Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 22:39

Hallo iedereen,

Ik ben nooit zo van de topic's maken en hou mezelf liever op de achtergrond maar hierbij ben ik echt ten einde raad.
Ten eerste wil ik melden dat ik WEL topic's heb door gespit die over dit onderwerp gingen maar die hebben mij niet echt bepaald kunnen helpen, vandaar deze noodkreet!

Ik ben eigenaresse van een 12 jarige merrie.
Ik sta met haar in een stal van 3 x 3 meter.
Het hooi word BUITEN de box gegeven, dus dat is al een pluspunt waardoor het hooi niet in de stal kan komen en de boel dus niet smerig maakt.
Ik sta op vlas (Ik stond in het begin op stro, maar hoe schoon ik mijn stal ook hield en elke dag netjes uitmestte, mevrouw plast zoveel dat ze toch steeds nat stond en rotstraal kreeg.)

Mijn verbruik is per maand.. 10 balen vlas! Ik gooi om elke 3 dagen een baal vlas in mijn stal. Daarbij gooi ik ook een beetje stro boven op mijn vlas zodat mevrouw toch iets te knabbelen heeft.

Hoe ik mijn stal mest?
Ik zit serieus op HANDEN en KNIEËN met handschoenen aan en een grote emmer naast mij door de stal te kruipen om elk stukje poep eruit te halen. Wanneer ik een piesplek tegen kom haal ik deze er ook uit, en NEE ik graaf niet tot de bodem om een piesplek tegen te komen.
Ik heb een nette potstal en ik wil ook blijven potten, alleen elke dag is op de standaard plekken waar ze altijd plast wel een plek die ik eruit moet halen. Deze haal ik er dan ook netjes uit en haal geen schoon vlas mee eruit. Als een plek nog niet heel erg vies is laat ik deze liggen of haal ik er maar een klein beetje uit.
Ik ben potverdorie elke dag wel rond de 30-45 minuten bezig met mijn stal mesten. |( Het is een hele vermoeiende taak maar ik doe het met liefde. Ik wil mijn stal heel schoon hebben, ik slaap liever in een vies bed als dat mijn paard op een vieze stal staat.
Er gaat ongeveer wel elke dag een flinke volle grote kruiwagen aan vies spul uit haar stal.

Ze staat elke dag verder heel netjes en schoon op stal en dit wil ik verder ook zo houden.
Wanneer ze poept wandelt ze de drollen lekker de hele stal door, mensen hebben mij al vaker gevraagd of ik iets verloren ben in stal aangezien ik er zo banketstaaf bij zit met mijn handschoentjes en op mijn handen en knieën. :')


Mijn merrie is aardig dominant en goed hengstig wanneer ze hengstig is. Ze vind meerdere ruinen wel "sexy" en staat dan soms ook uitgebreid met haar benen wijd te knipogen als ze door de stallen heen wandelt!
Verder ligt er geen zout blok in stal waar ze de hele dag onnodig aan kan likken.
Ze is verder goed gezond en staat momenteel elke dag ook lekker op de wei en gaat na 6 uur weer naar binnen. (wil geen discussie over dat ze kort oid op het land staat, vind dit ook een minpunt maar daar is dit topic niet voor bedoeld.)

Wat ik al heb geprobeerd om het op te lossen?
- Meeeeeeeeeeeer potten en ervoor zorgen dat ze hoger komt te staan! -> gevolg: In de zomer lekkere maaien gezien het feit dat de vliegen het heeeerlijk vinden om in het vlas eitjes te leggen, plus mevrouw houd er van om op een berg te staan aangezien ze altijd al het vlas wat vooraan ligt naar achter schopt of wandelt waardoor voor amper wat ligt en achter altijd een berg gevuld met drollen.
- Drollen van ruinen die ze wel sexy vind of juist van ruinen die dominant zijn in een hoek van de stal neer leggen in de hoop dat ze daar overheen schijt. Helaas werkt dit ook niet, en ja dit waren heeeerlijke verse en sterkruikende drollen die ik met mijn eigen handen uit de stal van de desbetreffende ruin heb mogen vissen. :D
- Meer stro er boven op gooien, ik had eerst wel een idee dat het hielp maar omdat het stro heel erg vermengt met het vlas word dit nog lastiger om te mesten (45 min bezig) en na dit een paar dagen uitgetest te hebben dacht ik niet echt dat het hielp...


Met rubbermatten heb ik eerder het idee dat dit niet het probleem zal oplossen denk ik, heb het zelf nooit echt geprobeerd maar rubber matten nemen geen vocht op, het lijkt mij meer dat deze er voor zorgen dat ze niet kan uitglijden op stal maar dit gebeurd ook niet.

Zo, een heel bericht getikt. Ik denk dat ik alle belangrijke informatie nu wel heb gegeven en ik hoop echt dat iemand mij de gouden tip kan geven!
Mochten jullie meer informatie willen dan kunnen jullie dit gerust vragen.

Alvast bedankt!

michelle_13

Berichten: 201
Geregistreerd: 13-07-12

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:05

Als ze zo veel plast moet je juist geen zoutblok geven want dan krijg ze alleen maar meer dorst en gaat ze meer drinken en dus meer plassen ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:10

Ik weet één paard dat op vlas staat, die verbruikt maar 1 baal per week volgens mij. Maximaal. Ze staat wel zo veel mogelijk buiten, in ieder geval van 's morgens ca. 10u tot 's avonds 20u ongeveer. Soms overdag binnen bij zware regen of heel veel dazen.
Heb je een mogelijkheid tot vaker buiten zetten? Zoveel vlas is niet normaal volgens mij

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:11

Wat haal je uit de stal?
Want vlas kan makkelijk blijven liggen, al is het bruin, dat komt volgens mij door de vochtopname ervan, maar kan nog makkelijk gebruikt worden.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:11

@ Michelle_13: Als je goed had gelezen heb ik ook juist GEEN zoutblok in de stal liggen ;)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:12

Optie om iets te geven om de hormonen te temperen?

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:13

Misschien is stro korrels een optie voor je. Schijnt bij veel viespeuken wel te helpen.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:14

Magrathea schreef:
Ik weet één paard dat op vlas staat, die verbruikt maar 1 baal per week volgens mij. Maximaal. Ze staat wel zo veel mogelijk buiten, in ieder geval van 's morgens ca. 10u tot 's avonds 20u ongeveer. Soms overdag binnen bij zware regen of heel veel dazen.
Heb je een mogelijkheid tot vaker buiten zetten? Zoveel vlas is niet normaal volgens mij


Helaas niet anders had ik allang ervoor gekozen om haar langer op het land te laten staan..
Verder staat er bij ons ook een smerige ruin op stal, als je net had gemest en je kwam 4 uur later leek het ook net alsof hij al 3 dagen niet uitgemest was. Zij heeft de handdoek maar in de ring gegooid en heeft er vrede mee want zij kon echt geen oplossing ervoor vinden, al zou ze per dag een baal stro erin gooien.

Ik wil gewoon dat mijn paard er netjes bij staat, vandaar dat er ook zo veel vlas bij mij doorheen gaat.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:15

Rubberen matten laten wel vocht door, dus dat kan wel het overwegen waard zijn :)

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:15

xNK schreef:
Wat haal je uit de stal?
Want vlas kan makkelijk blijven liggen, al is het bruin, dat komt volgens mij door de vochtopname ervan, maar kan nog makkelijk gebruikt worden.


Echt de stukken poep en de rode plasplekken. Het bruine schraap ik een beetje weg en doe ik schoon vlas over heen of laat ik zelfs soms liggen, maar met dit hete weer is het gewoon heel gevoelig voor maden, vandaar dat ik er nu iets strenger op ben.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:16

vuurneon schreef:
Optie om iets te geven om de hormonen te temperen?


Hihi, het is inderdaad een idee. Ze is een echte merrie, maar ze is goed gezond en geef haar dan ook liever geen onnodige medicatie.
Wel bedankt voor het meedenken!

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:16

Misschien liggen de hormonen van je merrie overhoop. Heb je daar al eens aan gedacht?
Keertje bloed laten trekken kan nooit geen kwaad.

Heeft ze dit altijd gedaan?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:18

Misschien dan alleen de drollen eruit en dan een laagje vlas erover zodat ze schoon is? Dan hoef je er geen hele baal op te doen en doe je er gelijk wat langer mee..

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:18

malih schreef:
Misschien is stro korrels een optie voor je. Schijnt bij veel viespeuken wel te helpen.


Ik zal meteen even op google kijken wat het is!
Alleen denk dat de boer van stal er niet echt blij mee zal zijn, destijds stonden we allemaal op stro.
Toen er een stalgenoot ermee kwam dat ze vlas wou gebruiken was dit al een enorme moeite.
Nu staat bijna iedereen op stal dat wel, en zelfs 1 op zaagsel. Maar het is een optie!

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:18

Lastig hoor.
Ik heb vorige week toevallig een week gelogeerd op de boerderij waar mijn paard staat, vanwege vakantie van die mensen.
De paarden staan dan wel alleen voor de nacht op stal, dus heel lang staan ze er niet.
Maar toch is er één ruin die ook zo vies is, precies zoals jij het bij jouw merrie beschrijft.
Ik deed met zo'n soort fijne hark het bovenste laagje uit de stal schrapen, zeg maar.
Lijkt een beetje op een grote metalen hark, ongeveer 1 cm tussen de pennetjes.
Dan had ik toch aardig wat vuiligheid in de kruiwagen, en de rest trok ik recht.
En één keer in de week de natte plekken uitmesten en een volle kruiwagen houtkrul erbij.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:19

Magrathea schreef:
Misschien dan alleen de drollen eruit en dan een laagje vlas erover zodat ze schoon is? Dan hoef je er geen hele baal op te doen en doe je er gelijk wat langer mee..



Been there, done that.. Helaas zelfs dat hielp niet ;(
Heb stalgenoten gevraagd om adviezen en deze adviseerden dit ook, maar de stal word er alleen maar smeriger op waardoor ik er heel veel uit moet halen en er dan meteen 2 balen op kan smijten omdat ze anders op beton staat.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:20

Ik zou inderdaad eens strokorrels proberen, ik heb oook een poosje vlas gebruikt en ik vond het lang niet zo goed vocht opnemen als strokorrels. En wat misschien helpt, is een hoopje mest in de hoek te laten liggen, soms gaan paarden dan daar juist weer poepen.

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:20

Megamutsj schreef:
xNK schreef:
Wat haal je uit de stal?
Want vlas kan makkelijk blijven liggen, al is het bruin, dat komt volgens mij door de vochtopname ervan, maar kan nog makkelijk gebruikt worden.


Echt de stukken poep en de rode plasplekken. Het bruine schraap ik een beetje weg en doe ik schoon vlas over heen of laat ik zelfs soms liggen, maar met dit hete weer is het gewoon heel gevoelig voor maden, vandaar dat ik er nu iets strenger op ben.


Oké, die van mij is ook zo vies, maar hij heeft écht pech gehad en per keer uitmesten gaat er maximaal een halve pak in en soms helemaal niks.
Maar die van ons staan in tegenstelling tot de jouwe heel lang buiten.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:20

vuurneon schreef:
Rubberen matten laten wel vocht door, dus dat kan wel het overwegen waard zijn :)


Ik zal eventjes kijken of ik dit eventueel kan regelen en of ik goede verhalen erover hoor, stalgenootjes tegenover mij staan ook op matten.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:21

Ik heb ook een verschrikkelijke viespeuk.. Moest bijna dagelijks al het stro uit zijn box halen, omdat hij er zo'n verschrikkelijk zootje van maakte..
Wij zijn op aanraden van een bokker strokorrels gaan proberen.. En nu blijft hij heerlijk schoon.
Hij is zelfs op een vaste plek gaan poepen.. (duurde wel een half jaar of zo)
Maar wat een verschil.. ook in de kosten.. want er gaat veel minder doorheen tegenwoordig..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:22

Pfoe, dan weet ik het zo gauw ook niet. Bij ons hebben ze rubberen matten met een kelder eronder, ideaal, je hoeft maar 1x de stal uit te mesten (en de rest van de week opstrooien) want echt nat blijft het niet, het droogt allemaal op. Maar goed, daar zal de staleigenaar ook wel niet op zitten te wachten, de hele stal verbouwen voor jouw paard :z

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:24

Mee leren leven. Dat klinkt flauw, maar het is echt zo. Sommige paarden zijn keurig en kunnen weken op een vlas- of strostal staan, anderen maken er binnen no time een smeerbende van. Ondanks dat die paarden niet apart veel drinken, zelfde gevoerd worden, etc.

Je kunt er van alles aan doen, maar veel beter zal het niet worden. Tenzij je gedoseerd water gaat geven. Er zijn veel stallen die dat doen, maar dat is nogal een maatregel en mogelijk erg ongezond voor je paard. Veel naar buiten is een stuk paardvriendelijker en houdt je stal schoon.

michelle_13

Berichten: 201
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:24

Ohh hahaha sorry !

leonie1988

Berichten: 1335
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:26

Megamutsj schreef:
vuurneon schreef:
Rubberen matten laten wel vocht door, dus dat kan wel het overwegen waard zijn :)


Ik zal eventjes kijken of ik dit eventueel kan regelen en of ik goede verhalen erover hoor, stalgenootjes tegenover mij staan ook op matten.


Mijn merrie is ook de grootste viespeuk die ik ooit heb gekend :P Maar stalmatten zijn toch echt dé oplossing voor haar. Klein beetje stro erover, voor het idee... En een of twee keer per dag even vegen en uitmesten (5 minuten werk). Echt geweldig :j En het enige extra werk is 1 keer per jaar de matten uit de stal halen en schoonspuiten. Dan blijven de matten vocht opnemen en doorlaten.

Het is in ieder geval een herkenbaar probleem, dus ik hoop dat je er iets op vind wat voor jou en je merrie werkt. Succes!

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:27

Indomitable schreef:
Misschien liggen de hormonen van je merrie overhoop. Heb je daar al eens aan gedacht?
Keertje bloed laten trekken kan nooit geen kwaad.

Heeft ze dit altijd gedaan?



Hier heb ik eerlijk gezegd ook al over nagedacht, en heb eerlijk gezegd zelf nooit bloed laten trekken.
Het is verder een goed gezonde merrie op een mooi gewicht, krijgt voldoende beweging en aandacht, is vrolijk en glimt als een spiegel zelfs als ze net heeft gerold.
Het is een echte merrie dus ook lekker hengstig, ze staat ook wel bekend als de uhhhh, hoe noem je dat netjes.. de sloerie van stal :')
Een ECHTE echte merrie dus die houd van mannelijk aandacht en lekker knuffelig en lui en kroelerig word als ze haar periode weer heeft.

Naar mijn weten is dat altijd al geweest, misschien nu iets erger als voorheen..

Ik zal even kijken op internet over dat bloedprikken, ik ben namelijk niet zo dokterig (natuurlijk wel wanneer er wat aan de hand is) maar wat moet dat moet!
Zelf heb ik ook het idee dat er bij flinke regenval het beton vochtig word omdat het grondwater hoger komt te staan.. zou dit kunnen?