Bult in gebied van de lendelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicollevs

Berichten: 20
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Vianen

Bult in gebied van de lendelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:19

Hallo bokkers,

Mijn paard (friese merrie van 4 jaar), laat mij niet meer opstappen als ik met haar
wil gaan rijden. Vast laten houden heeft ook geen zin, ze loopt gewoon dwars door je
heen. Het is mij duidelijk dat ze pijn heeft.
Ze heeft harde bult aan de linkerkant, in het gebied van de lendelen. Als je hier op
drukt, is ook duidelijk dat ze dit niet fijn vind. Er is naar gekeken door een
dierenarts in opleiding, en zei wist mij te vertellen dat het een spier is, en zei dat
dit losgewerkt moest worden. Nu heeft ze er dus schijnbaar zoveel last van, dat ze absoluut
niet meer iemand op haar rug wil hebben.
Zij is in februari klinish gekeurd en is toen afgekeurd, omdat zij haar
linkerachterbeen niet goed belaste. Nu vroeg ik mij af of dit in verband kan staan met
elkaar? En vooral wat moet ik nu doen?
Moet ik een dierenarts bellen, of een osteopaat, fysiotherapeut, of chiropracticus
erbij halen?

Verder is er niks aan haar te merken, ze is gewoon vrolijk als altijd, in haar gedrag is
echt niets verandert, ook opzadelen vind ze prima, tot je op wilt stappen. Als ze vrij loopt
draaft en galopeerd ze ook, en maakt ze nog steeds haar vreugde bokjes.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Bult in gebied van de lendelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:21

waar zitten de lendelen??

als het een spierenkwestie is zou een fysiotherapeut kunnen helpen

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:23

Ik denk dat je haar lendenen bedoelt :-). Heb je een foto van waar de bult exact zit?
Zou er een VA bijhalen om te beginnen.
En waarom is ze in februari gekeurd? Aankoopkeuring? En wat heb je toen met de kennis van het matig belasten van het linkerbeen gedaan?
Een spierenkwestie zou een oorzaak, maar ook een gevolg van iets anders kunnen zijn.

Nicollevs

Berichten: 20
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:44

Ik weet helaas niet hoe ik een foto moet plaatsen.
Ik denk dat ik morgenochtend gelijk maar een dierenarts ga bellen. Mocht zij er niks mee kunnen, dan kan ze me vast
doorverwijzen.

De dierenarts vertelde mij bij de keuring dat ik haar aan het werk moest zetten, en na een maand herkeuring.
Bij de herkeuring was het wel verbetert, maar nog steeds niet goed genoeg.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Bult in gebied van de lendelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:37

oorzaak kan een te lang zadel zijn, de uiteinden van de kussens drukken dan op de lendenspier waardoor deze geïrriteerd raakt. Het uiteinde mag niet voorbij de laatste rib komen. Ook kan het zijn dat je paard een wat diepe rug heeft en het zadel brugt. Ook dan krijg je teveel druk in het lendenen gebied, meestal in combinatie met een (net) iets te lang zadel. oplossing is: idd via oefeningen (fysio) die spier los werken aan de longe, laag en rond bijzetten en heel rustig laten draven. Plus een zadelmaker laten komen.

Tuedelue
Berichten: 459
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:59

Het kan met elkaar te maken hebben. Bij de lendenen lopen ook nerven die die spieren bij het linker achterbeen innerveren als dus daar verkalking of iets zit wat de verbinding iets blokkeerd heb je dus een slechte innervatie van je spieren waardoor deze dus niet werken zoals het hoort.
Kan je paard kort draaien en achterwaarts lopen? Of gaat dit moeilijk?
En hoe staat het bekken van het paard?
Ik zou er een dierenarts bijhalen die of zelf osteopaat is, of die samenwerkt met een erkende osteopaat of fysio. Hem het paard laten behandelen en dan zijn oefeningen opvolgen.

Nicollevs

Berichten: 20
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Vianen

Re: Bult in gebied van de lendelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 12:58

Bedankt voor jullie reacties.

@watje123; mijn paard kan gewoon achterwaarts lopen (OHZ nog niet) , en kort draaien kan zij ook gewoon.

Ik heb inmiddels de dierenarts gebeld. Zij komt morgen , dus nu maar even afwachten.

Tuedelue
Berichten: 459
Geregistreerd: 11-11-07

Re: Bult in gebied van de lendelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:57

Was al even verder aan het denken, maar als ze dit nog kan kan zonder problemen zal het bultje niet een heel diep liggende oorzaak hebben en zal het met goede begeleiding van wellicht osteopaat of fysio op aanwijzing van de da wel weer snel goedkomen.
Succes morgen!

Tuedelue
Berichten: 459
Geregistreerd: 11-11-07

Re: Bult in gebied van de lendelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:00

En wat zei de DA