper om mee te beginnen :)

Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:16

Ik heb een Sulky Cavaletti, ben ik zéér tevreden over! Weegt echt niet zwaar (loop er zelf mee rond met mijn broertje :') ) Ik heb wel een grote shet rond de +1m.. Succes met zoeken!

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:51

Voor een paardje van 66 cm vind ik elke sulky te klein en te zwaar. Dit soort diertjes zijn gewoon niet geschikt voor het aangespannen werk. Minimale maat vind ik een cm of 80.

dolllepeet
Berichten: 70
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:06

ik vind ook onder de 80cm niet verstandig om mee te gaan mennen! ook 1 van mijn jaarlingen zal nooit voor de koets lopen, aangezien die nu nog maar 65cm is. verwacht ik niet dat ze tot de 80 cm komt.
ik vind het gewoon te klein, om voor een koets te laten lopen!


capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:09

En is er uberhaupt tuig in die miniminimaatjes? Ik hoor het om me heen dat het voor een pony van 80 cm al moeilijk kan zijn om een goed tuigje te vinden?

_Rozanne_

Berichten: 327
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Wageningen / Milsbeek

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 19:34

Hmm ja jullie hebben gelijk, het is wel erg klein. Maar aangezien z'n ouders 74 cm en 80 cm waren, en omdat hij gecastreerd is hoop ik dat hij nog wel 80 cm wordt. Ik ben benieuwd hoe groot hij is in januari 2013.
Natuurlijk wacht ik zeker nog een jaar voordat ik wat begin te oefenen met de lange lijnen e.d.

Maar toch iedereen bedankt voor de tips!

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:43

En je moet zelf ook wel licht zijn als je met zon klein diertje wil mennen...

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:45

Zelfs gecastreerd gaat hij dat niet halen ben ik bang :n

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:47

Dan moet je hem gaan inrijden maar dsn moet je er echt een minikindje opzetten :p

_Rozanne_

Berichten: 327
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Wageningen / Milsbeek

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 16:24

Haha, ik weeg maar 50 kilo. Ik ga hem niet laten inrijden, hij gaat toch helemaal niet bereden worden. Maar misschien dus wel voor het karretje!

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:09

Beleren dan, met 50 kg moet dat prima lukken :)

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:58

50 kg op een shet van 75 cm (als ie dat al wordt)? Dat lijkt me echt te veel van het goede. Ze zeggen dat een pony 20% van zijn gezonde gewicht kan dragen zonder problemen te krijgen. Dan moet de pony dus minimaal 250 kg wegen zonder overgewicht. Dat redt zo'n kleine shet echt niet. Maar zo te lezen wil de ts ook helemaal niet op hem gaan zitten dus dan is er niets aan de hand.

Anoniem

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:03

Sulky cavaletti had ik ook achter mijn shetje van 85cm hangen,hij is echt superlicht maar als hij onder de 70cm is zou ik het niet doen. Rijden ook niet,en al helemaal niet als je 50 kg weegt (Wat je gelukkig zelf ook niet van plan bent!)

wisje72
Berichten: 180
Geregistreerd: 22-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:14

Was even geïnteresseerd dit topic aan het lezen, maar las iets anders wat me verbaasde...

Pluttersput schreef:
Zelfs gecastreerd gaat hij dat niet halen ben ik bang :n


Wordt een ruin dan groter dan een hengst??

Zover gaat mijn paardenkennnis niet;)

Jaaa!!! Mijn eerste kinderboek is uitgegeven als Ebook.....https://www.facebook.com/aop.ebook.Darm ... 4594738391

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:30

Men zegt, dus of het zo is weer ik natuurlijk niet, maar dat bij een ruim de groeischijven langer open blijven. Dus in theorie zouden ze langer door moeten groeien :)

_Rozanne_

Berichten: 327
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Wageningen / Milsbeek

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-12 09:10

Ja dat klopt idd wat Pluttersput zegt ;)
En nog even voor de duidelijkheid ik ga echt NIET op hem rijden, nog nooit over nagedacht dat dat überhaupt zou kunnen haha!

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:24

Mijne is nu net 1 jaar en nu 66 cm, als hij de 70 a 75 cm haalt, wat ik wel denk, wil ik hem wel graag voor de sulky. Ik weeg 62 kg en met een lichte sulky kunnen ze dat prima trekken. 3 keer hun lichaamsgewicht is volgens mij ongeveer een richtlijn bij shetlanders wat ze kunnen trekken

Joep

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:46

Ik vind t echt te klein voor een pony om fatsoenlijk te trekken maar ook om het in evenwicht te krijgen. 3x eigen gewicht is onzin, dat kunnen ze trekken over steen maar geloof maar niet dat t lekker rijden is of fijn is voor de pony. Ik houd aan om op 1x eigen gewicht of zelfs daaronder te zitten om echt lekker op allerlei soorten terrein te rijden

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:48

hoi, bij ooteman is sulkytuig elnkel span maat minishet voor 70 euro, ik geef je dus de tip om even te kijken op ooteman.nl

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Voor de sulky, minimale schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:40

mijn mini's zijn 90cm en 70cm. ik heb een hele kleine lichte sulky voor de kleinste en het past prima, ik ben zelf 55 kilo. xe kleinste is zelfs sterker de de grote van mij. als je echt een kleine en lichte sulky hebt dan kan hrt volgens mij prima, mits de pony er plezier in heeft en het kan trekken.
en als een hengst gecastreerd word dan zorgen die hormonen ervoor dat hij juist wat groter word. mijn andere pony was gemeten net 2,5 jaar op krap 1.50m maar hij is niet groter geworden dan 1.55m. (hij is nu 4,5 en gecastreerd toen hij 3 was)
en idd tuigjes voor je mini zijn moeilijk te vinden, ik heb nu gelukkig 1 gevonden en die past de pony van 90cm prima en bij de kleinste heb ik gaatjes erbij gemaakt en dat past nu ook :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 0 bezoekers